Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö muita "vakavista" ja vakavista mt-ongelmista kärsiviä? Koetko olevasi todella outo ja erilainen?

Vierailija
21.10.2018 |

Oletko koskaan tavannut muita, joilla on samanlaisia ongelmia ja voinut jutella niistä?

Mä en ainakaan ole. En tiedä, missä kaikki esim. ääniä kuulevat tai niitä kuulleet ovat (vaikka lukemani mukaan he eivät tavallisesti edes ole mitenkään sairaita). Harvoin kuulee kenenkään myöntävän, että hänellä on kaksisuuntainen mielialahäiriö tai skitsofrenia. Masennuksesta esimerkiksi puhutaan aika paljon, mutta sitä "oudommat" jutut tuntuu olevan ihan marginaali-ilmiöitä.

Olen täälläkin esimerkiksi lukenut keskusteluja, joissa näistä diagnooseista ja jutuista puhutaan, eikä se ole nättiä. Ei tosin mikään tällä palstalla ole. Eikä jutut tosielämässäkään ole sen ystävällisempiä. En ihmettele sitä, että ihmiset pysyvät piilossa, kun asenteet ovat mitä ovat. Mä olen kai ollut aina niin epäsosiaalinen, että se tulee aina yllätyksenä.

Mä olen ollut sekopää jo lapsesta asti. Olen aina ihaillut ihmisiä, jotka julkisesti on puhuneet vastaavista jutuista ja itsekin olen joskus kirjoitellut niistä netissä. Elämässäni tavoitteena on ollut parantuminen. Mutta mä en voi parantua. Näistä mun jutuista ei parane. Mikään ei tee musta normaalia. Mitäs nyt sitten?

Mun pitää elää sekopäänä elämäni loppuun asti. Mä pystyn elämään melko normaalia elämää nykyisin, mutta mä häpeän itseäni todella paljon ja olen ruvennut saamaan paniikkikohtauksia ja muuta sen tyyppistä, mikä haittaa elämääni. Luultavasti, koska häpeän itseäni niin paljon. Musta tuntuu siltä, ettei mun pitäisi olla "normaalien" keskuudessa kun hulluuteni jotenkin pilaa kaiken.

Miksi mun pitäisi hävetä itseäni sellaisten juttujen takia, mihin en voi vaikuttaa? En mä ole mielestäni paha ihminen.

Olisi hyvä tietää, onko muilla vastaavia kokemuksia. Ja saa puhua muutenkin.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen luonteeltani impulsiivinen ja epävakaa. Tuntuu kuin en kuuluisi tänne, ja tuntuu että kaikki ihmiset on tosi varautuneita, esim bussissa viereeni istutaan viimeisenä. Lisäksi ihmiset ei usein tunnu ymmärtävän mitä haluan sanoa vaikka mielestäni puhun ihan selkeästi. Tämä aiheuttaa ahdistusta ja pelkoa tutustua uusiin ihmisiin. 

En silti ole itsetuhoinen, ihme kyllä. Joskus tulee itkettyä itsekseen, kun koen etten kuulu minnekkään tai ole ns normaali...

Mussa aiheuttaa tuskastusta ja epätoivoa se, että muut tuntuvat näkevän maailman eri tavalla kuin mä. Kun puhun yhdestä asiasta, ihmiset puhuvat toisesta ja ymmärtävät väärin sen, mitä halusin sanoa, kun eivät kuuntele loppuun asti.

Mäkin mietin usein, etten kuulu tänne. Olin vuosia todella vihainen ja se viha oli mun kantava voimani. Nyt mä olen vapautunut siitä, mutta mä olen kuin tyhjä ilmapallo. Mussa ei ole enää motivaatiota jatkaa. Makaan vain maassa, eikä mulla ole voimia liikkua mihinkään. Mä jaksoin ennen, koska olin vihainen ja halusin näyttää kaikille. Nyt en vaan tunne oikein mitään.

Olen tajunnut, että ole ollut sairas todella kauan ja taistellut ihan vaan ollakseni olemassa liian pitkään. Sairaus on ollut kaikki, mistä olen tiennyt mitään. Koko maailma on tuolla, mutten mä ole siihen kasvanut, vaan tähän sairauteen.

Usein ajattelen, että muut on kuin mä, mutta eivät ne lopulta ole. Olisi hienoa, jos me friikit voitaisiin kokoontua. Ehkä me oltaisiin yhdesä vahvempia.

ap

Ainakin minun asuinseudullani psykiatrian polilla on ilmoitustaululla infoa vertaisryhmistä ja muusta toiminnasta. Ja kaipa ne netistäkin toki löytyvät. Kynnys lähteä mukaan on minulla korkea, mutta silti pienempi kuin lähteä esim. johonkin tavalliseen harrastusryhmään. Mainitsemastani terapiaryhmästä muodostui nopeasti "turvasatama" arkielämän paineiden keskellä, jotain samanlaista tekisi mieli kokea uudestaan. Elämänpiiri tuntuu kutistuvan vaan koko ajan. T. vastaaja nro 2.

Vierailija
22/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen muutaman ja molemma ovat myös vegaaneita. Onkohan yleistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea masennus/ahdistus, sosiaalisten tilanteiden pelko ja paniikkia ja päälle (psyk.lääkärin sanojen mukaan) uudelleen aktivoitunut itsetuhoisuus. Välillä puhe ja ajatukset menee hitaalla, vaikkei lääkitystäkään ole.. jotkin päivät ovat vain hitaampia. 

Sinänsä tunnen itseni ehkä..? oudoksi, kun melko monet tutut/kaverit joilla on samoja oireita, ovat olleet osastolla hoidossa ja jopa pakkohoidossakin ja minä en ole ollut niissä. Liekö sitten hyvä vai huono asia, en tiedä.. :D 

Onneksi tosin tuolla avohoitopaikassa, missä käyn, on monenlaista ihmistä ja heistä kukaan ei tuomitse ja osa on sanonutkin, että eivät uskoisi että kärsin mielenterveysongelmista ja varsin vakavistakin vielä..

n29

Vierailija
24/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanien keskuudessa tuntuu olevan useimmin mt ongelmia.

Vierailija
25/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

terapia ei ole riittävä, vaan hoidon perustan muodostaa lääkehoito. tätä tehostetaan tarpeen mukaan sähköshokkihoidolla

ainakin osa työttömistä selviää ilman sähköshokkihoitoa, vain pienelle osalle se on tarpeen

Vierailija
26/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea masennus/ahdistus, sosiaalisten tilanteiden pelko ja paniikkia ja päälle (psyk.lääkärin sanojen mukaan) uudelleen aktivoitunut itsetuhoisuus. Välillä puhe ja ajatukset menee hitaalla, vaikkei lääkitystäkään ole.. jotkin päivät ovat vain hitaampia. 

Sinänsä tunnen itseni ehkä..? oudoksi, kun melko monet tutut/kaverit joilla on samoja oireita, ovat olleet osastolla hoidossa ja jopa pakkohoidossakin ja minä en ole ollut niissä. Liekö sitten hyvä vai huono asia, en tiedä.. :D 

Onneksi tosin tuolla avohoitopaikassa, missä käyn, on monenlaista ihmistä ja heistä kukaan ei tuomitse ja osa on sanonutkin, että eivät uskoisi että kärsin mielenterveysongelmista ja varsin vakavistakin vielä..

n29

Terapiaryhmämme vetäjän ensimmäisiä tekoja ryhmän alussa oli pyytää meitä katselemaan toisiamme ja kertomaan että miten se masennus/muut ongelmat meistä näkyvät... Kukaan ei keksinyt mitään vastausta ja vetäjä totesi että "niin, se nimenomaan ei näy". T. vastaaja nro 2.

Vierailija
27/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tähän mennessä diagnosoitu posttraumaattinen stressireaktio, piirteitä tunne-elämältään epävakaasta persoonallisuudesta, toistuva masennus ja määrittämätön ahdistuneisuushäiriö. Kyllä, ne ovat tuoneet elämään omat hankaluutensa. Jos kerron ohimennen jotakin vaikeista kokemuksista, niin ihmiset alkavat avautua minulle vuolaasti oman elämänsä ongelmista, kun kokevat, että minulle on helppo uskoutua. Se on aika raskasta. Hyvin paljon olenkin itsekseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi