Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain varoituksen, voiko tämän jälkeen hakea sairaslomaa?

Vierailija
23.10.2018 |

Tilanne lyhykäisyydessään:

Olen jo pidemmän aikaa (vajaan vuoden verran) kärsinyt lievemmistä ja vakavammista masennuksen ja ahdistuksen oireista, jotka ovat pahimmillaan vieneet minut viikoksi sänkyyn itkemään kun olen töistä kotiin saanut raahauduttua. Olen miettinyt jo aiemmin, että pitäisi hakea sairaslomaa ja mennä puhumaan ammattilaiselle näistä ongelmista, mutta häpeä ja oma jaksamattomuus ahdistuksesta johtuen ovat lykänneet asiaa.
Paha olo on töissä näkynyt sitten tietynlaisena tehtävien laiminlyömisenä ja parina poissaolona, jolloin en vain ahdistukseltani ole yksinkertaisesti päässyt sängystä ylös. Olen keskustellut näistä esimieheni kanssa ja hän on ymmärtänyt tilanteeni.

Nyt minulle kuitenkin ilmoitettiin, että tulen saamaan edellä mainituista syistä kirjallisen varoituksen. Ymmärrän kyllä varoituksen syyt enkä lähde sitä mitenkään perin kiistämään, yksin menen sitä vastaanottamaan.

Kysymys kuuluukin, voiko vielä tässä vaiheessa hakea sairaslomaa vai onko se jotenkin epäkunnioittavasti työnantajaa kohtaan toimittu? Olen tajunnut, että apua on pakko hakea tai oikeasti romahdan ja olen pitkään pois elämän syrjästä sitten.

Yllä mainittujen asioiden lisäksi en myöskään viihdy työpaikassani (työ ei ole palkitsevaa, mihinkään suuntaan ei pääse etenemään ja ilmapiiri töissä on huonontunut huomattavasti), mutta tässä tilanteessa viimeinen asia mitä jaksaisin, on uuden työn hakeminen. Mietin, että jos töissä jatkan ja aikanaan saan uuden varoituksen, pamahtaako karenssi silti? Aikomukseni ei ole mennä sieltä mistä aita on matalin ja päästä helpolla tästä huonosta työnantajasta eroon, mutta työstressiäni helpottaisi tietää, mitä tuleman pitää, kun tästä lähden johonkin vaihtamaan.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisyys olisi nyt poikaa, mitä hävittävääkään sinulla enää on? Eli et kiistä varoitusta, sanot sen olevan juuri noin. Ja kerrot huomenna pomollesi oikean syyn, ja sanot, että tarvitset apua. Työnantajallakin on velvollisuus ohjata sinut hoitoon.

Vierailija
22/34 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasloma tuskin auttaa sinua. Vaikutat siirtävän ongelmia ja selittelet päälle. Ei kukaan työnantaja halua lusmuilevaa työntekijää, joten ongelma itsesi suhteen olisi seuraavassa työpaikassakin, ellet hoida itseäsi kuntoon.

Jos minun ei tulisi hakea sairaslomaa, mutta kuitenkin hoitaa itseni kuntoon, mitä minun tulisi tehdä? Maksaa itseni kipeäksi yksityisen terapeutin ilta-ajoista ja hankkia itselleni lääkitys? En pidä sairaslomaa mitenkään lopullisena ratkaisuna, mutta tiedän tarvitsevani edes hetken paussia töistä, jotta saan itseni kuntouttamisen alkuun.  AP

Hetken paussejahan olet jo pitänyt, lusmuiluna ja luvattomina poissaoloina. Mitä sairaslomalla tekisit, kun et ole tähänkään asti mitään tehnyt ryhdistyäksesi .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasloma tuskin auttaa sinua. Vaikutat siirtävän ongelmia ja selittelet päälle. Ei kukaan työnantaja halua lusmuilevaa työntekijää, joten ongelma itsesi suhteen olisi seuraavassa työpaikassakin, ellet hoida itseäsi kuntoon.

Niin sinusta ei ole mahdollista että työ tai työolot itsessään ei ruokkisi masennusta ja huonoa oloa?

Minusta ap on nyt heikoilla, kun hänellä on luvaton poissaolo, jonka perusteella työnantaja voi irtisanoa heti ilman mitään kotkotuksia. Mutta tietenkin näen, että masennuksen ja huonon olon vuoksi ap:n harkintakyky näissä asioissa on huonontunut ja hän ei ole riittävän ajoissa osannut toimia niin, että nykyinen tilanne olisi vähän parempi. On sitten työnantajasta nyt kiinni, kuinka paljon haluaa tässä tilanteessa tulla vastaan.

