Sinä joka et sairasta juuri koskaan
Eli sinä sairastat vuodessa korkeintaan pari pikku flunssaa, joista toivut nopeasti. Kertoisitko hieman elintavoistasi ja mitä vitamiineja syöt?
Ihmettelen miksi aika monet ovat noin kerran kuussa kipeitä. Ja miksi toiset pysyvät terveinä vaikka mitkä taudit jylläisi. Minä itse syön melko terveellisesti, toki myös herkuttelen säännöllisesti. Urheilen, en tupakoi ja olen vitamiinien suurkuluttaja. Syön päivittäin mm.100µ d-vitamiinia, sinkkiä ja magnesiumia.
Onko muita, jotka säilyvät terveinä tällaisilla elintavoilla?
Kommentit (212)
Elän epäterveellisesti. Liikun liian vähän, syön epäterveellisesti ja juon liikaa alkoholia. Silti en sairastele juuri koskaan. T:M49
En syö vitamiineja, liikun miten sattuu, en polta enkä juo mutta ylipainoa löytyy, ei ole lapsia joten he eivät tuo pöpöjä koulusta/tarhasta/harrastuksista tms mukanaan, asuntoni on yleensä hieman sekainen koska en ole mikään kovin innokas siivoaja.
En ole ollut vuosikausiin sairana ja ja jos sairastunkin niin se on yleensä vain pikku heikotusta tai limaklöntti kurkussa ja menee ohi äkkiä. Syön päivittäin sekä terveellistä että epäterveellistä. Vitamiineista lähinnä d-vitamiinia. En tupakoi, ryypiskelen välillä enemmän,välillä vähemmän.
Olen lihava kasvissyöjä enkä syö mitään ylimääräisiä vitamiineja. Pyörin hevostallilla ja milloin missäkin, syön samoilla käsillä eväät pesemättä välissä. En välttele pöpöjä.
Syön tavallista ruokaa, sekaruokavalio. Otan monivitamiini-tabletin aamuisin. Viimeksi kuumeessa koronassa 2022 ja sitä ennen joskus 2000 luvun alussa.
Yritän pestä käsiä kun pystyy, en mitenkään hysteerisesti. Pesen kädet kuitenkin aina kotiin tullessa. Ennen ruokailua lounaspaikoissa käsidesiä käsiin.
Ei vaan tartu mitkään taudit (ei myöskään vatsataudit). Koronan sairastin hiihtoloman aikaan, niin ei ole sairauspoissaoloja ollenkaan työhistoriassa tartuntatautien takia.
MIeto flunssa saattaa iskeä ehkä kerran kolmessa vuodessa ja kestää päivän tai kaksi, kuumetta karvan verran päälle 37, ihan mukava hörppiä kuumaa totia kotosalla.
Syön virallisesti epäterveellisesti eli kovia rasvoja, punaista lihaa päivittäin, kasviksia ehkä kilon vuodessa, viinaa pullollinen viikossa, ylipainoa 30 kg, verenpainelääkitys, ei juurikaan liikuntaa, lumitöitä korkeintaan.
En syö koskaan vitamiinitabuja, nukun n. 5 tunnin yöunia.
Ikää lähes 60.
Olen 70 v. enkä ole juuri koskaan edes siinä pienessä flunssassa. En syö muita vitamiineja purkista kuin D-vitamiinia, mutta syön todella paljon vihanneksia, hedelmiä ja marjoja ja syön muutekin terveellisesti eikä ylipainoakaan ole. Kuntoilen jonkun verran; reipastahtista kävelyä runsas tunti 5-6 päivänä viikossa ja pari kertaa viikossa kuntosalitreenit. Työelämässä ollessani en ollut 40 vuoden aikana sairauden takia pois töistä kuin muutaman kerran enkä tainnut lapsenakaan juurikaan sairastella joten minua taitaa geenit suojella yleisiltä sairauksilta.
Inkivääri, hedelmät, kurkuma, hunaja boosti, hyvät unet ja liikunta
Minä syön terveellisesti ja pesen käsiä silloin kun tarvitsee ja muutenkin en ole liian lähellä toisia ihmisiä kaupassa ja muuallakaan. Silti tulee flunssa yhtenään nykyään ja käytän säännöllisesti vitamiineja. Mikähän tässäkin on syy ja mistä minä tartunnan saan.
Vierailija kirjoitti:
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Minulla oli ennen hyvä vastustuskyky nyt olen jatkuvasti flunssassa..
viime vuoden marraskuussa viikon flunssassa tai taas tällä viikolla sairastuin flunssaan.
Miten lähtisitte parantamaan vastustuskykyä?
Onko työpaikalla jokin muuttunut. Useampi sairaana. Onko kämppä vaihtunut. Ikä, elintavat? Joskus se on vain sisäilman heikentyminen, joka ei aina ole hometta. Jokin perussairaus. Tai pieni muutos. Ihan vaikka se, että duunissa vain käy se tyyppi. Joka tuo kaikki pöpöt.
työpaikalla on ongelmana on ollut että ihmiset tulevat sinne sairaana eivätkä malta jäädä kotiin sairastelemaan.
Täytän tänä vuonna 37v
Elintavat syön marjoja ja kasviksia paljon päivittäin.
Alkoholia en juurikaan juo.
Nukun mielestäni aina hyvät yöunet.
eikä minulla ole todettu mitään sairauksia.
tässä asunnossa olen asunut vuosia.
käsiä pesen säännöllisesti.
Kylmäuinti ja avannossa käynti 3-4 krt vko. Käsienpesu.974
Olen hoikka, suht urheilullinen 43v nainen. Syön terveellisesti, mutta toisaalta juon aika paljon viiniä ja oluestakin tykkään. Nukun välillä huonosti ja elintavat ei ole kauttaaltaan kovin hyvät.
Olen kuitenkin hyvässä työssä, iloinen ja aktiivinen. Syön 100 mikrog D-vitamiinia päivittäin, ei muita lisäravinteita.
Hyvät geenit kai on, ei ole ikinä ollut terveysongelmia ja veriarvot aina priimaa. En ole juuri koskaan kipeänä, kun muut on viikon pois töistä, minulle voi tulla sama tauti pikkunuhana.
En myöskään saa vatsatauteja tai vastaavia helposti. Matkustaessa mies nappaa aina mahaflunssan ja mulla ei ole mitään.
Geenit. Olen ylipainoinen keski-ikäinen nainen ja syön mitä sattuu. Minulla ei ole mitään ihmeempiä perussairauksia heinänuhaa ja IBS:ää lukuunottamatta. Liikun 1h kävelyä per päivä ja teen kauppaostokset reppu selässä, koska olen ajokortiton. Otan päivittäin multivitamiinin, D-vitamiinia ja talvisin lisäsinkkiä ja lisä-C-vitamiinia. Sairastan viikon kuume-nuha-yskän kerran kymmenessä vuodessa. En saanut edes koronaa.
Isäni on samanlainen. En muista isän olleen kipeänä ollenkaan viimeiseen 30 vuoteen. Isäkään ei sairastunut koronaa.
Isä ja minä myös paranemme vammoista ja leikkauksista nopeasti. Olin kohdunpoistossa ja paranin 2 viikossa. Heräämöstä pääsin pois 20 minuutissa herättyäni ja söin, join ja kävin normaalisti vessassa heti. Isä oli ison jalkavamman takia sairaalassa ja käveli 12h päästä käytävillä ilman apua. Hoitajien piti passittaa takaisin vuoteeseen.
Säilynyt terveenä kun pesen kädet ja teen paljon etätöitä.
Ja lapsetkin on jo vähän isompia niin ei tule niiltäkään pöpöjä. Elintavat on ihan normaalia sekäsyöjää. Avannossa tosin käyn kerran viikossa. Muut treenit kotijumppa ja kävelyä
Kipeänä oon ollut viimeksi noin vuosi sitten. Päiväkodista tulleessa mahataudissa oltiin kaikki
M44
Vierailija kirjoitti:
Säilynyt terveenä kun pesen kädet ja teen paljon etätöitä.
Ja lapsetkin on jo vähän isompia niin ei tule niiltäkään pöpöjä. Elintavat on ihan normaalia sekäsyöjää. Avannossa tosin käyn kerran viikossa. Muut treenit kotijumppa ja kävelyä
Kipeänä oon ollut viimeksi noin vuosi sitten. Päiväkodista tulleessa mahataudissa oltiin kaikki
M44
Lapset kyllä tuo helposti mukanaan pöpöä jos toista.
Olen koko ikäni ollut vähän sairasteleva, ja nuorin lapseni on samanlainen. Kouluaikanani olin pois ainoastaan yhden viikon kun sairastin vesirokon, mitään pikkuflunssia ei ollut koskaan. Sama nyt aikuisena, taudit ei tartu.
Syön perusruokaa, en noudata mitään erikoisruokavalioita. D-vitamiinia tai muitakaan vitamiinejä en muista ottaa. Liikuntaa olen harrastanut säännöllisesti lapsesta alkaen, välillä ihan älyttömästi. Käsien pesu on tärkeää!
Aikuisena asialle ei mitään voi enää tehdä, lapsuudessa se immuniteetin pohja rakennetaan. Kiitos siis vanhemmilleni, olen sairastanut viimeksi 10 vuotta sitten pikkunuhan. Ja en todellakaan pese käsiäni jatkuvasti tai ole muutenkaan ylihygieninen. Ihan peruselämä riittää.
Olen aina ollut sellainen jolle tulee tosi harvoin mitään tartuntatauteja. Ei joka vuosi edes flunssaa. Nykyään syön terveellisesti ja pesen kädet huolellisesti aina ihmisten ilmoilla oltuani, mistä varmasti on lisähyötyä, mutta tosiaan nuorenakin jo ollessani näissä asioissa huolimattomampi sairastin vain harvoin.
Nykyään vietän paljon aikaa yksin, mutta niinäkin ajanjaksoina kun olen ollut paljon ryhmä- ja luentotilaisuuksissa, en ole saanut tauteja kuin harvoin.
Liikunnallinen olen aina ollut. En käytä päihteitä. Ehkä nämä vahvistavat vastustuskykyä?
Syön monipuolisesti, kala- ja kasvisruokapainotteisesti. Lisäravinteina ovat jo monta vuotta olleet D3-vitamiini (100 mcg n. joka toinen päivä), monivitamiini, magnesium (yleensä 150-200 mg). Rautakuureja olen syönyt tarvittaessa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Olen ollut flunssassa viimeksi joskus 16 vuotta sitten, en muista tarkkaan. Vatsataudissa viimeksi 1980-luvun lopulla lapsena. En syö gluteenia (vapaaehtoista). Tykkään marjoista, erityisesti puolukoista, mustikoista jne . Muuten syön melkein mitä vain. Syön voita, paljon luomua, rasvapitoisia ruokia eli en osta rasvattomia tuotteita.
Tärkeintä on kuitenkin, että olen erittäin tarkka, että asun sisäilmaltaan terveessä kodissa enkä suostu tekemään töitä hometyöpaikoilla, vaan työpaikan valintaan vaikuttaa myös tilojen terveys/kunto. En ole ottanut rokotteita. En ole sairastunut esim. koronaan, rokkoihin, influenssaan koskaan, vaikka olen ollut tuntikaupalla niitä sairastavien seurassa. Varmasti perimällä on myös jonkinlainen osuus.
Olen erittäin harvoin sairaana. Oli 10 v pätkä töissä jolloin mulla oli kaikkiaan 5 sairauspäivää. Eli joinakin vuosina ei yhtåån. Teen lähes 100 % etätyötä. Syön sekaruokaa, en mitään lisäravinteita. Meillä on koiria, harrastan niiden kanssa liikuntaa ja koiraurheilua ( jossa kyllä altistun taudeille kun paljon porukkaa hallissa.