Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Johtuuko miehillä kaljuuntuminen 3-kymppisenä korkeasta vai vähentyneestä testosteronista?

Vierailija
24.10.2018 |

Olen kuullut vähän ristiriitaisia näkemyksiä tästä

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten kaljusgeeni tulee äidiltä. 

Ei ole vielä varmaa tietoa. Arvailua vasta.

On se aika varmaa tietoa jo.

Vierailija
22/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei eli kaljuusgeeni tulee äidiltä. Ilmankos poikaystävieni äideillä on ollut sama hiuslaatu kuin poikaystävilläni.

Onko tämä nyt sitä naisen logiikkaa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sen tiedän, että kovaa lihastreeniä vedettäessä alttiuden omaavat kaljuuntuu. Samoin jos alkaa käyttää hormoneja, joten tuskin ainakaan pienestä määrästä testoa on kysymys.

Vierailija
24/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://ghr.nlm.nih.gov/condition/androgenetic-alopecia#genes

Kaljuuntuminen johtuu geeneistä ja ympäristötekijöistä. Kaikkia syitä ei tiedetä. Mm geenissä joka valmistaa androgeeni-reseptoreita (eli testosteroni) hiusfollikkeleissa, voi olla muunnos, jolloin reseptorit ovat liian aktiivisia. Liian aktiivinen reseptori saa aikaan liikaa testosteronin eritystä hiusjuurissa, hiukset oheentuvat ja lopulta tippuvat kokonaan pois. Ei ole selkeää tietoa miksi näin tapahtuu. On tutkittu miten tätä reseptoria saadaa hillittyä ja löydetty hoitoja.

Ei siis välttämättä tarvitse olla liikaa testosteronin eritystä vaan tuo liian aktiivinen reseptori imee kaiken saamansa teston liian innokkaasti.

Vierailija
25/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonot geenit, vähäinen luontainen testosteroni.

Usein vähähiuksisilla ja kaljuuntuvilla ei ole maskuliinisia kasvonpiirteitä vaan mm. heikko ja pieni leuka.

Tämä on muuten totta. Kaikilla tietämilläni komeilla miehekkäillä miehillä on paksu ja hyvä hiuslaatu.

Esität täällä faktaksi sen että vähäisen testosteronipitoisuuden miehet kaljuuntuvat helpommin.

Perustelu: tuntemillasi komeilla ja miehekkäillä miehillä on hyvä hiuslaatu. 

Ei hyvää päivää tätä keskustelun tasoa. 

Kyllä minä tiedän 👍

Vierailija
26/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geeneistä se johtuu.

Vierailija
27/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sen tiedän, että kovaa lihastreeniä vedettäessä alttiuden omaavat kaljuuntuu. Samoin jos alkaa käyttää hormoneja, joten tuskin ainakaan pienestä määrästä testoa on kysymys.

Olen kirjoittamassa aivan samaa...

Itse olen aina ollut vaatimaton harrastelija-kuntoilija, mutta kyllähän tuon heti panee merkille, että nämä "horkkapojat" ovat aina salilla myös ne kaljut / todella vähähiuksiset. Eikä tosiaan kyse ole mistään muodista, vaan aivan varmasti "lisäravinteet" ovat vahvasti ilmiön takana.

Vierailija
28/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
29/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina ollut vaatimaton harrastelija-kuntoilija, mutta kyllähän tuon heti panee merkille, että nämä "horkkapojat" ovat aina salilla myös ne kaljut / todella vähähiuksiset. Eikä tosiaan kyse ole mistään muodista, vaan aivan varmasti "lisäravinteet" ovat vahvasti ilmiön takana.

Hyvä tietää. Näin naisnäkökulmasta se on vaikuttanut kompensaatiolta; tukan vähetessä täytyy lähteä lisäämään lihasta.

Vierailija
30/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että ainakaan vähäisestä testosteronista johtuu. Geenit ratkaisevat.

Itselläkin hyvä miespuolinen ystävä kaljuuntui jo ennen kolmeakymppiä, vaikka on lihaksikas mies, jolla on suuret kivekset.

Vierailija
31/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dihydrotestosteronista johtuu. Se on tehokkain muoto testosteronista. Sillä ei ole väliä kuinka paljon sitä on verenkierrossa. Sillä jos androgeeni reseptorit päänahassasi ovat herkkiä sille niin yleensä vaikutus on että kaljuunnut. Koskee ihan naisiakin.

Vierailija
32/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonot geenit, vähäinen luontainen testosteroni.

Usein vähähiuksisilla ja kaljuuntuvilla ei ole maskuliinisia kasvonpiirteitä vaan mm. heikko ja pieni leuka.

Tämä on muuten totta. Kaikilla tietämilläni komeilla miehekkäillä miehillä on paksu ja hyvä hiuslaatu.

Sinun kaveripiirisi perusteella pakko olla totta? Oman kaveripiirin perusteella tekemäni havainnot ovat ristiriidassa sinun kaveripiirissäsi tehtyjen havaintojen kanssa, joten nyt asia ei olekaan totta!

Vakavasti puhuen: ongelma on geneettinen ja periytyy x-kromosomissa eli pojalle äidin kautta. Testosteronin määrä vain myötävaikuttaa, mutta ei yksin tee mitään, jos alttiutta ei ole.

Voiko siis olla, että miehestäni ei tulekaan kalju vaikka isänsä on kalju, kaljuuntui jo alle 40 v?

Ja meidän pojasta ei sitten varmaan tule kaljua kun minun isäni ei ole taikka äitini vanhemmat?

Jee! :D Voin antaa miehen ajaa kutrinsa, olen jarrutellut kun olen pelännyt ettei kohta kasvakaan takaisin. Ei siis tietenkään siitä ajelusta ole kiinni kun joku kuitenkin tarttuu. Mutta olen pelännyt, ettei enää kasvaisikaan jos sitten haluaisikin kasvattaa.

Ja luitte aivan oikein. Minä päätän aikuisen miehen hiusten pituuden, samoin parrankasvusta kulloisenkin mieltymykseni mukaan. Eli siis en, mutta kerron mielipiteeni kyllä.

Vierailija
33/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus kertoo, että kaljuuntuvilla miehillä on isot kivekset ja he pettävät enemmän, eli heillä on korkeampi testosteronitaso.

Vierailija
34/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten kaljusgeeni tulee äidiltä. 

Ei ole vielä varmaa tietoa. Arvailua vasta.

On se aika varmaa tietoa jo.

Mun veljillä tukka päässä. Isälläkin on. Äidin isä oli kalju.

Vierailija
35/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietysti kaikilta tukka lähde horkatessa, mutta kyllä se altistaa sille. Itse olen klanipää ja ihan puhtailla liikenteessä. Tulokset on kovia tämän ikäiselle ja läskiäkin löytyy. Voimaharjoittelu nostaa testo tasoja jo ihan puhtaillakin ja jos on altistusta niin alkaa fleda lähteä.

Vierailija
36/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki äidin puolen miehet on kaljuja.

Onneksi minulle kävi ihme ja en kaljuuntunut ja tukka on tuuhea kuin leijonalla. huh.

T: Mies 39

Vierailija
37/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tietää. Näin naisnäkökulmasta se on vaikuttanut kompensaatiolta; tukan vähetessä täytyy lähteä lisäämään lihasta.

No ei. On muutakin elämää kuin naiset. Ihan kilpailuvietillä ollaan liikenteessä. Jos olisi muuten, niin ainakaan jalkakyykky ei kannattaisi. Munahan näyttäisi pienemmältä vahvoihin reisiin nähden. jalat muuten kasvaa todella nopeasti paksuutta. Saa ostaa uusia housuja jatkuvasti alkuvaiheessa.

Vierailija
38/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaljuuntumiseen vaikuttaa ilmeisesti useampikin asia, mutta hyvä uutinen on että sitä voi nykyään hoitaa. Ks. käypä hoito -suositus.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Vierailija
39/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se liity testosteroniin.

Vierailija
40/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuleeko mun miehestäni nyt kalju? Isänsä kaljuus ei siis vaikuta? Äitinsä isä ei ollut kalju, en tiedä voiko se nyt sitten äitinsä äidiltä periytyä vai kenen kaljuus tässä ratkaisee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä