Onko ihmisistä tullut moukkia: ei taputeta lentokoneen laskeuduttua?
Matkustin Kanarialta Helsinkiin. Ja mitä ihmettä? Kun kone laskeutui onnistuneesti maahan, aloin taputtaa. Se kuuluu hyviin tapoihin. Kuitenkaan KUKAAN muu ei taputtanut kanssani. Olin häpeissäni heidän vuokseen ja lähtiessäni pyysin muiden puolesta anteeksi lentoemänniltä. He antoivat minulle sen vuoksi pienen palkinnon. Sitä eivät moukat saaneet!
Marjatta
Kommentit (59)
Omasta mielestäni matkustajien taputtaminen lentokoneen normaalin laskeutumisen yhteydessä on lentäjien ammattitaidon halventamista. Eihän kukaan taputa bussikuskillekkaan sen saavuttua päätepysäkille. Eri asia on ehkä siten, kun laskeudutaan esim. kovassa kelissä ja ihmiset pelkäävät kuollakseen, mutta päästiin ehjänä kuitenkin alas.
aj kirjoitti:
Omasta mielestäni matkustajien taputtaminen lentokoneen normaalin laskeutumisen yhteydessä on lentäjien ammattitaidon halventamista. Eihän kukaan taputa bussikuskillekkaan sen saavuttua päätepysäkille. Eri asia on ehkä siten, kun laskeudutaan esim. kovassa kelissä ja ihmiset pelkäävät kuollakseen, mutta päästiin ehjänä kuitenkin alas.
mut suuri osa ihmisiä kiittää kuitenkin bussissa. kai se oli kiitoskin.
Niin.. jossain vaiheessa siitä taputtamisesta tuli ”noloa”. Oikeastihan ohjaamoon se ei kuuluu (ääni ei kanna sinne), mutta kabiinin miehistö kyllä kertoo lentäjille mikäli näin on käynyt. Mielissään tuntuvat olevan (en tiedä emännistä/stueteista, mutta lentäjät itse eivät pidä nolona).
Vierailija kirjoitti:
Niin.. jossain vaiheessa siitä taputtamisesta tuli ”noloa”. Oikeastihan ohjaamoon se ei kuuluu (ääni ei kanna sinne), mutta kabiinin miehistö kyllä kertoo lentäjille mikäli näin on käynyt. Mielissään tuntuvat olevan (en tiedä emännistä/stueteista, mutta lentäjät itse eivät pidä nolona).
Katsoin juuri lentoemännän haastattelun missä sanoi, että se on ihan mukava juttu myös heille.
"noloa "tästä tavasta tosiaan tuli siinä vaiheessa, kun kokeneet lentomatkaajat alkoivat sille nyrpistellä. Ja sehän on pahinta mitä suomalainen tietää. Joku pitää häntä nolona. Jossain jutussa myös luki, että tätä pidetään suomalaisena tapana. Mutta näin ei ole. Eräs lentoemäntä kertoi, että esim.kreikkalaiset matkaajat nousivat seisomaan taputtaessaan Kittilään saapumiselle.
Kyllä hyvät tavat edellyttävät kuskien kiittämistä. Mielelläni pitäisin pienen puheen, jos saisi nousta pystyyn ennen laskeutumista.
Vierailija kirjoitti:
aj kirjoitti:
mut suuri osa ihmisiä kiittää kuitenkin bussissa. kai se oli kiitoskin.
Pitää varmaan lopettaa kiittäminen. Kokeneesta bussimatkaajasta se on varmasti ”noloa” - eilä minun itsetuntoni kestä olla nolo!
Vain tuulipuput taputtavat kun lentokone laskeutuu.
Tämänkin olen oppinut AV:lta.
Toisaalta onhan se lentäminen niin vaarallista ja on aina epävarmaa pääseekö sitä perille. Joten jos pääsee turvallisesti maahan, on syytä taputtaa.
Taputtaminen on niin last season, moderni tapa on nousta seisomaan ennen lentoon lähtöä jos vaikka jotain lapsen r a i skaajaa oltaisiin palauttamassa ja sehän ei meille sovi. Suomi kuuluu kaikille.
T: A Pennanen vihreät de röda
Vierailija kirjoitti:
Tää oli hyvä. Pari tosikkoa jäi koukkuunkin.
Joskus kyllä ihmetyttää, eikö ihmisillä ole sen vertaa lukutaitoa, että tunnistaisivat edes näin selvän provoilun.
Jep. Palkinto lentoemännältä. :D
Muistetaan, että pahinta on olla nolo! Koko ajan on hyvä varoa vähän kaikkea, koska eri asiat ovat eri ihmisistä noloja. Ja sehän nyt on ihan hirveintä, jos tekeekin jotain jota joku ehkä pitäisi nolona. Kannattaa varoa oikeastaan niin, ettei lopulta tee yhtään mitään. Vaikka vähän harmittaisi, ettei itse uskalla ilmaista missään mitään mielentilaa, niin on se niin kuitenkin turvallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus on ollut tapana taputtaa lomalennoilla.
Reittilennoilla ei koskaan. Poikkeuksena ehkä tilanne jossa lento on ollut niin hirveä että ihmiset ovat pelänneet kuolevansa ja ovat helpottuneita päästessään turvallisesti maan pinnalle.Eipä tulis siinäkään tilanteessa ensimmäisenä mieleen taputtaminen, vaikka oltaisiinkin selvitty turvallisesti maan pinnalle...
Useimmille kuitenkin tulee.
Toisena vaihtoehtona olen törmännyt myös siihen, että alastulo on vähän "rysähtänyt", ei kuitenkaan vaarallisesti. Silloin varsinkin Eteläeurooppalaiset ovat innostuneet taputtamaan ja hurraamaan. Mm. Italiassa ja Espanjassa.
Tää on nyt täysin ohis, sori. Mainittakoon kuitenkin, että sen koneen vähän ”rysäyttäminen” alas on turvallisin tapa laskeutua. Eli sellaista ihan pehmeää laskua ei välde tehdä (turvallisuussyistä), jos keli tai kiitorata haasteellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus on ollut tapana taputtaa lomalennoilla.
Reittilennoilla ei koskaan. Poikkeuksena ehkä tilanne jossa lento on ollut niin hirveä että ihmiset ovat pelänneet kuolevansa ja ovat helpottuneita päästessään turvallisesti maan pinnalle.Eipä tulis siinäkään tilanteessa ensimmäisenä mieleen taputtaminen, vaikka oltaisiinkin selvitty turvallisesti maan pinnalle...
Useimmille kuitenkin tulee.
Toisena vaihtoehtona olen törmännyt myös siihen, että alastulo on vähän "rysähtänyt", ei kuitenkaan vaarallisesti. Silloin varsinkin Eteläeurooppalaiset ovat innostuneet taputtamaan ja hurraamaan. Mm. Italiassa ja Espanjassa.
Tää on nyt täysin ohis, sori. Mainittakoon kuitenkin, että sen koneen vähän ”rysäyttäminen” alas on turvallisin tapa laskeutua. Eli sellaista ihan pehmeää laskua ei välde tehdä (turvallisuussyistä), jos keli tai kiitorata haasteellisia.
Lisäys: tietty välillö tulee kova lasku vaikka pehmeää olisi yritettykin
Muistan lapsuudesta kun lennettiin Kanarialle, ja jo silloin se taputtaminen tuntui oudolta ja koomiselta. Lentäjät tekevät vain työtään. Silloin ehkä ymmärtäisin jos kyseessä olisi hankalat lento-olosuhteet: myrsky, koneessa vikaa ym.
Kyllä mä taputan aina. Lentokoneessa, laivassa, bussissa, junassa.. itsellenikin taputan kun pääsen kaupan parkkikselle ja kotiin. Taputan ikkunassa myös naapurille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä taputan aina. Lentokoneessa, laivassa, bussissa, junassa.. itsellenikin taputan kun pääsen kaupan parkkikselle ja kotiin. Taputan ikkunassa myös naapurille.
Kuulostaa kivalle!
Vierailija kirjoitti:
Matkustin Kanarialta Helsinkiin. Ja mitä ihmettä? Kun kone laskeutui onnistuneesti maahan, aloin taputtaa. Se kuuluu hyviin tapoihin. Kuitenkaan KUKAAN muu ei taputtanut kanssani. Olin häpeissäni heidän vuokseen ja lähtiessäni pyysin muiden puolesta anteeksi lentoemänniltä. He antoivat minulle sen vuoksi pienen palkinnon. Sitä eivät moukat saaneet!
Marjatta
😀
Lentokoneen matkustamossa voi tehdä paljonkin vahingollisia asioita, mutta taputtaminen ei kimeile listalla ainakaan kärkipäässä, jos on siellä ollenkaan.
Matkustin sveitsiläisten kanssa Emiraateista Sveitsin suurimpaan kaupunkiin kuluvan vuosikymmenen alkupuolella. Aplodit oli näyttävät, kun pyörät osuivat tarmakkiin. Vaaroja kyllä on vielä senkin jälkeen ja erityisesti silloin, mutta kyllähän tuo kevensi tunnelmaa.
Olivat kaiketi pääosin lomalaisia, mutta mukana oli ihan meitä työmatkalaisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjatta
😀
Lentokoneen matkustamossa voi tehdä paljonkin vahingollisia asioita, mutta taputtaminen ei kimeile listalla ainakaan kärkipäässä, jos on siellä ollenkaan.
Matkustin sveitsiläisten kanssa Emiraateista Sveitsin suurimpaan kaupunkiin kuluvan vuosikymmenen alkupuolella. Aplodit oli näyttävät, kun pyörät osuivat tarmakkiin. Vaaroja kyllä on vielä senkin jälkeen ja erityisesti silloin, mutta kyllähän tuo kevensi tunnelmaa.
Olivat kaiketi pääosin lomalaisia, mutta mukana oli ihan meitä työmatkalaisiakin.
Jaa, ja vaikka itse en taputtelekaan, Marjatta antaa mennä vaan. 😉
Minä taputan aina äänekkäästi, kun lähijuna saapuu asemalle.
Jostain syystä muut matkustajat eivät lähde mukaan, vaan katsovat minua omituisesti. :(
Lapsena Kanarianmatkoilla huvitti tämä suomalaisten tapa.