Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka et sairasta juuri koskaan

Vierailija
21.10.2018 |

Eli sinä sairastat vuodessa korkeintaan pari pikku flunssaa, joista toivut nopeasti. Kertoisitko hieman elintavoistasi ja mitä vitamiineja syöt?
Ihmettelen miksi aika monet ovat noin kerran kuussa kipeitä. Ja miksi toiset pysyvät terveinä vaikka mitkä taudit jylläisi. Minä itse syön melko terveellisesti, toki myös herkuttelen säännöllisesti. Urheilen, en tupakoi ja olen vitamiinien suurkuluttaja. Syön päivittäin mm.100µ d-vitamiinia, sinkkiä ja magnesiumia.
Onko muita, jotka säilyvät terveinä tällaisilla elintavoilla?

Kommentit (139)

Vierailija
21/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen neljän lapsen äiti, meillä sairastetaan tosi vähän. Ihan perus ruokaa ja D-vitamiini. Mutta käsihygieniaa on meillä korostettu. Aina kun tullaan kotiin ihan mistä tahansa, niin pestään saippualla kädet. Autossa ei syödä karkkeja kun tullaan kaupasta, vasta kotona käsienpesu jälkeen. Vatsatauti on ollut tosi harvoin ja silloinkin joku yhden päivän juttu. Flunssaa on kerran pari vuodessa, vaikka kaikki on koulussa ja päiväkodissa alttiina taudeille.

Vierailija
22/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole viiteen vuoteen ollut sairastelun vuoksi poissa töistä, eikä tämä siis tarkoita että menisin sairaana töihin, vaan sitä ettei mikään tunnu tarttuvan. Syön aika tavallisesti, käytän satunnaisesti d-vitamiinia, meillä on lapsia ja koira ja matkustan julkisilla, joten altistun kyllä pöpöille. Välillä sapettaa etten saa flunssaa koskaan. Työkavereille tulee työpäiviä vuoteen aika paljon vähemmän kuin minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei välttämättä joka vuosi edes ole flunssaa. Viime talvena ei ollut yhtään kertaa. En syö mitään vitamiinilisiä, syön ihan normaalia sekaravintoa. Koitan syödä paljon kasviksia ja tuoretta, mutta toisaalta joskus on kiire, enkä ehdi panostaa.  En omista autoa, joten kuljen julkisilla joka paikkaa ja kävelen paljon. Pesen kädet aina kotiin tullessa, mutten toisaalta ole mitenkään hysteerinen sen kanssa.  Unentarpeeni on aika suuri ja pidän huolen siitä, että saan tarvittavan määrän unta. Varmasti vertaillen monella on terveellisemmät elämäntavat kuin minulla. Lapsia ei ole, joten heidän kauttaan tuleva altistus puuttuu.

Vierailija
24/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaatikko ja nykyisin erittäin terve. Syön tavallista monipuolista ruokaa, d-vitamiini ainoana purkista (en tahdo sitäkään muistaa). Liikun säännöllisesti. En tupakoi. Nykyisessä työssäni altistun erittäin paljon erillaisille taudin aiheuttajille. Toki ekat kuukaudet aloitettuanu työssä sairastin paljon, mutta sen jälkeen olen sairastanut paljon vähemmän kuin aikaisemmin.

Vierailija
25/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen päiväkodissa ja silti en ole oikeastaan koskaan kipeänä.

Samoin lapset 4kpl. sairastavat todella harvoin (ei korvatulehduksia ym.)

En syö terveellisesti enkä napsi vitamiineja.

Meillä on aina ollut lemmikkejä (koira, kissoja) joten uskon että niistä tullut hyvä vastustuskyky.

Himosiivoja serkkuni ja hänen lapsensa ovat aina sairaina. Heillä kiertää kaikki vatsataudit, täit jne.

Vierailija
26/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en sairasta kuin ehkä kerran kymmenessä vuodessa. En ole mitenkään über-hygieeninen, toki pesaisen nopeasti käteni vessareissulla. Minulla ei ole enää tarha- tai kouluikäisiä lapsia tuomassa kaikkia nuhakuumeita, enkä käytä julkisia liikennevälineitä vaan työmatkat sujuvat fillarilla. Syön magnesiumia ja monivitamiinia, koska ruokatottumukseni ovat hyvin yksipuoliset ja fillaroinnin jäljiltä jalat muuten kramppaisivat vielä enemmän.

Oletan että syynä terveyteen on pyöräilyn ylläpitämä peruskunto ja se että olen vähän tekemisissä taudinkantajien kanssa. Työpaikallani on kyllä väkeä kuin pipoa.

Vierailija
27/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ehkä kerran vuoteen pieni flunssa (yleensä keväisin).

tässä vinkki:

pesen käsiä hyvin huolellisesti, aina kun mahdollista. 15 sekuntia riittää.

en koske julkisilla paikoilla mihinkään muuta kuin pakosta.

muut asiat sivuseikkoja jos ihminen on perusterve.

Mulla ei ole edes sitä pikkuflunssaa koskaan ja oon superlaiska pesemään käsiä.

Ystävä käyttää käsidesiä ja pesee koko ajjan ja aina kipeänä.

Vierailija
28/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon, poltan ja käytän nuuskaa. En syö mitään vitamiineja enkä tarkkaile syömisiäni. En kiinnitä hygieeniaan mitään erityistä huomiota, normaali käsienpesu vessassa ym. perushygieenia. Olen normaalipainoinen. Urheilen aika paljon ja työni on toisinaan fyysisesti raskasta.

Viimeksi olen ollut n.10 vuotta sitten noroviruksessa, en muista koska olisi ollut viimeksi kuumetta.

Vierailija
29/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä sairastat vuodessa korkeintaan pari pikku flunssaa, joista toivut nopeasti. Kertoisitko hieman elintavoistasi ja mitä vitamiineja syöt?

Ihmettelen miksi aika monet ovat noin kerran kuussa kipeitä. Ja miksi toiset pysyvät terveinä vaikka mitkä taudit jylläisi. Minä itse syön melko terveellisesti, toki myös herkuttelen säännöllisesti. Urheilen, en tupakoi ja olen vitamiinien suurkuluttaja. Syön päivittäin mm.100µ d-vitamiinia, sinkkiä ja magnesiumia.

Onko muita, jotka säilyvät terveinä tällaisilla elintavoilla?

Välttelen työni takia sairaiden ihmisten luona kyläilyä. Syön talvikaudella 100µ d-vitamiinia sekä monivitamiinia. Päivässä syön kasviksia ja hedelmiä keskimäärin 700g. 

Pesen kädet saippualla kotiin saapuessa, sekä vessassa käynnin jälkeen. Pumppaan pöntön kansi kiinni.

Jos olen kaupoilla tms, avaan ovet työntämällä lasista tai painamalla käsivarrella kahvaa.

Vierailija
30/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia kotiruokaa, ei lisäravinteita tai vitamiineja. Tupakoin. Kädet pesen silloin kun jaksan tai muistan, peseytyväthän ne suihkussakin. Olen ruokakaupassa töissä, joten altistun kaikenlaisille bakteereille joka päivä. En vain koskaan sairasta. Kolmeen vuoteen en ole ollut sairaslomalla.

Vierailija
31/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylipainoinen tupakoitsija. Urheilen satunnaisesti. En käytä mitään vitamiineja ja syön normaalia kotiruokaa. Sairastan harvoin vaikka muutama ai-tauti löytyy pohjalta.

Pidän kodin siistinä ja pesen vaatteet 60 asteessa. Pesen kädet aina kun lähden ja tulen, vältän koskemasta kahvoihin yms paikkoihin mihin sadat ihmiset päivässä koskee.

Vierailija
32/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että huono hygieniani on syy siihen etten ole oikeastaan ikinä sairas. Suihkussa en käy päivittäin, kädet pesen vain yleisissä vessoissa ja multa saattaa vaikka makaronilaatikko unohtua pöydälle yöksi ja syön sen silti.

Vierailija
33/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erkko ja sairastan ehkä kerran 3 vuodessa. Tässä syitä terveenä pysymiseen:

1. En altistu tartunnoille toisista ihmisistä

2. Pesen kädet ennen ruokailua

3. Syön jonkin verran sitrus hedelmiä yms. Ja jos en syö, syön vitamiinitabletteja korvikkena

4. Koti ei ole täysin siisti ja bakteereita täällä lienee,.mutta kroppa on tottunut niihin. Vastustuskyky on siis kunnossa.

Vierailija
34/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön tavallista ruokaa ja kasviksia, en juuri koskaan syö vitamiineja purkista. Harrastan rauhallista liikuntaa usein. En polta, juon todella harvoin enemmän kuin lasillisen punaviiniä. En jostain syystä vaivaudu useinkaan pesemään käsiäni, mutta sen sijaan syön räkää ja pureskelen kynsiäni. Edellä mainitut tavat varmaan parantavat puollustuskykyäni. Viimeeksi olin kuumeessa 2009, silloin sairastin sikainfluenssan. Tavallisia flunssia ilman kuumettakaan en muista tuon jälkeen olleen kuin kerran pari vuotta sitten.

Vierailija
35/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin flunssassa viimeksi 10 vuotta sitten. On minulla muuten aika terveelliset elämäntavat, mutta en harrasta kovin paljon liikuntaa ja syön melkein joka päivä karkkia. Lisäravinteita käytän, mutta en aina samoja, vaan se vaihtelee. Magnesiumia on pakko käyttää aina, koska ilman sitä on aivan kauheat suonenvedot jaloissa.

Vierailija
36/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustuskyky on pitkälti geenien, äidimaidon ja lapsuuden olojen tulosta. Hygienialla toki on merkitystä, mutta ruokavaliolla tai muulla hifistelyllä ei juuri voi vaikuttaa saiastuuko lenssuun vai ei.

Vierailija
37/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on hyvä tuuri!

Sen verran sekalaisia elintapoja sairastamattomilla ihmisillä. Itselläni ei flunssaa viiteen vuoteen ja sitten tänä kesänä (!!) kaksi!

Suomessa sairastuin. Vastustuskyky varmaan alhaalla ekan flunssan jäljiltä, kun toinen iski 1 kk sen jälkeen. Nyt 3 kk terveenä...

Vierailija
38/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet kaupan kassa niin ohitsesi menee satoja sairaita päivässä.

- mut noissa ne kohtaamiset on usein tosi lyhyitä ja kaukasia.

mietippä hoito-alaa, siinä sä kosket sairaiden, kaikilla tavalla sairaiden ihmisten ERITTEISIIN, oot samoissa tiloissa ku ne. Ja sairaus voi olla syöpä, flunssa, vakava infektio ja kaikkee siltä väliltä.

Tai päiväkotityötä, sä riisut lasten kuraset vaaatteet millä ne on maannu mudassa, kosket niihin ku ne on kaivanu nenää ja syöny räkää niil käsillä, otat kipeitä lapsia syliin ja halailet niitä jne.

Paljon enemmän tautien lähellä ku joku kaupan kassa.

Vierailija
39/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön mitä sattuu, mutta en eineksiä, en syö lisäravinteita, en ole erityisen hygieeninen, mutta urheilen kolme kertaa viikossa. Uskon, että vähäinen sairastaminen on eninten kiinni geeneistä.

Vierailija
40/139 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös asunnon sisäilman terveydellä merkitystä. Home tai kosteusvaurioista asunnoissa/taloissa sairastetaan hengitystieinfektioita tiuhaan. Tästä omakohtaista kokemusta. Asunnon vaihto terveeseen poisti tämän ongelman.

Jos korvatulehduksia ja joka juman liikkeellä olevaan flunssaan sairastut vuoden aikana kannattaa miettiä sitä mitä asunnossa/työpaikalla on.