Instagramin "täydelliset" ihmiset ja suursuorittajat
Laitan lapsille ruuan lautaselle ja istun kahvia juomaan sohvalle. Pieni hengähdys hetki. Aamu on ollut kiireinen pyykin, siivouksen ja ulkoilun vuoksi. Selaan instagramia. Yksi on ehtinyt laittaa jo kahdeksan kuvaa aamustaan. "Lapset aamupalalla, nam, puuroa ja hedelmiä", "lapsi valitsi itse vaatteensa tänään, ai kun hän on tyylikäs", "rakkaan kanssa sienimetsällä", "lapset askartelevat", "koiria ulkoiluttamassa", "ruoka uunissa", "lounaaksi perunaa ja sienikastiketta". Eikä näitä tyyppejä ole vain yksi, vaan aika moni on tälläinen suorittaja. Kaikki, mitä tehdään, pitää näyttää muille. Mitä siitä saa itselleen, että jakaa koko arkensa muille ihmisille? Ketä kiinnostaa, mitä kaverin perheessä on syöty tänään? Kuka on puhelin kädessä kokoajan ja pystyy ikuistamaan joka hetken?
Illalla katson toisen kerran instagramia. Kuvia täydellisistä parisuhteista. "Murun kanssa kahdestaan ihanaa laatuaikaa". No voi helv.. olkaa sitten kahdestaan, älkääkä työntykö mun iltaan! "
Taas parisuhdekuva, "rakastan sinua nyt ja aina" ja miehen vastaus kuvan alla "kiitos, minäkin sinua". Voi perkl, eikö nuita voinu sanoa kahden kesken? Mikä tarve todistella muille ihmisille?
Sitten koulukuvasta otettu naamakuva lapsesta ja teksti: "Meidän Mikko tänään 8v" ja kaikki tietenkin onnittelee Mikkoa, mutta Mikkohan ei ole edes kotona, mutta äitin somesuosio on taattu.
Ärsyttävin on kuva ravintolan ruoka annoksista ja teksti "hyvän ystävä pariskunnan kanssa syömässä. Kiitos teille." Sitten ystävä pariskunta kommentoi kuvaa :"Oli aivan mahtavaa ruokaa ja huippu seura, kiitos teille." Sitten kuvan postaaja vastaa: "Niin olikin, milloin otetaan uusiksi?". Voi Jeesus, miksi ei voinut keskustella siellä ravintolassa, että ompas hyvät ruuat ja otetaanko joskus uusiksi ja kiittää seurasta kun istuivat vastakkain?? Ei.. somesuosiosta pitää jokaisen saada oma siivu.
Kommentit (89)
Itse tunnen yhden nuoren äiti-ihmisen, jonka some voi vaikuttaa ulkopuolisen silmään ulkokultaiselta hehkuttamiselta, mutta näin henkilön tuntevana en voi kuin ihmetellä miten hän onkin niin positiivinen ja touhuaa perheensä kanssa kaikkea "extraa".
Itse postaan lähes päivittäin, mutta oma tilini Instassa on pelkkiä taiteilukuvia (olen alalla ja harrastan intohimoisesti piirtämistä myös vapaalla). En kuitenkaan tee piirustuksiani siksi, että olisi jotain mitä instaan laittaa, vaan tykkään tehdä ja myös olla yhteyksissä muihin taiteilijoihin ja taiteesta pitäviin. On vain plussaa, jos joku tykkää, kommentoi tai seuraa.
Aina se instasta saatu kuva ei edes ole postaajan itsensä luoma, vaan katsoja vaikuttaa myös osaltaan siihen miten mitäkin tulkitsee. Toisen postauksien "ällöys" ja ulkokultaisuus voi johtua ihan siitä, että katsoja itse on katkera tai kokee syyllisyyttä tsi mitä nyt ikinä. Toki usein varmaan kyseessä on tuo kiilloteltu somekuva kyseessä, mutta turha siitäkään on kaikkia somekäyttäjiä syyttää. Mielestäni on kuitenkin hyvä aina käydä se "lähdekritiikki"pohdinta myös omien ajatusten kohdalla: Ärsyttääkö tämä minua siksi, että se edustaa jotain mistä en pidä vai siksi että tiedän tämän olevan yleisesti paheksuttua somehöttöä vai siksi että tämä herättää minussa epämiellyttäviä tunteita itsestäni?
Minä ajattelen tätä lähinnä siltä kantilta, että mitä Instagramin seuraajat saavat Instasta irti.
Itseäni ei kiinnosta yhtään, miksi joku "esittää täydellistä" tai "suorittajaa" Instassa, vaan pelkästään se, kiinnostaako kyseinen kuvavirta minua. Minä en myöskään äkkiseltään keksi mitään masentavampaa seurattavaa kuin ihmisten harmaa arki. Seuraan Instagramissa ainoastaan tilejä, jotka ovat minusta kauniita, aihepiiriltään minua kiinnostavia ja sellaisia, että niistä tulee hyvä mieli.
Minua toki auttaa se, että hienot Instagram-tilit eivät herätä minussa ahdistusta tai kateutta, vaikka oma elämäntilanteeni onkin vähän kurja. Enemminkin käytän niitä sellaisina sitku-elämän jatkeina. On kyse sitten käsityöohjeista tai lifestyle-hutusta, katselen sitä lähinnä sillä silmällä, että olisipa kiva tehdä tuollaista joskus. Unelmointia siis.
Joka tapauksessa en siis odota Instagramilta mitään realismia, saatikka sitten inhorealismia. Ymmärrän, että moni siellä esittää "roolia", mutta en lähtökohtaisesti pidä vaikkapa lifestyle-bloggaajia feikkeinä roolinesittäjinä, vaan esteettisten kuvien tekijöinä. Ei esteettinen valokuva ole sen feikimpää kuin kaunis maalauskaan, vaikka se on tietoisesti sommiteltu kauniiksi. Rumissa kuvissa ei ole mielestäni mitään seurattavaa, mutta kukin tyylillään...
Toi on niin totta. Tosi outoa, että jotkut kuvaa kaiken, siis esim. lounaansa nettiin ja laittaa siihen "parhaassa seurassa". Miksi? Hyvä neuvo tuo että älä seuraa jos ärsyttää. No en kuitenkaan viitsi kavereita olla seuraamatta. Tuntuu vaan että tästä asiasta "ei saa" puhua julkisesti. Voisin hyvin tietty poistaa Instagramin, Facebookin olenkin jo poistanut, mutta olen vasta 20-vuotias joten tuntuu että on "pakko" olla instagramissa vaikka en sinne mitään lisäilekään. Lisäksi, pakko sanoa tähän loppuun, ärsyttää todella paljon kun työhakemuksissa on kohta johon laitetaan sos median tilit, jos haluaa. Ihan niin kuin multa velvoitettaisiin jotain julkista feikkielämää jotta voisin edes saada työn! Ihan kuin tässä maailmassa pitäisi olla joku peppuaan kuvaava kana, että pärjäisi. En halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensinnäkin, suurin osa instaan laitettavista kuvista on otettu ajat sitten tai viime viikolla. Osalla kuvat ovat valmiina teksteineen sovelluksessa, joka lähettää ne henkilön puolesta. Osa taas lähettelee noita puhtaasti tylsyyttään istuessaan julkisissa tai matkalla töihin, kouluun, neuvolaan tai lääkäriin. Sen vuoksi en usko ketään ketä hehkuttaa onnellista ja aikaansaavaa elämäänsä koska se on täysin tietoisesti puijattua pintaa instassa. Olen itsekin selostanut instassa kaikennäköisiä, mutta ne ovat olleet puhelimen kätköistä kaivettuja kuvia vailla mitään totuuspohjaa.
Haluat vain uskotella näin itsellesi, kun oma elämäsi ei ole yhtä ihanaa.. :)
Opiskelen journalismia ja sivuaineena viestintää, että se siitä uskottelusta ja elämän kultauksesta 😂
Täällä on yksi ja sama instagramkieltä puhuva ihminen joka ottaa nokkaansa joka postauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että moni "brändää" itseään instagramissa. He tietävät, että tietyt ihmiset luultavasti käyvät satunnaisesti siellä heidän profiilissaan. Työkontakteille täytyy näyttää täydelliseltä myös työn ulkopuolella, että etenisi mukavasti urallaan ja saisi arvostusta.
Tämä kolahti. Näin mä toimin :D
Täydelliset ruoat, leipomukset ja kiiltävä koti esittelyssä = olen pohjimmiltani epävarma itsestäni ja minulla on tarve ylläpitää hyvää julkikuvaa, jotta muut huomaisivat arvoni.
Fitness-perse esittelyssä: Rakastan itseäni ja tarvitsen loputtomasti huomiota. Äidin kanssa oli hankalaa, ja tulen oikeasti paremmin toimeen miesten kanssa.
Uusi selfie joka päivä: This is me. Me myself and I.
Vierailija kirjoitti:
Täydelliset ruoat, leipomukset ja kiiltävä koti esittelyssä = olen pohjimmiltani epävarma itsestäni ja minulla on tarve ylläpitää hyvää julkikuvaa, jotta muut huomaisivat arvoni.
Fitness-perse esittelyssä: Rakastan itseäni ja tarvitsen loputtomasti huomiota. Äidin kanssa oli hankalaa, ja tulen oikeasti paremmin toimeen miesten kanssa.
Uusi selfie joka päivä: This is me. Me myself and I.
Ohis, mutta voi olla muitakin syitä ylläpitää hyvää julkikuvaa kuin epävarmuus. Esimerkiksi tunnen monta luovilla aloilla olevia ihmisiä, joiden on "pakko" tehdä hyvä vaikutelma somessa asiakkaiden vuoksi, koska se "kuuluu nykyään asiaan". Eikä aina voi postata kuvia pelkästään omista työprojekteistakaan.
Jos ei ole elämässä ku negaa, niin miksi pitää somessa alkaa uskotteleen et on muka yltiöpositiivista? Eikö kannattais keskittyä parantaan elämää in real life?