Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan tehtävä hoitaa isoäitiä?

nukka
18.10.2018 |

Meillä on 8kk vauva jonka isoäiti on hurahtanut pikkuiseen jo raskausaikana todella voimakkaasti. Tunnen itseni nipoksi kun minua on alkanut häiritä mummon ja lapsen tapa olla yhdessä. Mummo vaatii tapaamista vähintään kerran viikossa ja joka kerran pitelee vauvaa rintaansa vasten ja "sulkeutuu" seurasta. Kuiskailee "mummo rakastaa, mummon rakkain"-koko ajan vauvalle ja jos vauva inahtaa tai yrittää vääntää itseään pois sylistä lähtee mummo nopeasti kauaksi minusta ja miehestä, ettemme ota vauvaa. Mummo on mukava ihminen luonteeltaan mutta esim. minua ei noteeraa millään tavalla kun olen paikalla, ärsyyntyy selvästi läsnäolostani. Olenko yliherkkä? Mummo on alusta asti anellut vauvaa yökylään, sanoi 2 viikon ikäiselle vauvalle "tänään jäät mummon luokse, mummon luona on hyvä". Sanoin etten jätä vastasyntynyttä hoitoon missään nimessä. Alkoi ITKEÄ ja sanoi että hän saa vauvasta voimaa jatkaa töissä. Sanoo tätä samaa aina kun pyytää tapaamista, jopa sanamuodoin ettei "jaksa tulevaa työviikkoa", ellei saa sylitellä vauvaa. Ei ole saanut yöhoitoon koska imetän enkä jotenkin usko että hän pystyy tarkkailemaan VAUVAN tarpeita. Jos vauva vaikka kaipaa tilaa, lattialla olemista tms. niin se ei käy päinsä tämän mummon kanssa. Mitä voin tehdä pahoittamatta mummon mieltä? Kyseessä miehen äiti johon ollut tosi hyvät välit ennen vauvan syntymään.

Mies on kiusaantunut ja yrittää olla ottamatta kantaa asiaan. Ei selvästi tajua miksi minua stressaa mummon kyläilyt ja heillä vieraileminen. Mummo on tavallaan niin herttainen olemukseltaan kuitenkin, mutta ahdistaa ettei hän selvästi pysty näkemään minun merkitystäni ja rooliani lapsen elämässä. Ja juu, olen "kiitollinen" siitä että on välittäviä isovanhempia mutta en voi tunteilleni mitään.

Kommentit (10672)

Vierailija
41/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue ap tuo aikaisemmin linkattu ketju ja ASETA RAJAT HETI NYT niin säästytte ongelmilta myöhemmin tai tilanne ei pääse eskaloitumaan. Ei ole vauvan tehtävä tyydyttää mummon tarpeita, vaikka kuinka itkisi ikävää. Sinä äitinä olet ensisijainen ja tärkein henkilö vauvalle ja isä tietenkin.

Olen lukenut aika pitkälle tuota ketjua mutta on vaikea ajatella että torppaisin niin suoraan tämän meidän "kiltin" mummon toiminnan. Ei hän ole kuitenkaan varsinaisesti ilkeä minua kohtaan. Yritän keksiä konkreettisia keinoja asettaa rajoja ilman että tulee itkua ja konflikti. Meidän vauvan mummo osaa jotenkin tehdä kaiken oman päänsä mukaan mutta hyvin, hyvin "pehmeästi" ja näennäisen hyväntahtoisesti. On tosi vaikea kuvitella että sanoisin hänelle "nyt loppuu!" Alkaisi itkeä ja minua pidettäisiin aivan hulluna. Todella samaistuttavia juttuja tuossa ketjussa, samoja elkeitä ihan tarkalleen kuin meidän mummolla.

ap

Vierailija
42/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue ap tuo aikaisemmin linkattu ketju ja ASETA RAJAT HETI NYT niin säästytte ongelmilta myöhemmin tai tilanne ei pääse eskaloitumaan. Ei ole vauvan tehtävä tyydyttää mummon tarpeita, vaikka kuinka itkisi ikävää. Sinä äitinä olet ensisijainen ja tärkein henkilö vauvalle ja isä tietenkin.

Olen lukenut aika pitkälle tuota ketjua mutta on vaikea ajatella että torppaisin niin suoraan tämän meidän "kiltin" mummon toiminnan. Ei hän ole kuitenkaan varsinaisesti ilkeä minua kohtaan. Yritän keksiä konkreettisia keinoja asettaa rajoja ilman että tulee itkua ja konflikti. Meidän vauvan mummo osaa jotenkin tehdä kaiken oman päänsä mukaan mutta hyvin, hyvin "pehmeästi" ja näennäisen hyväntahtoisesti. On tosi vaikea kuvitella että sanoisin hänelle "nyt loppuu!" Alkaisi itkeä ja minua pidettäisiin aivan hulluna. Todella samaistuttavia juttuja tuossa ketjussa, samoja elkeitä ihan tarkalleen kuin meidän mummolla.

ap

Syystäkin AP:ta pidettäisiin hulluna&niuhona. Näen kun Ap huutaa mummolle päin naamaa "NÄPIT IRTI, MINUN MINUN MINUN VAUVA :D" Ottaisin tommosen mumman meidän lapsille koska tahansa! Pienet on murheet ei voi muuta sanoa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi lasta mummolle.

Vierailija
44/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tervettä käytöstä mummolla. En antaisi lasta hoitoon tai jättäisi muutenkaan keskenään lapsen kans.

Vierailija
45/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisin sanoin/elein estäisit mummon ottamasta vauvan? Siis hän lähestyy puolijuoksua kädet ojossa ja puhelee jo "voi rakas, rakas kulta" ja puristaa vauvan rintaansa vasten aivan autuaana. Yleensä menee vielä polvilleen lattialle ja heijaa vauvaa sylissään.....

ap

Vierailija
46/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisin sanoin/elein estäisit mummon ottamasta vauvan? Siis hän lähestyy puolijuoksua kädet ojossa ja puhelee jo "voi rakas, rakas kulta" ja puristaa vauvan rintaansa vasten aivan autuaana. Yleensä menee vielä polvilleen lattialle ja heijaa vauvaa sylissään.....

ap

Yksinkertaisesti en anna lasta hänelle. Vaikka kuinka on autuaana.

Vierailija
47/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummolle joku oma säännöllinen juttu vauvan kanssa? esim. värikylpy ? Hillitsisi intoa ja olisi tietty juttu mitä odottaa :)

Miksi?

Tuntee itsensä tärkeäksi, osalliseksi, vois rauhottuu sen myötä. Ja tietenkin kehuja vanhemmilta miten hyvin sujuu värikylvyt tai mikä aktiviteetti onkaan;) mummot tarvii vähän ohjausta vaan.

Rajoja ne mummot tarvii eikä kannustusta.

Vierailija
48/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

A) ei ole mikään pakko tavata ollenkaan. Älä mene, älä ota kylään.

B) väistä.

C) käännä selkä.

D) sano että lopettaa asiattoman käytöksensä.

Vierailija
49/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Yksinkertaisesti en anna lasta hänelle. Vaikka kuinka on autuaana.

Sanot vaikkapa "nyt ollaan äidin sylissä" ja hymyilet päälle? 

Vierailija
50/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

B) väistä.

C) käännä selkä.

Jotain tästä tilanteesta kertoo että em. käytös aiheuttaisi sen että mummo ensinnäkin sekoaisi ja itkisi ja välit menisivät poikki. Tuntuu aivan hullulta että pitää mennä siihen pisteeseen että voi asettaa rajoja. Mutta en jaksa tätäkään enää. Sitä en tiedä miten mies ottaa välien menemisen, kun ei kerta kaikkiaan näe mikä minua hiertää tässä jutussa.

ap

Vierailija
51/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on oikeus sanoa mummolle että pysyy poissa.

Vierailija
52/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

B) väistä.

C) käännä selkä.

Jotain tästä tilanteesta kertoo että em. käytös aiheuttaisi sen että mummo ensinnäkin sekoaisi ja itkisi ja välit menisivät poikki. Tuntuu aivan hullulta että pitää mennä siihen pisteeseen että voi asettaa rajoja. Mutta en jaksa tätäkään enää. Sitä en tiedä miten mies ottaa välien menemisen, kun ei kerta kaikkiaan näe mikä minua hiertää tässä jutussa.

ap

Ei noissa ns väleissä ole mitään vaalimista. Jos mies ei tajua, eikä kuuntele, menkää perheneuvolaan.

Vierailija
53/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökyläilyihin sanot, että ehkä sit joskus jos lapsi itse pyytää päästä yökylään. Muutenkin hoitoaikoina voi noudattaa tuota 1h/vauvan ikä kuukausissa jne. Tosin sinuna en antais hoitoon kylläkään ollenkaan.

Jokainen aikuinen ihminen on vastuussa omista tunteistaan. Vauva ei voi olla kenenkään elämän tarkoitus, se ei ole hänelle reilua.

Isoäidin täytyy kunnioittaa teidän perhettä ja sinun ja vauvan äiti-lapsi-suhdetta. Nyt rajoja, pahemmaksi menee muuten ja isoäiti yrittää omia äidin roolia itselleen. Se ei ole tervettä eikä ok. Kohta väännetään säännöistä, ruoista, 1v synttärijärjestelyistä yms.

Vierastaako vauva vielä? Mä täräyttäisin ens kerralla esimerkiksi, että "pidän aluksi nyt itse sylissä, koska vauva on alkanut osoittaa merkkejä vierastamisesta, siis siitä et pikkumuru ahdistuu kun huomaa ettei hän olekaan osa ÄITIÄ. Katsellaan, sinä saat sitten kun vauva osoittaa että on valmis siihen ja totuttautunut hetken". Jne.

Vierailija
54/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

B) väistä.

C) käännä selkä.

ap

Ei noissa ns väleissä ole mitään vaalimista. Jos mies ei tajua, eikä kuuntele, menkää perheneuvolaan.

No näin se täytyy alkaa miettimään. Olen vain hemmetin nössö ja sitä on mummo kyllä hyödyntänyt ansiokkaasti :( Tai no sillä tavalla nössö että varon pahoittamasta toisten mieltä. Tässäkään kun mummo ei ole tehnyt mitään oikeasti VÄÄRÄÄ jonkun ulkopuolisen näkökulmasta? Vaikka minusta käyttäytyy itsekkäästi ja vauvan todelliset tarpeet unohtuvat. Koko elämä keskittyy siihen että saa pidellä itseään vasten meidän vauvaa ja siihen ei ole ollut kelläkään mitään sanomista. Googletin vaihdevuosiin liittyviä asioita ja ilmeisesti tässä voi olla kyse ikäkriisistä ja kaipuusta kokea äitiyttä uudelleen.

ap

Vierailija
55/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Nyt menee juttu jo todella oudoksi. Mitä se mummo siellä lattialla heiluu? Sairasta touhua. T: Viiden mummu

Vierailija
56/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Nyt menee juttu jo todella oudoksi. Mitä se mummo siellä lattialla heiluu? Sairasta touhua. T: Viiden mummu

Tuo polvillaan edestakaisin heijaaminen, vauva oikeasti aivan puristettuna rintaa vasten, on häirinnyt minua alusta alkaen tosi paljon. Mutta kukaan ei ole sanonut mitään siihen, olen ajatellut että olen yliherkkä. Joskus ihan pikkuvauvana inahteli tukahtuneesti kun heijasi noin ja silloin yleensä lähestyin mummoa vähän jolloin loikki karkuun. Lähtee aina pois vauvan kanssa jos ajattelee että olen aikeissa ottaa lapsen syliini.

ap

Vierailija
57/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä ja mies ette kykene niitä rajoja asettamaan niin kärsikää sitten. Tuskin se vauvastakaan tuntuu ihanalle, kun pakolla rutistetaan syliin, kun haluaisi itse päästä lattialle leikkimään. Voi tulla ahdistava lapsuus eteen, kun vanhemmat eivät kyenneet pitämään mummoa aisoissa.

Vierailija
58/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kaikella rakkaudella - naurat näille jutuillesi vuoden-kahden päästä. Pikkusen huumoria ja empatiaa kehiin, ei ole niin haudan vakavaa vaikka jotkut asiat höpsöiltä kuulostaakin. Anna lapsen saada rakkautta muiltakin kuin sinulta<3

Vierailija
59/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tuo polvillaan edestakaisin heijaaminen, vauva oikeasti aivan puristettuna rintaa vasten, on häirinnyt minua alusta alkaen tosi paljon. Mutta kukaan ei ole sanonut mitään siihen, olen ajatellut että olen yliherkkä. Joskus ihan pikkuvauvana inahteli tukahtuneesti kun heijasi noin ja silloin yleensä lähestyin mummoa vähän jolloin loikki karkuun. Lähtee aina pois vauvan kanssa jos ajattelee että olen aikeissa ottaa lapsen syliini.

ap

Ehdottomasti rajat tuollaiselle "mummolle". Suojele lastasi!

Vierailija
60/10672 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kaikella rakkaudella - naurat näille jutuillesi vuoden-kahden päästä. Pikkusen huumoria ja empatiaa kehiin, ei ole niin haudan vakavaa vaikka jotkut asiat höpsöiltä kuulostaakin. Anna lapsen saada rakkautta muiltakin kuin sinulta<3

Tässä asiassa ei ole mitään höpsöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi