Autoimmuuni-tietäjät: mikä minua vaivaa?
Olen kärsinyt koko ikäni vähitellen pahenevasta oireistosta, joka ajoittain iskee päälle ja helpottaa sitten taas viikossa-parissa. Lääkärit eivät löydä mitään vikaa, mutta silloin kun tila on pahimmillaan, olen lähes työkyvytön.
Oireet ovat:
-sairas ja kuumeinen olo, ja kuumottavat posket, mutta mitatessa lämpö normaali
-voimakas palelu ja toisaalta helposti hikoiluttaa
-väsymys ja uupumus
-päänsärky
-silmäsärky, outo paine silmissä
-niskakipu, niskat aivan jumissa
-kömpelöt ja jotenkin turvonneet kädet, hienomotoriikka hukassa
-monenlaiset vatsavaivat
-kaulan alueen kipu joka säteilee korviin
-arat, herkistyneet tarkkarajaiset ihoalueet käsissä
-voimakas silmäluomien turvotus
-tihentynyt virtsaamistarve
-aftat
-paha anemia (tämä tietysti jatkuvasti)
-nivelkivut
-hiustenlähtö
-kuiva, kutiseva iho
-näppylät ja finnit etenkin pakaroissa ja yläselässä
-hiustenlähtö (jatkuvaa)
Nyt kun "tauti" iski taas päälle, tuli uusina oireina kurkkukipu, hirvittävän arka ja turvonneen oloinen kieli sekä todella kuiva suu.
Gluteenin välttäminen auttaa vähintään vatsavaivoihin , mutta keliakian osalta verikoe normaali. Ylipäätään vatsa ei kestä oikein mitään, etenkin kaikki vähänkään prosessoitu tai maustettu tai rasvainen närästää ja aiheuttaa ilmavaivoja.
Kun oireisto on poissa, olen terve, aktiivinen ja urheileva kolmevitonen, mutta kun se on päällä, en pysty tekemään oikein muuta kuin makaamaan sohvalla.
Anemiaan olen saanut ohjeen syödä rautaa, mitään muuta oikeaa vikaa minusta ei ole löydetty.
Kuulostaako yhtään tutulta?
Kommentit (51)
Älä syö mitään käsiteltyä. Jätä vehnä pois ja ainakin vähennä lehmänmaitoa. Syö vain raaka-aineista asti itse valmistettua. Kasvis, kala, kana, riista. Ei punaista lihaa, tai enintään muutaman kerran vuodessa voit kokeilla. Johan alat parantua! Koettu on. Vaikeutena on vain jaksaa aina syödä hyvin ja monipuolisesti. Lisää liikuntaa.
Onko kilpirauhasarvot tarkistettu?
Kuulostaa kilpirauhassairaudelta. Siinä käydään välillä vajaatoiminnalla, välillä ylikierroksilla. Luettelit kaikki oireet. Eli Hashimoton tauti on 95 %:ssa kilpirauhasvaivojen takana, se on siis autoimmuunisairaus. Useimmiten puhutaan vain kilpirauhasen vajaatoiminnasta, Hashimotosta ei juurikaan edes puhuta, vaikka se on siellä taustalla useimmiten.
Kaikki nuo vatsavaivatkin mistä kärsit, ovat kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Käy ottaa verikokeet, sillä se selviää.
Kilpirauhasen vajaatoiminnassa myös hiukset lähtevät, se on hyvin tyypillinen oire.
Raudanpuute voi itsessään aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa, joten rauta pitää nostaa ylös ja tarkistaa muutkin mahdolliset puutokset. Joskus kilpirauhanen korjaantuu, kun ravinto ja kaikki puutteet saadaan korjattua.
Kiitos, unohtui sanoa että kilpirauhasarvot normaalit. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, unohtui sanoa että kilpirauhasarvot normaalit. Ap
Voitko sanoa lukemat ja mitä kaikkia arvoja otettiin kilpirauhaseen liittyen?
Onhan otettu kilpirauhasen vasta-aineet? Jos ne ovat koholla, sinulla on kilpirauhassairaus, vaikka TSH ja V4 olisivat vielä normaalin rajoissa.
"Samalla sairaudella on monta eri nimeä.
Krooninen kilpirauhastulehdus, krooninen lymfosyyttinen kilpirauhasen autoimmuunitulehdus, autoimmuunityreoidiitti, Hashimoton tyreoidiitti, Hashimoton tauti ja Ordin tyreoidiitti tarkoittavat kaikki samaa sairautta tai sen ilmenemismuotoja, mitkä johtavat usein enemmin tai myöhemmin kilpirauhasen vajaatoimintaan. Ordin tyreoidiitti on vähemmän tunnettu kuin Hashimoton tyreoidiitti.
Kilpirauhasen toimintaa lamaavat vasta-aineet ovat TPOAb ja TyglAb. TPO-vasta-aineet (TPOAb) ovat koholla lähes kaikilla (91-99 %) (8) potilaista, joilla on Hashimoton tyreoidiitti. Prosentuaaliset arviot vaihtelevat 80-100 välillä. Kohonneet TPO-vasta-ainetasot ennustavat usein kehittyvää hypotyreoosia, vaikka kilpirauhasarvot ja TSH olisivat vielä normaaleja. Joillakin potilailla TPOAb on viitteissä, mutta TyglAb on kohonnut."
http://kilpirauhaspotilaat.fi/artikkeli/autoimmuuni-kilpirauhastulehdus
Mitä sinun rauta-arvosi olivat? Onko otettu ferritiini myös? Onko tarkistettu B12, folaatti, D-vitamiini?
Kaikki oireet viittaisi hypokondriaan.
Vierailija kirjoitti:
Anteeks nyt vaan, mutta turvotusta ja hiustenlähtöä ei voi kuvitella, sillä sen näkee muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks nyt vaan, mutta turvotusta ja hiustenlähtöä ei voi kuvitella, sillä sen näkee muutkin.
Hiuksia lähtee terveelläkin ihmisellä joka päivä. Ehkä hiuksesi ovat sen ikäisiä, että tippuvat ja kohta pukkaa uutta tilalle. Vai onko pälvikaljuja alueita?
Oletko nainen? Jos olet, niin tiedät että kuukausittainen hormonaalinen vaihtelu aiheuttaa turvotusta.
Finnit pakaroissa kertoo usein huonoista elintavoista, jotka selittävät monet muutkin oireistasi.
Ja nuo uudet oireet, kurkkukipu yms., taitaa olla tavallinen flunssavirus. Menee ohi.
Aika moni kuvaamasi oire löytyy täältä:
Lottoan myös Sjögrenin puolesta. Tutulta kuulostaa.
Ap:lla on omien sanojensa mukaan anemia eli hb alhainen sekä myös ferritiini alhainen. Syö rautaa säännöllisesti ja käy verikokeissa. Oireet voivat johtua myös raudanpuutteesta, mutta myös muiden ravintoaineiden puutteesta.
S-tyreotropiini 2.6 ja s-tyroksiini 14.8. Ferritiini oli 6, syön siis rautaa nyt. Jotkut vasta-aineet normaalit. Olen itsekin ajatellut olevani luulosairas, ja siksi olen yrittänyt unohtaa koko asian. Mutta aina vaan oireisto palaa, ja esimerkiksi aftat suussa ovat ajoittain niin pahana että syöminen ja jopa hymyileminen on vaikeaa. Minulla on terveet elintavat ja normaali ruokavalio, jossa suosin kasviksia ja vältän gluteenia, laktoosia ja kaikkea "moskaa". Elämäni on muuten tasapainoista ja hyvää, enkä osaa nimetä syytä sille että minun pitäisi kuvitella itselleni tällaisia oireita. Ap
Hashimoto tuli ekana itsellä mieleen. Lääkärit laittavat yleensä lähetteen vain tsh ja t4 ja ne voivat olla hienosti viitearvoissaan, mutta t3 kertoo jos on jotain vikana. Ja sitähän ei yleensä tutkita. Vaatisin myös kaulan ultraa, ihan vain kilpirauhassyövän poissulkemiseksi.
Mutta kerrohan ap arvojasi.
Vierailija kirjoitti:
Hashimoto tuli ekana itsellä mieleen. Lääkärit laittavat yleensä lähetteen vain tsh ja t4 ja ne voivat olla hienosti viitearvoissaan, mutta t3 kertoo jos on jotain vikana. Ja sitähän ei yleensä tutkita. Vaatisin myös kaulan ultraa, ihan vain kilpirauhassyövän poissulkemiseksi.
Mutta kerrohan ap arvojasi.
Ehditkin vastata jo. Tsh ja t4 niinkuin pitääkin mutta t3 ei siis otettu.. Ja nyt söisin rautaa kunnolla monta kuukautta ja katsoisin miten vaikuttaa oloon.
Ferritiinin pitäisi olla 70-100, eli ei mikään ihme, että oireilet jos arvosi on 6.
Ota tumavasta-aineet.
Lupus?