YLE: Nuori nainen repesi synnytyksessä ja menetti pidätyskykynsä. Miten ei ole AV:n keskustelluin juttu?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/01/18/eihan-sulle-vaan-jaanyt-traumaa
Että siitä vaan alateitse synnyttämään, kun täällä on noin mahtavan osaavia ammattilaisiakin! Nainen ulostaa loppuelämänsä housuihinsa. Suunniteltu sektio puolestaan meni täydellisesti.
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektiossa on kylläkin tilastollisesti suuremmat riskit. Äitikuolleisuus sektioon yhteydessä nelinkertainen riski alatiesynnytykseen verrattuna! Itseltäni jouduttiin sektion aiheuttaman verenhukan takia poistamaan kohtu. Kuulin vasta jälkikäteen, että kohdunpoiston riski on kuusinkertainen sektiossa verrattuna alatiesynnytykseen.
Oliko sinulla suunniteltu sektio vai kenties kiireellinen tai hätäsektio?
Suunnitellussa sektiossako ei voi tulla komplikaatioita? Jännä juttu, itse kun olen luullut että se kohtu ei tiedä onko kyseessä mikä sektion luokitus. Tiedätkö että muissakin elektiivisissä leikkauksissa on kirurgisten komplikaatioiden riskit? Minulle tehtiin suunniteltu sektio ja silti kohtu jäi vuotamaan, onneksi huomattiin heräämössä toisin kuin sen yhden nuoren äidin kohdalla. Ei siitä synnyttämisestä nyt valitettavasti 100% turvallista kaikille saa ja joku valitsee ehkä mieluummin pienen repeämän kuin ison leikkaushaavan ja mahdollisen verenvuodon. Itsehän en enää voi mitään valita kun lapsiluku on kohdunpoiston jälkeen täynnä.
Jostain syystä sektio on leikkaus, jonka riskejä mielestäni alleviivataan usein paljon enemmän kuin muiden leikkausten. Sanotaan, että leikkaus on aina riski. Totta. Silti jos suunnitellaan ihmiselle tarpeellista leikkausta, sillä harvoin pelotellaan sillä tavalla mitä sektiossa pelotellaan. Ja kyllä, artikkelin naiselle sektio todellakin olisi ollut tarpeellinen.
Miksihän ökyrikkaat naiset (kuten Kardashianit) haluavat synnyttää alateitse, jos se on joku hirveä kohtalo joka palstan mukaan suunnilleen pilaa elämän tai ainakin sukupuolielimet?
biologi, konsultti yms kirjoitti:
Oma äitini synnytti minut ongelmitta. Äiti tosin poltti tupakkaa mutta ei se vaikuttanut minuun mitenkään muuten kuin että olin syntyessäni 2460g painoinen.
Omat siskonikin olivat vain korkeintaan 3000g vähän yli.
Aikamoisia vonkaleita ihmiset nykyään synnyttelee.
Kannattaisiko vähän katsoa minkä kokoisia miehiä ottaa itselleen, kun tunnetusti perivät kokonsa vanhemmiltaan.
On aika riskiä synnyttää isokokoisia ihmisiä. Ihmisen pää myös sattuu olemaan aika iso evoluution tulos.
Siinä vähän mietintää siihen että olisiko joskus järkevämpää valita lapsia ja synnytystä ajatellen se mies kokohaarukalta sieltä 165-175cm pituudesta?
Aikoinaan keskiajallakin valittiin se mies järkevästi. Ihmisen koko on kasvanut ja enää ei lääketiedekään enää kykene pelastamaan kaikkia lapsia tai äitejä. Se on valitettavaa mutta evoluutio on määrännyt ihmisen ihannepituudeksi korkeintaan noin 170cm. Muuten mennään riskirajoilla.
Minä olen 165 cm mies. En ole kelvannut kenellekään vauvantekokoneeksi kertaakaan.
No hajotkoon pitkien miestensä kanssa.
Ei ole minun valintani. Olen kyllä kaikkeni tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Miksihän ökyrikkaat naiset (kuten Kardashianit) haluavat synnyttää alateitse, jos se on joku hirveä kohtalo joka palstan mukaan suunnilleen pilaa elämän tai ainakin sukupuolielimet?
Kim ei halunnut esikoisen jälkeen synnyttää ollenkaan vaan käyttivät sijaiskohtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektiossa on kylläkin tilastollisesti suuremmat riskit. Äitikuolleisuus sektioon yhteydessä nelinkertainen riski alatiesynnytykseen verrattuna! Itseltäni jouduttiin sektion aiheuttaman verenhukan takia poistamaan kohtu. Kuulin vasta jälkikäteen, että kohdunpoiston riski on kuusinkertainen sektiossa verrattuna alatiesynnytykseen.
