Onko ihmisistä tullut moukkia: ei taputeta lentokoneen laskeuduttua?
Matkustin Kanarialta Helsinkiin. Ja mitä ihmettä? Kun kone laskeutui onnistuneesti maahan, aloin taputtaa. Se kuuluu hyviin tapoihin. Kuitenkaan KUKAAN muu ei taputtanut kanssani. Olin häpeissäni heidän vuokseen ja lähtiessäni pyysin muiden puolesta anteeksi lentoemänniltä. He antoivat minulle sen vuoksi pienen palkinnon. Sitä eivät moukat saaneet!
Marjatta
Kommentit (59)
Kyllä reittilennoillakin edelleen taputetaan, viimeksi kuukausi sitten olin lennolla (Istanbul-Tbilisi), jolla näin tapahtui.
Kyllä huomaa että AV:lla on alaluokkaa, kun väki luulee, että taputus olisi jotenkin aikakauteen sidoksissa. Ei ole. Lomalennoilla on AINA taputettu, reittilennoilla EI KOSKAAN. Jos te olette taputtaneet lentokoneissa 80-luvulla, se tarkoittaa että olette silloin lentäneet vain jollain kälyisillä chartelennoilla. Itse taputan aina edelleen jos lennän lomalennolla, koska se yksinkertaisesti kuuluu tapoihin. Aika harvoin niitä kyllä tulee enää tehtyä, kun reittivuorot on nykyään halvempia. Se, että reittivuorolla on taputettu Tbilisissä, osoittaa vain että sielläkin on kokemattomia matkustajia, joille lentomatkailun konventiot eivät ole tuttuja.
Miksi pitäisi taputtaa? Työnsähän ne tekevät ja palkan siitä saavat. Tai miksi muiden ammattien tekijöille ei taputeta? Kassalle 'iso käsi' aina ostosten kassaan lyönnin jälkeen...
Minulle se joka ei taputa lennon päätteeksi on täysi turhake. Näin se vain on.
Marjatta
Vierailija kirjoitti:
Minä taputan aina kun taksi pääsee perille. Autoilu on huomattavasti vaarallisempaa kuin lentäminen.
T Pirkko-Liisa
😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa että AV:lla on alaluokkaa, kun väki luulee, että taputus olisi jotenkin aikakauteen sidoksissa. Ei ole. Lomalennoilla on AINA taputettu, reittilennoilla EI KOSKAAN. Jos te olette taputtaneet lentokoneissa 80-luvulla, se tarkoittaa että olette silloin lentäneet vain jollain kälyisillä chartelennoilla. Itse taputan aina edelleen jos lennän lomalennolla, koska se yksinkertaisesti kuuluu tapoihin. Aika harvoin niitä kyllä tulee enää tehtyä, kun reittivuorot on nykyään halvempia. Se, että reittivuorolla on taputettu Tbilisissä, osoittaa vain että sielläkin on kokemattomia matkustajia, joille lentomatkailun konventiot eivät ole tuttuja.
Sanot, että reittilennolla ei ole taputettu koskaan ja lopussa puhut kuitenkin ihan muuta. Oli miten oli, reittilennoilla taputetaan ihan yhtä lailla. Ei ehkä Suomessa, mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Matkustin Kanarialta Helsinkiin. Ja mitä ihmettä? Kun kone laskeutui onnistuneesti maahan, aloin taputtaa. Se kuuluu hyviin tapoihin. Kuitenkaan KUKAAN muu ei taputtanut kanssani. Olin häpeissäni heidän vuokseen ja lähtiessäni pyysin muiden puolesta anteeksi lentoemänniltä. He antoivat minulle sen vuoksi pienen palkinnon. Sitä eivät moukat saaneet!
Marjatta
Junttimainen tapa! En ymmärrä miksi pitää taputtaa kun lentokone on laskeutunut. Juntit Suomalaiset
Juuri näin. Tästä luinkin jo muutamia vuosia sitten. On tosiaan ammattitaidon halventamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taputan aina kun taksi pääsee perille. Autoilu on huomattavasti vaarallisempaa kuin lentäminen.
T Pirkko-Liisa
😂😂😂😂😂
Ja minä myös linja-autossa kun kuski onnistuu työssään, kampaamossa,ravintolassa ja
mitä näitä nyt onkaan🤣
Minä myös komennan aina potilaat taputtamaan minulle sen jälkeen kun olen onnistuneesti vaihtanut heidän vaippansa. Se on kohteliasta.
Paikallisliikenteen bussissa taputan aina kun pysähdymme pysäkille.
Minäkin taputin kun pappi oli pitänyt nokkelan saarnan sunnuntaikirkossa. Kaikki katsoivat minua paheksuen, miksi? Ja aina taputan kun kanttori saa soitettua virren sekoamatta nuoteissa.
Vierailija kirjoitti:
Tää oli hyvä. Pari tosikkoa jäi koukkuunkin.
Joskus kyllä ihmetyttää, eikö ihmisillä ole sen vertaa lukutaitoa, että tunnistaisivat edes näin selvän provoilun.
ö-luokan provo.
Vierailija kirjoitti:
Minulle se joka ei taputa lennon päätteeksi on täysi turhake. Näin se vain on.
Marjatta
Taputa kaikille,jotka työssään onnistuvat, ja he ajattelevat sinun epäilleen heidän ammattitaitoaan😂
Minä taputan aina itseäni päähän, kun saan tällaisen aneemisen provon sävellettyä.
- Paju-Elias, 15 vee
Eipä taida olla tapana nykyään. Lentäjähän tekee vaan työnsä ja saa kiitokseksi palkan. Käsittääkseni lentäminen on nykyään myös aika pitkälti automatisoitu. Poikkeustilanteesta selviäminen voisi ollakin jo taidonnäyte ja aplodien/kiitoksen arvoinen.
Minä kyllä kiitin henkilökuntaa koneesta poistuessani. Jopa sitä stuerttia joka kaatoi kahvit päälleni. : p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus on ollut tapana taputtaa lomalennoilla.
Reittilennoilla ei koskaan. Poikkeuksena ehkä tilanne jossa lento on ollut niin hirveä että ihmiset ovat pelänneet kuolevansa ja ovat helpottuneita päästessään turvallisesti maan pinnalle.Eipä tulis siinäkään tilanteessa ensimmäisenä mieleen taputtaminen, vaikka oltaisiinkin selvitty turvallisesti maan pinnalle...
Useimmille kuitenkin tulee.
Toisena vaihtoehtona olen törmännyt myös siihen, että alastulo on vähän "rysähtänyt", ei kuitenkaan vaarallisesti. Silloin varsinkin Eteläeurooppalaiset ovat innostuneet taputtamaan ja hurraamaan. Mm. Italiassa ja Espanjassa.
Tää on nyt täysin ohis, sori. Mainittakoon kuitenkin, että sen koneen vähän ”rysäyttäminen” alas on turvallisin tapa laskeutua. Eli sellaista ihan pehmeää laskua ei välde tehdä (turvallisuussyistä), jos keli tai kiitorata haasteellisia.
Okei,joo. En muista tarkkaan mutta ehkä siinä oli melko pomppuinen alastulo.Ja tämä jalkapallojoukkue innostui siitä kovasti. Ohis sekin, että se olikin hauskaa, kun heitä oltiin vastaanottamassa kyltein ja huraahuudoin ja olivat vaan ihan joku yliopistojoukkue.
Suomalaisuuden huipentuma: keskustelu taputtamisesta ja sen mahdollisesta noloudesta 😄