Vierailija
24/34 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten se tekee sun työnantajasta huonon että sinä olet sairastunut etkä hoitanut velvotteitasi kunnolla ja nyt ahdistaa kun saat siitä toruja? "Aikomukseni ei ole mennä sieltä mistä aita on matalin ja päästä helpolla tästä huonosta työnantajasta eroon"

Mutta tottakai sairaslomaa voi hakea ihan koska vaan, sitä sitten saa tai ei saa ja sitten työnantaja katsoo tarjoaako sinulle jotain korvaavaa työtä vai sairastatko kotona. Mutta kuten jo joku vastasi niin ei sillä sairaslomalla työpaikasta eroon pääse eikä sitä ensimmäisellä käyntikerralla saa kuin ehkä pari viikkoa, sitten pitää hakea lisää ja hakeutua hoidon piiriin. Työnantajalla on velvollisuus tukea sinua kuntoutumisessasi ja yhdessä etsitte sinulle sopivan tavan palata työhön. 

Minä ymmärsin ap:n viittaavan huonolla esimiehellä siihen, kun työilmapiiri on huonontunut. Ilmeisesti siis ainakin osin esimiehen takia.

Vierailija
25/34 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda se työ hetkeksi ja hae apua itsellesi.

Vierailija
26/34 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisyys olisi nyt poikaa, mitä hävittävääkään sinulla enää on? Eli et kiistä varoitusta, sanot sen olevan juuri noin. Ja kerrot huomenna pomollesi oikean syyn, ja sanot, että tarvitset apua. Työnantajallakin on velvollisuus ohjata sinut hoitoon.

Ap kertoi ettei aiokaan kiistää ja että esimies on tietoinen tilanteesta.

27/34 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minun ei tulisi hakea sairaslomaa, mutta kuitenkin hoitaa itseni kuntoon, mitä minun tulisi tehdä? Maksaa itseni kipeäksi yksityisen terapeutin ilta-ajoista ja hankkia itselleni lääkitys? En pidä sairaslomaa mitenkään lopullisena ratkaisuna, mutta tiedän tarvitsevani edes hetken paussia töistä, jotta saan itseni kuntouttamisen alkuun.  AP

Hetken paussejahan olet jo pitänyt, lusmuiluna ja luvattomina poissaoloina. Mitä sairaslomalla tekisit, kun et ole tähänkään asti mitään tehnyt ryhdistyäksesi .

Anteeksi nyt vaan, mutta kuinka tunteeton ihminen sinä voit olla?!?

Masennuksesta EI parane ottamalla itseään niskasta kiinni ja reippasti yrittämällä! Masennus on sairaus, aivan kuten vaikkapa käden murtuma, siitä paranee oikeanlaisella hoidolla ja ajan kanssa. Enkä ota nyt kantaa siihen millainen sen hoidon tulee olla.

Jos et tiedä mistä puhut, on parempi pitää suu kiinni.

Vierailija
28/34 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten se tekee sun työnantajasta huonon että sinä olet sairastunut etkä hoitanut velvotteitasi kunnolla ja nyt ahdistaa kun saat siitä toruja? "Aikomukseni ei ole mennä sieltä mistä aita on matalin ja päästä helpolla tästä huonosta työnantajasta eroon"

Mutta tottakai sairaslomaa voi hakea ihan koska vaan, sitä sitten saa tai ei saa ja sitten työnantaja katsoo tarjoaako sinulle jotain korvaavaa työtä vai sairastatko kotona. Mutta kuten jo joku vastasi niin ei sillä sairaslomalla työpaikasta eroon pääse eikä sitä ensimmäisellä käyntikerralla saa kuin ehkä pari viikkoa, sitten pitää hakea lisää ja hakeutua hoidon piiriin. Työnantajalla on velvollisuus tukea sinua kuntoutumisessasi ja yhdessä etsitte sinulle sopivan tavan palata työhön. 

Minä ymmärsin ap:n viittaavan huonolla esimiehellä siihen, kun työilmapiiri on huonontunut. Ilmeisesti siis ainakin osin esimiehen takia.

Varmasti yhden lusmuilulla on vaikutusta työilmapiiriin, joka tietysti heijastuu takaisin lusmuilijaan.

Vierailija
29/34 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Detta Walker kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennuksesta EI parane ottamalla itseään niskasta kiinni ja reippasti yrittämällä! Masennus on sairaus, aivan kuten vaikkapa käden murtuma, siitä paranee oikeanlaisella hoidolla ja ajan kanssa. Enkä ota nyt kantaa siihen millainen sen hoidon tulee olla.

Niinpä. Lisäksi masentuneena saattaa olla liian voimaton hakeakseen sairaslomaa, mutta tuntee kuitenkin tunnontuskia luvattomasta poissaolosta, eli ei siinä lepoa saa. Monelle tulee huono omatunto, vaikka olisi ihan luvan kanssa pois.

Vierailija
30/34 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Detta Walker kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hoitoon on hakeuduttava,  olisi pitänyt jo. Eikä antaa tilanteen luisua potkuihin asti. Ap edelleen asennoituu hoidon vastaisesti.

Vierailija
31/34 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missään ei sanottu muuta kuin se, että työilmapiiri on huonontunut. Se voi johtua monesta syystä. Voi myös olla, ettei ap kykene arvioimaan tilannetta muutoin kuin oman sairastumisensa kautta, mikä on ymmärrettävää, eikä tässä vaiheessa nyt muusta hänen tarvi huolehtiakaan. Tuo on vaan jotenkin niin rasittava yleistys, että esimiehen pitäisi olla joku puolijeesus ja silti kaikki mahdolliset huonot fiilikset on esimiehen syytä. Välillä tuntuu, ettei sillä esimiehellä paljon muuta tehtävää työpaikalla saisi ollakaan kuin olla työntekijöiden negatiivisten tunteiden projisoinnin kohde.

Vierailija
32/34 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan tänne on kommenttia tullut, kun pari tuntia on poissa langoilta.

Kuten jo aiemmin totesin, itse varoituksessa ei ole mitään kiisteltävää suuntaan tai toiseen ja ymmärrän täysin syyt miksi sen saan. Se on täysin oma vikani että varoitus tulee.

Työskentelen sen verran isossa tiimissä, että minun lusmuiluni tai lusmuilemattomuuteni ei vaikuta tiimin toimivuuteen tai tehokkuuteen, joten siitä ei tarvitse kantaa huolta. Työilmapiirin huonontuminen johtuu pitkälti kiristyneistä tavoitteista, johtoportaan hieman epäjohdonmukaisista kiristyksistä ja leikkauksista ja huonontuneesta työehtosopimuksesta. Kaikilla on kiire, pomo hengittää niskaan, kaikkia stressaa.

Menen huomenna hakemaan varoituksen ja sen jälkeen olen yhteydessä työterveyteen. Pelottaa ihan helvetisti, mutta toisaalta pelottaa vielä enemmän tulevaisuus ilman hoitoa. - AP

Vierailija
33/34 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap! Sun ei oikeasti tarvi nyt huolehtia muusta kuin omasta voinnista. Vaikka sairasloma yksinään ei ratkaise asiaa, niin se hengähdys kyllä auttaa selkiyttämään tilannetta sulle itsellesi ja saat paremmin varattua ajan psykiatrille ja sitä kautta hoidon piiriin.

Voithan sanoa huomenna ihan suoraan, että olet sairastunut ja yrität kyllä parhaasi, mutta sairaslomaa on pakko hakea. Ihan yhtä fiksusti, kuin tässäkin olet sanonut. Ei se ole häpeä, eikä väärin. Vaikka et saisi positiivista kommenttia, olet sanonut oman kantasi ja tilanteesi ja se riittää.

31

Vierailija
34/34 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan tänne on kommenttia tullut, kun pari tuntia on poissa langoilta.

Kuten jo aiemmin totesin, itse varoituksessa ei ole mitään kiisteltävää suuntaan tai toiseen ja ymmärrän täysin syyt miksi sen saan. Se on täysin oma vikani että varoitus tulee.

Työskentelen sen verran isossa tiimissä, että minun lusmuiluni tai lusmuilemattomuuteni ei vaikuta tiimin toimivuuteen tai tehokkuuteen, joten siitä ei tarvitse kantaa huolta. Työilmapiirin huonontuminen johtuu pitkälti kiristyneistä tavoitteista, johtoportaan hieman epäjohdonmukaisista kiristyksistä ja leikkauksista ja huonontuneesta työehtosopimuksesta. Kaikilla on kiire, pomo hengittää niskaan, kaikkia stressaa.

Menen huomenna hakemaan varoituksen ja sen jälkeen olen yhteydessä työterveyteen. Pelottaa ihan helvetisti, mutta toisaalta pelottaa vielä enemmän tulevaisuus ilman hoitoa. - AP

Hyvä että hakeudut työterveyteen, ole avoin avulle. En kyllä usko, että lusmuilusi tai lusmuilemattomuutesi ei vaikuttaisi tiimiin, tai ilmapiiriin, työhösi tulokseen. Etsi toinen työ tervehdyttyäsi, jos nykyinen työ ahdistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme