Instagramin "täydelliset" ihmiset ja suursuorittajat
Laitan lapsille ruuan lautaselle ja istun kahvia juomaan sohvalle. Pieni hengähdys hetki. Aamu on ollut kiireinen pyykin, siivouksen ja ulkoilun vuoksi. Selaan instagramia. Yksi on ehtinyt laittaa jo kahdeksan kuvaa aamustaan. "Lapset aamupalalla, nam, puuroa ja hedelmiä", "lapsi valitsi itse vaatteensa tänään, ai kun hän on tyylikäs", "rakkaan kanssa sienimetsällä", "lapset askartelevat", "koiria ulkoiluttamassa", "ruoka uunissa", "lounaaksi perunaa ja sienikastiketta". Eikä näitä tyyppejä ole vain yksi, vaan aika moni on tälläinen suorittaja. Kaikki, mitä tehdään, pitää näyttää muille. Mitä siitä saa itselleen, että jakaa koko arkensa muille ihmisille? Ketä kiinnostaa, mitä kaverin perheessä on syöty tänään? Kuka on puhelin kädessä kokoajan ja pystyy ikuistamaan joka hetken?
Illalla katson toisen kerran instagramia. Kuvia täydellisistä parisuhteista. "Murun kanssa kahdestaan ihanaa laatuaikaa". No voi helv.. olkaa sitten kahdestaan, älkääkä työntykö mun iltaan! "
Taas parisuhdekuva, "rakastan sinua nyt ja aina" ja miehen vastaus kuvan alla "kiitos, minäkin sinua". Voi perkl, eikö nuita voinu sanoa kahden kesken? Mikä tarve todistella muille ihmisille?
Sitten koulukuvasta otettu naamakuva lapsesta ja teksti: "Meidän Mikko tänään 8v" ja kaikki tietenkin onnittelee Mikkoa, mutta Mikkohan ei ole edes kotona, mutta äitin somesuosio on taattu.
Ärsyttävin on kuva ravintolan ruoka annoksista ja teksti "hyvän ystävä pariskunnan kanssa syömässä. Kiitos teille." Sitten ystävä pariskunta kommentoi kuvaa :"Oli aivan mahtavaa ruokaa ja huippu seura, kiitos teille." Sitten kuvan postaaja vastaa: "Niin olikin, milloin otetaan uusiksi?". Voi Jeesus, miksi ei voinut keskustella siellä ravintolassa, että ompas hyvät ruuat ja otetaanko joskus uusiksi ja kiittää seurasta kun istuivat vastakkain?? Ei.. somesuosiosta pitää jokaisen saada oma siivu.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Kaverin kaveri ( ;) ) oli viettämässä 10 vuotishääpäivää reissussa. Reissusta tuli tuutin täydeltä kuvaa shamppanjalaseista ja yhteisistä hetkistä ja tää nainen oli niin kiitollinen kaikesta ja miestään kiitteli ja elämä oli parasta just nyt ja maailman paras aviomies ja pystyttekö samaan ku meillä , paranee vaan ja yltiömäistä hehkuttamista täydellisestä parisuhteesta. Pari kuukautta myöhemmin selvisi vaimolle miehen vuosien salasuhde ja korttitalo kaatui ja kuvat poistui somesta. Naisen läheinen tuttu kertoi, ettei suhde koskaan ollut ollutkaan terve.
Illuusion luominen on helppoa
Miksei saisi kertoa hyviä asioita? Tässä maailmassa on ihan tarpeeksi negatiivista. Minä ainakin mieluummin luen somesta iloisia asioita, negailijat poistan heti seurannasta.
Ihan sama. Näiden someihmisten elämä kuulostaa kurjalta vaikka muuta esittävätkin.
Saisko linkkejä näihin ällöinstatileihin? oma insta on aika tylsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä täytä elämääsi vihalla ja halveksunnalla vaan pyri jakamaan ympärillesi rakkautta ja myötätuntoa. Pian huomaat kuinka aidon hyvän olon se saa aikaan sisälläsi ja tämä alkaa näkyä myös ulospäin ja lisää tyytyväisyyttä itseesi kun katsot itseäsi peilistä. Sillä minä tiedän, että ihminen, joka kokee inhoa ja surua katsoessaan itseään peilistä on kaikkein suurimmin katkeroituva.
Juu. Laita instaan teennäistä ja tekopyhää yltiöpositiivisuutta.
Mieluummin sellasta ku jotain negatiivista 😂 eihän ketään ole pakko seurata? Miksi seuraat ihmisiä, jotka saa sinussa aikaiseksi epämukavia tuntemuksia? Miksi kiusaat itseäsi?
Vierailija kirjoitti:
Pinnallista.
Ja niin läpinäkyvän teennäistä "Jet set" spedeilyä.
"Ihailkaa mua ja mun rakkauslaukkua"
"Ole minulle kateellinen"
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensinnäkin, suurin osa instaan laitettavista kuvista on otettu ajat sitten tai viime viikolla. Osalla kuvat ovat valmiina teksteineen sovelluksessa, joka lähettää ne henkilön puolesta. Osa taas lähettelee noita puhtaasti tylsyyttään istuessaan julkisissa tai matkalla töihin, kouluun, neuvolaan tai lääkäriin. Sen vuoksi en usko ketään ketä hehkuttaa onnellista ja aikaansaavaa elämäänsä koska se on täysin tietoisesti puijattua pintaa instassa. Olen itsekin selostanut instassa kaikennäköisiä, mutta ne ovat olleet puhelimen kätköistä kaivettuja kuvia vailla mitään totuuspohjaa.
Haluat vain uskotella näin itsellesi, kun oma elämäsi ei ole yhtä ihanaa.. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pinnallista.
Ja niin läpinäkyvän teennäistä "Jet set" spedeilyä.
"Ihailkaa mua ja mun rakkauslaukkua"
"Ole minulle kateellinen"
Siis sinähän ITSE seuraat noita tilejä?? Miksi??? Jokainen saa postata sinne mitä haluaa kunhan on instagramin sääntöjen mukaisia kuvia. Jos sinä et kestä, lopeta seuraaminen. Niin helppoa se on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä täytä elämääsi vihalla ja halveksunnalla vaan pyri jakamaan ympärillesi rakkautta ja myötätuntoa. Pian huomaat kuinka aidon hyvän olon se saa aikaan sisälläsi ja tämä alkaa näkyä myös ulospäin ja lisää tyytyväisyyttä itseesi kun katsot itseäsi peilistä. Sillä minä tiedän, että ihminen, joka kokee inhoa ja surua katsoessaan itseään peilistä on kaikkein suurimmin katkeroituva.
Mieluummin sellasta ku jotain negatiivista 😂 eihän ketään ole pakko seurata? Miksi seuraat ihmisiä, jotka saa sinussa aikaiseksi epämukavia tuntemuksia? Miksi kiusaat itseäsi?
Miksi yrität kiusata minua?
Mikään ei ole nolompaa kuin seurata jotain ihmistä ja samaan aikaan ulista hänen kuvistaan. Itse sinä haluat seurata, älä siis ulise. Joko seuraat ja olet ulisematta tai sitten lopetat kokonaan seuraamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vissiin osannu vastata mitään noihin. Kysyn edelleen, miksi seuraat noita tilejä kun ne aiheuttavat hiekkaa alakertaan? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi annat itsestäsi ja todellisuudestasi valheellisen kuvan, etkä ole oma itsesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko sairasta ensin avata se instagram ja sitten pahoittaa mielensä ihmisistä, jotka sen koko arkensa sinne jakaa. Siinä löytyy yksi ongelmainen suoraan peilistä. En itsekään ymmärrä, miksi joku jakaa arkensa nettiin, mutta ei se minua liikuta millään muotoa eikä herätä pienintäkään tunnetta tai ärtymystä, koska en seuraa kenenkään arkea. Mitä järkeä sitä on seurata ja sitten tulla tänne vaahtoamaan aiheesta? Kuitenkin sen tietää oikein hyvin, ketkä tätä tekee ja ketkä ei. En seuraa ketään, joka ärsyttää, harmittaa, herättää negatiivisia fiiliksiä. Enkä todellakaan voi ymmärtää ihmisiä, joka tätä tekee. Joten älä valita, anna ihmisten tehdä niinkuin mieli tekee ja haluaa, elä sinä omaa elämääsi haluamallasi tavalla.
Aloittaja ei kyllä vaahdonnut. Tämä aihe on hyvä keskustelua herättävä. Turhaan vedit herneen nenään. Kuulostat tosi pessimistiltä, katso itse peiliin ja koita löytää jotain positiivista elämääsi!
