Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ahdistuksesi tai masennuksesi takaa löytynytkin ihan oikea fyysinen sairaus?

Vierailija
23.10.2018 |

Nykyään kun tuputetaan vain ahdistuslääkkeitä tai masennuslääkkeitä tutkimatta potilasta kunnolla, niin moni oikea fyysinen sairaus jääkin hoitamatta, joka aiheuttaa ne oireet. Oireita väitetään vain henkisiksi.
Itselläkin tästä kokemusta. Onko muilla?

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri kärsi vuosia pahasta väsymyksestä, siis niin pahasta että nukahteli säännöllisesti pitkin päivää missä tahansa tilanteessa kun istui alas. Lääkärit väittivät masentuneeksi, eivätkä meinanneet uskoa kun kaveri kertoi ettei ole masentunut, vaan ei virkisty nukkuessa. Vuosikausien jälkeen pääsi unitutkimuksiin, ja paljastui paha uniapnea. Sai sellaisen maskin jota pitää naamalla nukkuessa, ja "masennus" parani alle kuukaudessa.

Vierailija
82/100 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvuhormoni vois kokeilla.

Kasvuhormoni anabolic coctail.

Joillekin paikallaan varmasti. Tiedättehän, että näillä ei leikitä. Kasvuhormoni kasvattaa myös syöpäsoluja jos sattuisi kehossa olemaan.

Vierailija
84/100 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoiminta. Oireet epämääräisiä yleisoireita: väsymys, joka ei helpottanut nukkumalla,nukuin 9-10tunnin yöunet ja parin tunnin päiväunet päälle, painonnousu muutamassa kuukaudessa, ihon kuivuminen ja siitä seuraava hilliton kutina ja ihon hilseily turvotus, sydämen tykytys. Fiksu lääkäri tutki ensin somaattisen puolen ja löytyi vajaatoiminta

Minä nukuin käytännössä kellon ympäri, söin välillä ja kävin vessassa ja uudestaan nukkumaan. Kilpirauhanen ja kortisoli olivat vajaalla. Lihoin ja palelin vaikka söin kuin varrpunen. Sukulainen tuli kotiini ja raahasi minut lääkäriin. Lääkäri otti vakavasti, kun en meinannut pysyä hereillä vastaanotollakaan. Hän tutkitutti (ennen tätä uutta "muotia", asiasta on 1o vuotta) myös ferritiinin, D-vitamiinin, ja B12; kaikki ne olivat pielessä mutta päädiagnoosi oli se kilpirauhasongelma.

Vierailija
85/100 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks juttu mikä aiheuttaa masennusta on suun kautta hengittäminen nukkuessa. Kannattaa tutkiuttaa se jos epäilee unenlaatua.

Vibe o2 ranneke herättää jos veren happitaso laskee nukkuessa. Alkuun voi varmaan jollakin äppsillä mittauttaa kuorsauksen.

Ilmanlaatumittarilla kannattaa mittautta pien- ja suurhiukkaset.

Jos nenä menee helposti tukkoon on tod näk turbinaateissa ongelma. Kannattaa googletta.

Tässä linkki noille i diooteille jotka antoivat alanuolta

https://www.google.com/amp/s/www.psychologytoday.com/us/blog/minding-th…

Googlella löytyy paljon lisää. Uniongelmilla todellakin on yhteys masennukseen. Sitten jos unen aikana on hengityshäiriö niin se onkin huono juttu kun ei välttämättä herää vaan veren happipitoisuus laskee. Heräisi tai ei, unen laatuun se vaikuttaa oleellisesti.

Vierailija
86/100 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
87/100 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa 2

No, menin sitten terveysasemalle, sain Thyroxin-lääkityksen kokeiluun, ja jo muutaman päivän käytön jälkeen nukuin kuin tukki. (Valitettavasti unettomuus palasi viikon päästä.) Ja neljässä kuukaudessa olin sitä mieltä etten luovu tästä lääkityksestä enää ikinä, joten se jäi loppuelämäksi käyttöön. Ja nyt lääkityksen myötä olen huomannut, että olo on hyvä vasta kun T4V nousee yli 17, eli ei ihme että olen ollut kävelykyvytön sydämen vajaatoiminnan oireiden vuoksi kun T4V oli alle 11.

Minusta kyllä tuntui siltä että mielenterveys oli menetetty, joten jatkoin käyntejä toisella lääkärillä. Tuon aiemman lääkärin kanssa ei saatu mitään aikaiseksi. Uusi lääkäri sitten heti ensimmäisellä käynnillä kirjoitti reseptin concertaan, kun olin epäillyt että minulla olisi keskittymishäiriö, ja unettomuus johtuisi siitä. Olin nimittäin huomannut, että kahvi ei suinkaan piristä minua, vaan rauhoittaa, ja kofeiinihan toimi tuolla tavalla tarkkaavaisuushäiriöisellä ihmisellä.

Concerta auttoi. Mutta ei tuo edellinen lääkäri uskaltanut kirjoittaa minulle sitäkään. Mutta ei hän tiennyt mistään muustakaan mitään... En tiedä miksi hän edes on töissä psykiatrisella puolella, kun jokaiseen kysymykseen vastaa vain "En minä tiedä, en tiedä. Minun pitää kysyä kollegalta" ja tuonkin hätääntyneenä änkyttäen. Hän tuntui koko ajan olevan jotenkin paniikissa, ja esimerkiksi jotain kyselykaavaketta läpikäydessä änkytti vain että pitääkö sälekaihtimia säätää, avaanko ikkunan, haluatko vettä, pidetäänkö hengähdystauko, otatko vettä, haluatko että levähdetään hetki, ja pyyteli ennen jokaista kysymystä anteeksi moneen kertaan sitä että hän kyselee näitä kaavakkeella olevia kysymyksiä, mutta kun hän on lääkäri. Voi hyvänen aika!! Oli hirveän paniikissa, eikä mistään tullut mitään. Ajan tuhlausta.

Minulla siis oli kilpirauhasen vajaatoiminta ja ADD.

Mutta vuosia sain sairastaa ja koko ikäni kärsiä ennen kuin millekään tehtiin mitään. Tuo 10 vuotta seurattu "oireiden perusteella sydämen vajaatoiminta mutta mitään vikaa ei löydy" oli siis myös kilpirauhasen vajaatoiminta.

Pahoinvointivaltio Suomi.

Sain diagnoosit yli kolmekymppisenä, aivan liian myöhään.

Vierailija
88/100 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän se eka osa ei tullut?

Vierailija
89/100 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa 1

Kyllä on.

Tutut saattavat tunnistaa jos tätä palstaa lukevat, sillä en ole asiaa mitenkään salannut.

Minulla oli outoja oireita vuosikausia. Pahimmillaan olin lähes kävelykyvytön, jalat niin turvonneet etten voinut kävellä. Olin väsynyt ja huonokuntoinen, aivan umpijäässä ja voimaton. En kyennyt nukkumaan, koska aivot eivät rauhoittuneet ja palelin.

Vierailija
90/100 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään vikaa ei kuitenkaan koskaan löytynyt. Aina kun menin lääkärille, oli syy mikä tahansa (vaikka pyörällä kaatuessa loukattu polvi), lääkärit kyselivät muitakin oireita ja kerroin että kilpirauhasarvoja on seurattu. Ja aina kyseltiin että onko oireita, ja kerroin että mitä on. Kaikki lääkärit aina kauhuissaan laittoivat minut verikokeisiin, koska oireet täsmäsivät niin hyvin. Mutta aina naureskelivat että "Ei mitään sittenkään, sun arvot on toosi hyvät!" T4V 10.8-13.2 (viiterajat 10,5-21.0) ja tsh 3.6-4.4 (viiterajat jotain-4.5).

Vierailija
91/100 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut oireet minulla oikeastaan oli paitsi se että nukkuisin 20 tuntia vuorokaudesta, paisuisin kuin pullataikina enkä hikoilisi ollenkaan. Päinvastoin, en nukkunut juuri yhtään, pysyin hoikkana, ja hikoilin joten kuten.

Vierailija
92/100 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nukkunut jossain vaiheessa enää ollenkaan. Valvoin öitä useamman kerran viikossa, menin töihin samoilla silmillä. Jos nukuin, nukuin yleensä vain 2 h. Ehkä kerran viikossa nukuin "kunnolla" eli 6-7 h, mutta senkin tunnin tai kahden pätkissä, eli heräilin.

Vierailija
93/100 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopulta sain hermoromahduksen väsymyksen vuoksi. Olin aivan loppu. Olihan noita ihmeellisiä oireita ollut jo vuosikymmenen, kilpirauhasarvoja seurattu se aika mutta mitään vikaa ei ollut. Itkin hysteerisenä että mikä v*ttu minua vaivaa. Lopulta menin psykiatriseen päivystykseen, kun en saanut mistään muuta apua. Olin useamman vuoden ravannut lääkäreillä, vaikka mitä lääkkeitä kokeiltu, mutta lääkärit vain hihittelivät että "laita pää tyynyyn, kyllä se uni tulee". Tuolta sain sitten lähetteen psykiatriselle polille tutkimusjaksolle. En ollut osastolla vaan kotona, mutta ainakin selvitettiin että onko minulla esim. sekamuotoinen kaksisuuntainen tai jotain muuta.

Vierailija
94/100 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei ollut. Kun puoli vuotta olin ravannut tuolla ties missä testeissä ja koko elämäni lässyttänyt useammalle henkilölle, lääkäri lopulta sanoi että kaikki ongelmani ja oireeni saattavat johtua pelkästään kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Että en minä ole missään vaiheessa ollut psykiatrinen potilas, minä kuulun sisätaudeille.

Vierailija
95/100 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sepä kiva. Pari kuukautta aiemmin olin tosiaan käynyt tuon lääkärin lähetteellä verikokeissa ja EKG:ssä, mutta EKG:ssä ei ollut edelleenkään muuta vikaa kuin lievä bradykardia eli liian hidas syke. Ja kilpirauhasarvotkin olivat vain vähän viiterajojen ulkopuolella, ja niistä konsultoitiin kyllä endokrinologia, mutta hän sanoi vain että seuraillaan. Ja kun lääkäri pari kuukautta myöhemmin sanoi että ei minuun mikään psykiatrinen diagnoosi passaa, minulla on vain kilpirauhasen vajaatoiminta, niin kysyin että miksi en sitten jo tuolloin saanut lääkitystä kokeiluun. Vastauksena oli jotain änkytystä että sillä lääkärillä oli kai luvat palaneet niin ei se voinut reseptiä kirjoittaa. Ja tuo minun psykiatrini oli niin osaaamaton, ettei änkytykseltään saanut sanottua että pitäisi löytyä sellainen lääkäri joka sen reseptin saisi kirjoittaa.

Vierailija
96/100 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli nyt vähän typerästi tuo ykkösosa kun tämä peeaskafoorumi ei jostain syystä suostunut kommenttia julkaisemaan kun olin aluksi kirjoittanut osaamattoman tilalle i d ioo tt i.

Kommentit 97/95-104/95 ovat siis tuo ykkösosa tapauksestani. Kakkososa on sitten kokonaan yhtenä kommenttina.

Vierailija
97/100 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetin siis mielenterveyteni ja jouduin pitkälle sairauslomalle, ja kaikki vain sen takia, että en saanut ajoissa kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkitystä. Tuo ADD vielä siinä lisänä pahensi unettomuutta. Sain Thyroxin-lääkityksen vasta kun olin puoli vuotta ollut sairauslomalla.

Kyllä olen pettynyt terveydenhoidon huonoon tasoon.

Uskomatonta miten osaamattomia läääreitä täällä on.

Ja heille vielä palkkaa maksetaan :(

Vierailija
98/100 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin on löytynyt. Aluksi kilppari reistasi, eikä kukaan lääkäri tunnustanut sitä. Nyt yksityisellä todettu, että ferritiinit heittelevät, mikä on pahentanut masennusta.

Ferritiini ja kilpirauhanen muuten liittyvät toisiinsa. Jos toinen ei pelaa, ei pelaa toinenkaan.

Voisitko kertoa miten ne liittyvät toisiinsa?

"Kilpirauhasen ja raudanpuutteen yhteys

Kilpirauhasen optimaaliseen toimintaan tarvitaan ylipäätänsä monia hivenaineita, kuten jodia, kuparia, kromia, seleeniä, sinkkiä, mangaania, magnesiumia ja rautaa.

Näistä raudanpuute on varsin yleistä etenkin runsaista kuukautisista kärsivillä naisilla. Vaje näissä hivenaineissa aiheuttaa sen, että kilpirauhanen ja sen hormonitoiminta eivät toimi optimaalisesti.

Raudan roolia kilpirauhasessa on pyritty tutkimuksissa selvittämään ja näyttäisi että rautaa tarvitaan kilpirauhasessa muun muassa kilpirauhashormonien tuotantoa säätelevän thyroideaperoksidaasientsyymin tuotantoon.

Useissa tutkimuksissa on havaittu raudanpuutteisilla olevan matalammat TSH, T4V tai T3 tasot ja niiden selvä korjaantuminen rautalisän aloittamisen jälkeen.

Tuoreessa epanjalaisessa tutkimuksessa analysoitiin 3846 henkilön kilpirauhashormonien suhde rautatasapainoa kuvaavaan ferritiiniarvoon. TSH tasapainossa ei havaittu muutosta, mutta ferritiinin laskiessa alle 30 tasolle, kilpirauhashormoneja kuvaavat T4V ja T3V arvot laskivat tilastollisesti merkitsevästi.

Oliko alunperinkään oireidesi taustalla kilpirauhasen vajaatoiminta vai raudanpuute?

Raudanpuute itsessään saa kilpirauhasen toimimaan huonommin myös selvässä autoimmuunivajaatoiminnassa

Mikäli kärsit kilpirauhasen vajaatoiminnasta, mutta oireilet lääkityksestä huolimatta, tulisi sinun tarkistuttaa rautavarastojesi tilanne.

Onko sattumaa, että jopa 40% naisista kärsii raudanpuutteesta elämänsä aikana ja kilpirauhasen vajaatoimintaa tavataan naisilla huomattavasti enemmän kuin miehillä?"

http://www.raudanpuute.fi/ravinto/kilpirauhasen-ja-raudanpuutteen-yhtey…

Vierailija
99/100 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.thyromate.com/blog/thyroid-and-iron-relationship

"Researchers believe that deficiency in iron stores is one of the reasons why thyroid disorders are more common in women.

Recent studies also show that it can be the reverse; that iron deficiency can lead to the development of hypothyroidism."

Tutkijat uskovat, että varastoraudanpuute on yksi niistä syistä, miksi kilpirauhassairaudet ovat yleisempiä naisilla.

Viimeisimmät tutkimukset osoittavat, että asia voi olla päinvastoin, että raudanpuute voi johtaa kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Vierailija
100/100 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini ja kilpirauhasen vajaatoiminta - onko rauta ongelmasi?

Ferritin and Hypothyroidism - Is Iron Your Problem?

Tuossa videossa selitetään, miten ferritiinin puute vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan. 

Eli ferritiinin tulee olla yli 80, jotta kilpirauhanen toimii oikein, samoin hiukset kasvavat hyvin vasta sitten, kun ferritiini on yli 50.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän