Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työasussaan Roosa nauha -kampanjan symbolia pitänyt lentokenttä­työntekijä sai potkut – Turvatarkastajien ulosmarssi käynnissä

Vierailija
22.10.2018 |

Airpro-yhtiössä Helsinki-Vantaan lentoasemalla työskennellyt mies sai potkut käytettyään työasussaan Roosa nauhaa.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

Airpron toimitusjohtaja Janne Hattula painotti HS:lle, ettei irtisanomisen syynä ollut Roosa nauha vaan työnantajan ohjeistusten jatkuva laiminlyönti. Hän huomauttaa, että Airpro tukee muun muassa Roosa nauha -keräystä.

Taustalla oli pitkään kytenyt kiista. Ilta-Sanomien mukaan irtisanottu oli jo vuosia sitten tehnyt aloitteen, että työasuissa käytettäisiin Roosa nauhaa, jolla Syöpäsäätiö kerää rahaa rintasyöpätutkimukselle. Työnantaja kuitenkin kielsi nauhan käytön.
https://www.hs.fi/talous/art-2000005872385.html

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on saanut varoituksia, niin potkut toki. Osoittaa todella ylimielistä käytöstä olla välittämättä varoituksista.

Vapaa-ajalla voi sitten kulkea missä asussa vain.

Eli se itse nauha ei haittaa mutta se että on varoitettu mutta varoituksia ei ole kuunneltu on tässä se ongelma?

Tulee kuva että kyseessä on arvovaltakiista ja tuo itse nauha on ihan sivuasia.

Tulee sokeasti totella kun Fuhrer käskee?

Vierailija
22/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on saanut varoituksia, niin potkut toki. Osoittaa todella ylimielistä käytöstä olla välittämättä varoituksista.

Eli se itse nauha ei haittaa mutta se että on varoitettu mutta varoituksia ei ole kuunneltu on tässä se ongelma?

Lentoturvallisuustyössä kaikki ylimääräinen himmeli saattaa olla turvallisuusriski, siksi mitään ylimääräisiä himmeleitä työasun lisäksi ei sallita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin typerää ja lapsellista käytöstä työntekijältä. Minä antaisin myös potkut jos olin hänen esimiehensä.

Jos ei työ kiinnosta niin kannelkoonsa Roosa nauhojaan sitten vaikka kadulla.

Vierailija
24/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan tallaista nipottamista yli kaiken.

Siksen asukkaan Suomessa ja tallaiseen Suomi kaatuu lopulta.

Pohjois korea

Vierailija
25/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentoturvallisuustyössä kaikki ylimääräinen himmeli saattaa olla turvallisuusriski, siksi mitään ylimääräisiä himmeleitä työasun lisäksi ei sallita. 

Tuo oli vale. Suuri sellainen

Vierailija
26/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt yksikin hyvä syy miksi jonkun pitää saada pitää riinuksissaan jotain Roosa nauhaa jos työpaikan ohjesäännöt sen kieltää ???

Yksikin syy .. ??

Vierailija
27/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin vaan pitää saada nykyään vastustaa ihan kaikkea minkä he kokevat olevan heidän yläpuolellaan jollain tavoin.

Vierailija
28/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa on kyse vain jostain ykittäisestä Roosa nauhan käytöstä. Fiksu henkilö olisi poistanut nauhan ja sillä selvä. Toisaalta normitilanteessa tuollaisia vääntöjä ei edes synny. Luultavasti työntekijä ollut hankala jo pitkään ja nyt sitten kilpisti homman tähän Roosa nauhaan.

Näissä jutuissa pitäisi aina kertoa myös ne taustat. Ja myös toisen osapuolen näkökulma.

Muuten ihmiset jotka haluaa hysteriaa uskovat juuri kaiken niinkuin se johonkin on kirjoitettu.

Vierailija
29/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut pari vuotta Kinassa. Kiinassa naisille tehdään säännöllisesti raskaustesti esimerkiksi ravintolatyöntekijöiltä. Raskaana olevat saavat kenkää. Tunsin erään tytön joka sai virsua mutta palasi töihin tehtyään abortin.

Tähänhän Suomessakin pyritään helpottamalla pienten firmojen, kuten ravintoloiden, työntekijöiden irtisanomista.

Vierailija
30/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt yksikin hyvä syy miksi jonkun pitää saada pitää riinuksissaan jotain Roosa nauhaa jos työpaikan ohjesäännöt sen kieltää ???

Yksikin syy .. ??

Varsinkin kun pohjalla on jo kiista jostain liittopinsseistä jotka loppujen lopuksi päätettiin kieltää joka sitten kaikkien ylimääräisten härpäkkeiden kieltoon. Tästä asiasta on riidelty jo ja päästy sopimukseen ja nyt joku haluaa aloittaa alusta.

Vierailija
31/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka onkin firman poliittikka niin on pakkoa sanoa etta taman perusteella en koskaan hakisi heidan alaisuuteensa.

Mielestani tama kertoo paljon tyopaikan ilmapiirista seka kuinka asiat hoidetaan. Olen ollut vastaavissa tyopaikoissa ja tunnistan merkit jo kaukaa. Jos tyopaikalla on tallainen politiikka, niin tyo voi hyvin akkia kaantya epamieluisaksi ja motivaatio menna. Rankaisemisen sijasta voi aina keksia jotain muuta.

Toki voi olla etta irtisanottu henkilo on muutenkin hankala ja tahan oli muut syynsa. 

Siis ihan oikeasti? Olet töissä ja edustat työnantajaa et itseäsi. Miten motivaatio voi mennä pinnistä?

Joo, ihan oikeasti. Tuolla lainaamallasi & paksunnetulla tekstilla en tarkoittanut etta pinssikiellon takia lahtisi motivaatio. Tarkoitin etta tyopaikka jossa harjoitetaan paljon micromanagementia ja pienia saantoja, joiden tarkoituspera ei aukea tyontekijalle, voi vaikuttaa tyontekijan motivaatioon. 

Olen itsekin sita mielta, etta jos jostain on huomautettu, niin asiaan pitaisi tulla muutos ja saantoja noudattaa. Ymmarran myos faktan, etta jos huomautuksiin ei reagoida niin firmalla on oikeus tehda kuten tekivat. Se, etta haluaisinko itse olla tallaisen kulttuurin ja johtamisen alla on sitten eri juttu.

Vierailija
32/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli mullakin yks työnantaja, joka uhkasi alkaa antaa varoituksia työntekijöille jos ei ole mustat kengät ja sukat jalassa töissä. Elokuvateatterialalla oltiin ja suurin osa työntekijöistä opiskelijoita, joilla muutenkin pienet tulot ja sitten pitäisi vielä alkaa ostamaan työnantajaa miellyttäviä vaatteita.

Vierailija
33/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmää vastahankaa työntekijältä. Pitäköön nauhaansa vapaa-ajalla. Näin taannoin erään poliisin haalarissa roosanauhan, ja mielestäni se on turvallisuusriski. Joku hullu voi repäistä sen irti ja tuikata neulalla silmään.

Vierailija
34/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005872840.html

Nuori Patrik ajatteli liikaa tunteella eikä järjellä. Ei se hänen äitiään yhtään auta että menettää työnsä.

Vierailija
35/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka onkin firman poliittikka niin on pakkoa sanoa etta taman perusteella en koskaan hakisi heidan alaisuuteensa.

Mielestani tama kertoo paljon tyopaikan ilmapiirista seka kuinka asiat hoidetaan. Olen ollut vastaavissa tyopaikoissa ja tunnistan merkit jo kaukaa. Jos tyopaikalla on tallainen politiikka, niin tyo voi hyvin akkia kaantya epamieluisaksi ja motivaatio menna. Rankaisemisen sijasta voi aina keksia jotain muuta.

Toki voi olla etta irtisanottu henkilo on muutenkin hankala ja tahan oli muut syynsa. 

Niin mitä muuta olisit tähän kohtaan suositellut?

Vastaukseni tukeutuu nyt lahinna uskomuksiin, mutta luulen etta tuo huomautus on ollut suht kevyt, eika aiheesta ole kayty sen suurempaa keskustelua kuin esitetty etta pinssit on kielletty ja kehotettu pinssi riisumaan.

Mielestani tyontekijan kanssa olisi pitanyt keskustella perusteellisesti aiheesta, jos huomataan etta aihe on erittain tarkea. Firman ja johdon pitaisi arvostaa taman tempauksen tarkoitusperia ja osoittaa tyontekijalle ymmarrysta, mutta samalla korostaa firman syita miksi kaikki pinssit on kielletty. Ja kertoa vaikka samalla miten firma tukee Roosa nauha-keraysta muilla tavoin. Talla tavoin he saisivat tyontekijan kunnioituksen aivan eri tavalla.

Jos kaiken rakentavan keskustelunkin jalkeen tyontekija pistaa kampoihin, niin pitaakin jo miettia etta tekeeko tahallaan kiusaa. En kuitenkaan jaksa uskoa, etta kiusanteko olisi osoitettu nimenomaan Roosa nauha-pinsseilla.

Vierailija
36/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työasut on työnantajan määriteltävissä. Eihän esim. sairaanhoitaja tai hotellin respa voi pitää töissä propellihattua.

Vierailija
37/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli täysin tuon työntekijän oma valinta. Minusta on vaikka suihkussa sen nauhan kanssa, mutta jos töissä ei saa pitää niin sitten ei saa pitää.

No saipahan nimen lehteen ja lentoaseman sekaisin. 

Vierailija
38/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatella, pelkkä pinssi riittää potkuiksi jo nyt. Jatkossa kun pienyrityksen työntekijä tulee raskaaksi, niin eihän siihen enää potkut riitä, vaan tarvitaan myös fyysinen rangaistus. Ruoskinta ja häpeäpaalut takaisin! Kuuleko kokoomus? Haluaisin kovasti ruoskia raskaana olevaa naista, lihavat naiset on aina ällöttäneet mua.

Raskaus ei kai voi olla kielletty työpaikan säännöissä? Työasusta määrää työnantaja.

Työnantajahan voi katsoa, että työolosuhteet voivat olla vahingoksi raskaana olevalle työntekijälle, joten parempi lähettää sellainen matkoihinsa. 

Vierailija
39/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä muuta olisit tähän kohtaan suositellut?

Vastaukseni tukeutuu nyt lahinna uskomuksiin, mutta luulen etta tuo huomautus on ollut suht kevyt, eika aiheesta ole kayty sen suurempaa keskustelua kuin esitetty etta pinssit on kielletty ja kehotettu pinssi riisumaan.

Lue enemmän niin tarvitsee uskotella vähemmän.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005872203.html

"Hattulan mukaan miehen kanssa käytiin keskustelu ensin vuorossa esimiesten kanssa, kuten normaalistikin toimitaan vastaavissa tilanteissa.

– Tämän jälkeen henkilöstöjohtajamme kävi hänen kanssaan keskustelun, jossa hän myös sai asiasta varoituksen ja pyysimme useasti, ettei hän jatkaisi toimintaansa. Tämän jälkeen hän kuitenkin jatkoi merkin käyttöä, Hattula kertoo."

Vierailija
40/99 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan toi nyt älytöntä, että firma tukee kampanjaa, mutta kieltää siitä kertovan merkin käytön. Ja kiellettiin vasta, kun ensimmäinen merkki ilmestyi rinnuksiin. Eri asia, jos linjaus olisi jo ollut olemassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän