Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ahdistuksesi tai masennuksesi takaa löytynytkin ihan oikea fyysinen sairaus?

Vierailija
23.10.2018 |

Nykyään kun tuputetaan vain ahdistuslääkkeitä tai masennuslääkkeitä tutkimatta potilasta kunnolla, niin moni oikea fyysinen sairaus jääkin hoitamatta, joka aiheuttaa ne oireet. Oireita väitetään vain henkisiksi.
Itselläkin tästä kokemusta. Onko muilla?

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

m39 kirjoitti:

Mun kohdalla raudanpuutos ja kilpparin vajaatoiminta tuottivat oireita, joita yritettiin kuitata masennusdiagnoosilla. Molempien tutkimista piti itse osata vaatia, sillä muuten niitä ei olisi koskaan löydetty. Raudanpuutosta (ferritiini jne pielessä) korjattiin yli vuoden ajan 100mg/päivä Gentle Iron:ia. Se oli ainoa rautalääke, jota maha kesti. 

Mille tasolle ferritiini nousi? Korjaantuiko kilpirauhasen vajaatoiminta sen myötä?

Vierailija
42/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krooninen nilkkakipu rajoittaa elämääni paljon ja masennun usein siitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hoidettiin päänsärkyä ja väsymystä masennuksena. Ei kenellekään sitten käynyt mielessä että voihan se ainainen kipu masentaa. Lääkittiin ja terapiaa. Muista syistä magneettiin ja pään kuvista löytyikin vakava neurologinen sairaus. Leikattiin ja johan katosi kivut, väsymys ja masennus. Olin 17-vuotias.

Vierailija
44/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennuslääkkeitä syö 444 000 masentunutta kansalaista. Todistaa, että ne eivät toimi lainkaan ja niitä määrätään kaikenmaailman vaivoihin. Myös niihin, jotka eivät ole alkuperältään psyykkisiä. Itselläni oli kysymys B-vitamiineista ja raudasta.

Nimenomaan. Niitä määrätään liikaa ja väärin perustein, hyöty kuitenkin usein onneton. Käytin itse pari vuotta sitten lääkitystä masennukseen, mutta en kokenut siitä olevan apua ja kun lopetin sen, en huomannut olossani mitään muutosta suuntaan tai toiseen...

Tiedän että moni täällä suhtautuu kyseenalaisesti kannabikseen, mutta minulla on paljon tuttuja Amerikasta ja siellä kannabisöljyä käytetään mm. ahdistukseen ja masennukseen ja siitä on moni kokenut saavansa apua, haitat siinä olemattomat verrattuna näihin meillä käytössä oleviin lääkkeisiin jotka saattavat vain pahentaa oireita. Meilläkin täällä Suomessa tuo pitäisi ottaa kokeiluun.

Vierailija
45/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS: Tutkimus: Masennuslääkkeet aiheuttavat pahempia vieroitusoireita kuin virallisesti tiedetään

https://www.vauva.fi/keskustelu/3285589/hs-tutkimus-masennuslaakkeet-ai…

Vierailija
46/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin on löytynyt. Aluksi kilppari reistasi, eikä kukaan lääkäri tunnustanut sitä. Nyt yksityisellä todettu, että ferritiinit heittelevät, mikä on pahentanut masennusta.

Vierailija
47/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin on löytynyt. Aluksi kilppari reistasi, eikä kukaan lääkäri tunnustanut sitä. Nyt yksityisellä todettu, että ferritiinit heittelevät, mikä on pahentanut masennusta.

Ferritiini ja kilpirauhanen muuten liittyvät toisiinsa. Jos toinen ei pelaa, ei pelaa toinenkaan.

Vierailija
48/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

PCO eli hormonihäiriö kroonisen ahdistuneisuuden ja masentuneisuuden taustalla.

Vierailija
49/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurologinen ominaisuus eli ADD.

Hoitamattomana/diagnosoimattomana oireili masennuksena. Ahdistus tuli adhd:n aiheuttaman voimakkaan stressaantumisen mukana

Vierailija
50/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS-tauti.

Vaikea uupumus ei ollutkaan masennusta vaan MS-taudin aiheuttamaa fatiikkia.

Ehdinkin ihmetellä moneen kertaan, että miten voin olla masentunut jos en koe oloani masentuneeksi tai edes apeaksi.

Vierailija
51/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MS-tauti.

Vaikea uupumus ei ollutkaan masennusta vaan MS-taudin aiheuttamaa fatiikkia.

Ehdinkin ihmetellä moneen kertaan, että miten voin olla masentunut jos en koe oloani masentuneeksi tai edes apeaksi.

Siihen fatiikkiin en sitten saanut ms-diagnoosista huolimatta lääkitystä ennenkuin olin testannut riittävän monta eri masennuslääkettä.

Ensin oli pakko kokeilla 3 eri masennuslääkkeitä ja vasta kun yksikään niistä ei toiminut, sain lääkkeen joka auttaa pysymään hereillä.

Vierailija
52/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2016 olin aivan riekaleina. Ahdistus ja miltei psykoottinen oireilu tuli jokahetkiseksi, koska lihakseni alkoivat nykiä ja raajoista lähes katosi välillä tunto. Ravasin lääkäreillä enkä saanut nukuttua tai oltua sosiaalinen kun lihakset eli omaa elämää ja oli tuntohäiriöitä. Pisteli, kutitti, poltteli, hipaisi ja valui ympäri kehoa. Korvissa humisi. Puhe tuntui puuroutivan välillä ja unohtelin asioita, päivät meni sekaisin.

Joiltakin lääkäreiltä sain diagnoosiksi paniikkihäiriön, jotkut epäili paranoiaa, toiset sanoi että kaikki on normaalia ahdistuneisuuden oireita.

Sitten näkökenttään tuli häiriöitä ja porhalsin yksityiselle. Pään mri ja eeg otettiin. Mulla oli hyvälaatuinen verisuonikasvain.

Julkisella puolella olin vain saanut turpiini.

Vierailija
53/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin ehkä jotain kymmenen vuotta kilpirauhasen vajaatoimintaa.Itse olisi pitänyt ymmärtää kyseinen sairaus ja vaatia verikokeet.

Vierailija
54/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep vaihdevuodet!

Helevetin tollot lääkärit 😔

Vierailija
55/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Oma ongelmani on elämänmuutos.

Olen pohjimmiltani kuin italialainen mamma jonka tehtävä on huoltaa isoa perhettä ja huolehtia läheisistään. Nyt asun yksin kaupunkikaksiossa, tulen myöhään töistä ja menen aikaisin nukkumaan että jaksan nousta viideltä. Yksin kohti hautaa.

No, alan tyytyä osaani ja olen piristymään päin. Lapsikin käy välillä puolisonsa kanssa toiselta puolelta suomea.

Tämä oli mielestäni kullanarvoinen avautuminen. Ihmislähtöiselle ihmiselle sosiaaliset suhteet ovat kaikki kaikessa. Itse satun olemaan sosiaalinen introvertti ja takana on koulukiusaamistausta. Lopputulos: 40 vuoden iässä janoan syviä ihmissuhteita mutta pelkoni ohjaavat minut eristäytymään. Lääkäri toisensa perään antaa reseptin masennuslääkkeisiin joista minulla on huonoja kokemuksia.

Vierailija
56/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HS: Tutkimus: Masennuslääkkeet aiheuttavat pahempia vieroitusoireita kuin virallisesti tiedetään

https://www.vauva.fi/keskustelu/3285589/hs-tutkimus-masennuslaakkeet-ai…

Hyvin linkitetty. Vain pari viikkoa sitten työterveyslääkäri antoi Venlafaxin-reseptin ja sanoi että "tämän nyt ei ainakaan pitäisi aiheuttaa ongelmia lopettamisen yhteydessä". Samaan aikaan juuri ko. lääkettä on verrattu heroiiniin, mitä tulee vieroitusoireisiin.

Vierailija
57/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla helpotti ruokavalion kuntoon laitto. Söin ihan hyvin jo ennenkin, mutta söin liian vähän ja monet vitamiinit puuttui kokonaan. Yleinen vireystaso nousi ja ennen ahdistuneena jäi sohvalle makaamaan kun nykyään lähtee helpommin lenkille tai salille. On myös päiviä kun ei jaksa lähteä, mutta voisin väittää että hyvin syövä ihminen pärjää paremmin ahdistuksensa kanssa

Vierailija
58/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini ja kilpirauhanen muuten liittyvät toisiinsa. Jos toinen ei pelaa, ei pelaa toinenkaan.

Voisitko kertoa miten ne liittyvät toisiinsa?

Vierailija
59/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron tarinaani uudestaan ja uudestaan. Masennus todettiin ensimmäisen kerran keväällä 2001. Joskus vuoden 2007 tienoilla aspergerin syndrooma oli esillä. Nyt vaihtui psykiatri, ja tarjolla ovat sekä asperger että jonkinlainen keskittymishäiriö.

Ihan sama. Oli mikä sairaus tahansa, oloni on karmea. Oksettaa, huimaa, pyörryttää, ahdistaa, masentaa ja sosiaaliset suhteet tärveltyvät yksi toisensa jälkeen.

Ajattelin, että tarvitsen fyysisen sairauden toteamisen oikeuttaakseni tämän loisimiseni yhteiskunnan varassa. Katinpaskat! Vaikka oksentaisin ja ripuloisin päiväni läpeensä kamalaa oloani, aina tulee joku teini kertomaan, että minun äitini meni töihin, vaikka käsi on poikki, "koska yrittäjä".

Meinasin kirjoittaa jotakin turhautunutta ja törkeää tähän loppuun. Anteeksi ajatukseni.

Vierailija
60/100 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurologinen häiriö eli add.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi