Olen käynyt 12 vuotta 2-3 kertaa viikossa analyyttistä psykoterapiaa, haluatko kysyä minulta jotakin?
Kommentit (74)
Oletko maksanut omistasi? Sano, että maksoit.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ärsyttää nämä aloitukset: Haluatko kysyä minulta jotakin?
Minkä hiton takia haluaisin kysellä milloin mistäkin asiasta ja miksi sinäkin aloittaja tyrkytät vastauksiasi. Paranna pollasi!
Nykyajan versio vanhasta tutusta häiriköstä: tiedäthän tyypin, joka tunkee ventovieraiden seuraan julkisilla paikoilla kertomaan väkisin elämäntarinaansa?
Nykyään nämä kiusankappaleet nyhtävät ihmisiä hihasta netissä.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko terapeuttisi laskuttaa yhdeltä tapaamiselta? Jos käyntejä on ollut 3x vko eli 12krt xkk, sitten se kerrotaan 12kk saadaan vuoden käyntien hinnat. Tämä kerrotaan vielä 12 niin saadaan 12 vuoden hinta.
Oletko maksanut terapiasta kokonaisuudessaan kerrostaloasunnon putkiremontin, uuden auton, helsinkiläisen yksiön vai kaksion hinnan?
Jos tarkastelet terapiasta saamasi hyötyä.Onko se rahallisesti ylittänyt omassa elämässäsi kaikki nämä maksetut kulut. Toisin sanoen olet alkanut terapiasi ansiosta menestymään niin hyvin, että voit palkallasi maksaa auton, asunnon ym?
Tämä on tärkeä kysymyssarja, koska terapiasi jatkuminen kielii siitä, ettet ainakaan ole tullut henkisesti onnellisemmaksi, koska sinä käyt vieläkin terapiassa.
Et ilmeisesti itse ole käynyt terapiassa, kun tarkastelet asiaa noin? Viime kädessä vaihtoehdot voivat olla terapian aloittaminen tai itsemurhan tekeminen. Kaikki positiivinen mikä tulee siihen päälle on plussaa, muttei mikään itseisarvo terapian onnistumisen mittariksi.
Luulisi, että terapiassa saat löpistä itsestäsi riittämiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä hiton takia haluaisin kysellä milloin mistäkin asiasta ja miksi sinäkin aloittaja tyrkytät vastauksiasi. Paranna pollasi!
Nykyajan versio vanhasta tutusta häiriköstä: tiedäthän tyypin, joka tunkee ventovieraiden seuraan julkisilla paikoilla kertomaan väkisin elämäntarinaansa?
Hyppää yli, jos aihe ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko terapeuttisi laskuttaa yhdeltä tapaamiselta? Jos käyntejä on ollut 3x vko eli 12krt xkk, sitten se kerrotaan 12kk saadaan vuoden käyntien hinnat. Tämä kerrotaan vielä 12 niin saadaan 12 vuoden hinta.
Oletko maksanut terapiasta kokonaisuudessaan kerrostaloasunnon putkiremontin, uuden auton, helsinkiläisen yksiön vai kaksion hinnan?
Jos tarkastelet terapiasta saamasi hyötyä.Onko se rahallisesti ylittänyt omassa elämässäsi kaikki nämä maksetut kulut. Toisin sanoen olet alkanut terapiasi ansiosta menestymään niin hyvin, että voit palkallasi maksaa auton, asunnon ym?
Tämä on tärkeä kysymyssarja, koska terapiasi jatkuminen kielii siitä, ettet ainakaan ole tullut henkisesti onnellisemmaksi, koska sinä käyt vieläkin terapiassa.
Kyllä olen joskus laskenut, että terapia on vuosien saatossa vienyt paljon rahaa, mutta paljon olen myös saanut. Itse koen jollain tavalla, että terapian hintaa voisi verrata oman elämän hinnaksi, niinkun akaisemmin kerroin, en olisi tässä nyt ja tälläisenä kun olen, jos en olisi terapiaa saanut. Sillä ei ole mitään merkitystä millaisella autolla ajan. Tiedän, että pitkiä terapioita on vaikeaa ymmärtää, minulla ei tällä hetkellä ole mitään akuuttia syytä käydä terapiaa. En ole onneton, päinvastoin. terapiassa käyminen ei aina tarkoita sitä, että olisi jotenkin onneton tai sairas. Terapiaa voi käyttää oman elämän ohjaamiseen, jos on kiinnostunut niistä asioista, esim. unista. unien tulkinta, joka on mielenkiintoista ja haastavaa. Minulla on ainakin tarve ymmärtää erilaisia asioita syvällisemmin ja sitä saan terapiasta. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella, että tälläiset tyypit, joita kuvasit ei ole käynyt päivääkään terapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia ongelmasi ovat olleet, että olet jo noin nuorena päätynyt terapiaan ja jatkanut siellä noin pitkään?
Voitko vastata yleisellä tasolla?
Minuakin kiinnostaa se, että millaisia mt-ongelmia/traumoja on taustalla? Tiedän erään jolla on todella traumaattinen tausta, mutta hän kävi "vain" 3v pari kertaa viikossa. Tosin jokaisella on oma kokemus, miltä mikäkin on tuntunut ja miten siitä toipuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen joskus laskenut, että terapia on vuosien saatossa vienyt paljon rahaa, mutta paljon olen myös saanut. Itse koen jollain tavalla, että terapian hintaa voisi verrata oman elämän hinnaksi, niinkun akaisemmin kerroin, en olisi tässä nyt ja tälläisenä kun olen, jos en olisi terapiaa saanut. Sillä ei ole mitään merkitystä millaisella autolla ajan. Tiedän, että pitkiä terapioita on vaikeaa ymmärtää, minulla ei tällä hetkellä ole mitään akuuttia syytä käydä terapiaa. En ole onneton, päinvastoin. terapiassa käyminen ei aina tarkoita sitä, että olisi jotenkin onneton tai sairas. Terapiaa voi käyttää oman elämän ohjaamiseen, jos on kiinnostunut niistä asioista, esim. unista. unien tulkinta, joka on mielenkiintoista ja haastavaa. Minulla on ainakin tarve ymmärtää erilaisia asioita syvällisemmin ja sitä saan terapiasta. ap
On hyvä, että olet saanut terapian avulla elämäsi raiteilleen. Sanot, että tällä hetkellä sinulla ei ole varsinaista tarvetta terapialle, vaan haluat nyt ymmärtää asioita syvällisemmin. Saatko silti tälläkin hetkellä kelasta osan terapian hinnasta?
Tuollaisen käsityksen teksteistäsi saa. Eikä se tietysti ole sinun vikasi, jos saat. Yleisellä tasolla sitten vain ihmetyttää, että maksaako kela joillekin noin olemattomin perustein. Olisihan meistä kaikista kiva ymmärtää asioita syvällisemmin terapeutin tuella. Mutta ei meillä muilla ole toivoakaan saada siitä mitään kelan rahaa. Eilen juuri oli ketju, missä kela-lääkäri totesi ihmisen työkykyiseksi näkemättä potilasta, vaikka 5 lääkäriä oli todennut potilaan työkyvyttömäksi. Että toinen ei saa noin vahvoillakaan perusteilla mitään ja toinen taas saa vain tavan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa se, että millaisia mt-ongelmia/traumoja on taustalla? Tiedän erään jolla on todella traumaattinen tausta, mutta hän kävi "vain" 3v pari kertaa viikossa. Tosin jokaisella on oma kokemus, miltä mikäkin on tuntunut ja miten siitä toipuu.
Minullakin on tällainen tausta. Kävin 3 vuotta Kelan korvaamassa terapiassa. Voin sen jälkeen melko hyvin, mutta elämässä tuli vaikeuksia ja psyykkinen kunto huononi. Nyt olen monen vuoden jälkeen uudelleen hakenut Kelalta avustusta terapiaa varten.
On hyvä, että olet saanut terapian avulla elämäsi raiteilleen. Sanot, että tällä hetkellä sinulla ei ole varsinaista tarvetta terapialle, vaan haluat nyt ymmärtää asioita syvällisemmin. Saatko silti tälläkin hetkellä kelasta osan terapian hinnasta?
Tuollaisen käsityksen teksteistäsi saa. Eikä se tietysti ole sinun vikasi, jos saat. Yleisellä tasolla sitten vain ihmetyttää, että maksaako kela joillekin noin olemattomin perustein. Olisihan meistä kaikista kiva ymmärtää asioita syvällisemmin terapeutin tuella. Mutta ei meillä muilla ole toivoakaan saada siitä mitään kelan rahaa. Eilen juuri oli ketju, missä kela-lääkäri totesi ihmisen työkykyiseksi näkemättä potilasta, vaikka 5 lääkäriä oli todennut potilaan työkyvyttömäksi. Että toinen ei saa noin vahvoillakaan perusteilla mitään ja toinen taas saa vain tavan vuoksi.[/quote]
Kaikilla on oikeus käydä terapiaa, sinäkin voit hakeutua terapiaan jos haluat. Tiedän, että terapeuttia voi olla vaikeaa löytää mutta kyllä varmasti löydät jos haluat. Sairaanhoitokorvaus kuuluu jokaiselle, sen saa takaisin kelalta, sinäkin saat. Minäkin olin työkyvytön 16 vuotiaana, hakeuduin yksityisen lääkäriaseman kautta psykoterapiaan ja sain sitäkautta apua. Sinun esimerkin henkilö voisi tehdä samoin, en ole millään tavalla etuokeutettu, minulla on ihan samat edut kun kaikilla muillakin, eri reittejä on paljon, täytyy vain löytää ne. Eri terapiamuotoja on paljon, se että menin aikanaan analyyttiseen terapiaan näkyy nyt siinä, että terapia jatkuu edelleen, sillä se terapiasuuntaus on luonteeltaan pitkäkestoista. Jos olisin mennyt kokgnitiiviselle terapeutille olisin käynyt mkas pari vuotta. Ne ovat valintoja.
Olet henkisesti hyväkuntoinen, jos jaksat harrastaa noin monta kertaa viikossa ohjattua harrastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet terapiassa? Maksatko terapiasi itse?
Tällä hetkellä käyn koska terapian tuella pystyn viemään elämääni eteenpäin haluamani suuntaan. Nuoruusiässä hakeuduin masennukseni takia terapiaan. Maksan terapian itse. Kela maksaa n. 30 % hinnasta. tällä hetkellä en ole kelan tukemana kuntoutuksella. Mutta sain sitä aikanaan, jolloin kela maksoi ainakin 50% hinnasta.
Mitä höpiset, maksaa ja ei maksa? Kela ei todellakaan maksa vuosikymmenten terapiassa ramppaamisesta senttiäkään. En ole ylipäätään koskaan kuullut, että psykoanalyysiin saisi Kelan tukea.
Joku toinen on ostanut tolla rahalla luxusmökin hyvällä tontilla ja jakanut ongelmansa ystävien kesken. Haluatko kysyä jotakin?
Tuntuuko sinusta siltä, että ymmärtisit kokemasi pohjalta paremmin myös muiden ihmisten traumoja tai ylipäätään muita ihmisiä? Onko herkkyytesi muita kohtaan muuttunut jollain lailla? Kadehditko ihmisiä, jotka luovivat elämässä ja törmäilevät milloin mihinkin ilman sen suurempia henkisiä haavoja?
Mikä mättää kun terapeutti saa pitää asiakastaan maksimissaan 2v ja sitten on pakko vaihtaa?
Kela tosiaan ainakin nykyään maksaa terapiaa max. sen 3 vuotta (yht. 200 krt), sitten on viiden vuoden päästä mahdollisuus erityistapauksissa saada korvausta uuteen 3 vuoden jaksoon. Sairaanhoitokorvausta saa, jos terapeutti on koulutukseltaan psykiatri ja mahdollisesti matkakorvausta. Eli varmasti ja onneksi olet suurimmaksi osaksi pulittanut harrastuksesi omasta pussistasi (tai jonkun muun).
Vierailija kirjoitti:
Mikä mättää kun terapeutti saa pitää asiakastaan maksimissaan 2v ja sitten on pakko vaihtaa?
Ei pidä paikkaansa.