Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tiedä ollenkaan, mitä voisin opiskella

Vierailija
17.10.2018 |

Olen 16-vuotias lukiolainen, enkä tiedä mitä haluaisin opiskella tai mitä aineita kirjoittaisin. Minulla on oppimisvaikeuksia, joiden takia mahdollisuuksia ei ole yhtä paljon kuin muilla. Olen erittäin huono kaikissa matemaattisissa aineissa ja luonnontieteissä ylipäätään. Kielissä olen hyvä, se taitaakin olla ainoa asia mitä voisin opiskella. Silloinkin vaihtoehdot ovat lähinnä opettaja tai kääntäjä, eikä kumpikaan kuulosta erityisen houkuttelevalta. En ole erityisen hyvä missään muussa kuin kielissä. Mikään ei oikein jää päähän, taidan olla vähän tyhmä. Mitä ehdotatte?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta puuttuu myös kokonaan pitkäjänteisyys ja olen todella dramaattinen ja lapsellinen, hävettää myöntää. Jos en pärjää yhtä hyvin kuin odotin, luovutan ja turhaudun. Nyt kun sain historian kokeesta 7 ja oikeasti lukeminen jäi turhan vähälle, itkin, suunnittelin vaihtavani amikseen ja aloin suurennella myös oppimisvaikeuksiani paljon suurempaan mittakaavaan kuin ne oikeasti ovat. Kasvun paikka, tarvitsisin ammattiapua mutta on niin nolo ongelma, etten edes kehtaa asiasta puhua. Hävettää edes kirjoittaa tätä tänne. :D

Ap

Vierailija
22/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän olen huolissani mielenterveydestäsi kuin opiskelustasi, tuo ei ole normaalia.Normaali ihminen ei reagoi noinvastoinkäymisiin, sinä kuulostat todella ikävältä ihmiseltä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomin koulutus ei työllistä.

Vierailija
24/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatan kyllä olla hullukin, mutta onnellisempi olen ilman diagnoosia. Sosionomiksi en tosiaan halua, kun on niin turha koulutus ja kuullut vain huonoa siitä.

Ap

Vierailija
25/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdy vetämään irtoperää.

Vierailija
26/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisuuksia on valtavasti matemaattisesta lahjattomuudesta huolimatta! Miten olisi kieltenopettaja?

Vierailija
27/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen oikeasti todella yksinkertainen ihminen ja minulla on myös luetunymmärtämisessä suuria vaikeuksia. En ymmärrä mitään filosofiasta, psykologiasta, biologiasta, fysiikasta, kemiasta tai historiasta. Kaikki menee yli hilseen vaikka lukisin kymmeniä kertoja huolella ja ajatuksen kanssa.

Ap

Nyt en ymmärrä. Käytännön työt ei kiinnosta ja kaikki menee yli hilseen -> haluat korkeakouluun. Miten ajattelit siellä pärjätä jos luetunymmärtäminen on vaikeaa.

Vierailija
28/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap tuossa kertonut että heittäytyy tyhmäksi jos ei pärjää mielestään tarpeeksi hyvin? Että oikeasti osaisi mutta jos menee vähän huonommin kuin on odottanut, alkaa heti pitää itseään typeränä?

Vierailija
29/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

28, nimenomaan näin. Oikeasti ongelmia on vain matikassa, kaikessa muussa pärjään keskiverrosti ja kielissä keskivertoa paremmin.

Silti tuntuu, että matematiikkaa tarvitaan joka alalla ja ilman sitä on vaikea päästä mihinkään.

Ap

Vierailija
30/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä suosittele ainakaan yliopistoa, jos et historian syy-seuraussuhteita ymmärrä ja pärjäät muutenkin vain keskiverrosti. Toki sulla on vielä aikaa kypsyä ja viisastua. Kannattanee mennä ihan opolle juttelemaan.

Tulevaisuuden ammatteja ei välttämättä ole vielä olemassakaan.

Vierailija
31/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatan kyllä olla hullukin, mutta onnellisempi olen ilman diagnoosia. Sosionomiksi en tosiaan halua, kun on niin turha koulutus ja kuullut vain huonoa siitä.

Ap

Sosionomi toimii esimerkiksi lastensuojelussa ohjaajana lastenkodeissa, ensikodeissa ja vastaanottokodeissa, perhetyössä, jälkihuoltotiimissä yms.

Aikuissosiaalityössä esimerkiksi sosiaaliohjaajana kunnan sosiaalitoimistossa.

Joten turha koulutus ei ole. Vaan jos pinnaa ei meinaa riittää, niin ei kannata harkita. Henkisesti kuormittava työ, joka vaatii pitkäjänteistä asennoitumista ja kykyä pärjätä haastavissa asiakastilanteissa

Vierailija
32/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että ap:lla on joko väärä oppimistaktiikka (oppimistyylejä on erilaisia) tai sitten yksinkertaisesti huono muisti ja oppimisvaikeuksiin yhdistettynä vaikeuttaa opiskelua paljon. Itse olen käynyt lukion ja on sekä matemaattinen- että visuaalinen hahmotushäiriö. Nämä yhdistettynä heikkoon muistiin aikaansaivat sen että korkeakouluopiskelu piti unohtaa ja menin sitten amikseen. Lukio oli aika rankka ja vitosella pääsin läpi matikasta...Joten ainakaan yliopista en suosittele ap:lle. Amis tai amk, mutta onhan vielä aikaa miettiä sitä kiinnostavaa alaa, pääsia että valmistuu ensin sieltä lukiosta :)

Vierailija
33/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan samat diagnoosit, myös tuo hahmotushäiriö. Se ei ole huonoa muistia, vaan vaikeuksia hahmottaa kokonaisuuksia. Näin ainakin psykologi minulle sanoi, kun valittelin muistiani. Yksinkertaisesti siis tyhmyyttä. :D Pelkään miten vanhempani suhtautuvat jos en jatka yliopistoon.

Ap

Vierailija
34/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne vanhemmat siinä paljon auta, jos äly ei riitä yliopistoon. Elleivät ole jotain superrikaita ja maksaisivat sinut sisään.

Vierailija
35/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne rahallakaan pääse. Olen puhunut tästä opon ja psykologin kanssa, mutta he eivät näe tässä mitään ongelmaa. Olen itse pohtinut jopa voisinko olla jotenkin kehitysvammainen, mutta kaikki ovat vain nauraneet huolelleni. Synnyin keskosena.

Ap

Vierailija
36/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvamma olisi varmaan jo selvinnyt jos sellainen olisi. Toisaalta paljon on sellaisia, jotka ovat saaneet diagnoosin vasta aikuisena tai eläneet ihan tyytyväisenä tietämättä koko asiasta. Maailma ei siihen kaadu.

Vierailija
37/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvamman kanssa voi elää täyttä elämää

Vierailija
38/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti voi elää täyttä elämää kehitysvamman kanssa, en sitä epäile. Opiskelu ei ainakaan suju. Haluaisin vaihtaa erityisammattikouluun, mutta pelkään vanhempien reaktiota, todennäköisesti minut häädettäisiin kotoa ja perhe lopettaisi kaiken yhteydenpidon kokonaan.

Vierailija
39/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 23 enkä vieläkään tiedä mitä haluan isona tehdä, eli ei mitään hätää :D

Vierailija
40/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ap kehitysvammainen on, älkää viitsikö :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi