Autoimmuuni-tietäjät: mikä minua vaivaa?
Olen kärsinyt koko ikäni vähitellen pahenevasta oireistosta, joka ajoittain iskee päälle ja helpottaa sitten taas viikossa-parissa. Lääkärit eivät löydä mitään vikaa, mutta silloin kun tila on pahimmillaan, olen lähes työkyvytön.
Oireet ovat:
-sairas ja kuumeinen olo, ja kuumottavat posket, mutta mitatessa lämpö normaali
-voimakas palelu ja toisaalta helposti hikoiluttaa
-väsymys ja uupumus
-päänsärky
-silmäsärky, outo paine silmissä
-niskakipu, niskat aivan jumissa
-kömpelöt ja jotenkin turvonneet kädet, hienomotoriikka hukassa
-monenlaiset vatsavaivat
-kaulan alueen kipu joka säteilee korviin
-arat, herkistyneet tarkkarajaiset ihoalueet käsissä
-voimakas silmäluomien turvotus
-tihentynyt virtsaamistarve
-aftat
-paha anemia (tämä tietysti jatkuvasti)
-nivelkivut
-hiustenlähtö
-kuiva, kutiseva iho
-näppylät ja finnit etenkin pakaroissa ja yläselässä
-hiustenlähtö (jatkuvaa)
Nyt kun "tauti" iski taas päälle, tuli uusina oireina kurkkukipu, hirvittävän arka ja turvonneen oloinen kieli sekä todella kuiva suu.
Gluteenin välttäminen auttaa vähintään vatsavaivoihin , mutta keliakian osalta verikoe normaali. Ylipäätään vatsa ei kestä oikein mitään, etenkin kaikki vähänkään prosessoitu tai maustettu tai rasvainen närästää ja aiheuttaa ilmavaivoja.
Kun oireisto on poissa, olen terve, aktiivinen ja urheileva kolmevitonen, mutta kun se on päällä, en pysty tekemään oikein muuta kuin makaamaan sohvalla.
Anemiaan olen saanut ohjeen syödä rautaa, mitään muuta oikeaa vikaa minusta ei ole löydetty.
Kuulostaako yhtään tutulta?
Kommentit (51)
en voi sanoa kuin et olet mitä syöt. perus allergiatesti ei todellakaan kerro mitään ihmisen terveydestä ja allergioista. siinä nähdään vain veressä näkyvät tai iholla reagoivat. mut suoliston kautta allergisoivat ei näy. Suosittelen sulle msas-analyysiä. Tekijöitä löytyy ympäri suomen. Kolmen kuukauden ruokavalio jolla tulehdustila saadaan alas. sit voidaan vcasta kattoa mitä se elimistö ei siedä lainkaan ja mitä vähän ja mitä voi syödä normaalisti. kun ruokavalio kunnossa voi kehon huolto alkaa. säännöllinen liikunta, hermoratahieronta, jäsenkorjaus, hieronta, voimistelu, voimaliikunta. näiden kombo pitää aineenvaihdunnan kunnossa. ei tartte jokaista viikottain mut semmosta perusliikuntaa ja kehonhuoltoo.
Kun aloin syömään isompia annoksia D-vitamiinia, huomasin jossain vaiheessa ettei iho enää kutise eikä kynnet lohkeile ja jaksoin paremmin. Aloin myös välttämään ruokia, jossa turhia lisäaineita. Kannattaa mitata D-vitamiiniarvo jos yhtään epäilyttää. Onko sua koskaan tähystetty? Suolistosairaudetkin voi reagoida ympäri kroppaa. Jos syöt e-pillereitä, voi nekin kyllä aiheuttaa osan noista oireista.
Vierailija kirjoitti:
Ota tumavasta-aineet.
Lupus?
Mulla löytyi sjögrenin oireyhtymä lähes vastaavilla oireilla, komppaan tumavasta-aineiden tarkistamista.
En kyllä itse olisi jaksanut sitä ennen lääkitystä ollutta oloa koko ikääni, etenkin nivelkivut ja väsymys oli hirveät. Onko sulla ap tosiaan ollut nuo oireet ihan aina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki oireet viittaisi hypokondriaan.
Olet sairas ihminen, kun tulet puhumaan tuollaisia hätää kärsivän ihmisen ketjuun. Painu muualle siitä, kaasuvalottajanarsisti.
Selvästi joku tk-lääkäri tai endo, kyllähän niitäkin pyörii tällä palstalla. Sama tyyppi kuin tuo mielenterveydestäkin hokija. Noita hyödyttömiä neropatteja on Suomen kunnat pullollaan, eivät tutki potilasta kun eivät osaa ja saavat samalla hupinsa rahvaan nöyryyttämisestä. Autoimmuunipotilas on heille automaattisesti mielisairas hypokondrikko, jota ei päästetä edes perustutkimuksiin vaikka olisi todisteita sairaudesta mustaa valkoisella. Tämä maa on toden totta sairas pikkudespoottien leikkikenttä.
Kuulostaa tutulta,mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja oireesi melko hyvin siihen täsmäävät,etenkin tuo herkkyys lämmönvaihteluille ja silmäluomien turvotus.
Kiitos taas vastauksista. Oireet on olleet osittain niin kauan kuin muistan. Käsien arat ihoalueet jo lapsena. Ilmestyivät ja hävisivät taas. Teini-iästä muistan väsymyskohtaukset, ja oudon turvonneen olon päässä. Mutta toki pahentuneet iän myötä ja oireita tullut lisää. Päätin nyt jättää punaisen lihan ja maitotuotteet pois, olen lihaa yrittänyt syödä anemian takia. Kasvissyöjäkin olen ajoittain yrittänyt olla, mutta tuntuu että paino alkaa niin helposti putoamaan liikaa kun en saa syötyä tarpeeksi.
Ap
Sulla on pernassa parasiitti(hys tämä salaisuus)
Koiruoho teetä ja ivermektiiniä tai sitten scio hoitoa ja parannut kuin simpalapim
T. Parantunut
Hei, Kuvaamasi oireet sopivat kudosraudanpuutteeseen eli matalaan Ferritiiniin.
Ihmisellä voi olla kudosraudanpuute vaikka Hemoglobiini olisi hyvä.
Rautavastot on tyhjät jos ferritiini on alle 30. Näitä oireita voi olla vaikka tulos olisi korkeampikin.
Lisää aiheesta löytyy esim: Facebookin raudanpuuteryhmästä jossa kirjoittaa asiasta myös alan osaavat lääkärit.
Hakeudu osaavaan hoitoon. Kudosraudanpuutetta hoidetaan rautatableteilla esim. Obsidan ja rauta- infuusioilla.
Olet sairas ihminen, kun tulet puhumaan tuollaisia hätää kärsivän ihmisen ketjuun. Painu muualle siitä, kaasuvalottajanarsisti.