Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka et sairasta juuri koskaan

Vierailija
21.10.2018 |

Eli sinä sairastat vuodessa korkeintaan pari pikku flunssaa, joista toivut nopeasti. Kertoisitko hieman elintavoistasi ja mitä vitamiineja syöt?
Ihmettelen miksi aika monet ovat noin kerran kuussa kipeitä. Ja miksi toiset pysyvät terveinä vaikka mitkä taudit jylläisi. Minä itse syön melko terveellisesti, toki myös herkuttelen säännöllisesti. Urheilen, en tupakoi ja olen vitamiinien suurkuluttaja. Syön päivittäin mm.100µ d-vitamiinia, sinkkiä ja magnesiumia.
Onko muita, jotka säilyvät terveinä tällaisilla elintavoilla?

Kommentit (139)

Vierailija
41/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoin, en ehdi liikuntaa juuri harrastamaan, arkiliikuntaa tulee. En syö mitään muita vitamiineja tai lisiä paitsi d-vitamiinin 10mikrogrammaa satunnaisesti kun muistan. Syön suht terveellisesti ja monipuolisesti virallisten suositusten mukaan. En ole hurahtanut mihinkään trendiruokavalioihin.

Vierailija
42/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjoja paljon suuhun. Esimerkiksi mustikkaa, mansikkaa ja vaikka vadelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ihan miten sattuu ja oon myös laiska pesemään käsiä. Kipeenä oon noin kerran vuodessa. Aina ollu tällei, en tiedä mistä johtuu kun mitään en tän eteen tee.

Vierailija
44/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40+ nainen enkä juuri koskaan ole sairaana. Syön en niinkään terveellisesti, poltan, alkoa mitätön määrä. Aamulla D-vitamiini naamaan vaikka pidän sitä humpuukipillerinä. Käsiä pesen kylläkin jatkuvasti, en koske hissinnappeihin sormenpäillä, vedettävän rivan avaan alakautta mihin kukaan ei yleensä koske/hihalla/hanskalla.

Töistä en ole koskaan poissa.

Muhun ei kulkutaudit (vatsa-oksennus-norot)tartu.

Vierailija
45/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä 9v esikoinen ei sairasta juuri koskaan. Senkin kerran kun sairastaa, niin tosi helposti, esim. kuume ei nouse juuri koskaan. Mitään vitamiineja ei syödä, paitsi joskus talviaikaan d:tä jos muistetaan. Ruoankin suhteen esikoinen on aika ronkeli ja esim. kasviksia ei syö kovinkaan monipuolisesti. Esikko käpälöi aina kaikki paikat ja kaivelee nenää ja laittaa käsiä suuhun vieläkin (ei toki en ihan samaan malliin kuin pienempänä). Käsienpesusta on aina joutunut muistuttelemaan. Väittäsin siis oman empiirisen kokemuksen perusteella, että hygienialla on jättimäinen vaikutus. Mitä vähemmän siitä huolehtii, sitä enemmän altistuu erilaisille mikrobeille ja sitä parempi vastustuskyky.

Vierailija
46/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kipeänä, varmaankin koska en ole turhan hysteerinen hygienian suhteen. Helposti voi mennä päiviä ilman suihkua (mikä ei ole minusta mitenkään ihmeellistä). Syön myös omaa räkääni (eikö kaikki tee niin, ei vaan tunnusta).

Vierailija
47/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen luontaista hyvää vastustuskykyä salaisuudekseni. Flunssassa en ole ollut viiteen vuoteen ja ikinä en ole vienyt töihin sairauslomatodistusta (meillä saa olla kolme päivää pois omalla ilmoituksella eli yli kolmea päivää en ole koskaan ollut pois).

Olen hoikka, syön melko terveellisesti, en mitään vitamiineja. En urheile, tapaan työssäni ihmisiä, kotona koira ja kissa, en himosiivoa ja käsidesiä en käytä kuin joskus matkoilla. Kädet pesen ennen syömistä, vessassakäynnin jälkeen ja kotiin tultua.

En ikinä ole tajunnut miten jotkut sairastavat koko ajan kun itseeni ei tunnu tarttuvan mikään. No, hyvä näin, mutta mitenkään omaa ansiota se ei ole.

Vierailija
48/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön peruskotiruokaa ja runsaasti kasviksia, eläinkunnan tuotteita melko vähän, mutta joskus niitäkin. Sokeria syön paljon. En käytä itseni pesussa pesuaineita, paitsi käsiin vessakäynnin jälkeen. Kotiin tullessa harvoin pesen käsiä, kylään mennessä kyllä. En tupakoi, alkoholia juon yhden annoksen viikossa. Lenkkeilen melko paljon.

Lapset tuo päiväkodista paljon tauteja, ja mies sairastaa niistä joka toisen. Itse sairastan yhden flunssan parissa vuodessa, vatsatautia mulla ei ole koskaan ollut. Elintapani ovat olleet joskus hyvin paljon huonommat, mutta silloinkaan en sairastanut juuri koskaan. Lapsena olin flunssassa todella usein, joten kai se vastustuskyky silloin kasvoi.

Vierailija
49/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viimeksi kipeä 2 vuotta sitten ylioppilaskirjoitusstressin aikaan. Sen jälkeen en ole saanut flunssaa, oksentanut en ole 15 vuoteen. En ole sairastellut juuri lapsuusiän jälkeen. Olen työssä, jossa saan käsiini noin sadan eri ihmisen bakteerit päivässä, ja työympäristöstä ja pinnoista ties kuinka paljon enemmän. Kun asuin kotona, talossa saattoi jyllätä influenssat ja vatsataudit, mutta minä sekä (paljon käsiä pesesvä) äitini vältyimme niiltä. Kynsiä syövä isä sairasteli useiten.

Arvelemani syy sairastumattomuuteeni kerää varmasti alapeukkuja, koska tiedostan itsekin, että vaikka itse en sairasta, levitän muiden bakteereja ja saatan sairastuttaa muita. En kuitenkaan ole tekemisissä heikkokuntoisten ihmisten tai elintarvikkeiden kanssa, eikä työni ole hygieniapassin alaista tms työtä. Olen siis lapsesta asti kasvanut aika pellossa, möyrinyt lapsena mudassa ja inhonnut suihkua ja laistanut käsienpesusta, mikä on kai vuosien varrella vaikuttanut immuunijärjestelmään. Olen varmaan koko ikäni pessyt ja pesen kädet kerran päivässä: suihkussa käydessäni. Muutoin pesen ne vain, jos saan niihin oikeasti jotakin häiritsevää likaa tai tahmaa, enkä silloinkaan välttämättä saippualla. Desiä käytän vain haavojen hoitoon. Toisaalta en hiero käsiäni huuliini, pureskele kynsiäni tms. Nenää myönnän kaivavani.

Syön toisinaan vitamiineja kun muistan, vähän kuin karkkia napsisin, ja muistaessani teen nenähuuhtelun pari kertaa viikossa. Elän melko stressittömästi, eli mitään ei ole pakko tehdä rutiininomaisesti, ja jos ei jotain juttua muista, niin ei se mitään. En liiku hyötyliikunnan lisäksi tavoitteellisesti, mutta saatan sienestää tms. Syön vaihtelevaa itsetehtyä kotiruokaa, sekaani, ja myös kohtalaisen paljon herkkuja. Minulla ei ole lapsia eikä puolisoa. Yksi juttu vielä, joka saattaa vaikuttaa tai sitten ei: olen mielestäni normaalia herkempi lämmölle, vaikka olen hoikka eli ei ole omasta takaa "lämmikettä". Minun tulee usein sisällä kuuma raskaammalla vaatteella kuin t-paidalla (esimerkiksi trenssi päällä käynti ruokakaupassa on sietämätöntä), ja pyöräilen toisinaan töistä kotiin ilman takkia talvellakin, koska takissa ajaessa tulee liian kuuma.

Vierailija
50/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsienpesu töistä, kaupungilta kotiin tullessa. Samoin ennen ruokailua tai ruoanlaittoa ja tietenkin WC käyntien yhteydessä.

En juurikaan koskettele 24/7 sormillani suutani, nenääni tai silmiäni... noista on suorat reitit flunssapöpöille.

Satunnaisesti otan monivitamiinitabletin kuten myös D-vitamiinin, mutta en päivittäin.

Influenssarokote joka syksy.

En urheile.

Vierailija
51/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kerran vuodessa vilustuminen, jos sitäkään. Niska-hartiaseutu usein rasittuu tietokoneella. Ei kummempia vaivoja, mitä nyt ikä tekee jo vähän jäykäksi. Olen perusterve, tietääkseni.

En harrasta liikuntaa sen ihmeemmin, kävelen sen mikä täytyy ja ehkä kerran viikossa kävelen vähän pidemmän lenkin eli kilsan tai pari. Syön tavallisesti, usein eineksiä, en harrasta ruuanlaittoa. Yleensä syön jotain multivitamiinia. En siis käytä suurta määrää eri vitamiineja yms. En tupakoi, alkoa hyvin vähän.

Suht hyvä terveys taitaa olla tapauksessani joku luonnonlahja. Pitää tietysti koputtaa puuta. Useat muut asiat sen sijaan elämässäni eivät ole menneet hyvin. Kirouksensa kullakin. 

Vierailija
52/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä vitamiineja en lisäravinteita. Syön aika epäterveellisesti. Olen lihava. En harrasta liikuntaa. Työ, istun 8h tietsikalla. En juo en polta. En ole oikeastaan ikinä edes flunssassa.

Vierailija
53/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä oli pitkiä aikoja ilman että sain yhtään flunssaa, jälkeenpäin ajatellen siinä vaikutti eniten se että olin vähän tekemisissä muiden ihmisten kanssa työssä tai liikenteessä.

Käsihygienia on syytä pitää kunnossa, jos olen käynyt jossain ja koskenut jotain paikkaa johon muutkin koskevat, pesen kädet kun tulen kotiin tai ennenkuin kosken mihinkään syötävään. Jos mahdollista niin pesen kädet kun olen niistänyt (tai jos sorrun kaivamaan nenää, ja sitä ei tietenkään likaisin näpein). 

D-vitamiinia syön hämärinä vuodenaikoina.

Immuunijärjestelmän puutoksetkin voivat olla syynä siihen että sairastuu usein. 

Vierailija
54/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön suht' terveellistä ruokaa. Syön päivittäin marjoja, kasviksia ja hedelmiä. Purkista otan vain D-vitamiinia. Ulkoilen päivittäin. Pesen kädet kotiin tullessa, mutta en ole mikään hysteerinen käsien pesun suhteen.

Laitan aamupuuron sekaan tyrnejä. Uskon sen auttavan eniten, koska tyrnien syönnin aloittamisen jälkeen olen pysynyt terveenä.

Vierailija
55/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen raskaasti ylipainoinen. Liikun paljon, syön d-vitamiinia joka päivä, välillä myös sinkkiä ja c-vitamiinia. Tavallinen sekaruoka, paljon (liikaa) herkkuja. Töissä altistun monenlaisille basilleille, mutta harvoin sairaana, ehkä juuri siksi. Käsiä pesen usein.

Vierailija
56/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön enimmäkseen itse kotona tehtyä puhtaista raaka-aineista valmistettua ruokaa. Laitosruokailua en harrasta. Lisänä otan C-vitamiinia, kalanmaksaöljyä ja D-vitamiinia.

Vierailija
57/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun paljon luonnossa, harrastan puutarhanhoitoa, kuljen työmatkat suurimman osan vuodesta pyörällä. Syön marjoja suoraan metsästä ja puutarhasta, ja puutarhasta myös hedelmiä mitenkään niitä ensin pesemättä. Kasvatan itse juureksia ja muita kasviksia, kerään myös luonnosta esim. nokkosta. Mulla on varmaan aina vähän multaa kynsien alla. Meillä ei juurikaan käytetä eineksiä, vaan ruoka tehdään itse. Meillä syödään kasvispainotteisesti. Itse käytän hyvin vähän maitotuotteita, lähinnä vain juustoja, viiliä ja joskus piimää. En juo maitoa. En käytä voimakkaita ja desinfioivia pesuaineita siivouksessa. Kädet pesen aina hyvin kotiin tullessa ja töissä ennen ruokailua. En käytä lisävitamiineja, enkä urheile muuta kuin ihan tuota hyötyliikuntaa. Meillä on eläimiä.

Tänä vuonna en ole ollut vielä kertaakaan flunssassa. Muutaman kerran on ollut olo, että olisin ollut tulossa kipeäksi, mutta se on mennyt ohi. Yleensä sairastan yhden lievän nopeasti ohimenevän flunssan vuodessa. Lapset sairastaa myös lievästi ehkä kaksi kertaa vuodessa. Meillä ei ole ollut yhtään korvatulehdusta tai muutakaan antibiootteja vaativia tulehduksia kellään lapsista, oksennustauti oli viimeksi kaksi vuotta sitten.

Vierailija
58/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylipainoinen, tupakoin epäsäännöllisesti. Ruokani on miltei aina itse tehtyä ja vihanneksia menee paljon. Influenssa on ollut kerran elämässäni ja kausiflunssa iskee joskus 2 kertaa vuodessa, joskus menee 3 vuotta ilman ainoatakaan.

Vierailija
59/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm syön d-vitamiiniä ja sinkkiä otan kun flunssa alkaa. Urheilen ja syön kasviksia, mutta mielestäni vastustuskyky kehittyy lapsena ja sitä ei kauheasti voi auttaa. Käsienpesu on tärkeää

Vierailija
60/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä mitään vitamiinilisiä. Eikä kuulemma tarvitse koska kaikki arvot hyviä. Pesen kädet kun tarvitsee. Eli yleensä vessakäynnin jälkeen. Vältän kakaroita, ovat yleensä kaiken pahan alku ja juuri. Töihin pyöräilen ympärivuoden ja jos tapahtuu yllättävää, vaikka sataa lunta (!!!) niin sitten kävellään. Näin pystyn välttämään julkisia ajoneuvoja ja kukaan urpo ei pääse tarttumaan paskatautejaan. Ihmisistä en juurikaan perusta ja pyrinkin niitä välttämään. Koirastani pidän kovasti. Kipeänä olen ehkä kerran vuodessa. Yleensä joulu/tammikuussa. Taudin aiheuttaja on yleensä joku älykääpiö joka änkee töihin vaikka ei edes pystyssä pysy. Yleensä tartuttaja on joku lisääntynyt yksilö joten ei koskaan tiedä mitä paskaa onkaan luvassa...