Kotiäidit, saatteko ikinä sairaslomaa?
Useamman lapsen äitinä, en ole juurikaan ikinä saanut sairaslomaa. Ja tarkoitan sillä sitä, että mies jäisi kotiin hoitamaan lapsia päiväksi/pariksi. Paitsi ainoastaan jossain pahassa noro-taudissa.
Nyt on kuumetta, joka paikkaa särkee ja ihan voimaton olo.Pian palaan takaisin omaan vakituiseen työhöni ja tuntuu ihan luksukselta, että sairaana ollessa saan sairaslomaa ja saan maata sängyssä koko päivän!!
Miten teillä muilla? Jääkö miehet kotiin, jotta saatte sairastaa pari päivää?Ja miten työnantaja siihen suhtautuu?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Useamman lapsen äitinä, en ole juurikaan ikinä saanut sairaslomaa. Ja tarkoitan sillä sitä, että mies jäisi kotiin hoitamaan lapsia päiväksi/pariksi. Paitsi ainoastaan jossain pahassa noro-taudissa.
Nyt on kuumetta, joka paikkaa särkee ja ihan voimaton olo.Pian palaan takaisin omaan vakituiseen työhöni ja tuntuu ihan luksukselta, että sairaana ollessa saan sairaslomaa ja saan maata sängyssä koko päivän!!
Miten teillä muilla? Jääkö miehet kotiin, jotta saatte sairastaa pari päivää?Ja miten työnantaja siihen suhtautuu?
Mieshän saa potkut jos jää kotiin tuollaisesta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä muilla? Jääkö miehet kotiin, jotta saatte sairastaa pari päivää?Ja miten työnantaja siihen suhtautuu?Mieshän saa potkut jos jää kotiin tuollaisesta syystä.
Tollasessa tilanteessa on kyllä oikeus palkattomaan vapaaseen. Tutustupa siihen työehtosopimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Miehen työssä on mahdollista tehdä töitä etänä. Jos olen niin kipeä etten oikeasti mitenkään jaksa hoitaa lapsia (2 pientä, toinen vauva), mies jää etäpäivälle ja pitää vain välttämättömimmät palaverit.
Meilläkin oli noin, mutta sitten työnantaja ilmoitti, että etäpäivänä ei saa olla alle kouluikäisiä lapsia kotona eli etäpäivä ei ole palkallinen lastenhoitopäivä. Sinänsä järkevää, koska työyhteisössä alkoi tulla tavaksi se, että etäpäivän palavereissa vilahteli taaperoita ja lapset huusi vessasta, että "tuu pyyhkimään" ja se etäpäiväläinen todella lähti kesken keskustelujen kotitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä muilla? Jääkö miehet kotiin, jotta saatte sairastaa pari päivää?Ja miten työnantaja siihen suhtautuu?Mieshän saa potkut jos jää kotiin tuollaisesta syystä.
Tollasessa tilanteessa on kyllä oikeus palkattomaan vapaaseen. Tutustupa siihen työehtosopimukseen.
Yleensä porukalle ei kelpaa palkaton vapaa. PItää saada palkkaa vaimon sijaistamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotonamakaajalle sairaslomaa? Voi jeesus.
Ootko ikinä hoitanut useampaa pientä lasta sairastaessasi itse oksennustautia, kun osa lapsista on sairaita ja osa terveitä? Oman oksentamisesi lomassa siivoat lasten oksennuksia ja vaihdat kakkavaippaa, ruokit lapset ja yrität pitää terveet, sisällä muiden sairastellessa tylsistyvät lapset aisoissa?
Ei varmaankaan kukaan muu ole ollut. Sinä olet ainut perheen äiti joka elää ihan normaalia lapsiperhe arkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä porukalle ei kelpaa palkaton vapaa. PItää saada palkkaa vaimon sijaistamisesta.
Jos perheiden talous ei kestä satasen tulojen laskua kuussa, miten perhee selviää useammasta palkattomasta päivästä varskinkaa, jos toinen vanhemmista ei käy töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotonamakaajalle sairaslomaa? Voi jeesus.
Ootko ikinä hoitanut useampaa pientä lasta sairastaessasi itse oksennustautia, kun osa lapsista on sairaita ja osa terveitä? Oman oksentamisesi lomassa siivoat lasten oksennuksia ja vaihdat kakkavaippaa, ruokit lapset ja yrität pitää terveet, sisällä muiden sairastellessa tylsistyvät lapset aisoissa?
Ei varmaankaan kukaan muu ole ollut. Sinä olet ainut perheen äiti joka elää ihan normaalia lapsiperhe arkea.
Kotonamakaajakommentoija tuskin on lapsiperhearkea elänyt, miten kommenttini sinua koski?
Mun mies ehti olla samalla työnantajalla yli 10 vuotta töissä ja nouseva ura. Kun me sitten saatiin lapsia niin miehen oli helppo jäädä välillä kotiin jos minä olin kipeä. Hän pystyi myös tekemään töitä kotoa:) Kun olin toista kertaa raskaana hän jäi välillä ihan muuten vaan tekemään kotona työpäivää että sain välillä levätä. Nyt lapset ovat teinejä ja aloitin työnteon. Omasta mielestäni sain "sairaslomaa" silloin aina kun tarvitsin kotiäitinä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ehti olla samalla työnantajalla yli 10 vuotta töissä ja nouseva ura. Kun me sitten saatiin lapsia niin miehen oli helppo jäädä välillä kotiin jos minä olin kipeä. Hän pystyi myös tekemään töitä kotoa:) Kun olin toista kertaa raskaana hän jäi välillä ihan muuten vaan tekemään kotona työpäivää että sain välillä levätä. Nyt lapset ovat teinejä ja aloitin työnteon. Omasta mielestäni sain "sairaslomaa" silloin aina kun tarvitsin kotiäitinä.
Miten sinä pystyit lepäämään kun mies teki kotona TÖITÄ?
Vierailija kirjoitti:
Sinä et pystynyt hoitamaan lapsia kun olit sairas, mutta mies pystyi tekemään töitä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä lapset teki, kun mies teki töitä?
Kyllä siellä kotona sairaana pärjää hyvinkin, voi tilata ruokaa ja katsella vaikka netflixiä. En ymmärrä miksi joku tekee elämästään vaikeaa ja vielä valittaa siitä.
Ratkaisin asian niin, etten ollut enää ikinä kipeä. Viiden kotiäitivuoden aikana olin kaksi kertaa kuumeessa ja silloin hoidin lapsen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain noina sairaspäivinä jäädä sänkyyn aamulla nukkumaan pidempään ja mies hoisi lapsia sillä aikaa. Se oli jo suuri helpotus. Mies käytti myös usein ylityötuntejaan tuota varten mutta sitten myös teki tosiaan työpäiviä kotona. Hänellä ei ole koskaan ollut kiinteää työaikaa ( insinööri) kunhan työ on tehty ja koska hän oli jo johtavassa asemassa tuossa vaiheessa niin hänellä oli (ja on) aika vapaat työtunnit, Tosin sitten tekee töitä välillä illalla myöhään, viikonloppuisin ja lomilla (ei aina mutta tarvittaessa). Niin että sitten kun mies teki noina päivinä töitä niin lapset olivat päiväunilla tai sitten oli sellainen chillimpi hetki menossa, mies on aina pystynyt tekemään töitä ja huomioimaan lapsia eli vauva syliin vaan sitten. Ja tietenkin kun olen saanut nukkua pidempään ja saan levätä välillä niin jaksoin olla lasten kanssa minäkin noina päivinä. tuollasiet asiat ovat ihan parisuhdeasioita ja kuinka joustavia ja halukkaita kummatkin ovat toista auttamaan. jos mies olis ollut juniori töissä niin tuollainen ei olisi onnistunut.
Mies on myös tehnyt pidempiä työmatkoja joten joskus olin ihan yksikseen lasten kanssa pitkät ajat. Kerran olin silloin kipeänä mutta siitäkin suoriuduttiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä kotona sairaana pärjää hyvinkin, voi tilata ruokaa ja katsella vaikka netflixiä. En ymmärrä miksi joku tekee elämästään vaikeaa ja vielä valittaa siitä.
Ne oli nimenomaan päivä jolloin käytettiin luovuutta ja rikottiin rutiineja :D Tehtiin siskonpeti olohuoneen lattialle esim. oksuämpäri vieressä. Katsottiin leffoja, luettiin ja syötiin roskaruokaa, jne.
Laissa lukee kohta pakottava perhesyy, jolloin puoliso voi jäädä hoitamaan sinua ja lasta, jos olet kykenemätön hoitamaan. Esim. sain toisen lapsen synnytyksen jälkeen kohtutulehduksen ja olin 40 asteen kuumeessa. Mies jäi töistä hoitaan meitä kyseisen lakipykälän perusteella. Lääkärintodistus piti olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain noina sairaspäivinä jäädä sänkyyn aamulla nukkumaan pidempään ja mies hoisi lapsia sillä aikaa. Se oli jo suuri helpotus. Mies käytti myös usein ylityötuntejaan tuota varten mutta sitten myös teki tosiaan työpäiviä kotona. Hänellä ei ole koskaan ollut kiinteää työaikaa ( insinööri) kunhan työ on tehty ja koska hän oli jo johtavassa asemassa tuossa vaiheessa niin hänellä oli (ja on) aika vapaat työtunnit, Tosin sitten tekee töitä välillä illalla myöhään, viikonloppuisin ja lomilla (ei aina mutta tarvittaessa). Niin että sitten kun mies teki noina päivinä töitä niin lapset olivat päiväunilla tai sitten oli sellainen chillimpi hetki menossa, mies on aina pystynyt tekemään töitä ja huomioimaan lapsia eli vauva syliin vaan sitten. Ja tietenkin kun olen saanut nukkua pidempään ja saan levätä välillä niin jaksoin olla lasten kanssa minäkin noina päivinä. tuollasiet asiat ovat ihan parisuhdeasioita ja kuinka joustavia ja halukkaita kummatkin ovat toista auttamaan. jos mies olis ollut juniori töissä niin tuollainen ei olisi onnistunut.
Mies on myös tehnyt pidempiä työmatkoja joten joskus olin ihan yksikseen lasten kanssa pitkät ajat. Kerran olin silloin kipeänä mutta siitäkin suoriuduttiin.
Lisään vielä etten koskaan pyytänyt häntä jäämään kotiin vaan hän päätti ihan itse että jää auttamaan ja hoitamaan lapsia jotta saan levätä. Meidän lapsilla on vuoden ikäero:)
Vierailija kirjoitti:
Niin luulet. Minä olen kolmen lapsen äiti, yhteensä 6 vuotta viettänyt kotona, ja voin kertoa, että työssä käydessä se vasta kauheaksi muuttuu. Olet 2 päivää kotona norossa ja lapset oksentelee vuorotellen. Peset pyykkiä ja mattoja, lakanoita, pyyhkeitä. Sitten kun tauti on lopulta voitettu ja koti kuin hävityksen kauhistus, joudut palaamaan töihin. Jos kotiin jää yli 10-vuotias lapsi kipeänä, hän ehtii myös sotkea kotia työpäiväsi aikana lisää. Vapaapäivä kun lopulta koittaa, et muuta ehdi kuin siivota jälkiä.
Ja sinä olet yksinhuoltaja? Ja se yli 10 on joku erityislapsi joka ei puhetta ymmärrä eikä osaa auttaa siivoamisessa?
Kyllä mun mies jäi kotiin jos olin sairas ja pienet kaksoset hoidettavana, mies oli sen verran huolissaan lapsistaan ettei halunnut jättää heitä ihmiselle hoitoon joka ei ole edes suurinpiirtein kunnossa.
Mies ilmoitti töihin että jää kotiin hoitamaan sairaita lapsia koska vaimokin on sairas, eikä koskaan kukaan mitään valittanut, eikä tullut tarkistamaan onko lapsetkin sairaita, yleensä toki olivatkin lapsiltahan ne sairaudet yleensä tarttuu aikuiseen, ja joskus mies toi taudin töistä. Onneksi sairastettiin todella vähän silloin kun lapset oli pieniä, he olivat kotihoidossa viisivuotiaaksi asti.
Sama kokemus täällä. Silloin kotiäitinä oli helpompaa, koska voi jäädä kotiin, kun on tervehtynyt. Nyt työelämässä ollessa usein taudit iskee yhtä aikaa lapsiin ja äitiin. Heti kun alkaa sen verran toipua, että voi edes ajatella siivoavansa, pitää palata töihin. Muutenkin työelämä ainakin hoitoalalla on niin raskasta, että kotiin raahautuu välillä työstä uupunut äiti. ”Äiti, lue satu, äiti, lähdetään uimahalliin, äiti, leivotaanko yhdessä?” Toki, mutta jonakin toisena päivänä. Nyt äidin pitää käydä kaupassa, laittaa ruokaa, laittaa pyykit pesuun, hoitaa tiskit, viedä ja hakea vanhin lapsi harrastuksesta. Vapaapäivät on luksusta, kun voi tehdä asioita lasten kanssa, esim. haravoida tai käydä leikkipuistossa.