"Kuuluuko" teidän mielestänne vanhempien kustantaa autokoulu aikuisille lapsille?
Hieman ihmettelin, kun kaveri alkoi valittamaan, että tämän vanhemmat eivät suostuneet kustantamaan enää autokoulua hänelle, vaikka sisaruksille onkin kustannettu. Kaveri lähentelee siis kolmeakymppiä ja on ollut jo vuosia työelämässä ja rahatilanne tällä hetkellä hyvä. Olin jotenkin hämmästynyt tästä hänen asenteeseen. Mielestäni täysin eri asia siinä täysi-ikäisyyden kynnyksellä, jos yhdelle sisarukselle ei kustanneta mutta muille kyllä. Mutta kaverilla siis on tällä hetkellä hyvä rahatilanne ja nämä sisaruksetkin ovat käyneet autokoulun vielä kotona asuessaan.
Kommentit (59)
Jos sisaruksille on maksettu niin kuuluu se hänellekin.
Joo, vanhempien kyllä kannattaa olla tasapuolisia lapsilleen. Siis kannattaa, ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan tätä ajatusmaailmaa ihmettelen. Jos sisarukset ovat olleet ala-ikäisiä ja asuneet kotona. Hänellä olisi nykyään varaa itsekin se jo kustantaa mutta silti vertaa näihin ala-ikäisiin sisaruksiin.
Miksi vanhempien pitäisi edes täysi-ikäisyyden kynnyksellä olevalle lapselle kustantaa ajokorttia? Sen ikäinen voi mennä jo töihin ja säästää itse rahat ajokorttiin.
Minä ja siskoni maksoimme autokoulun ylioppilaslahjaksi saaduista rahoista. Minä hankin ajokortin 19-vuotiaana, puoli vuotta lakin saannin jälkeen. Siskoni hankki vasta 24-vuotiaana.
En ymmärrä miksi lapsille pitäisi maksaa kaikki. Ajokortti ei kuitenkaan ole mikään perustarve, kuten ruoka tai katto pään päällä.
Ei kuulu, mutta olen todella kiitollinen että vanhemmat maksoivat autokoulun minulle ja muille sisaruksille. Tiedän kuitenkin monta jotka ovat säästäneet itse, tosin he ovat saaneet muuten enemmän rahaa mistä säästää. Jos joskus hankin muksuja ja on varaa, niin todellakin kustannan ajokortin
N19
Ei kuulu. Jos haluaa maksaa autokoulun niin sitten maksetaan kaikille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä sitten olisi pitänyt naukua korttia kun 18 napsahtaa plakkariin, eikä 30v vanhana naukua kun omalle tilille tippuu jo omaa rahaa.
Osti kotiväki siskolle valmistujaislahjaksi kuukauden matkan Australiaan, en mä 35v enää kuvitteletkaan olevani oikeutettu siihen.
Kuulostaa aika kummalliselta jos tuollaisessa tilanteessa maksettaisiin. Jos on kolmekymppinen ja kykenee elättämään itsensä niin voi maksaa autokoulunkin. Eikä mun mielestä vanhemmilla ole muutenkaan mitään velvollisuutta maksaa autokouluja paitsi poikkeustapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan tätä ajatusmaailmaa ihmettelen. Jos sisarukset ovat olleet ala-ikäisiä ja asuneet kotona. Hänellä olisi nykyään varaa itsekin se jo kustantaa mutta silti vertaa näihin ala-ikäisiin sisaruksiin.
No siinähän ihmettelet. Lapsia pitää kohdella tasavertaisesti. Jos se kortti on kustannettu muille niin sitten hänellekin.
Eikä häntä kuulu rangaista pärjäämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhempien pitäisi edes täysi-ikäisyyden kynnyksellä olevalle lapselle kustantaa ajokorttia? Sen ikäinen voi mennä jo töihin ja säästää itse rahat ajokorttiin.
Minä ja siskoni maksoimme autokoulun ylioppilaslahjaksi saaduista rahoista. Minä hankin ajokortin 19-vuotiaana, puoli vuotta lakin saannin jälkeen. Siskoni hankki vasta 24-vuotiaana.
En ymmärrä miksi lapsille pitäisi maksaa kaikki. Ajokortti ei kuitenkaan ole mikään perustarve, kuten ruoka tai katto pään päällä.
Ei kai kuulukaan mutta monessa parheessä se on tapana. Monella voi olla aidosti tarve tai ainakin elämä huomattavasti helpottua, kun on ajokotti. Ajokortti on kallis, se vaatisi jo useamman kesän kesätyörahat. Toki ihan mahdollista mutta välttämättä silloin ei ihan heti 18- vuotiaana sitä korttia saada. Tosin nyt kai ajokortti on halventunut.
Minun vanhempani eivät ainakaan maksaneet ajokorttiani. Siispä heidän on turha odottaa, että kuskaisin heitä ikinä minnekkään tai että kävisin autollani jossain heidän puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinähän ihmettelet. Lapsia pitää kohdella tasavertaisesti. Jos se kortti on kustannettu muille niin sitten hänellekin.
Mielestäni kuitenkin ala-ikäisellä kotona asuvalla kolmekymppisellä itsenäisesti toimeentulovella on eroa. Varsinkin kun kolmekymppinen lapsi tienaa jo enemmän kuin vanhemmat.
Ei kuulu kustantaa ajokorttia missään iässä. Sen verran on lapsi itse velvollinen näkemään vaivaa. Ap:n kaveri on ihan dille. En edes käsitä millä perusteella hän voi moista vaatia. Kasvaisi aikuiseksi ja ottaisi itse vastuun omista tarpeistaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani eivät ainakaan maksaneet ajokorttiani. Siispä heidän on turha odottaa, että kuskaisin heitä ikinä minnekkään tai että kävisin autollani jossain heidän puolestaan.
Kasva aikuiseksi. Minä maksoi itse ajokorttini ja kuskaan kyllä äitini mukisematta vaikka Kittilään jos hänen pitää sinne päästä.
Sinä et tiedä mitä on pyyteetön auttamishalu. Kannattais ehkä tuijottaa vähemmän sinne omaan napaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kuitenkin ala-ikäisellä kotona asuvalla kolmekymppisellä itsenäisesti toimeentulovella on eroa. Varsinkin kun kolmekymppinen lapsi tienaa jo enemmän kuin vanhemmat.
Lapsille samat asiat ja sama kohtelu. Ihan sama mikä ikä tai mitkä tulot.
Eriarvoinen kohtelu on varmin tapa aiheuttaa lapsilleen paskat välit.
Ja se että vain luuserilapsia palkitaan eitå varsinaisesti kannusta yrittämään.
Kieltäytyikö ajokortista silloin kun tuli täysi-ikään (tai saiko valita esim. matkan sen tilalle)? Sitten ei kuulu maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et näe siis mitään eroa alaikäisellä ja kolmekymppisellä? Jos kotona asuessaan on saanut jotakin niin kolmekymppinen sisarus voi reilun 10 vuoden päästä vaatia samaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et näe siis mitään eroa alaikäisellä ja kolmekymppisellä? Jos kotona asuessaan on saanut jotakin niin kolmekymppinen sisarus voi reilun 10 vuoden päästä vaatia samaa?
En näe näissä ispissa asioissa.
Kaikille maksetaan samantasoinen koulutus.
Jos joku saa ajokortin, niin kaikkien pitää saada.
Jos annetaan isoja lahjoja, annetaan kaikille.
Jos taataan laina, taataan kaikille.
Jos autetaan remontissa, autetaan kaikkia.
Tasa-arvoinen kohtelu ihan kaikille. Ei hyysätä luusereita, ei rangaista menestyjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille samat asiat ja sama kohtelu. Ihan sama mikä ikä tai mitkä tulot.
Eriarvoinen kohtelu on varmin tapa aiheuttaa lapsilleen paskat välit.
Ja se että vain luuserilapsia palkitaan eitå varsinaisesti kannusta yrittämään.
Mitä ihmeen luuserilapsia? Alaikäinen kotona asuva on mielessäsi automaattisesti luuseri?
Up