Kyllä tuo nyt on ihan silmät kiiluen vaahtoamista ja todella omituista kaakattamista tyhjästä taas. Etenkin, koska aiheessa ei ole mitään keskusteltavaa. Eiköhän jokainen elä elämänsä niinkuin itse parhaaksi näkee ja jos joku haluaa postailla siitä paljon, niin eikö se ole ihan jokaisen oma valinta? On vain jotenkin todella sairasta ja pikkumaista pahoittaa siitä mielensä tuolla tavalla. Tai yrittää tehdä väkisin jotain päätelmiä siitä, kuinka huonosti tällä ihmisellä täytyy oikeasti mennä. Joillain on sellainen tarve suorittaa esimerkiksi, entä sitten? En vain pysty ymmärtämän tällaista kauhistelua jostain aivan pikkuisista normaaleista asioista, jotka eivät ketään normaalia ihmistä liikuta suuntaan tai toiseen. Onko se todella niin vaikeaa antaa muiden elää ja tehdä niinkuin haluavat/osaavat ja keskittyä siihen omaan elämään?
Mun mielestä ilmaisujen "vaahdota" tai "kaakattaa" (.. nillittää, ipittää, länkyttää jne, näitähän täällä riittää) käyttäminen puheessa antaa ihmisestä aika tympeän ja luotaantyöntävän kuvan. Toki kuva saattaa olla vääräkin, ja persoona puheensa takana olla ihan lempeä ja kiitollinen sunshine, mistä mä tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vissiin osannu vastata mitään noihin. Kysyn edelleen, miksi seuraat noita tilejä kun ne aiheuttavat hiekkaa alakertaan? 😂
Mee taks äitis helmohin vi"tun nulikka.
Minun yksi sukulainen on tuollainen kaiken nettiin laittava. Todellisuudessa hän on ihan tavallinen, yksinäinen, eikä ollenkaan niin supersuorittaja minkälaisen kuvan saattaa pelkästään netin välityksellä saada. Kai se on jonkinlaista itseharhaa ja huonon itsetunnon kompensoimista noilla ihmisillä.
Kukaan ei ole maininnut sitä miten rasittavaa on olla kyseisen ihmisen ystävä? Voi olla ihana, hauska tyyppi mutta kaikki pitää dokumentoida someen. Ärsyttää mennä kahville kun toinen ottaa sata kuvaa kahvikupistaan. Sitten pitää ottaa yhdessä kuvia kun näytän ihan rotan perseeltä.
No hastagin kun laittaa tyyliin futismutsi, littleskater, hockeyboy tms. niin löytyy tosi ällöjä omaa täydellistä urheiluvalmentajan unelmaansa eläviä aikuisia naisia (harvemmin isä) jotka postaavat lapsensa työnomaista urheiluharrastusta. Linkkejä en viitsi laittaa kun kuitenkin mukana nämä rassukat lapset.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole maininnut sitä miten rasittavaa on olla kyseisen ihmisen ystävä? Voi olla ihana, hauska tyyppi mutta kaikki pitää dokumentoida someen. Ärsyttää mennä kahville kun toinen ottaa sata kuvaa kahvikupistaan. Sitten pitää ottaa yhdessä kuvia kun näytän ihan rotan perseeltä.
Rotan perseeltä XD. Sama.. meen hakee jtn juttuu kaverilta samalla ku oon lenkillä ja pipo päässä ja keskeytän kaverin kuvaus session, niin eiköhän oteta kaveriselffie ja se päätyty instaan. "Ihana ystis tuli iltakahville, kyllä meillä oli hauskaa!" Joo ja some kansalla on hauskaa ku kaveri meikeissään näyttää hyvältä ja mä vieressä pipo päässä ripsarit poskilla ja nenän pää kiiltää hiestä ja posket punasena.
Onneksi mulla on vain yksi ystävä enkä ole someaktiivi. Tuo kuulostaa rasittavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin kaveri ( ;) ) oli viettämässä 10 vuotishääpäivää reissussa. Reissusta tuli tuutin täydeltä kuvaa shamppanjalaseista ja yhteisistä hetkistä ja tää nainen oli niin kiitollinen kaikesta ja miestään kiitteli ja elämä oli parasta just nyt ja maailman paras aviomies ja pystyttekö samaan ku meillä , paranee vaan ja yltiömäistä hehkuttamista täydellisestä parisuhteesta. Pari kuukautta myöhemmin selvisi vaimolle miehen vuosien salasuhde ja korttitalo kaatui ja kuvat poistui somesta. Naisen läheinen tuttu kertoi, ettei suhde koskaan ollut ollutkaan terve.
Illuusion luominen on helppoaMiksei saisi kertoa hyviä asioita? Tässä maailmassa on ihan tarpeeksi negatiivista. Minä ainakin mieluummin luen somesta iloisia asioita, negailijat poistan heti seurannasta.
Kuka haluaa elää valheessa? Toisen valheessa tai omassa? Toihan on sama ku väittäis kissaa koiraksi ja todistelis sitä somessa kuvin ja sitte ihmiset luulee et sul on koira. Huijaat, valehtelet ja manipuloit.