Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä voi olla vikana, kun en saa tehtyä mitään enkä hoidettua asioita?

Vierailija
18.10.2018 |

Laskut jää maksamatta ja menee perintään, kun en vain saa aikaiseksi maksaa niitä. En unohda, vaan mietin joka päivä, että ne pitää maksaa. Rahaakin on maksaa, eli maksaminen vaatisi vain laskun näppäilyn nettipankkiin. En saa vastattua ihmisten viesteihin, vaikka mietin joka viestin jälkeen melkein koko ajan, että "vastaa nyt siihen viestiin". En saa ilmoittauduttua tapahtumiin tai kursseille, joihin haluaisin mennä, koska en vain saa aikaiseksi näppäiltyä sitä netti-ilmoittatumista. Eli asiat jää hoitamatta, koska en saa niitä aikaiseksi.

En ole aina ollut tällainen, ennen hoidin kaiken hyvin ja ajallaan, olen 40-vuotias ja tällaista on ollut viimeiset viisi vuotta. Työssäkin jää asioita hoitamatta, koska en vain saa niitä aikaiseksi, vaikka osaan ne, muistan ne ja työstäni tykkään. Mikä ihme voi olla vikana minussa? Masentunut en mielestäni ole, koska olen pääasiassa iloinen, ulkoilen joka päivä ja tykkään siitä, nautin pienistäkin asioista, jaksan kotona siivota ja laittaa ruokaa ja sellaista. Olen käynyt työterveydessä parinkin eri työterveysihmisen vastaanotolla sanomassa, että en selviä enää työstäni koska en saa hoidettua työtäni ja esimieskin on jo puuttunut asiaan, että auttakaa minua. En sieltä saa apua, lääkäri sanoi että minussa ei ole mitään vikaa ja että vain vaadin itseltäni liikaa. Minusta se on ihan puppua, koska ihan oikeasti minulta jää töitä hoitamatta ja tosiaan esimieskin on jo asiasta valittanut ja tosiaan ne laskutkin menee koko ajan perintään. Tulisiko kellekään mieleen, että miten lähteä selvittämään, että missä vika, kun lääkäristäkään ei saanut apua?

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ett saa tarpeeksi haaastetta?

Vierailija
2/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosi: patalaiska

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kilpirauhasen vajaatoimintaa tutkittu?

Vierailija
4/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, että olenko muuttunut vain laiskaksi, mutta ei se sitä ole. Laiska nimittäin laiskottelee tahallaan tai nauttii jollain tavalla siitä, että saa vain lojua jossain, mutta minä en nauti tästä tilanteesta yhtään vaan kärsin siitä, että koko ajan mietin mitkä kaikki asiat on hoitamatta ja että ne pitäisi hoitaa. Päässäni pyörii koko ajan, että "maksa nyt ne laskut", "vastaa nyt niihin viesteihin", "hoida nyt se ilmoittautuminen tai et pääse sinne haluamaasi tapahtumaan ollenkaan" jne, ja kaikki hoitamattomat asiat ahdistaa jatkuvasti. En silti saa niitä hoidettua. Saatan kuluttaa koko illan ruoanlaittoon ja siivoamiseen, jotta huomioni menisi pois niistä hoitamattomista asioista, eli en suinkaan vain loju ja makaa jossain. Ap

Vierailija
5/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kilpirauhasen vajaatoimintaa tutkittu?

On, arvot ok kuten hemoglobiini myös. Ap

Vierailija
6/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ett saa tarpeeksi haaastetta?

Jännä huomio, ja osittain totta, olen työssä jossa ei ole osaamiseeni nähden riittävästi haastetta ja se vähän kyllästyttää minua, myöskään tällä hetkellä ei ole mahdollisuutta riittävän haastaviin harrastuksiin vaan pitää tyytyä sellaiseen vähän tylsiin harrastuksiin. Mutta pitäisi minun silti saada laskut maksettua! Ap

Vierailija
7/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa, mutta tiedän mitä tarkoitat. Minustakin monesti tuntuu tuolta. Saan kyllä asiat tehtyä, mutta jokaikisen asian tekeminen tuntuu hirveältä ponnistukselta. Mikä minussa on vikana? Matala hemoglobiini on ainut, mikä lääkärissä on löytynyt ja olen useamman vuoden syönyt rautakuurin kerran vuodessa.

