Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vuosia jatkuva kuntoutustuki karhunpalvelus?

Vierailija
25.10.2018 |

Olen 30-vuotias työkyvyttömyyseläkettä jo lähes kymmenen vuotta nostanut nainen. Vuosien ja vuosien terapia sekä lääkitys alkaa tuottaa tulosta, ja yhtäkkiä näyttää siltä, että kuntoutustuki lakkautetaan ja minut diagnosoidaankin vuoden loppuun mennessä työkykyiseksi.

Ja huomaan olevani tyhjän päällä. Olen toki saanut sairastaa rauhassa, parantua omaan tahtiini. Näinä vuosina lääkitys on saatu kohdilleen, terapia on ollut tehokasta ja intensiivistä, ja vointi on saatu vakaaksi.

Mutta yhtäkkiä huomaan olevani tyhjän päällä. Olen (paperilla) työkykyinen, mutta kädessä on pelkkä ylioppilastodistus. Stressi on valtava. Mistä aloittaa uusi elämä veronmaksajana, noin vain, kolmekymppisenä, ilman ammattia ja työkokemusta?

Oliko kuntoutustuki sittenkin karhunpalvelus?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap ajattelit vaihtoehdoksi kuntoutustuelle?

Vierailija
2/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat siis jatkaa kuntoutustuella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt kun sä olet kunnossa, sä tietnkin aloitat siitä, mistä muutkin ylioppilastutkinnon suoritettuaan aloittavat: jatko-opintoihin hakeutumisesta. Saat tähän opintotukea ja saatat saada erityiskoulutustukeakin aikaisemman sairautesi perusteella tilanteessa, jossa sairaus aiheuttaa koulutustarvetta nyt.

Ei sillä, ylioppilastodistuksella töissäolevia ihmisiä on esim teollisuudessa aika paljon. Mutta ne hommat vaativst yleensä fyysistä terveyttä ja kestävyyttä.

Vierailija
4/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mene kouluun ja opiskele ammatti, niin kuin muutkin? Olet vielä nuori ja voit rueta tekemään ihan mitä tahansa.

Vierailija
5/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Ehkä yksinkertaisesti töihin/opintoihin patistamista. Että kuntoutustukea ei annettaisi ollenkaan, se olisi joko normaaliksi osaksi yhteiskuntaa tai sitten suoraan eläkkeelle. Kuulostaa vaihtoehtona näin jälkeenpäin paremmalta.

Kymmenen vuotta nuoren ihmisen elämässä on pitkä aika. Ainakaan niin pitkään ei mielestäni pitäisi kuntoutustukea myöntää.

Ap

Vierailija
6/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole karhunpalvelus. Nyt sitten ammattia opiskelemaan.

Vierailija
7/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluat siis jatkaa kuntoutustuella?

Kuntoutustuella en haluaisikaan enää jatkaa. Ensi vuonna odottaisi sama tuomion odottaminen kuitenkin, enkä haluakaan enää pitkittää.

Ap

Vierailija
8/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt kun sä olet kunnossa, sä tietnkin aloitat siitä, mistä muutkin ylioppilastutkinnon suoritettuaan aloittavat: jatko-opintoihin hakeutumisesta. Saat tähän opintotukea ja saatat saada erityiskoulutustukeakin aikaisemman sairautesi perusteella tilanteessa, jossa sairaus aiheuttaa koulutustarvetta nyt.

Ei sillä, ylioppilastodistuksella töissäolevia ihmisiä on esim teollisuudessa aika paljon. Mutta ne hommat vaativst yleensä fyysistä terveyttä ja kestävyyttä.

Yliopistoon tieni vie. Nyt pitääkin yhtäkkiä pinnistää kasaan 5 opintopistettä kuukaudessa saadakseni opintotukea, ja se pelottaa aivan mielettömästi kymmenen vuoden joutenolon jälkeen. Miten ihmeessä yhtäkkiä pärjään niin, ettei sairauteni pahene uudelleen? Kauhuskenaario on, että pääni ei kestäkään, ja pian makselen opintotukikuukausia ja -lainaa takaisin sairaalalaskujen ohessa.

Mitä on tämä erityiskoulutustuki? En ole koskaan kuullutkaan.

Ap

Vierailija
9/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mene kouluun ja opiskele ammatti, niin kuin muutkin? Olet vielä nuori ja voit rueta tekemään ihan mitä tahansa.

Kiitos, nämä sanat ovat aina yhtä tsemppaavia.

”Totuus” kuitenkin on, että AV:llakin jaksetaan muistutella, ettei tyhjällä CV:llä pääse minnekään. Tutkinnon voin toki suorittaa, mutta milläpä selitän potentiaaliselle työnantajalle sen, että olen valmistunut 35-vuotiaana enkä 35 vuoden aikana ole tehnyt yhtään mitään?

Ap

Vierailija
10/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoon tieni vie. Nyt pitääkin yhtäkkiä pinnistää kasaan 5 opintopistettä kuukaudessa saadakseni opintotukea, ja se pelottaa aivan mielettömästi kymmenen vuoden joutenolon jälkeen. Miten ihmeessä yhtäkkiä pärjään niin, ettei sairauteni pahene uudelleen? Kauhuskenaario on, että pääni ei kestäkään, ja pian makselen opintotukikuukausia ja -lainaa takaisin sairaalalaskujen ohessa.

Mitä on tämä erityiskoulutustuki? En ole koskaan kuullutkaan.

Ap

Kuntoutusraha. Googleta ja kysy Kelasta. Itse en uskaltaisi lähteä noin pitkän kuntsarin jälkeen kylmiltään yliopiston oppareille.

Oli myös kymmenisen vuotta kuntsarilla, jonka jälkeen pysyvä sairaseläke. Teen opintoja yliopistossa, mutta harrastusluontoisesti. En pyri sen enempää tutkintoon kuin työhönkään.

Jokainen voimiensa mukaan, mutta ne kannattaa arvioida hyvin ettei homma kuse.

Vierailija
11/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Ehkä yksinkertaisesti töihin/opintoihin patistamista. Että kuntoutustukea ei annettaisi ollenkaan, se olisi joko normaaliksi osaksi yhteiskuntaa tai sitten suoraan eläkkeelle. Kuulostaa vaihtoehtona näin jälkeenpäin paremmalta.

Kymmenen vuotta nuoren ihmisen elämässä on pitkä aika. Ainakaan niin pitkään ei mielestäni pitäisi kuntoutustukea myöntää.

Ap

No, jos itse olit työ/opiskelukykyinen ollessasi kuntoutustuella niin olisit toki voinut sen hoitavalle taholle kertoa ja mennä töihin: itse en kuitenkaan ollut ja työkyvyttömänä ei saa esim Kelan terapiaa joten ei ole järkeä ajatella mustavalkoisesti että se on joko loppuiän työkyvttömyys alle kolmekymppisenä tai sitten täysi työkyky.

Vierailija
12/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse suoraan mennä yliopistoon vaan voit aloittaa vähän helpommastakin, Kela ainakin järjestää kaikenlaista työkyvyn arviointia jne, jollei tämä sitten ollut provo sillä viime aikoina ainakin kyllä nuo kaikki kuntouttavat työtoiminnat sun muut esitellään ihan Kelankin toimesta eikä edes ns anneta päättää ihan itse.

Vierailija
13/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun tarvitse suoraan mennä yliopistoon vaan voit aloittaa vähän helpommastakin, Kela ainakin järjestää kaikenlaista työkyvyn arviointia jne, jollei tämä sitten ollut provo sillä viime aikoina ainakin kyllä nuo kaikki kuntouttavat työtoiminnat sun muut esitellään ihan Kelankin toimesta eikä edes ns anneta päättää ihan itse.

Mutta sehän tarkoittaa vaan lisää vuosia ennen ammattiin valmistumista. Tätä menoa olen 40 ennen kuin valmistun ammattiin, ja edelleen täysin vailla työkokemusta.

Kukaan ei nyt jostain syystä ota kantaa tähän työkokemuksen puutteeseen. Voihan sitä ammatin opiskella, mutta kuinka koskaan päästä töihin, kun vuosien työkyvyttömyys on estänyt työnteon?

Ap

Vierailija
14/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap olisi sitten kaivannut, jollet aiemmin työkykyinen ole ollut? Aloitus vaikuttaa provolta.

Vierailija
15/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sehän tarkoittaa vaan lisää vuosia ennen ammattiin valmistumista. Tätä menoa olen 40 ennen kuin valmistun ammattiin, ja edelleen täysin vailla työkokemusta.

Kukaan ei nyt jostain syystä ota kantaa tähän työkokemuksen puutteeseen. Voihan sitä ammatin opiskella, mutta kuinka koskaan päästä töihin, kun vuosien työkyvyttömyys on estänyt työnteon?

Ap

Esimerkiksi kertomalla, että on ollut tämän ajan kuntoutuksessa ja opetellut pitämään huolta itsestään.

Vierailija
16/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ap itse keskeyttänyt aiemmin kuntoutustukea ja alkanut opiskella jotakin, jos kokee sellaisessa kunnossa olleensa, että olisi tähän pystynyt?

Vierailija
17/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuntoutustuellakin olisit voinut opiskella. Olet kuitenkin katsonut, että et ollut niin terve, että olisit saanut suoritettua opintoja. Jos kuntoutustukea ei olisi ollut, mitä olisit tehnyt viimeiset 10 vuotta? 

Vierailija
18/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todennäköisempää on kuitenkin saada töitä kun on se ammatti. Jos et ollut työ/opiskelukykyinen niin et ollut, ei patistelukaan auta jos pää ei vain toimi. Sama jos olisit ollut vaikka koomassa viimeiset 10 v, sillekään et voi enää mitään, jos sairastuu niin sairastuu. Ei se kuntoutustuki sinua sairaaksi tehnyt, kenties nyt paremmassa kunnossa ollessa luulet että olit aiemminkin terveempi kuin oikeasti olitkaan.

Vierailija
19/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sun tapauksessa kuullostaa että oli. Itse tiedän tapauksen, jossa henkilö putosi työmaalla telineeltä ja mursi suurinpiirtein joka luun kropassaan. Sinnikkäästi kouluttautui uudelle alalle, mutta kun ei se moneen otteseen hajonnut selkä kestänyt sitä istumista 8h/pvässä. Mutta työkyvyttömyseläke tai kuntoutustuki? MIhinkäs "terve" ihminen sellaista tarvitsee?!

Vierailija
20/59 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis oletko sitä mieltä, että 10 vuotta olisit ollutkin työkykyinen ja voinut opiskella ja lääkärin väärän arvion mukaan olit kuntoutustuella veronmaksajien piikkiin ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi