Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kuuluuko" teidän mielestänne vanhempien kustantaa autokoulu aikuisille lapsille?

Vierailija
20.10.2018 |

Hieman ihmettelin, kun kaveri alkoi valittamaan, että tämän vanhemmat eivät suostuneet kustantamaan enää autokoulua hänelle, vaikka sisaruksille onkin kustannettu. Kaveri lähentelee siis kolmeakymppiä ja on ollut jo vuosia työelämässä ja rahatilanne tällä hetkellä hyvä. Olin jotenkin hämmästynyt tästä hänen asenteeseen. Mielestäni täysin eri asia siinä täysi-ikäisyyden kynnyksellä, jos yhdelle sisarukselle ei kustanneta mutta muille kyllä. Mutta kaverilla siis on tällä hetkellä hyvä rahatilanne ja nämä sisaruksetkin ovat käyneet autokoulun vielä kotona asuessaan.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ok, että vanhemmat maksavat 18-vuotiaan autokoulun. Mun mielestä se ei ole enää ok, että vanhemmat maksavat lähes 30-vuotiaan autokoulun.

Vierailija
42/59 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on vanhempien velvollisuus maksaa ajokortti. Samoin kuin tukea opintojen kustannuksissa, oman elämän aloittelussa yms.

Vielä sitä jäin ihmettelemään, että jos muut lapset ovat saaneet vanhempien maksaman ajokortin, niin miksi yksi on jäänyt väliinputoajaksi?

Tämä ei halunnut käydä silloin 18- vuotiaana autokoulua, vaan vasta nyt kolmekymppisenä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tämän tasapuolisuuden esim. siinä, että jos lapsi haluaa ostaa asunnon ka vanhemmat tarvitaan takaajiksi, niin ymmärretään, että vanhemmat takaavat silloin kaikkien lasten asunnot tai ei kenenkään. Mutta tämä aihe on aivan absurdi. Ei todellakaan ole vanhempien velvollisuus maksaa kolmekymppisen autokoulua. Kyllä siinä saa syyttää vain itseään, ettei käynyt autokoulua silloin kun asui vielä kotona.

Näinkös? Meillä pojat saivat 18-vuotiaina molemmat ajokortin, joka maksettiin vanhemman pörskästä. Minä, tyttö, en saanut. Perusteluna oli vaan, että tietysti pojat tarvii kortin ja auto, sinähän olet tyttö, mihin autoa tarvitset..

Vierailija
44/59 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetin kahdelle lapselle ( ja maksoin kulut) ajokortin itse ja niin aion tehdä kun nuorin on sinä iässä. Tasapuolisuus toki on tärkeää, mutta en kolmeymppisenä alkaisi tuosta enää naukua. Itselleni ja sisaruksilleni ei aikanaan maksettu vaan rahat tienattiin itse.

Vierailija
45/59 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä aika yllättynyt suoraan sanottuna näistä vastauksista. Ehkä jotkut sitten todella kokevat oikeudekseen vaatia vanhemmilta yhä kolmekymppisenä hyvin toimeentulevana esim. autokoulun kustantamisen, kun itse ei silloin 18- vuotiaana sitä halunnut käydä. 

Vierailija
46/59 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kustansin ainoalle lapselleni eli pojalle tietenkin. 

Vierailija
47/59 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu. Tasapuolinen kohtelu taas kuuluu hyvään vanhemmuuteen.

Vierailija
48/59 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle isäni maksoi autokoulun ja antoi autonsa käyttööni vaikka olen jo 30v. Syynä oli kuitenki se että hän ei itse enää pysty ajamaan. Asuu kaukana kaupasta ja palveluista eikä julkistaliikennettä ole joten hänen kuskina toimin muutaman kerran viikossa. Itselläni ei olisi ollut varaa korttiin eikä oikeastaan haluakaan. Työmatkani kuljen edelleen pyörällä/kävellen, koska en yhtään tykkää autolla ajamisesta ja hänen autoa käytän oikeastaan vain silloin kun käydään hänen asioillaan.

Vierailija
49/59 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä aika yllättynyt suoraan sanottuna näistä vastauksista. Ehkä jotkut sitten todella kokevat oikeudekseen vaatia vanhemmilta yhä kolmekymppisenä hyvin toimeentulevana esim. autokoulun kustantamisen, kun itse ei silloin 18- vuotiaana sitä halunnut käydä. 

Enemmän ihmetyttää ettei vanhemmat aikoinaan antaneet hänelle sitä summaa rahana.

Vierailija
50/59 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä, ellei sitten vanhemmat ole ihan sossupummeja. Ei se taloudellinen avuntarve lopu kahdeksaantoista ikävuoteen.

Vierailija
51/59 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu. Vielä vähemmän tuon ikäisenä.

Vierailija
52/59 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä, ellei sitten vanhemmat ole ihan sossupummeja. Ei se taloudellinen avuntarve lopu kahdeksaantoista ikävuoteen.

Sun logiikalla se lapsi on se sossupummi, kun ei ole aikuisena varaa kustantaa itselleen ajokorttia.

Vierailija
53/59 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ihmetyttää ettei vanhemmat aikoinaan antaneet hänelle sitä summaa rahana.

En tiedä vaikka olisivat antaneetkin, ei tullut puheeksi. Voi olla, että tämä monissa perheissä käytössä joko 'rahat tai kortti.' Mutta itse en jotenkin ymmärrä tätäkään.  Jos tekee itse valinnan ettei halua ajaa korttia niin miksi vanhempien pitäisi sitten jotenkin rahalla "hyvitellä."

Vierailija
54/59 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mihin se loppuu? Kun ei ole enää pulssia?

Tällaiset kommentit selittää paljon nykymaailmasta...

Vierailija
55/59 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tasa-arvo ole sitä, että kaikille annetaan kaikkea tasapaksusti tilanteesta riippumatta. Vaan sitä, että kaikille annetaan saman verran vastaavassa tilanteessa. 

Jos mietitään asiaa toisinpäin, ja ajatellaan että joku lapsi tarvitsee enemmän omaa aikaa, ja toinen enemmän vanhempien huomiota ja tekemistä heidän kanssaan. Onko siis tasa-arvoa osoittaa heille rakkautta täysin samalla tavalla, ottamatta huomioon lapsen tarvetta? Vai huomioida lapsen tarve, ja antaa omaa rauhaa sille, joka sitä tarvitsee, ja toiselle, joka haluaa yhdessä olemista, antaa sitä? 

Vierailija
56/59 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksettiin lapsille autokoulu heti, kun nämä täyttivät 18 vuotta. Hyvä juttu, muuten olisi monet kesätyöt jääneet saamatta. Lasten ollessa pieniä oli helppo olla tasapuolinen, mutta iän myötä homma on vaikeutunut. Olemme puhuneet tästä lasten kanssa ja hyvin he ovat itsekin ymmärtäneet, että välillä toinen saa enemmän, välillä toinen.

Jos toinen lapsista olisi kieltäytynyt ajokortista aikoinaan ja työssäkäyvänä vaatisi meitä maksamaan autokoulun kolmekymppisenä, niin kieltäytyisimme. Meidän taloudellinen tilanne on huonontunut paljon, joten enää ei olisi varaa.

Vierailija
57/59 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat suhteillaan hommaa työpaikan lapselleen niin ei tartte maksaa.

Töitä monissa paikoissa aika mahdoton saada muuten.

Vierailija
58/59 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmat suhteillaan hommaa työpaikan lapselleen niin ei tartte maksaa.

Töitä monissa paikoissa aika mahdoton saada muuten.

Tääh?

Vierailija
59/59 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sisaruksille on maksettu niin kuuluu se hänellekin.

Nimenomaan tätä ajatusmaailmaa ihmettelen. Jos sisarukset ovat olleet ala-ikäisiä ja asuneet kotona.  Hänellä olisi nykyään varaa itsekin se jo kustantaa mutta silti vertaa näihin ala-ikäisiin sisaruksiin. 

Eikö kaverisi ole ollut alaikäinen ja asunut kotona?