Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömien matkustelu, onko oikein?

Vierailija
20.10.2018 |

Miehen ystävä kävi kylässä ja kehuskeli, että ovat vaimonsa kanssa lähdössä viettämään uutta vuotta kahdeksi viikoksi Teneriffalle.

Miettikää: Olen tuntenut nuo ihmiset ehkä viiden vuoden ajan. Vähän alle nelikymppisiä. Mies ollut koko tuon ajan työtön, vaimo tehnyt jonkun pienen ajan jotakin. Terveitä, ei mitään juoppoja, ei vain ilmeisesti ole työhaluja. Asuvat löysinä vuokralla, ei lapsia, ei autoa, eivät ilmeisesti kykene sitoutumaan velvotteisiin.

Hieman katkeraksi vetää omassa talossa asuvana lapsiperheen äitinä. Vaikka ollaan keskituloisia, ei meillä ole juuri vara matkustaa. Talo ja autot tuovat aina yllätyksiä. Ja koululaisten lomien aikana matkat ovat kalliita.

Mitä olette muut mieltä? Onko tilanne teistä ok ja onko tuo luvallista? Tekisi melkein mieli käräyttää pari johonkin.

Kommentit (182)

Vierailija
21/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä käräyttäisit heidät?

No olen olettanut, että työttömän tehtävä on hakea töitä. Ilmeisesti sitten kaikista on kuitenkin ok, että jotkut vain oleskelevat, elävät miten sattuu ja me muut tehdään niska limassa töitä, ilman että koskaan helpottaisi.

Aika yllättävää, että minä olen nyt se, joka täällä tuomitaan. Olenko tosiaan ainoa, jonka mielestä tuo ei ole ihan oikeudenmukaista?

Minusta on oikeudenmukaista, että työtön saa myös lomailla. Hakee töitä viitenä päivänä viikossa 11 kuukautta vuodessa, ja sen yhden kuukauden lomailee siinä kuin töissä käyvätkin.

Ja voihan sitä työhakemuksen vaikka sieltä Kanarialta rustata. Netissä hakeminen nykyään enimmäkseen tapahtuu.

Vierailija
22/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis pariskunta ei hae töitä koska on lähdössä uudenvuoden aikaan pariksi viikoksi etelään?

Muuten hakisi mutta koska matka niin lopettavat työnhaun vallan.

Just joo.

No eivät varmaan hae juuri muutenkaan. Ei täällä päin kauheasti työpaikkoja ole tarjollakaan. Mutta eikö olisi viisaampaa pohtia vaikka muuttoa kuin lomamatkoja.

Eikö muita työssä käyviä suututa tuollainen? Vai oletteko kaikki täällä työttömiä?

Olen vakityöpaikassa eikä tuo suututa yhtään. Parin viikon loma ei ole mikään este työn hakemiselle. 

Ja voihan niitä hakemuksia lähettää vaikka sieltä lomalta. Joka paikassa on nykyään nettiyhteydet, joten ei ole mikään este. En ymmärrä miksi pitäisi kotona nyhjöttää työttömänä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuvat löysinä vuokralla, ei lapsia, ei autoa, eivät ilmeisesti kykene sitoutumaan velvotteisiin.

Hieman katkeraksi vetää omassa talossa asuvana lapsiperheen äitinä. Vaikka ollaan keskituloisia, ei meillä ole juuri vara matkustaa. Talo ja autot tuovat aina yllätyksiä. Ja koululaisten lomien aikana matkat ovat kalliita.

Mitä olette muut mieltä? Onko tilanne teistä ok ja onko tuo luvallista? Tekisi melkein mieli käräyttää pari johonkin.

Ai vuokralla asuminen, autottomuus ja lapsettomuus tarkoittavat ettei kykene sitoutumaan velvollisuuksiin?? Mitä ihmettä luin...olen asunut vuokralla, autoton ollut aina, lapseton samoin  mutta olen silti sitoutunut työhön ja omaishoitajuuteen.

Tuo ettei pasriskunta ollenkaan hae töitä, ei kyllä kuulosta kivalta. Mutta luulis että joutuvat työllistämistoimien kohteesi jos tuota jatkunut kauan

Vierailija
24/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykset on siihen suuntaan että toimittajako se siellä tekee kysymyksiä?

Vierailija
25/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavasi ovat todella arveluttavaa väkeä, kun ei ole omistusasuntoa eikä autoa! Miten edes ilkeät tuntea heidät? Vaikka heillä ei myöskään ole lapsia, sinuna tekisin lasun välittömästi.

Vierailija
26/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis pariskunta ei hae töitä koska on lähdössä uudenvuoden aikaan pariksi viikoksi etelään?

Just joo.

No eivät varmaan hae juuri muutenkaan. Ei täällä päin kauheasti työpaikkoja ole tarjollakaan. Mutta eikö olisi viisaampaa pohtia vaikka muuttoa kuin lomamatkoja.

Eikö muita työssä käyviä suututa tuollainen? Vai oletteko kaikki täällä työttömiä?

Miksi heidän pitäisi muuttaa? Sunko mielikses? Ei niitä töitä ole sen paremmin muuallakaan. Onnen kauppaa se on, kuka sen duunin saa. Toivottavasti älyävät, ettet ole heidän ystävänsä.

Vierailija
27/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä. Olen lähestymässä eläkeikää, enkä tähän päivään asti ole tuntenut yhtään työtöntä. Lähipiirissäni ninntä ei vain ole. Opiskelevat tutut nuoretkin tekevät jopa kahta eri työtä lukujensa lomassa ja ehtivät siinä lomassa vielä juhlia, harrastaa ja matkustella.

Vierailija
28/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kateus vie kalatkin vedestä.

Miksi kadehdit jonkun vaatimatonta elämäntapaa? Ihan itsehän sinä ole lapsesi, autosi ja asuntolainaso hommannut. Täysin vapaaehtoisesti!

Nuo ystävänne sinnittelevät työmarkkinatuella (viiden vuoden työttömyyden jälkeen ei saa ansiosidonnaista) eli saavat molemmat 32,40 euroa viideltä arkipäivältä. Se on siis kuussa alle 700 euroa per lätsä. SIITÄ sinä olet kateellinen?!

Uskomatonta.

Ps. Työtön saa lomailla. On vain oltava TE-toimiston tavoitettavissa ja valmiina ottamaan työtä vastaan. Joulun ja uudenvuoden tienoilla siis on aivan ok sauma matkustella pari viikkoa. Lue täältä, sivu 7:

https://www.te-palvelut.fi/te/fi/pdf/esitteet/tyottomyysturva_esite.pdf

Vierailija
29/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joo.

Olen tällä hetkellä töissäkäyvä, mutta olen ollut useampaan kertaan työttömänäkin, myös pitkäaikaistyötön (90-luvun laman aikaan), joten tiedän mitä se on. Ehkä juuri siksi ei suututa ollenkaan. En ole työttömille pätkääkään kateellinen, vaan onnellinen siitä että minulla on nyt töitä.

Työttömien kadehtijoita en ymmärrä ollenkaan. Kaikillahan on vapaus ryhtyä työttömäksi milloin vain. Miksi eivät toteuta unelmaansa?

Vierailija
30/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliitikkojen sopeutumiseläkkeet motivoi työttömäksi. Elämästä saa ja pitää myös nauttia. 

Vierailija
31/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät että eivät hae töitä?

Ehkä he eivät katso olevansa tilivelvollisia sinulle joka asiastansa.

Vierailija
32/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuresti suututtaa että maksamiani veroja käytetään apn kaltaisten ihmisten lapsien lapsilisiin ja koulutukseen.

Vierailija
33/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäköhän Ap tietää tuttavien töiden hakemiset. En minä ainakaan mainosta jokaiselle tuttavalle heti kättelyssä, että nyt hain sinne tai tänne. Työttömyyteni on oma asiani ja se ei kuulu kenellekään minne olen hakenut ja milloin. Riittää, että itse tiedän ja te-toimisto. Kateellinen luuska!

Vierailija
34/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa "asua löysänä vuokralla"? Onko sen vastakohta asua kireänä omistusasunnossa?

Vierailija
35/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tuttujesi syy ole, jos sinä olet tehnyt sellaisia elämänvalintoja että sinulla on lainat niskassa ja lapsista isot kulut. Sitäkään et voi tietää, kuinka paljon tuttusi ovat säästäneet tuota reissuaan varten tuistaan.

Sekö se sitten olisi oikeudenmukaista, että kiellettäisiin työttömiltä liikkumisen vapaus?

Vierailija
36/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:tä taitaa harmittaa omat valintansa elämässä.

Vierailija
37/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön. Kävin viime vuonna ulkomailla kuusi kertaa. Tänä vuonna saatan yltää seitsemään, koska kuudes kerta on jo kahden viikon päästä.

Vierailija
38/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joo.

Ei minua ainakaan suututa. Saan liksaa kuussa 2,8 tonnia nettona, en kadehdi ketään, joka ansaitsee bruttona alle 700.

Minusta työttömälläkin on oikeus priorisoida ja päättää, mihin vähät roponsa pistää. Jos joku elää niin nuukasti, että tuollaisista tuloista saa säästettyä ulkomaanmatkaan rahat, niin hieno juttu. Eipä elätä pankkia ja törsää kuten sinä, ap.

Vierailija
39/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työelämässä. Ei häiritse tuttavapariskuntasi matka tai ylipäätään työttömien matkustelu, vielä vähemmän vuokralla asuminen, autottomuus ja lapsettomuus.

Enkä hetkeäkään kuvittele että kaikki tai edes valtaosa työttömistä hakisi työpaikkoja päivittäin.

Ei häiritse sekään.

Minua häiritsee tehokkuuden ja työnteon esittäminen, se on typerää, valheellista eikä johda mihinkään.

Vaikka sitä tekisi niska limassa.

Vierailija
40/182 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä. Olen lähestymässä eläkeikää, enkä tähän päivään asti ole tuntenut yhtään työtöntä. Lähipiirissäni ninntä ei vain ole. Opiskelevat tutut nuoretkin tekevät jopa kahta eri työtä lukujensa lomassa ja ehtivät siinä lomassa vielä juhlia, harrastaa ja matkustella.

Taitaisit yllättyä, kuinka moni niistä ihmisistä oikeasti on työttömiä. Se kun ei välttämättä näy päälle päin ja kaikki ei asioitaan julista joka paikkaan.