Onko ahdistuksesi tai masennuksesi takaa löytynytkin ihan oikea fyysinen sairaus?
Nykyään kun tuputetaan vain ahdistuslääkkeitä tai masennuslääkkeitä tutkimatta potilasta kunnolla, niin moni oikea fyysinen sairaus jääkin hoitamatta, joka aiheuttaa ne oireet. Oireita väitetään vain henkisiksi.
Itselläkin tästä kokemusta. Onko muilla?
Kommentit (100)
Ahdistuneisuushäiriö ja masennus ovat ihan oikeita sairauksia. Turha nillittää tuosta fyysisestä tuolla välissä.
Aivokemia selittää itselläni. Dopamiinin ja serotoniinin vajaus. Dopamiinin vajauksesta johtuu myös toinen oire, eli levottomat jalat.
Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa ahdistusta ja masennusta.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistuneisuushäiriö ja masennus ovat ihan oikeita sairauksia. Turha nillittää tuosta fyysisestä tuolla välissä.
On syytä nillittää silloin, jos ahdistus- ja masennuslääkkeitä annetaan poissulkematta ensin fyysisiä sairauksia, jotka oireilevat nimenomaan ahdistuneisuudella ja alakulolla. Ensin pitäisi ottaa laajat verikokeet, että kaikki on ok fyysisesti. Näin ei yleensä tehdä.
Onko se jotain säästöä vai, että henkilöä lääkitään suoraan väärillä lääkkeillä, kun hänellä onkin jokin fyysinen sairaus, joka aiheuttaa oireet? Kalliimmaksi se noin tulee pitkällä aikavälillä, nimittäin potilas ei parane väärällä lääkityksellä.
Minut leimattiin vain ahdistuneeksi, vaikka kuvailin täydellisen listan kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita. Vuosikausia meni näin, kunnes vasta itse vaadin kunnon verikokeet. Sieltähän se paljastui, oikea fyysinen sairaus eli kilpirauhasen vajaatoiminta, joka aiheutti henkiset oireeni.
Vierailija kirjoitti:
Aivokemia selittää itselläni. Dopamiinin ja serotoniinin vajaus. Dopamiinin vajauksesta johtuu myös toinen oire, eli levottomat jalat.
Selvitettiinkö pidemmälle? Eli miksi noissa oli vajausta, jostakihan sekin johtuu. Tutkittiinko kaikki vitamiinitasot, rauta jne. ? Niiden puute aiheuttaa häiriöitä dopamiiniin ja serotoniiniin. Pitäisi mennä näissä asioissa niin syvälle kuin pystyy ja yrittää korjata se pääsyy siellä alussa.
Arvioidaan, että Suomessa kymmenet tuhannet syövät turhaan masennuslääkkeitä, koska heillä on oikeasti joko kilpirauhasen vajaatoiminta tai raudanpuute.
2000-luvulla juoksin yhdessä vaiheessa lääkäreiden (myös joidenkin erikoislääkäreiden) vastaanotoilla epämääräisten neurologisten oireiden takia. Minulle sanottiin silloin, että oireeni saattaisivat johtua stressistä, ahdistuksesta, masennuksesta ja niiden aiheuttamasta jännitysniskasta. Oireina oli mm. huimausta, selittämätöntä väsymystä, lievää pahoinvointia, muistiongelmia ja epämääräisiä näköhäiriöitä.
Vuosia myöhemmin sain diagnoosin MS-taudista, kun oireeni pahentuivat nopeasti ja rajusti reilun kuukauden ajaksi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kiputilat aiheuttaa masennustani ja paniikkioireitani. Vähien yöunien jälkeen masennus ja paniikkioireet lisääntyvät samoin kivut.
Kaveri sairastui vakavaan masennukseen. Syynä jatkuva hermosärky, melkein 10 vuotta kestänyt ja kukaan ei kroonisesti sairasta ihmistä töihin ota. Kaveri ollu oikeesti niin pohjalla ja väsynyt että pelkäsin että ottaa itsensä hengiltä... ja pelkään edelleen. On oikeesti kurjaa olla sairas ja ihmiset vaan haukkuu loiseksi. Kyllä kohentaa kaverin mielialaa moinen.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri sairastui vakavaan masennukseen. Syynä jatkuva hermosärky, melkein 10 vuotta kestänyt ja kukaan ei kroonisesti sairasta ihmistä töihin ota. Kaveri ollu oikeesti niin pohjalla ja väsynyt että pelkäsin että ottaa itsensä hengiltä... ja pelkään edelleen. On oikeesti kurjaa olla sairas ja ihmiset vaan haukkuu loiseksi. Kyllä kohentaa kaverin mielialaa moinen.
Mulla vähän sama juttu. T: nro 10.
Vierailija kirjoitti:
Minut leimattiin vain ahdistuneeksi, vaikka kuvailin täydellisen listan kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita. Vuosikausia meni näin, kunnes vasta itse vaadin kunnon verikokeet. Sieltähän se paljastui, oikea fyysinen sairaus eli kilpirauhasen vajaatoiminta, joka aiheutti henkiset oireeni.
Lisäys: minulla oli myös lähestulkoon kaikki kilpirauhasen fyysiset oireet, hiuksetkin lähtivät päästä. Mutta kaikki oli vain "ahdistusta". Minua vain "ahdisti". Kukaan ei ottanut verikokeita vuosikausiin.
Olen netistä löytänyt ihan lääkäreidenkin haastatteluja, joissa kertovat, että monet leimataan mielenterveyspotilaiksi, vaikka heillä onkin jokin fyysinen sairaus, joka aiheuttaa myös henkisiä oireita. Ja kun sen fyysinen sairaus korjataan, paranee myös fyysiset ja henkiset oireetkin
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama aikalailla sama juttu. T: numero 10 vastaaja
Nyt kyllä vastausten päivitys kestää. Sori vaan vastasin pariin kertaan. Luulin että joutui sensuuriin.
Mm. kroonistuneet kivut, jatkuva migreeni ensioireineen ja jälkitiloineen, kilpirauhasen toimintahäiriöt ovat asioita, jotka kannattaa pois sulkea ja hoitaa, ennen kuin alkaa mitään masennuslääkkeitä syömään. Myös kotimaiset viljat aiheuttavat toisille aivan järkyttävän uupumuksen ja aivosumun vatsaoireiden lisäksi.
Olen vuosien varrella sairastanut masennuksen eri syistä, mutta hoito on apua hakiessa ollut sama, joten olen lopulta hoitanut itse itseäni.
Olisinpa tiennyt erään kaverin kipuilusta. Olisin voinut koittaa auttaa, mutta nyt on liian myöhäistä.
Minä söin masennuslääkkeitä lähemmäs kymmenen vuotta, lihoin ja hiukset tippuivat päästä, tuntui että elän jonkun kuplan sisässä, muisti pätki pahasti.
Sitten sairastuin fyysisesti niin, että jouduin osastolle antibioottitiputukseen. Vasta verikokeissa selvisi vaikea kilpirauhasen vajaatoiminta.
noidankehä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vähän sama juttu. T: nro 10.
Ikävää kuulla. Sairailla ei ole muutenkaan helppoa. Kivut estävät arjen sujumisen ja vievät elämästä ilon. Onneksi suomalaiset muistavat tuoda sen tärkeimmän asian aina esille: sairaat ovat loisia ja ansaitsevat sen kuulla. Toivottavasti edes sä saisit apua, mun kaveria ei voida lääkärin mukaan edes kuntouttaa joten olkoot kotinsa vankina kipuinensa.
Piilevä raudanpuute on yleinen naisilla, mutta se harvemmin tajutaan - ja siitähän koko ferritiinikohu on ollut nyt päällä.
Piilevässä raudanpuutteessa hemoglobiini on normaali, mutta varastorauta ei ja sen puute aiheuttaa moninaisia oireita, ahdistusta jne.
Yleensä katsotaan vain hemoglobiini ja kun se on normaali, sanotaan, ettei ole raudanpuutetta (vaikka olisikin) ja sitten hoidoksi tarjotaan masennuslääkkeitä, vaikka oikea resepti olisi rauta.
Jokaisen naisen pitäisi tarkistuttaa kaikki rauta-arvonsa, mikäli on raudanpuutteen oireita.
Ei varsinaisesti juuri noin, mutta ahdistukseni ja masennukseni on monen asian summa. Minulla on kyllä myös krooninen sairaus ja sen tuoma kriisi on pahentanut ahdistustani. Sairaus ei ole masennukseni syy, mutta on sekin tuonut oman osansa.