Vauvan tehtävä hoitaa isoäitiä?
Meillä on 8kk vauva jonka isoäiti on hurahtanut pikkuiseen jo raskausaikana todella voimakkaasti. Tunnen itseni nipoksi kun minua on alkanut häiritä mummon ja lapsen tapa olla yhdessä. Mummo vaatii tapaamista vähintään kerran viikossa ja joka kerran pitelee vauvaa rintaansa vasten ja "sulkeutuu" seurasta. Kuiskailee "mummo rakastaa, mummon rakkain"-koko ajan vauvalle ja jos vauva inahtaa tai yrittää vääntää itseään pois sylistä lähtee mummo nopeasti kauaksi minusta ja miehestä, ettemme ota vauvaa. Mummo on mukava ihminen luonteeltaan mutta esim. minua ei noteeraa millään tavalla kun olen paikalla, ärsyyntyy selvästi läsnäolostani. Olenko yliherkkä? Mummo on alusta asti anellut vauvaa yökylään, sanoi 2 viikon ikäiselle vauvalle "tänään jäät mummon luokse, mummon luona on hyvä". Sanoin etten jätä vastasyntynyttä hoitoon missään nimessä. Alkoi ITKEÄ ja sanoi että hän saa vauvasta voimaa jatkaa töissä. Sanoo tätä samaa aina kun pyytää tapaamista, jopa sanamuodoin ettei "jaksa tulevaa työviikkoa", ellei saa sylitellä vauvaa. Ei ole saanut yöhoitoon koska imetän enkä jotenkin usko että hän pystyy tarkkailemaan VAUVAN tarpeita. Jos vauva vaikka kaipaa tilaa, lattialla olemista tms. niin se ei käy päinsä tämän mummon kanssa. Mitä voin tehdä pahoittamatta mummon mieltä? Kyseessä miehen äiti johon ollut tosi hyvät välit ennen vauvan syntymään.
Mies on kiusaantunut ja yrittää olla ottamatta kantaa asiaan. Ei selvästi tajua miksi minua stressaa mummon kyläilyt ja heillä vieraileminen. Mummo on tavallaan niin herttainen olemukseltaan kuitenkin, mutta ahdistaa ettei hän selvästi pysty näkemään minun merkitystäni ja rooliani lapsen elämässä. Ja juu, olen "kiitollinen" siitä että on välittäviä isovanhempia mutta en voi tunteilleni mitään.
Kommentit (10672)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on jokin anoppien mielisairaus joka iskee joillekin lapsenlapsen synnyttyä. Tässähän oli pitkä ketjukin aiheesta. Tärähdetään täysin vaikka ei välttämättä olla välitetty omistakaan lapsista ollenkaan niin se vauva pitää saada leluksi :D
Joo, jännä että tämä on vaan anoppien, ei kenenkään oman äidin sairaus. heh...
Anteeksi, mutta minä olin eka joka vastasin kokeneeni samaa ja erikseen kerroin että minulla se tekijä oli oma sukulainen.
No haittaako se nyt jos kerran viikossa mummo sylittelee vauvaa? Ei kai siellä kylässä tarvitse koko päivää olla, pari tuntia vain.
Vierailija kirjoitti:
No haittaako se nyt jos kerran viikossa mummo sylittelee vauvaa? Ei kai siellä kylässä tarvitse koko päivää olla, pari tuntia vain.
Mä en kanssa tajua näitä hormonihuuruisia valituksia. Mummo rauhoittuu viimeistään siinä vaiheessa kun lapsi on liikkuvainen taapero 😄 Antakaa nyt mummojen vähän hurahtaa, lyhentäkää vaikka sitä kyläilyaikaa niin kyllä sen kerran viikossa kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kanssa tajua näitä hormonihuuruisia valituksia. Mummo rauhoittuu viimeistään siinä vaiheessa kun lapsi on liikkuvainen taapero 😄 Antakaa nyt mummojen vähän hurahtaa, lyhentäkää vaikka sitä kyläilyaikaa niin kyllä sen kerran viikossa kestää.
Meillä ei kyllä rauhoittunut mihinkään. Päinvastoin. Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt hoksata merkit heti, kuten ap on hoksannut.
Älkää sitten itkekö, ettei ole turvaverkkoja ja ilmaista luotettavaa lastenhoitajaa.
Vierailija kirjoitti:
Älkää sitten itkekö, ettei ole turvaverkkoja ja ilmaista luotettavaa lastenhoitajaa.
Ei itketä.
Kai sinä tajuat että mt-ongelmainen kiristäjä ei ole kumpaakaan...
Ehkä jotkut noista mummoista elää vähän eri vuosikymmenillä, eikä ymmärrä millaista hienotunteisuutta nykyään kannattaisi noudattaa. Jos olet itse aikoinaan vähän arastelevana puolisoehdokkaana (kokemusta on) mennyt sinne appivanhemmille ekaa kertaa käymään, kannattaisi nyt yrittää muuttaa asennetta. Lapsi on nyt sinun, ja isovanhempien tunteet eivät ole tärkeysjärjestyksessä omien tunteidesi ja lastenhoitotapojesi edellä. Myös miehen kanssa olisi hyvä keskustella asiasta, ja saada teidän välillenne mahdollisimman syvä yhteisymmärrys.
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi. Ei kaikki mummot ole turvallisia ja luotettavia. T: Viiden mummu
Vierailija kirjoitti:
Provo. Ei kukaan halua imetettävää monta kertaa yössä syövää vauvaa riesakseen. 😁
Kyllä näitä löytyy. Kun tultiin sairaalasta kotiin, alkoi anoppi jo suunnittelemaan yökyläilyä. Lapsi on 5,5 vuotta nyt. Ei ole käynyt yökylässä anoppilassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten vauvaa terapialelunaan käyttävä mummeli olisi luotettava hoitaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo. Ei kukaan halua imetettävää monta kertaa yössä syövää vauvaa riesakseen. 😁
Kyllä näitä löytyy. Kun tultiin sairaalasta kotiin, alkoi anoppi jo suunnittelemaan yökyläilyä. Lapsi on 5,5 vuotta nyt. Ei ole käynyt yökylässä anoppilassa.
No tämä meidän mummo tuumasi että vauva saisi hänen luonaan "mamssia" (.....) eli pullomaitoa. Ja kuulemma mummon kainalossa on niin turvallinen olla ettei heräilekään niin paljon kuin kotona. Mummo on luotettava hoitaja esim. naapureidensa lapsille mutta suhtautuu heihin niin kuin normaalisti lapsiin ja vauvoihin suhtaudutaan. Ja joo ei saisi valittaa turhasta mutta kyllä tämä alkaa saada jo oudot mittasuhteet. On vaihdevuosi-ikäinen. Minua harmittaa nykyään sekin että aina jos vauva on itkuinen (hampaiden takia pääasiassa) kärttää mummo liikutuksen vallassa lasta syliinsä taukoamatta (oikeasti TAUKOAMATTA, kävelee perässä ja pitelee koko ajan vauvaa kädestä tms. vaikka on sylissäni) ja jos annan, hän puhelee sellaisia "no niin, nyt olet mummon sylissä, ei ole enää mitään hätää". Herttaista ehkä, mutta minusta tuntuu että hän viestii etten minä osaa lohduttaa/äiti on huonompi kuin mummo?
En enää ole antanut itkuista vauvaa hänelle ja olemme varovasti ottaneet etäisyyttä mutta se kiihdyttää tuota käytöstä entisestään. Hän on ihan mahdoton kun sitten "viimein" näkee lasta!! (Pisin väli on ollut vähän alle 2 viikkoa, mummo ilmaisi loukkaantumistaan meille koko kyläilyn ajan tuolloin)
Ja olemme ihan koulutettuja, mummo ei ole akateeminen käsittääkseni. Mutta minusta se ei ole nyt relevanttia muutenkaan tähän asiaan liittyen?
ap
Mummolle joku oma säännöllinen juttu vauvan kanssa? esim. värikylpy ? Hillitsisi intoa ja olisi tietty juttu mitä odottaa :)
Vierailija kirjoitti:
Mummolle joku oma säännöllinen juttu vauvan kanssa? esim. värikylpy ? Hillitsisi intoa ja olisi tietty juttu mitä odottaa :)
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Tuntee itsensä tärkeäksi, osalliseksi, vois rauhottuu sen myötä. Ja tietenkin kehuja vanhemmilta miten hyvin sujuu värikylvyt tai mikä aktiviteetti onkaan;) mummot tarvii vähän ohjausta vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Tuntee itsensä tärkeäksi, osalliseksi, vois rauhottuu sen myötä. Ja tietenkin kehuja vanhemmilta miten hyvin sujuu värikylvyt tai mikä aktiviteetti onkaan;) mummot tarvii vähän ohjausta vaan.
Eli viestitään tuollaiselle tasapainottomalle mummolle että hän kuuluu ydinperheeseen ja hänellä on _oikeuksia_ säännölliseen omaan aikaan vauvan kanssa.... Ehkä ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Tai sitten kuvittelee että sairas käytös onkin ihan ok, eikä enää ikinä luovu ns tärkeästä asemastaan. Eli sitten mennään kolmen vanhemman perheenä loppuikä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen värikylpy??
Lue ap tuo aikaisemmin linkattu ketju ja ASETA RAJAT HETI NYT niin säästytte ongelmilta myöhemmin tai tilanne ei pääse eskaloitumaan. Ei ole vauvan tehtävä tyydyttää mummon tarpeita, vaikka kuinka itkisi ikävää. Sinä äitinä olet ensisijainen ja tärkein henkilö vauvalle ja isä tietenkin.
No tottahan se on? Mikä pakko on saada vauva yökylään ja juuri sille mummille?