Suunnitellussa sektiossako ei voi tulla komplikaatioita? Jännä juttu, itse kun olen luullut että se kohtu ei tiedä onko kyseessä mikä sektion luokitus. Tiedätkö että muissakin elektiivisissä leikkauksissa on kirurgisten komplikaatioiden riskit? Minulle tehtiin suunniteltu sektio ja silti kohtu jäi vuotamaan, onneksi huomattiin heräämössä toisin kuin sen yhden nuoren äidin kohdalla. Ei siitä synnyttämisestä nyt valitettavasti 100% turvallista kaikille saa ja joku valitsee ehkä mieluummin pienen repeämän kuin ison leikkaushaavan ja mahdollisen verenvuodon. Itsehän en enää voi mitään valita kun lapsiluku on kohdunpoiston jälkeen täynnä.
Jostain syystä sektio on leikkaus, jonka riskejä mielestäni alleviivataan usein paljon enemmän kuin muiden leikkausten. Sanotaan, että leikkaus on aina riski. Totta. Silti jos suunnitellaan ihmiselle tarpeellista leikkausta, sillä harvoin pelotellaan sillä tavalla mitä sektiossa pelotellaan. Ja kyllä, artikkelin naiselle sektio todellakin olisi ollut tarpeellinen.
Aika vähän taidetaan enää nykypäivänä tehdä sektion kokoisia avoleikkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon sairaaloissa tehdään sellaisia leikkauksia jotka voitaisi hoitaa muuten? Kyllä minusta ainakin plastiikkakirurgisten leikkausten yhteydessä puhutaan paljonkin leukkauskomplikaatioista. Ja itse kun olin nuorempana hoitajana leikkausosastoilla puhuttiin myös kaikille potilaille nukutuksen riskeistä ym.
Kyllä sektiolle on omat indikaationsa, ei minun ainakaan tarvinnut perätilassa olevan vauvani kanssa sektiota keneltäkään anella. Homma on siinä että se sektio maksaa myös monta kertaa enemmän kuin alatiesynnytys, jos ihmiset kävisivät näissä mukavuussektiossa yksityisellä ja maksaisivat omalla rahalla niin mikäs siinä. Ja ei, synnytyspelkoiselle tehty sektio ei ole mukavuussektio vaan nämä jotka eivät halua synnyttää alateitse ettei vaan alapää veny ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kim ei halunnut esikoisen jälkeen synnyttää ollenkaan vaan käyttivät sijaiskohtua.
Pyh, synnytti kaksi ja kolmas tuli sijaiskohdun kautta terveydellisistä syistä (jotain istukkavaivaa).
Oma äitini synnytti minut ongelmitta. Äiti tosin poltti tupakkaa mutta ei se vaikuttanut minuun mitenkään muuten kuin että olin syntyessäni 2460g painoinen.
Kannattaisiko vähän katsoa minkä kokoisia miehiä ottaa itselleen, kun tunnetusti perivät kokonsa vanhemmiltaan.
On aika riskiä synnyttää isokokoisia ihmisiä. Ihmisen pää myös sattuu olemaan aika iso evoluution tulos.
Siinä vähän mietintää siihen että olisiko joskus järkevämpää valita lapsia ja synnytystä ajatellen se mies kokohaarukalta sieltä 165-175cm pituudesta?
Aikoinaan keskiajallakin valittiin se mies järkevästi. Ihmisen koko on kasvanut ja enää ei lääketiedekään enää kykene pelastamaan kaikkia lapsia tai äitejä. Se on valitettavaa mutta evoluutio on määrännyt ihmisen ihannepituudeksi korkeintaan noin 170cm. Muuten mennään riskirajoilla.
Ei se homma ihan noin toimi. Esim kumpikaan vanhemmistani ei ole pitkiä, äiti on vähän reilu 160 cm, isäni on 176 cm ja silti veljelläni on pituutta melkein 190cm.
Vierailija kirjoitti:
Muista niistä en tiedä mutta eikös ainakin juuri tuo Kim synnyttänyt keisarileikkauksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista niistä en tiedä mutta eikös ainakin juuri tuo Kim synnyttänyt keisarileikkauksella?
Ei synnyttänyt, normaalisti alateitse.
Vierailija kirjoitti:
Minä valitsin miehekseni maltillisen kokoisen 173 cm pitkän miehen. Itse olen 166 cm.
Esikoisemme painoi syntyessään 4,4 kg ja oli 53 cm pitkä. Luokkansa pisin nyt koulussa. Aikuisiän ennuste vähintään 185 cm.
Nuoremmat lapsemme ovatkin sitten sirompia. Mutta geenejä on vaikea ennustaa.
Hyvin valittu. Ajattele jos olisit valinnut miehen joka on 194cm tai pidempi.
Saattaisit olla täysin rikki ja vauva menetetty.
Khloe Kardashian on se joka synnytti suunnitellulla sektiolla.
Kim synnytti alakautta, ja oli hengenvaarassa sen vuoksi, istukka oli kasvanut kohtuun kiinni ja kohtu vahingoittui kun lääkäri irrotti sen käsin emättimen kautta. Ei saa tai edes voi enää tulla raskaaksi, siksi käyttää sijaissynnyttäjää.
Vierailija kirjoitti:
Ei se homma ihan noin toimi. Esim kumpikaan vanhemmistani ei ole pitkiä, äiti on vähän reilu 160 cm, isäni on 176 cm ja silti veljelläni on pituutta melkein 190cm.
Kyllä se noin menee oikeesti. Todennäköisyys kuitenkin suurenee, jos menee ottamaan sen ylikokoisen norsumiehen. Silloin ottaa ihan tietoisen riskin että hajottaa itsensä.
Toki ei koskaan tiedä mutta todennäköisyys on aina suurempi kun on suuremman valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan alateitse kaksi kertaa.
Kolmannen sai sijaissynnyttäjän avulla, kun raskaus oli liian suuri riski.
Sisarensakin ovat synnyttäneet alakautta, ja Khloe panikoi raskausaikana ettei vauva vaan kasva liian isoksi, koska halusi välttää sektion (ja välttikin, terveellisten elämäntapojen ansiosta).
Muutenkin alatiesynnytys tuntuu olevan hyväosaisten hifistelyä, eikä mitään reppanoiden touhua jotka joutuvat sen pakolla tekemään.
Kannattaa myös huolehtia niistä elintavoista, raskausajan diabetes ja ylisuuret vauvat ovat käsittääkseni Suomessa yleinen vaiva....eli elintavoista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kolmannen sai sijaissynnyttäjän avulla, kun raskaus oli liian suuri riski.
Sisarensakin ovat synnyttäneet alakautta, ja Khloe panikoi raskausaikana ettei vauva vaan kasva liian isoksi, koska halusi välttää sektion (ja välttikin, terveellisten elämäntapojen ansiosta).
Toistan:
Khloe Kardashian synnytti suunnitellulla sektiolla. Tämä tieto löytyy netistä heti ja helposti.
https://metro.co.uk/2018/04/12/khloe-kardashian-will-give-birth-tomorro…
Kim synnytti alakautta, ja oli hengenvaarassa sen vuoksi, istukka oli kasvanut kohtuun kiinni ja kohtu vahingoittui kun lääkäri irrotti sen käsin emättimen kautta. Ei saa tai edes voi enää tulla raskaaksi, siksi käyttää sijaissynnyttäjää.
Aika jykeviä vauvoja nykyään syntyy. Vuosikymmeniä sitten vauva oli suuri jos painoi 3kg.
Onko hormoneilla tai ravinnolla jotain tekemistä tämän overgrownin suhteen?
Trine kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenekään on turha yrittää myydä (pakottaa) alatiesynnytystä niin kauan kuin on aloituksen kaltaisia lopputulemia.
Entäs, kun sektiossa sattuu samantyyppinen tapaus, leikkaavalle lääkärille virhe? Ja niitä ON tapahtunut.
Ei voi tapahtua samantyyppistä virhettä. Hirveintä on nimenomaan alapään tuhoutuminen, pidätyskyvyn menetys.
Naisen on saatava valita, MITÄ riskejä keholleen ottaa.
Joku toinen valitsee toisin. Tärkeintä on ihmisenn oikeus valita ja kantaa itse valintansa riskit.
Vierailija kirjoitti:
kaikki minulle heti. kirjoitti:
jotkut haluaa asioita, aina ei mene kuten haluaisi. jos lasta haluava ei ymmärrä riskejä joita asiassa on niin täytyy itse olla tyhmä. haluan lapsen, haluan kauniin lapsen, lapsen haluaisin olevan erittäin älykäs, tulevaa olympiavoittajaakaan en laittaisi pahakseni, käy kyllä pelkkä maailmanennätys tuloksen tekijäkin, vaaleat hiukset, siniset silmät, ei perunanenää, hörökorvia, pattipolvia. tai tulevan lapseni pitää olla kaikin puolin terve, ei myöskään tulevia sairauksia. en halua revetä alapäästäni, en rumaa arpea mahaani, en kipua, raskausarpia, en roikkuvia tissejä imetyksen jälkeen. haluan että kampaukseni pysyy kunnossa eikä meikit saa levitä naamallani. haluan .... mutta mitään riskejä en hyväksy, nämä em pitää ainakin olla kuten haluan. ps reppu repesi ruma mutta rakastettu lapsi täyttää 9v huomenna.
Ei hoitovirheitä tarvitse hyväksyä vain siksi että on nainen.
jollain on uskomaton lukutaito, löysi kirjoituksestani sanan hoitovirhe. itse en muista sellaista kirjoittaneeni, mutta jos pikku äippylit eivät ymmärrä lukemaansa niin onko se minun vikani. repeilkää rauhassa ja pusertakaa rumia lapsia tähän täyelliseen maailmaan
Olisi voinut se hätäsektio olla paikallaan? Aika synkkä homma. Itse en haluaisi emäntäni synnyttävän luonnollisesti.
Meinaat ettei näitä riskejä yritetä hillitä mitenkään? Kun onnettomuus sattuu ei tehdä asialle mitään ettei sattuisi uudestaan? Onneksi minun työpaikallani aina kun sattuu jotain, syyhyn tartutaan ja keksitään keinoja miten ne tulevaisuudessa voisi välttää.