Johtuuko miehillä kaljuuntuminen 3-kymppisenä korkeasta vai vähentyneestä testosteronista?
Olen kuullut vähän ristiriitaisia näkemyksiä tästä
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Okei eli kaljuusgeeni tulee äidiltä. Ilmankos poikaystävieni äideillä on ollut sama hiuslaatu kuin poikaystävilläni.
Onko tämä nyt sitä naisen logiikkaa :D
Ainakin sen tiedän, että kovaa lihastreeniä vedettäessä alttiuden omaavat kaljuuntuu. Samoin jos alkaa käyttää hormoneja, joten tuskin ainakaan pienestä määrästä testoa on kysymys.
https://ghr.nlm.nih.gov/condition/androgenetic-alopecia#genes
Kaljuuntuminen johtuu geeneistä ja ympäristötekijöistä. Kaikkia syitä ei tiedetä. Mm geenissä joka valmistaa androgeeni-reseptoreita (eli testosteroni) hiusfollikkeleissa, voi olla muunnos, jolloin reseptorit ovat liian aktiivisia. Liian aktiivinen reseptori saa aikaan liikaa testosteronin eritystä hiusjuurissa, hiukset oheentuvat ja lopulta tippuvat kokonaan pois. Ei ole selkeää tietoa miksi näin tapahtuu. On tutkittu miten tätä reseptoria saadaa hillittyä ja löydetty hoitoja.
Ei siis välttämättä tarvitse olla liikaa testosteronin eritystä vaan tuo liian aktiivinen reseptori imee kaiken saamansa teston liian innokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonot geenit, vähäinen luontainen testosteroni.
Usein vähähiuksisilla ja kaljuuntuvilla ei ole maskuliinisia kasvonpiirteitä vaan mm. heikko ja pieni leuka.
Tämä on muuten totta. Kaikilla tietämilläni komeilla miehekkäillä miehillä on paksu ja hyvä hiuslaatu.
Esität täällä faktaksi sen että vähäisen testosteronipitoisuuden miehet kaljuuntuvat helpommin.
Perustelu: tuntemillasi komeilla ja miehekkäillä miehillä on hyvä hiuslaatu.
Ei hyvää päivää tätä keskustelun tasoa.
Kyllä minä tiedän 👍
Vierailija kirjoitti:
Ainakin sen tiedän, että kovaa lihastreeniä vedettäessä alttiuden omaavat kaljuuntuu. Samoin jos alkaa käyttää hormoneja, joten tuskin ainakaan pienestä määrästä testoa on kysymys.
Olen kirjoittamassa aivan samaa...
Itse olen aina ollut vaatimaton harrastelija-kuntoilija, mutta kyllähän tuon heti panee merkille, että nämä "horkkapojat" ovat aina salilla myös ne kaljut / todella vähähiuksiset. Eikä tosiaan kyse ole mistään muodista, vaan aivan varmasti "lisäravinteet" ovat vahvasti ilmiön takana.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuva kertoo kaiken tarpeellisen:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcTJPZdcw2YIx7Ao2…
Ja tässä se toinen ääripää
https://cdn.ksml.fi/incoming/wb4pa5-2686923.jpg/alternates/FREE_720/268…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina ollut vaatimaton harrastelija-kuntoilija, mutta kyllähän tuon heti panee merkille, että nämä "horkkapojat" ovat aina salilla myös ne kaljut / todella vähähiuksiset. Eikä tosiaan kyse ole mistään muodista, vaan aivan varmasti "lisäravinteet" ovat vahvasti ilmiön takana.
Hyvä tietää. Näin naisnäkökulmasta se on vaikuttanut kompensaatiolta; tukan vähetessä täytyy lähteä lisäämään lihasta.
En usko että ainakaan vähäisestä testosteronista johtuu. Geenit ratkaisevat.
Itselläkin hyvä miespuolinen ystävä kaljuuntui jo ennen kolmeakymppiä, vaikka on lihaksikas mies, jolla on suuret kivekset.
Dihydrotestosteronista johtuu. Se on tehokkain muoto testosteronista. Sillä ei ole väliä kuinka paljon sitä on verenkierrossa. Sillä jos androgeeni reseptorit päänahassasi ovat herkkiä sille niin yleensä vaikutus on että kaljuunnut. Koskee ihan naisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonot geenit, vähäinen luontainen testosteroni.
Usein vähähiuksisilla ja kaljuuntuvilla ei ole maskuliinisia kasvonpiirteitä vaan mm. heikko ja pieni leuka.
Tämä on muuten totta. Kaikilla tietämilläni komeilla miehekkäillä miehillä on paksu ja hyvä hiuslaatu.
Sinun kaveripiirisi perusteella pakko olla totta? Oman kaveripiirin perusteella tekemäni havainnot ovat ristiriidassa sinun kaveripiirissäsi tehtyjen havaintojen kanssa, joten nyt asia ei olekaan totta!
Vakavasti puhuen: ongelma on geneettinen ja periytyy x-kromosomissa eli pojalle äidin kautta. Testosteronin määrä vain myötävaikuttaa, mutta ei yksin tee mitään, jos alttiutta ei ole.
Voiko siis olla, että miehestäni ei tulekaan kalju vaikka isänsä on kalju, kaljuuntui jo alle 40 v?
Ja meidän pojasta ei sitten varmaan tule kaljua kun minun isäni ei ole taikka äitini vanhemmat?
Jee! :D Voin antaa miehen ajaa kutrinsa, olen jarrutellut kun olen pelännyt ettei kohta kasvakaan takaisin. Ei siis tietenkään siitä ajelusta ole kiinni kun joku kuitenkin tarttuu. Mutta olen pelännyt, ettei enää kasvaisikaan jos sitten haluaisikin kasvattaa.
Ja luitte aivan oikein. Minä päätän aikuisen miehen hiusten pituuden, samoin parrankasvusta kulloisenkin mieltymykseni mukaan. Eli siis en, mutta kerron mielipiteeni kyllä.
Tutkimus kertoo, että kaljuuntuvilla miehillä on isot kivekset ja he pettävät enemmän, eli heillä on korkeampi testosteronitaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten kaljusgeeni tulee äidiltä.
Ei ole vielä varmaa tietoa. Arvailua vasta.
On se aika varmaa tietoa jo.
Mun veljillä tukka päässä. Isälläkin on. Äidin isä oli kalju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietysti kaikilta tukka lähde horkatessa, mutta kyllä se altistaa sille. Itse olen klanipää ja ihan puhtailla liikenteessä. Tulokset on kovia tämän ikäiselle ja läskiäkin löytyy. Voimaharjoittelu nostaa testo tasoja jo ihan puhtaillakin ja jos on altistusta niin alkaa fleda lähteä.
Kaikki äidin puolen miehet on kaljuja.
Onneksi minulle kävi ihme ja en kaljuuntunut ja tukka on tuuhea kuin leijonalla. huh.
T: Mies 39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tietää. Näin naisnäkökulmasta se on vaikuttanut kompensaatiolta; tukan vähetessä täytyy lähteä lisäämään lihasta.
No ei. On muutakin elämää kuin naiset. Ihan kilpailuvietillä ollaan liikenteessä. Jos olisi muuten, niin ainakaan jalkakyykky ei kannattaisi. Munahan näyttäisi pienemmältä vahvoihin reisiin nähden. jalat muuten kasvaa todella nopeasti paksuutta. Saa ostaa uusia housuja jatkuvasti alkuvaiheessa.
Kaljuuntumiseen vaikuttaa ilmeisesti useampikin asia, mutta hyvä uutinen on että sitä voi nykyään hoitaa. Ks. käypä hoito -suositus.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
No tuleeko mun miehestäni nyt kalju? Isänsä kaljuus ei siis vaikuta? Äitinsä isä ei ollut kalju, en tiedä voiko se nyt sitten äitinsä äidiltä periytyä vai kenen kaljuus tässä ratkaisee?
On se aika varmaa tietoa jo.