Bloggaajien outo suhtautuminen lentämiseen ja ilman saastuttamiseen?
Lentäminenhän on järkyttävää saastuttamista ja ilmaston pahin vihollinen.
Perheen yksi lomalento tuottaa enemmän saastetta kuin perheen 10 vuoden autoilu.
Miksi useimmat bloggaajat lentävät yhtä paljon kuin ennenkin? Käyvät ottamassa siistejä kuvia jossain paikassa, sitten lentävät seuraavaan paikkaan, hetken päästä taas jonnekin.
Eikö heidän pitäisi olla esikuvia, somevaikuttajia? Yrittää kannustaa yleisöä maapallon säilyttämiseen?
Eikö heillä ole selkärankaa kieltäytyä sponsorilennoista, vai eikö heitä kiinnosta jälkikasvujensa tulevaisuus? Itsekästä vai välinpitämättömyyttä?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyönti tulisi kokonaan lopettaa. Lihantuotannon täytyy loppua ja kaikista ihmisistä kasvissyöjiä. Jokainen ihminen selviää loistavasti kasvisruoalla ja saadaan samalla terveyskin aivan eri jamaan ihmisillä (hyvällä tavalla!). Lisäksi lasten tekeminen voitaisiin laskea yhden lapsen politiikkaan. Eli yksi lapsi vain.
Lisäksi autoveroa tulee kiristää selkeästi.
no mitä sille lihalle eli karjalle sitten tehdään joka laiduntaa tuolla maaseudulla? kaikki tapetaan ja poltetaan?
Ei stana, tutustu nyt vähän enemmän aiheeseen.😂😂
Vierailija kirjoitti:
Toki seuraaminen kannattaa lopettaa. Mutta ei se estä kritisoimasta kulutushysteriaa. Ja mielestäni ihan hyvä pitää yllä näitä keskusteluja. Olen itsekin miettinyt omia kulutustottumuksiani uudelleen blogikeskustelujen myötä.
Tein Sitran elämäntapatestin, tuloksena 5200 kg päästöjä (https://elamantapatesti.sitra.fi). Sieltä sai myös vinkkejä. Itseni yllätti, että juusto oli ympätty samaan kysymykseen punaisen lihan kanssa (paljonko syöt punaista lihaa tai juustoa viikossa). Luulin nimittäin että pääsisin kasvissyöjänä pätemään tässä kysymyksessä.. No en pääse ennen kuin vähennän juuston syömistä. Se ja ruokahävikin vähentäminen ovat tämän kuun ilmastotavotteitani.
Vegaanit ei syö juustoa.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimpien ilmastouutisten valossa on kyllä älytöntä, että joku työkseen matkustelee ”turhaan” (ottaa nättejä kuvia ja päivittää höpönlöpö videoita/postauksia) tai jakelee yhteistyö-alekoodeja ja kannustaa turhaab kuluttamiseen.
Mutta myös meillä seuraajilla/lukijoilla on vastuu! Jos me jaksetaan kommentoida ja vaatia vastauksia, kyllä ne some-ammattilaisetkin havahtuu. Eli ei olla hiljaa, vaan vaaditaan ympäristönäkökulmaa kaikkeen!
En enää seuraa bloggaajia jotka hehkuttaa matkustamista. Seuraan vaan niitä jotka vähentää tai lopettaa matkustamisen.
Aiemman ketjun mukaan jotkut olivat laittaneet palautetta blogiportaaleihin tai yhteistyökumppaneille bloggaajien vastuuttomasta ympäristökäyttäytymisestä. Taidan laittaa itsekin.
Bloggaajissa häiritsee ennen kaikkea heidän elämäntyylinsä vähä-älyisyys vaikka epäekologisuus myöskin. Ei paljoa aivosoluja rasiteta kun shoppaillaan ja syödään ravintoloissa vaan päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyönti tulisi kokonaan lopettaa. Lihantuotannon täytyy loppua ja kaikista ihmisistä kasvissyöjiä. Jokainen ihminen selviää loistavasti kasvisruoalla ja saadaan samalla terveyskin aivan eri jamaan ihmisillä (hyvällä tavalla!). Lisäksi lasten tekeminen voitaisiin laskea yhden lapsen politiikkaan. Eli yksi lapsi vain.
Lisäksi autoveroa tulee kiristää selkeästi.
no mitä sille lihalle eli karjalle sitten tehdään joka laiduntaa tuolla maaseudulla? kaikki tapetaan ja poltetaan?
Ei stana, tutustu nyt vähän enemmän aiheeseen.😂😂
Olemassaolevaa karjaa ei saa syödä tai hyödyntää? Eikä kasvattaa lisää? Mistä me sitten ostamme nahkakenkiä koska muovikenkien käyttöä paheksutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä haluan tulevaisuudessa lentoemännäksi joten lentäminen tulee olemaan mulle arkipäivää. Nytkin lennän ehkä n. 15-20 kertaa vuodessa.
Mutta mä en käytä koskaan autoa enkä edes omista sitä. Käytän pelkästään julkisia, olen kasvissyöjä, minulla ei ole lainkaan lapsia eikä tulekaan, en tilaa mitään ulkomailta jne. Että koen olevani ihan hyvä ihminen.😊
Äly hoi? Kannattaako alkaa lentoemännäksi jos ihmisten matkustaminen laantuu lähivuosina ja kun lennoille lisätään saastevero? :D Voi jäädä työttömäksi aika pikaisesti, kun lentoemännät alkaa olla turhia.
No tottakai kannattaa. Lentomatkustaminen on suuressa suosiossa ja tällä hetkellä myös lentäjistä on todella kova pula. Verolla ei ole asiaan merkitystä, vaikka sellainen olisikin.
On mulla kaksikin muuta ammattia taustalla, mutta ei kiinnosta ollenkaan nämä ammatit. Kyllä olen lentoemännäksi hakemassa, haen myös ulkomaisiin yhtiöihin, joten varaudun muuttamaan ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimpien ilmastouutisten valossa on kyllä älytöntä, että joku työkseen matkustelee ”turhaan” (ottaa nättejä kuvia ja päivittää höpönlöpö videoita/postauksia) tai jakelee yhteistyö-alekoodeja ja kannustaa turhaab kuluttamiseen.
Mutta myös meillä seuraajilla/lukijoilla on vastuu! Jos me jaksetaan kommentoida ja vaatia vastauksia, kyllä ne some-ammattilaisetkin havahtuu. Eli ei olla hiljaa, vaan vaaditaan ympäristönäkökulmaa kaikkeen!
Hyvä pointti toi jälkimmäinen. Huomashan sen jo Lilyssäkin erään bloggaajan kannanotossa, miten paljon siellä oli eriäviä mielipiteitä (esim. tykkäykset kommenteissa). Joukkovoimaa! Heh, niinkin paljon, että piti laittaa kommentointi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä haluan tulevaisuudessa lentoemännäksi joten lentäminen tulee olemaan mulle arkipäivää. Nytkin lennän ehkä n. 15-20 kertaa vuodessa.
Mutta mä en käytä koskaan autoa enkä edes omista sitä. Käytän pelkästään julkisia, olen kasvissyöjä, minulla ei ole lainkaan lapsia eikä tulekaan, en tilaa mitään ulkomailta jne. Että koen olevani ihan hyvä ihminen.😊
Äly hoi? Kannattaako alkaa lentoemännäksi jos ihmisten matkustaminen laantuu lähivuosina ja kun lennoille lisätään saastevero? :D Voi jäädä työttömäksi aika pikaisesti, kun lentoemännät alkaa olla turhia.
No tottakai kannattaa. Lentomatkustaminen on suuressa suosiossa ja tällä hetkellä myös lentäjistä on todella kova pula. Verolla ei ole asiaan merkitystä, vaikka sellainen olisikin.
On mulla kaksikin muuta ammattia taustalla, mutta ei kiinnosta ollenkaan nämä ammatit. Kyllä olen lentoemännäksi hakemassa, haen myös ulkomaisiin yhtiöihin, joten varaudun muuttamaan ulkomaille.
Lentäjistä pulaa ehkä nyt, mutta kuka haluaa työttömäksi lentäjäksi 5 vuoden päästä? Siksi ketään ei kiinnosta enää kouluttautua?
Tunnen 2 lentäjää ulkomailta ja he lopettivat jo työnsä alle 30v iässä koska eivät nähneet siinä tulevaisuutta ja tiesivät että on epäekologista. Toinen lähti opiskelemaan kasvitieteitä ja homeopatiaa, ja toinen kouluttautui terveydenhuoltoalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpön löpön! Nyt jos koskaan kannattaa aivan ehdottomasti hakea lentäjäksi, stuertiksi tai lentoemännäksi. Jos ilmailu kiinnostaa, töitä on nyt ja tulevaisuudessa. Lentäminen on kasvanut räjähdysmäisesti ja yhtiötkin on ihan pulassa tällä hetkellä. Jopa Suomessakin on lentoyhtiöillä pula miehistöstä ja nyt haetaan kokoajan matkustamohenkilökuntaa ja lentäjiä Suomeenkin ja ulkomaille lähes kaikkiin yhtiöihin.
Minä olen tosi pahis. Lennän ulkomaille silloin kun huvittaa ja on varaa. Onneksi on varaa vain keskimäärin kerran vuodessa. Minulla on auto. Minulla on koira. Minulla on kaksi lasta. Syön lihaa.
Joissakin asioissa en ole niin paha. Ostan harvoin ulkomaisia vaatteita. Tykkään kirpputoreista. En vaihda sisustusta ja vaatteita muodin mukaan. Käytän huonekalut ja verhot loppuun. Astiani ovat vuosikymmeniä, jopa 100 vuotta vanhoja. Osa huonekaluistani on vanhempieni vanhoja. Ostan kotimaisia tekstiilejä. En haaskaa ruokaa. Leivon itse ja osaan käyttää vanhat ruoan jämät seuraavaan ruokaan. Kierrätän.
En arvostele kenenkään toisen hiilijalanjälkeä. Ei ole vara. Onko sinulla? Aina on joku joka on sinuakin ekologisempi.
Ilma saastuu ja pitäisi syödä vihanneksia, mutta nehän saastuu huonon ilman takia. Me kuolllaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mulla kaksikin muuta ammattia taustalla, mutta ei kiinnosta ollenkaan nämä ammatit. Kyllä olen lentoemännäksi hakemassa, haen myös ulkomaisiin yhtiöihin, joten varaudun muuttamaan ulkomaille.Lentäjistä pulaa ehkä nyt, mutta kuka haluaa työttömäksi lentäjäksi 5 vuoden päästä? Siksi ketään ei kiinnosta enää kouluttautua?
Tunnen 2 lentäjää ulkomailta ja he lopettivat jo työnsä alle 30v iässä koska eivät nähneet siinä tulevaisuutta ja tiesivät että on epäekologista. Toinen lähti opiskelemaan kasvitieteitä ja homeopatiaa, ja toinen kouluttautui terveydenhuoltoalalle.
Kukaan ei halua? Lentäjähaussa oli aivan järkyttävä tunku, reilusti yli 2000 hakijaa eikä tuossa ollut edes yksityiset koulut ollenkaan mukana. Tunnen minäkin useamman lentäjän ja he ovat oikein iloisina alansa hommissa, osa Suomessa ja osa ulkomailla omasta tahdostaan (parempi palkka).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännää että jotain kiinnostaa vielä tänä päivänä lentävän tarjoilijan työ.
Toivottavasti lennoille tulisi joku 100% ilmansaastevero.
Jos haluaa olla kriittinen on säälittävää arvostella pelkkää lentomatkustamista, kun se yksinään kattaa tosiaankin sen n. 5% kuten joku jo mainitsikin.
Reilusti siis yli 90% tulee aivan muista asioista. Miksei tästä puhuta? Miksei näistä asioista puhuta? Ymmärtäkää nyt jo, että vaikka olisi millainen lentämisen haittavero, niin se ei tätä maailmaa pelasta tosiaankaan. Nimenomaan tuohon yli 90% muuhun tulisi kohdistaa se huomio.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti lennoille tulisi joku 100% ilmansaastevero.
Toivottavasti tulee yhden lapsen politiikka ja lihantuotanto lopetetaan 🙈
Toivottavasti tulee 100% haittavero autoilijoille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mulla kaksikin muuta ammattia taustalla, mutta ei kiinnosta ollenkaan nämä ammatit. Kyllä olen lentoemännäksi hakemassa, haen myös ulkomaisiin yhtiöihin, joten varaudun muuttamaan ulkomaille.Aika jännää että jotain kiinnostaa vielä tänä päivänä lentävän tarjoilijan työ.
Kiinnostaa kyllä, on yksi halutuimmista ammateista. Alalta löytyy ihan yliopiston käyneitäkin. Paljon on myös sairaanhoitajia. Löytyy yrittäjiäkin. Vaikka ja ketä. Ihan mahtava työ 🙏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mulla kaksikin muuta ammattia taustalla, mutta ei kiinnosta ollenkaan nämä ammatit. Kyllä olen lentoemännäksi hakemassa, haen myös ulkomaisiin yhtiöihin, joten varaudun muuttamaan ulkomaille.Aika jännää että jotain kiinnostaa vielä tänä päivänä lentävän tarjoilijan työ.
Valitettavasti. Minä nimittäin olen hakenut kerran enkä päässyt, vaikka olen kaikin puolin periaatteessa "pätevä" hommaan= täytän kaikki hakukriteerit. Oliskin kiva jos sinne hakis vähemmän porukkaa niin omatkin mahikset paranisi. :D
Laitan taas tänä syksynä hakua menemään.
Toki seuraaminen kannattaa lopettaa. Mutta ei se estä kritisoimasta kulutushysteriaa. Ja mielestäni ihan hyvä pitää yllä näitä keskusteluja. Olen itsekin miettinyt omia kulutustottumuksiani uudelleen blogikeskustelujen myötä.
Tein Sitran elämäntapatestin, tuloksena 5200 kg päästöjä (https://elamantapatesti.sitra.fi). Sieltä sai myös vinkkejä. Itseni yllätti, että juusto oli ympätty samaan kysymykseen punaisen lihan kanssa (paljonko syöt punaista lihaa tai juustoa viikossa). Luulin nimittäin että pääsisin kasvissyöjänä pätemään tässä kysymyksessä.. No en pääse ennen kuin vähennän juuston syömistä. Se ja ruokahävikin vähentäminen ovat tämän kuun ilmastotavotteitani.