Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka et sairasta juuri koskaan

Vierailija
21.10.2018 |

Eli sinä sairastat vuodessa korkeintaan pari pikku flunssaa, joista toivut nopeasti. Kertoisitko hieman elintavoistasi ja mitä vitamiineja syöt?
Ihmettelen miksi aika monet ovat noin kerran kuussa kipeitä. Ja miksi toiset pysyvät terveinä vaikka mitkä taudit jylläisi. Minä itse syön melko terveellisesti, toki myös herkuttelen säännöllisesti. Urheilen, en tupakoi ja olen vitamiinien suurkuluttaja. Syön päivittäin mm.100µ d-vitamiinia, sinkkiä ja magnesiumia.
Onko muita, jotka säilyvät terveinä tällaisilla elintavoilla?

Kommentit (212)

Vierailija
181/212 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu vähän siitäkin ympäristöstä missä olet. Esim. Kasvatusalalla jyllåå vaikka mitå, julkisissa porukka aivastelee, sekin vaikuttaa oletko muuttanut just uuteen paikkaan. Nää ku viel yhistää niin avot! 

Ei oo omasta käsienpesusta kiinni. 

Vierailija
182/212 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kipeänä 3 vuotta sitten. Puoli päivää. Normi multivitamiinit päivittäin. Se ehkä vaikuttaa että en ole siivousfriikki. Kämppä ei ikinä ole tiptop. Ylivoimaiset geenit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/212 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen käsiä paljon ja vaihdan pyyhkeen päivittäin. Pyyhin usein myös kaikki kahvat, katkaisijat ja vetimet.

Nukun kunnon yöunet, 8-10h. Puran stressiä kävelemällä. Muutenkin pyrin kävelemään päivittäin vähintään 4km, mieluiten tuplat, mutta ainakin tuon. Ulkoillessa en kuuntele musiikkia, podcasteja enkä puhu puhelimessa. Nautin luonnonäänistä.

Syön jokseenkin terveellisesti, pätkapaastoilenkin välillä. D+C-vitamiinia tankkaan huolella. Joka päivä syön kourallisen marjoja.

Hammmasharjan vaihdan parin kuukauden välein ja suuhygienistillä käyn puolen vuoden välein.

En halaile ketään paitsi perhettäni.

En vietä kaikkea vapaa-aikaani ihmispaljoudessa (marketit, kauppakeskukset, konsertit, risteilyt) vaan viihdyn parhaiten kotona, jollen ulkoile.

Vierailija
184/212 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän maskia melko usein, jos joudun kauan olemaan julkisissa. Kaupassa en käytä. Välttelen yskiviä ihmisiä. 

Vierailija
185/212 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen käsiä paljon ja vaihdan pyyhkeen päivittäin. Pyyhin usein myös kaikki kahvat, katkaisijat ja vetimet.

Nukun kunnon yöunet, 8-10h. Puran stressiä kävelemällä. Muutenkin pyrin kävelemään päivittäin vähintään 4km, mieluiten tuplat, mutta ainakin tuon. Ulkoillessa en kuuntele musiikkia, podcasteja enkä puhu puhelimessa. Nautin luonnonäänistä.

Syön jokseenkin terveellisesti, pätkapaastoilenkin välillä. D+C-vitamiinia tankkaan huolella. Joka päivä syön kourallisen marjoja.

Hammmasharjan vaihdan parin kuukauden välein ja suuhygienistillä käyn puolen vuoden välein.

En vietä kaikkea vapaa-aikaani ihmispaljoudessa (marketit, kauppakeskukset, konsertit, risteilyt) vaan viihdyn parhaiten kotona, jollen ulkoile.

Pyyhettä ei tartte vsihtaa joka päivä. Mä vaihdan ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, enkä oo ikinä kipeä. Energian tuhlausta. 

Vierailija
186/212 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit varmaan. Syön normaalisti, juon alkoholia viikonloppuisin, jolloin myös herkuttrlen, liikun paljon, huolehdin hygieniasta normaalisti en hysteerisesti. En välttele mitään, mikä voisi altistaa sairauksille. En siis tietoisesti elä mitenkään terveellisesti. Yritän vain välttää pulskistumista, mutta ilman mitään ruokavaliohysteriaa. 

Vierailija
187/212 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No riippuu vähän siitäkin ympäristöstä missä olet. Esim. Kasvatusalalla jyllåå vaikka mitå, julkisissa porukka aivastelee, sekin vaikuttaa oletko muuttanut just uuteen paikkaan. Nää ku viel yhistää niin avot! 

Ei oo omasta käsienpesusta kiinni. 

Totta. Pieniltä lapsilta varsinkin tarttuu taudit. 

Vierailija
188/212 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaippa se on geeneistä kiinni.

Olen yrittäjä ja en ole ikinä kipeä. Välillä jopa toivois että olis kipeä ni vois levätä mutta ei. 

Vierailija
189/212 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapsena sairastanut kaikkea mahdollista ja paljon.

Elintavat voisi olla paremmatkin, mutta myös huonommat. Pääasiassa tavallista kotiruokaa syön, herkuttelen, satunnaisesti alkoholia, en tupakoi. Lääkärin määräyksestä käytän päivittäin D-vitamiinia kroonisen sairauden takia ja lisäksi C-vitamiini/Sinkkiä. Syön marjoja puuron kanssa. Kotona on lemmikkejä, on siistiä, mutta ei ylihygieenistä, pesen käsiä mutta en pakkomielteisesti eli joskus unohtuu. En stressaa joka asiasta, varsinkaan sellaisista joihin en voi vaikuttaa.

Flunssaa mulla on yhden kerran 1-2 vuoteen pari päivää kerrallaan.

Vierailija
190/212 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mulla varmaan geeniperintönä hyvä vastustuskyky, kun lapsenakaan en juuri sairastellut, mutta vuodesta 2020 alkaen avainsana on ollut ennen kaikkea etätyö: ei enää avokonttoreita eikä julkisia kulkuvälineitä, niin sen koommin en ole kertaakaan ollut kipeänä.

Toisin päin pahin jakso oli se pari vuotta, kun olin työpaikassa, jossa oli paljon pienten lasten äitejä, jotka kantoivat ilmeisesti kaikki maailman pöpöt muiden iloksi. Edes kasvokkain tapahtuvissa aspahommissa en saanut niin paljon kaikkia kiertäviä ruttoja.

191/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän maskia melko usein, jos joudun kauan olemaan julkisissa. Kaupassa en käytä. Välttelen yskiviä ihmisiä. 

Minä en ole käyttänyt maskia enää Koronan jälkeen.

Vierailija
192/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eläissäni (62v) sairastanut flunssaa. Koronan sain, sen ekan ja pahimman. Minulla se oli oireeton. 2vk eristyksissä vankeuden uhalla. 

4 lasta yhtä terveitä. 

Eletty normikotiruualla. 

Dvit otettu 3x suositukset, aina. 

Vierailija
193/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän ihan normaalisti, nauran paljon,vaimo pitää onnellisena, en ottanut koronapiikkejä, käyn koiran kanssa lenkillä joka päivä. Keskimäärin onnellinen olo aina. Ei yhtään sairaspoissoloja moneen vuoteen

Vierailija
194/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1999 sairastin influenssan ja 2023 koronan. Vuonna 1980 leikattiin nielurisat, sitä ennen olin aina angiinassa, tai sen tapaisessa. Eihän sitä silloin testattu, mikä oli. Sen jälkeen en ole juurikaan sairastanut. Ihan tavallista kotiruokaa syön ja vitamiinina vain D.Tupakkaakin poltin 2016 saakka, en runsaasti. Lapsuuden perheessä kaikki olivat hyvin terveitä. Olen nyt 80, eikä kummempia vaivoja ole. TOISTAISEKSI 🤞

Vierailija
195/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsena elää liian steriilissä ymäristössä ei vastuskyky kehity ja sairastelee myöhemmin. Tuosta on olemassa tutkimuksia.

196/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kipeä melkein koskaan. Tänä siitä huolimatta, että olen Th.

Pesen käsiä enkä koskettele koskaan kasvojani. Huomaan, että moni hieroo kädellä naamaansa huomaamatta. 
En syö terveellisesti enkä liiku paljoa.

🇺🇦🇮🇱

197/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyyhettä ei tartte vsihtaa joka päivä. Mä vaihdan ehkä kerran kahdessa

Siis YÄK oikeasti! Hyi! 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
198/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsena elää liian steriilissä ymäristössä ei vastuskyky kehity ja sairastelee myöhemmin. Tuosta on olemassa tutkimuksia.

Astman ja allergioiden riskitekijät ja ehkäisy

"Yhä enemmän näyttöä alkaa olla siitä, että atopian taustalla on suojaavien elämäntapa- ja ympäristötekijöiden väheneminen. Elimistön puolustusjärjestelmän (immuunijärjestelmän) toimintaan vaikuttavat elinympäristön pieneliöt, ja järjestelmä tarvitsee haasteita toimiakseen tasapainoisesti."
https://thl.fi/aiheet/kansantaudit/astma-ja-allergiat/astman-ja-allergi…

Vierailija
199/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan tähän sanoa, että syön d-vitamiinia, mutta ei se paljoa kertoisi. Tosiasia on se, että jo kouluiässä olin aika perusterve, ala-asteella muistan olleeni joskus isommin kipeä (vesirokko yms.), mutta esim. teininä oli lukuvuosia, jolloin ei ollut yhtään sairauspoissaoloa, ja ehkä jonain toisena vuotena yksi tms. Että ei se varmaan nykyisestä ruokavaliosta johdu. Lapsena en edes pessyt käsiäni ulkoa tullessa, ei se ollut "juttu" silloin. Jos ollaan ihan rehellisiä, niin ennen ruokailuakaan en varmaan pessyt kotona. Vessassa käynnin jälkeen sentään. 

Vierailija
200/212 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geenit varmaan. Syön normaalisti, juon alkoholia viikonloppuisin, jolloin myös herkuttrlen, liikun paljon, huolehdin hygieniasta normaalisti en hysteerisesti. En välttele mitään, mikä voisi altistaa sairauksille. En siis tietoisesti elä mitenkään terveellisesti. Yritän vain välttää pulskistumista, mutta ilman mitään ruokavaliohysteriaa. 

Olet aivan oikeassa. Helsingin yliopiston tekemässä tutkimuksessa kävi ilmi geenien vaikuttavan infektioherkkyyteen.

https://www.helsinki.fi/fi/laaketieteellinen-tiedekunta/ajankohtaista/u…