Bloggaajien outo suhtautuminen lentämiseen ja ilman saastuttamiseen?
Lentäminenhän on järkyttävää saastuttamista ja ilmaston pahin vihollinen.
Perheen yksi lomalento tuottaa enemmän saastetta kuin perheen 10 vuoden autoilu.
Miksi useimmat bloggaajat lentävät yhtä paljon kuin ennenkin? Käyvät ottamassa siistejä kuvia jossain paikassa, sitten lentävät seuraavaan paikkaan, hetken päästä taas jonnekin.
Eikö heidän pitäisi olla esikuvia, somevaikuttajia? Yrittää kannustaa yleisöä maapallon säilyttämiseen?
Eikö heillä ole selkärankaa kieltäytyä sponsorilennoista, vai eikö heitä kiinnosta jälkikasvujensa tulevaisuus? Itsekästä vai välinpitämättömyyttä?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
No mä haluan tulevaisuudessa lentoemännäksi joten lentäminen tulee olemaan mulle arkipäivää. Nytkin lennän ehkä n. 15-20 kertaa vuodessa.
Mutta mä en käytä koskaan autoa enkä edes omista sitä. Käytän pelkästään julkisia, olen kasvissyöjä, minulla ei ole lainkaan lapsia eikä tulekaan, en tilaa mitään ulkomailta jne. Että koen olevani ihan hyvä ihminen.😊
Näinhän ne asiat koetaan.
Tolla määrällä lentomatkustelua kuitenkin nollaat kaikki ekologiset valintasi.
Lisäksi mun hyvän ihmisen kriteereihin ainakin kuuluu tietty reilu ja oikea käytös toisia eläviä kohtaan. Tästä ei kasvissyöntiä lukuunottamatta ollut mitään mainintaa, eli saattaapa hyvinkin olla että oletkin täysi mulpero, vaikkakin kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä. Ettekö te tajua, että lisääntyminen ja lihansyönti on vielä pahempia juttuja ympäristölle. Kai te joka ikinen tässä keskustelussa olette lapsettomia, autottomia ja vegaaneja? Jos ette ole niin olette vain ja ainoastaan naurettavia. Hahaha😂😂 ja lähti varmaan tänään taas tilaus zalandolta eikö niin? ;) Se tulee rahtikoneella tänne. Ihan se ja sama lennätkö sinä köyhä fyysisesti yhtään mihinkään, ei sillä ole merkitystä.
Autoton, 1 lapsi, 5 päivää viikossa vegaani. En ole koskaan ostanunt mitään Zalandolta yms., ja olen lapsuudenkodista muutettuani hommannut 70 % vaatteista, huonekaluista, astioista yms.käytettynä. Aika moni usein matkusteleva ja shoppaileva bloggaaja syö eläinkunnan tuotteita, omistaa auton ja on joko jo hankkinut lapsen/lapsia tai aikoo niin tehdä tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä haluan tulevaisuudessa lentoemännäksi joten lentäminen tulee olemaan mulle arkipäivää. Nytkin lennän ehkä n. 15-20 kertaa vuodessa.
Mutta mä en käytä koskaan autoa enkä edes omista sitä. Käytän pelkästään julkisia, olen kasvissyöjä, minulla ei ole lainkaan lapsia eikä tulekaan, en tilaa mitään ulkomailta jne. Että koen olevani ihan hyvä ihminen.😊
Äly hoi? Kannattaako alkaa lentoemännäksi jos ihmisten matkustaminen laantuu lähivuosina ja kun lennoille lisätään saastevero? :D Voi jäädä työttömäksi aika pikaisesti, kun lentoemännät alkaa olla turhia.
No tottakai kannattaa. Lentomatkustaminen on suuressa suosiossa ja tällä hetkellä myös lentäjistä on todella kova pula. Verolla ei ole asiaan merkitystä, vaikka sellainen olisikin.
On mulla kaksikin muuta ammattia taustalla, mutta ei kiinnosta ollenkaan nämä ammatit. Kyllä olen lentoemännäksi hakemassa, haen myös ulkomaisiin yhtiöihin, joten varaudun muuttamaan ulkomaille.Aika jännää että jotain kiinnostaa vielä tänä päivänä lentävän tarjoilijan työ.
Valitettavasti. Minä nimittäin olen hakenut kerran enkä päässyt, vaikka olen kaikin puolin periaatteessa "pätevä" hommaan= täytän kaikki hakukriteerit. Oliskin kiva jos sinne hakis vähemmän porukkaa niin omatkin mahikset paranisi. :D
Laitan taas tänä syksynä hakua menemään.
Siis et päässyt ekalla kerralla? Takerteliko englannin kieli niin pahasti kokeessa? :D Minun kaveri pääsi ekalla kerralla, työskenteli vähän aikaa mutta tuli niin pahat selkäkivut että meni muihin asiakaspalvelutöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin että eräs bloggaaja ollut ainakin 20:lla meno-paluulennolla vuoden sisään. Minusta tuo on liikaa ja aivan turhaa.
On sullaki elämä. Hanki ihan oikeasti elämä itsellesi. Helvetin naurettavaa stalkata jotain ihmistä ja pohtia hänen elämäänsä. Keskity siihen omaan elämääsi ja siihen että SINÄ elät mahdollisimman ympäristöystävällisesti.
Jaa, en tiennytkään että blogien seuraamista kutsutaan nykyään STALKKAAMISEKSI!?!
Vierailija kirjoitti:
Lentäminen aiheuttaa 5%. Se loppu 95% tulee aivan muusta. Että katsokaapa vaan peiliin kurpat, siellä se syyllinen on.
Kuule kurppa siellä, päivitäpäs itse tietosi, koska se lentämisen prosenttiluku on todettu paljon korkeammaksi, ja tuo 5% lisäys siihen saastumiseen on pelkästään viime vuodelta! Googleta huvikses!
Jotkut jeesustelee sillä etteivät tilaa mitään ulkomailta, mutteivät tajua että ne tuotteet joita ostavat täältä kaupoista, on nekin kuskattu ulkomailta ja ehkä vielä Ruotsia tai Saksaa kauempaa eli Aasiasta.
Sitä paitsi kun Zalandosta puhuitte niin Zalandon paketit ei tule millään lennolla, koska niissä kestää viikon tulla ja mikään lento ei ole niin hidas. Ne tulee rekalla, yli laivalla, ja loppumatkan pakettiautolla.
Mun mielestä se on jotenkin tyhjä elämäntyyli. Tai tuntuu että he pakenevat jotain sisäistä tyhjyyttä juuri sillä jatkuvalla edes takas lentelyllä' ja älyttömällä kulutuksella. Onnellinen ja tyytyväinen ihminen viihtyy kotonaankin (tai yhdessä maassa). Jos eivät pidä Suomesta niin valitsisivat sitten sen yhden maan josta pitävät.
Ärsyttää tässä ilmastokeskustelussa toisaalta vastuun pakoilu vaikuttajien (esim bloggaajat, influencerit) ja toisaalta todella syyttävä ja shamevaava asenne yleisöltä. Tällä menolla mitään muutosta milloinkaan ei saada aikaan.
Koska matkustelu on kivaa jne, niin ainut keino puuttua lentomatkustuksen järkyttäviin päästöihin on muuttaa lainsäädäntöä ja alkaa esimerkiksi verottaa lentämistä todella rankasti.
Jos bloggaajat lopettaisivat matkustelun ja kuluttamisen, menisi heiltä elinkeino.
Tyhjäpäitten bloggaajien lukijat ovat yhtä tyhjäpäitä. Fiksummat ovat alkaneet miettiä asioita ja tekevät muutoksia ja ottavat vastuuta siitä, mitä tekevät.
No on se vähän koomista että syyllistetään siitä jos joku silloin tällöin lentää jonnekin, mutta usein nämä syyllistävät ovat niitä jotka syövät reilusti lihaa, joilla on lapsi jnejne... Asutaan isossa talossa pienellä porukalla, ajellaan kahdella autolla vaikka julkisetkin toimii... Karjatalous eli lihansyönti on isompi saastuttaja kuin lentoliikenne, reippaasti. Eipä siis kannata monenkaan jeesustella ja tuomita vain niitä jotka silloin tällöin jonnekin lentävät jos ei omatkaan valinnat kestä tarkastelua, omasta navasta on hyvä aloittaa...
He ovat pinnallisia ja sieluttomia.
Vierailija kirjoitti:
No on se vähän koomista että syyllistetään siitä jos joku silloin tällöin lentää jonnekin, mutta usein nämä syyllistävät ovat niitä jotka syövät reilusti lihaa, joilla on lapsi jnejne... Asutaan isossa talossa pienellä porukalla, ajellaan kahdella autolla vaikka julkisetkin toimii... Karjatalous eli lihansyönti on isompi saastuttaja kuin lentoliikenne, reippaasti. Eipä siis kannata monenkaan jeesustella ja tuomita vain niitä jotka silloin tällöin jonnekin lentävät jos ei omatkaan valinnat kestä tarkastelua, omasta navasta on hyvä aloittaa...
Valitettavasti se on juuri lentomatkustaminen joka tekee kaikki muut valinnat aika lailla tyhjäksi. Kaikki maailman ihmiset syövät. Hyvin monet lisääntyvät. Vain harva lentomatkustaa. Silti lentomatkustaminen pääsee jopa useampaan prosenttiin päästöistä. Ne ovat juuri niitä turhia lisäpäästöjä. Lentomatkustamisen kieltäminen ei haittaisi loppupeleissä ketään. Moni muuttaisi Suomesta pois ihanneilmastoonsa esimerkiksi ja tämäkin olisi vain hyväksi.
Myös yritysten, jotka kutsuvat ja lennättävät bloggaajia ulkomaille vuorokaudeksi jihonkin lanseerauksiin ja kissanristiäisiin soisi katsovan peiliin ja tarkistamaan vuosiluvun.
Miksi Lumene esimerkiksi hiljattain lennätti koneellisen vaikuttajia pohjois-Suomeen yhdeksi yöksi sen sijaan, että olisi järkätty jotain helsingissä tai vaikka matkustettu junalla?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut jeesustelee sillä etteivät tilaa mitään ulkomailta, mutteivät tajua että ne tuotteet joita ostavat täältä kaupoista, on nekin kuskattu ulkomailta ja ehkä vielä Ruotsia tai Saksaa kauempaa eli Aasiasta.
Sitä paitsi kun Zalandosta puhuitte niin Zalandon paketit ei tule millään lennolla, koska niissä kestää viikon tulla ja mikään lento ei ole niin hidas. Ne tulee rekalla, yli laivalla, ja loppumatkan pakettiautolla.
Tulee lennolla. Terveisin töissä zalandolla
Joojoo, me lapsille satuilemaan😂😂