Vierailija
8/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, että olenko muuttunut vain laiskaksi, mutta ei se sitä ole. Laiska nimittäin laiskottelee tahallaan tai nauttii jollain tavalla siitä, että saa vain lojua jossain, mutta minä en nauti tästä tilanteesta yhtään vaan kärsin siitä, että koko ajan mietin mitkä kaikki asiat on hoitamatta ja että ne pitäisi hoitaa. Päässäni pyörii koko ajan, että "maksa nyt ne laskut", "vastaa nyt niihin viesteihin", "hoida nyt se ilmoittautuminen tai et pääse sinne haluamaasi tapahtumaan ollenkaan" jne, ja kaikki hoitamattomat asiat ahdistaa jatkuvasti. En silti saa niitä hoidettua. Saatan kuluttaa koko illan ruoanlaittoon ja siivoamiseen, jotta huomioni menisi pois niistä hoitamattomista asioista, eli en suinkaan vain loju ja makaa jossain. Ap

No sitten olet ehkä jotenkin henkisesti turhautunut/ylikuormittunut. Mulla on tota samaa aloitekyvyttömyyttä, mutta olenkin adhd, sä tuskin olet koska ongelma ei ole ollut sulla aina. Ehkä kuitenkin voisit kokeilla samaa millä minä yritän pitää pakan kasassa, eli tylsästi vaan tehtävät paperille tärkeysjärjestyksessä ja eikun tekemään/yliviivaamaan yksi kerrallaan :)

Vierailija
9/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän sama ongelma. Sanoisin että kyseessä on jonkin sortin jakomielitauti. Se jos aikuisiällä havahtuu ettei käy ihan täysillä ni kantsii vaan hyväksyä se. Harvempi meistä täysin terve on.

Vierailija
10/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilevä ahdistushäiriö? Vähän niinkuin ocd, mutta ilmenee vastakkaisesti eli pakonomaisen tekemisen sijaan olet pakonomaisesti tekemättä tärkeitä asioita. Alitajuinen tarve sabotoida omaa elämää?

Vierailija
11/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa erikoiselta. Toisaalta tunnistan kyllä itsestänikin tuon että laskut tuppaa jäädä maksamatta, yleensä kuitenkin ryhdistäydyn ja maksan sitten ison nipun kerralla. Aloitekyky on ilmeisesti sinulla jotenkin huono, mutta en tiedä mistä johtuu. Minulla johtuu mt- diagnoosista ja passivoivista lääkkeistä. Onko sinulla jotain lääkitystä?

Vierailija
12/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet toimintarajoitteinen, väestöstä n. 3% tuollaisia.

Vierailija
13/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten olet ehkä jotenkin henkisesti turhautunut/ylikuormittunut. Mulla on tota samaa aloitekyvyttömyyttä, mutta olenkin adhd, sä tuskin olet koska ongelma ei ole ollut sulla aina. Ehkä kuitenkin voisit kokeilla samaa millä minä yritän pitää pakan kasassa, eli tylsästi vaan tehtävät paperille tärkeysjärjestyksessä ja eikun tekemään/yliviivaamaan yksi kerrallaan :)

Olen käyttänyt tuota asioiden listaamista ja laittamista tärkeysjärjestykseen ja yliviivaamista jo muutaman vuoden, mutta se ei auta mitään. Niitä listoja kertyy ja niitä katson monta kertaa päivässä, mutta en silti saa asioita tehtyä. Nytkin on tuossa pöydällä lista viidestä maksettavasta laskusta post it -lapulla, laskut ja selaimesta verkkopankin etusivu auki, mutta en saa niitä maksettua. Jos saan yhden maksettua ja yliviivattua, niin se tuntuu aivan valtavalta ponnistukselta, jonka jälkeen olen aivan puhki, ja loput jää maksamatta ja yliviivattua kunnes ne menee perintään (ja joka päivä mietin ja katson listaa, että perintään ne on menossa jos en maksa). Silti saata esimerkiksi keksiä, että voisin opiskella uuden kielen, ja opiskelen sen turistitason osaamistasolle kuukaudessa nollasta alkaen, eikä se tunnu yhtään ponnistukselta. Ap 

Vierailija
14/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD? Tai sitten kuormittumisesta ja multitaskingista seurannut keskittymisen häiriö, se on jo kuulemma yleinen vitsaus. Oman toiminnan ohjauksen puutteita, jotka tulleet ikääntymisen myötä. Nuorenahan aivot jaksavat vielä toimia ja ihminen skarpata asioiden kanssa, mutta kognitiiviset kyvyt alkavat ikääntymisen myötä laskea jo keski-ikäisilläkin, jos on paljon kuormitusta. Palaudutko työstäsi riittävästi vapaa-ajalla?

Vierailija
15/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piilevä ahdistushäiriö? Vähän niinkuin ocd, mutta ilmenee vastakkaisesti eli pakonomaisen tekemisen sijaan olet pakonomaisesti tekemättä tärkeitä asioita. Alitajuinen tarve sabotoida omaa elämää?

Näin minäkin olisin asian muotoillut. Minulla vähän samantyyppistä problematiikkaa. Olen kyllä yleensä tosi fokusoitunut kun saan aloitetuksi, mutta aloitekyvyttömyys tekee sen tosi vaikeaksi. Laskujen kanssa pärjään kun automatisoin maksamisen niin paljon kuin mahdollista.

Mielestäni kyse on ahdistuksesta, johon ei liity masennusta.

Vierailija
16/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa erikoiselta. Toisaalta tunnistan kyllä itsestänikin tuon että laskut tuppaa jäädä maksamatta, yleensä kuitenkin ryhdistäydyn ja maksan sitten ison nipun kerralla. Aloitekyky on ilmeisesti sinulla jotenkin huono, mutta en tiedä mistä johtuu. Minulla johtuu mt- diagnoosista ja passivoivista lääkkeistä. Onko sinulla jotain lääkitystä?

Ei ole diagnooseja eikä lääkityksiä. Ja aloitekyky on huono (käytännössä täysin olematon) vain tuollaisten hoidettavien asioiden suhteen. Aloitekyky on hyvä esim. uloslähtemisen, ruoanlaiton, siivoamisen ym. suhteen, niissä olen jopa nopea. Ap

Vierailija
17/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADD? Tai sitten kuormittumisesta ja multitaskingista seurannut keskittymisen häiriö, se on jo kuulemma yleinen vitsaus. Oman toiminnan ohjauksen puutteita, jotka tulleet ikääntymisen myötä. Nuorenahan aivot jaksavat vielä toimia ja ihminen skarpata asioiden kanssa, mutta kognitiiviset kyvyt alkavat ikääntymisen myötä laskea jo keski-ikäisilläkin, jos on paljon kuormitusta. Palaudutko työstäsi riittävästi vapaa-ajalla?

Muutuin tällaiseksi 35-vuotiaana, eli ei se kai vielä kovin ikääntynyt ikä ole. Teen vaativaa työtä, josta en ole ikinä ehtinyt palautumaan kunnolla vapaa-ajalla enkä lomilla, työssä myös vaaditaan koko ajan tuota multitaskingia ja päivät on pitkiä. Mutta toisaalta tykkään työstäni niin en ole niin palautumista edes miettinyt. Ap

Vierailija
18/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin olisin asian muotoillut. Minulla vähän samantyyppistä problematiikkaa. Olen kyllä yleensä tosi fokusoitunut kun saan aloitetuksi, mutta aloitekyvyttömyys tekee sen tosi vaikeaksi. Laskujen kanssa pärjään kun automatisoin maksamisen niin paljon kuin mahdollista.

Mielestäni kyse on ahdistuksesta, johon ei liity masennusta.

Ahdistusta on, mutta mielestäni ahdistus on tullut vasta tämän aloitekyvyttömyyden ja asioiden hoitamatta jättämisen seurauksena. Eli ne hoitamattomat asiat ahdistaa todella paljon koko ajan. Ap

Vierailija
19/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuutta naamioidaan monin tavoin..

Vierailija
20/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alitajuntasi kapinoi jotain vastaan? Jokin huutaa huomiota? olisiko vaikeudet jonkin alkua?

Mystistä. Toivottavasti asia ratkeaa sulle ja saat hommat taas hoidettua.