Vauvan tehtävä hoitaa isoäitiä?
Meillä on 8kk vauva jonka isoäiti on hurahtanut pikkuiseen jo raskausaikana todella voimakkaasti. Tunnen itseni nipoksi kun minua on alkanut häiritä mummon ja lapsen tapa olla yhdessä. Mummo vaatii tapaamista vähintään kerran viikossa ja joka kerran pitelee vauvaa rintaansa vasten ja "sulkeutuu" seurasta. Kuiskailee "mummo rakastaa, mummon rakkain"-koko ajan vauvalle ja jos vauva inahtaa tai yrittää vääntää itseään pois sylistä lähtee mummo nopeasti kauaksi minusta ja miehestä, ettemme ota vauvaa. Mummo on mukava ihminen luonteeltaan mutta esim. minua ei noteeraa millään tavalla kun olen paikalla, ärsyyntyy selvästi läsnäolostani. Olenko yliherkkä? Mummo on alusta asti anellut vauvaa yökylään, sanoi 2 viikon ikäiselle vauvalle "tänään jäät mummon luokse, mummon luona on hyvä". Sanoin etten jätä vastasyntynyttä hoitoon missään nimessä. Alkoi ITKEÄ ja sanoi että hän saa vauvasta voimaa jatkaa töissä. Sanoo tätä samaa aina kun pyytää tapaamista, jopa sanamuodoin ettei "jaksa tulevaa työviikkoa", ellei saa sylitellä vauvaa. Ei ole saanut yöhoitoon koska imetän enkä jotenkin usko että hän pystyy tarkkailemaan VAUVAN tarpeita. Jos vauva vaikka kaipaa tilaa, lattialla olemista tms. niin se ei käy päinsä tämän mummon kanssa. Mitä voin tehdä pahoittamatta mummon mieltä? Kyseessä miehen äiti johon ollut tosi hyvät välit ennen vauvan syntymään.
Mies on kiusaantunut ja yrittää olla ottamatta kantaa asiaan. Ei selvästi tajua miksi minua stressaa mummon kyläilyt ja heillä vieraileminen. Mummo on tavallaan niin herttainen olemukseltaan kuitenkin, mutta ahdistaa ettei hän selvästi pysty näkemään minun merkitystäni ja rooliani lapsen elämässä. Ja juu, olen "kiitollinen" siitä että on välittäviä isovanhempia mutta en voi tunteilleni mitään.
Kommentit (10673)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ottanut kantaa tähän aiheeseen mutta sivusta seuraajana esitän toivomuksen ylläpitoon että ketju menisi nyt poistoon tai ainakin lukkoon.. Keskustelu ei ole enää rakentavaa ja on mennyt muutaman samanmielisen räksyttämiseksi ja yleisesti loukkaavaksi. Olen Sanoma Oy:n tuotteiden tilaaja, toistaiseksi.
Helppo huudella, kun ei kaipaa tässä asiassa vertaistukea tai ymmärrystä lapsen mummon/vaarin aiheuttamaan ahdistukseen.
On yritetty tuoda isovanhemman näkökulmaa ja rohkaisua kohdata se niin hirveä anoppi ihminen ihmisenä, hoitaa tilanne aikuismaisesti, ottaa huomioon perhepiirin muidenkin osapuolten tarpeet, mutta kun ainoa neuvo joka kelpaa on se että mummo heivataan pois lastenlasten elämästä. Isoja asioita joilla on koko elämän kannalta suuri merkitys, vanhemman velvollisuus on tätäkin miettiä, onko oikeutta tehdä lapsen puolesta niin suuria päätöksiä. Perhepiirin muiden osapuolten tarpeilla tarkoitan lapsia, isovanhempia, puolisoa. Ei aina vain sitä jolla on jotain hampaankolossa eli äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ottanut kantaa tähän aiheeseen mutta sivusta seuraajana esitän toivomuksen ylläpitoon että ketju menisi nyt poistoon tai ainakin lukkoon.. Keskustelu ei ole enää rakentavaa ja on mennyt muutaman samanmielisen räksyttämiseksi ja yleisesti loukkaavaksi. Olen Sanoma Oy:n tuotteiden tilaaja, toistaiseksi.
Helppo huudella, kun ei kaipaa tässä asiassa vertaistukea tai ymmärrystä lapsen mummon/vaarin aiheuttamaan ahdistukseen.
On yritetty tuoda isovanhemman näkökulmaa ja rohkaisua kohdata se niin hirveä anoppi ihminen ihmisenä, hoitaa tilanne aikuismaisesti, ottaa huomioon perhepiirin muidenkin osapuolten tarpeet, mutta kun ainoa neuvo joka kelpaa on se että mummo heivataan pois lastenlasten elämästä. Isoja asioita joilla on koko elämän kannalta suuri merkitys, vanhemman velvollisuus on tätäkin miettiä, onko oikeutta tehdä lapsen puolesta niin suuria päätöksiä. Perhepiirin muiden osapuolten tarpeilla tarkoitan lapsia, isovanhempia, puolisoa. Ei aina vain sitä jolla on jotain hampaankolossa eli äitiä.
Selitä sitten minulle miksi anoppi ei anna vauvani syödä tai nukkua? Selittäisitkö minulle missä se isoäidin rakkaus on siinä, koska en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
vanhemman velvollisuus on tätäkin miettiä, onko oikeutta tehdä lapsen puolesta niin suuria päätöksiä. Perhepiirin muiden osapuolten tarpeilla tarkoitan lapsia, isovanhempia, puolisoa. Ei aina vain sitä jolla on jotain hampaankolossa eli äitiä.
Eli äidin pitäisi tietoisesti sallia hänen systemaattinen loukkaamisensa omien lastensa edessä isovanhemman toimesta? Aika sairas ehdotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI OLE.
On vain esitetty erilaisia loputtomia huuhaa tekosyitä miksi sitä mielenterveysongelmaista tallovaa vahingollista ihmistä olisi pakko vaan sietää ja sietää - vaikka kaikki voi huonosti.
Minä yritin, yritin, yritin ja yritin kestää meidän häirikköä, oman mielenterveyteni ja lasteni terveyden uhalla. Siinä vaiheessa kun oli naama sinisenä jauhettu, purtu posket verille ja kierretty stressilenkkejä ja edelleenkään ei mitään tulosta ja mummo KAAPPAA lapsen ilman ruokaa ja lääkkeitä räntäsateeseen kaupungille moneksi tunniksi eikä vastaa puhelimeen, minulta loppui kaikki ymmärrys.
Ja sen jälkeen minä neuvon että jos vähänkin hälytyskellot soi tai tuntuu pahalta, katkaiskaa ne saatanan välit heti. Älkää kuunnelko syyllistämistä tai yhtään mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä yritin, yritin, yritin ja yritin kestää meidän häirikköä, oman mielenterveyteni ja lasteni terveyden uhalla. Siinä vaiheessa kun oli naama sinisenä jauhettu, purtu posket verille ja kierretty stressilenkkejä ja edelleenkään ei mitään tulosta ja mummo KAAPPAA lapsen ilman ruokaa ja lääkkeitä räntäsateeseen kaupungille moneksi tunniksi eikä vastaa puhelimeen, minulta loppui kaikki ymmärrys.
Ja sen jälkeen minä neuvon että jos vähänkin hälytyskellot soi tai tuntuu pahalta, katkaiskaa ne saatanan välit heti. Älkää kuunnelko syyllistämistä tai yhtään mitään muutakaan.
Miten katkaiset välit miehen puolen isovanhempaan jos mies ei suostu? Ja ero tietäisi 50-50 huoltajuutta jolloin lapsi isän ajalla vapaata riistaa narsisti-isovanhemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten katkaiset välit miehen puolen isovanhempaan jos mies ei suostu? Ja ero tietäisi 50-50 huoltajuutta jolloin lapsi isän ajalla vapaata riistaa narsisti-isovanhemmalle.
Aina voi hakea lähestymiskieltoa tai tehdä rikosilmoituksen tms. ihan ilman miestä.
Meillä se häirikö oli minun puoleltani eikä ongelmia ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen tarpeistahan siinä on kysymys, jos mummo ei anna vauvan syödä eikä nukkua. Lapsen tarpeet menevät mummon tarpeiden edelle. Jos lapsen ja mummon tarpeet ovat ristiriidassa, hyvä vanhempi valitsee lapsen, ei mummoa.
Jos olet lukenut koko ketjun, tiedät, että täällä on käynyt myös useita rajattomien mummojen lapsenlapsia kertomassa, että eivät mitään muuta olisi niin paljoa toivoneet kuin sitä, että eivät olisi koskaan tunteneet sitä isovanhempaa, jonka jättämiä jälkiä ovat joutuneet paikkailemaan sitten aikuisena terapiassa.
Itse en ole sanonut että katkaisen välit anoppiin, vaan että en jätä vauvaa hänelle hoitoon. Vierailuaikoja täytyy myös rajoittaa 2 tuntiin, koska sen jälkeen vauvan pitää saada levätä, syödä ja leikkiä. Tämä ei minusta tunnu hirveän kohtuuttomalta, vauvahan on niin pieni vielä. Minä määrään nyt näistä koska imetän ja muutenkin olen vauvan pääasiallinen hoitaja.
Täytyy kyllä sanoa että vapaa-aika on hormonaalipitoista ja olen myös jättänyt ystäviä pois, jotka hirveitä omille lapsilleen. Näihin kuuluu rajattomia äitejä, väkisin 4v asti iljettäviä, jotka haukkuvat miestään kaikille ja lapsilleen. Pitää muistaa mummoosi toivottavasti joku päivä tullessaan, millaista anoppia tai mummoa ei olisi halunnut. Ja se kuinka leijonaemo on vauvan kanssa.
Näillä ystävilläni oli kivoja mummoja ja anoppeja, joita kohtelivat kaltoin. Ei kaikki mummot ole hirviöitä jos tarjoavat apua tai yökylää, joskus esim Koliikki tai unettomia on vakava paikka perheelle, kannattaa aina hetken miettiä ennenkuin ulos elostaan heittää.
Olen sitä mieltä, että nykyinen somesukupolvi on niin sisäänpäinkääntynyttä ja elämästä vieraantunutta etteivät osaa kohdata luontevasti kuin omanlaisiaan.
Vanhemmuuskin on heille jotain niin erikoista suorittamista josta on luontevuus kaukana.
Omassa lapsuudessa ja nuoruudessa isovanhemmat olivat luonteva osa elämää ja heidän kanssaan vietettiin kesäisiä mökkilomia ja muutoinkin nähtiin vähintään sunnuntaisinkin ympäri vuoden yhteisen aterian merkeissä mm.
Surullista että nykylapsilta ollaan viemässä omien vanhempien päätöksellä näin tärkeitä ihmissuhteita pois.
Itse rakkaudella ja kaipauksella muistelen.
Vauva-aika. Ei vapaa-aika. Tai no, sekin.
Jospa tää marttyyrimummo menisi nyt ottamaan ne lääkkeensä joita ehdotettiin jo aamulla, eikä suoltaisi aina vaan lisää ja lisää moskaa tähän ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että nykyinen somesukupolvi on niin sisäänpäinkääntynyttä ja elämästä vieraantunutta etteivät osaa kohdata luontevasti kuin omanlaisiaan.
Vanhemmuuskin on heille jotain niin erikoista suorittamista josta on luontevuus kaukana.
Omassa lapsuudessa ja nuoruudessa isovanhemmat olivat luonteva osa elämää ja heidän kanssaan vietettiin kesäisiä mökkilomia ja muutoinkin nähtiin vähintään sunnuntaisinkin ympäri vuoden yhteisen aterian merkeissä mm.
Surullista että nykylapsilta ollaan viemässä omien vanhempien päätöksellä näin tärkeitä ihmissuhteita pois.
Missäs tuollaista on sanottu?
Vierailija kirjoitti:
Kuule, juuri mökkilomalla appivanhempien kanssa tämä helvetti alkoikin, juuri tämä vauvan omiminen jne. Miksi et voi myöntää että kaikki eivät ole hyviä isovanhempia? Äitin halu imettää vauvaa 4h jälkeen ei ole suorittamista, vaan välttämättömyys nälkäiselle vauvalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän koko perhe on voinut paremmin sen jälkeen, kun vähennettiin radikaalisti yhteydenpitoa anoppiin. (HUOM! KOKO perhe) Sitä ennen yritettiin keskustella hänen rajattomasta käytöksestään nätisti, asiallisesti, tiukasti, mutta toinen vaan vääntää asian ihan päälaelleen ja vääntelee naamaansa, kun häntä nyt syytetään ihan aiheetta (videolta tarkistettiin yksikin tapaus, oli kuulemma jotenkin peukaloitu se video). Kyllä mulla on lasten puolesta oikeus heivata tuollainen tapaus elämässä taka-alalle. Miestäni en ole kieltänyt olemaan yhteydessä äitiinsä, mutta eipä miehilläkään ole mielenkiintoa pitää äitiinsä läheisiä välejä. Anoppi ei välitä kenenkään muun tunteista kuin omistaan, joten miksi minä miettisin miltä hänestä tuntuu?
Jos rajattoman anopin (tai mikä tahansa muu sukulainen) väkivalta olisi henkisen sijasta fyysistä, olisiko se ok teille ”Mummulla on oikeus”-jeesustelijoille? Pikkusen heiluu hammas, mutta kyllä hammaslääkäri fiksaa. Nyt oli silmä mustana ja joku toinen kerta hiuksistossa iso kolo. Mutta kun on mummu niin pakko vaan sietää. Suorastaan palvoa ja vaalia tätä elämän mahtavaa aarretta.
Vierailija kirjoitti:
Juu minullakin oli luonteva osa elämää kotona asunut isovanhempi, väkivaltainen hirviösellainen.
Toiset isovanhemmat asuivat kaukana, ja heitä näin lähinnä juhlapyhinä ja satunnaisina viikonloppuina vaihtelevasti ehkä 4 - 5 kertaa vuodessa. Silti muistan lämmöllä näitä kaukana asuneita isovanhempia ja heidän luonaan vietettyä aikaa, mutta en tätä perheemme kanssa elänyttä. Miksiköhän?
Vierailija kirjoitti:
Voi höpsis sun kanssas kultamummo
Kultamummi taitaa täällä käydä alapeukuttamassa kaikkia viestejä 🤣
Olen minäkin tilaaja, entäs sitten?