Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tiedä ollenkaan, mitä voisin opiskella

Vierailija
17.10.2018 |

Olen 16-vuotias lukiolainen, enkä tiedä mitä haluaisin opiskella tai mitä aineita kirjoittaisin. Minulla on oppimisvaikeuksia, joiden takia mahdollisuuksia ei ole yhtä paljon kuin muilla. Olen erittäin huono kaikissa matemaattisissa aineissa ja luonnontieteissä ylipäätään. Kielissä olen hyvä, se taitaakin olla ainoa asia mitä voisin opiskella. Silloinkin vaihtoehdot ovat lähinnä opettaja tai kääntäjä, eikä kumpikaan kuulosta erityisen houkuttelevalta. En ole erityisen hyvä missään muussa kuin kielissä. Mikään ei oikein jää päähän, taidan olla vähän tyhmä. Mitä ehdotatte?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta käytännön työt, muuten olisin mennyt amikseen. Haluan jatkaa korkeakouluun. Olen ihan hyvä yhteiskuntaopissa kielten lisäksi, se oli ainakin peruskoulun päättötodistuksessa 9 ja sen voisin kirjoittaa, jos se vielä sujuu samalla tavalla. Uskonnossa olen myös hyvä, mutta ei silläkään oikein tee mitään. Historiaa en jostain syystä osaa, mikään ei jää päähän ja jotain teen aina väärin. :D Olen tässä tehnyt ammatinvalintatestejä jonkin verran ja niissä on suositeltu sosiaalialan töitä ja kaikenlaisia humanistisia aloja. Minua kiinnostaisi mainosala, mutta en tiedä miten sitten töitä riittää ja millaunen koulutus pitäisi olla. Ainakin medianomiksi kuulemma pääsee kuka tahansa. :D

Ap

Uskonnosta saa vaan parhaimmat pisteet reaaleista eli siinä mielessä jos aihe kiinnostaa niin miksi ei? Uskonto on kuitenkin aineena hyvin laaja eikä nimi kuvasta sen todellista sisältöä.

Vierailija
42/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinne rahallakaan pääse. Olen puhunut tästä opon ja psykologin kanssa, mutta he eivät näe tässä mitään ongelmaa. Olen itse pohtinut jopa voisinko olla jotenkin kehitysvammainen, mutta kaikki ovat vain nauraneet huolelleni. Synnyin keskosena.

Ap

Yksityiseen pääsee rahalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että ap:lla on joko väärä oppimistaktiikka (oppimistyylejä on erilaisia) tai sitten yksinkertaisesti huono muisti ja oppimisvaikeuksiin yhdistettynä vaikeuttaa opiskelua paljon. Itse olen käynyt lukion ja on sekä matemaattinen- että visuaalinen hahmotushäiriö. Nämä yhdistettynä heikkoon muistiin aikaansaivat sen että korkeakouluopiskelu piti unohtaa ja menin sitten amikseen. Lukio oli aika rankka ja vitosella pääsin läpi matikasta...Joten ainakaan yliopista en suosittele ap:lle. Amis tai amk, mutta onhan vielä aikaa miettiä sitä kiinnostavaa alaa, pääsia että valmistuu ensin sieltä lukiosta :)

Mäkin suosittelen AMKia. Itselläni on ADD,huono muisti ja avaruudellinen hahmotusvaikeus,olen hakeutumassa amkiin. Olen ihan hyvä kielissä ja hyvä lukemaan/kirjoittamaan, mutta en koe että mulla olisi opiskeluvalmiuksia yliopistoon noiden ongelmien vuoksi. Opiskelu olisi todennäköisesti kohtuuttoman raskasta,sillä ainakaan vielä en ole löytänyt tarpeeksi hyviä opiskelutekniikoita jotka kompensoisivat vaikeuksiani. Vähän se on harmittanut koska yliopistossa olisi kyllä muutoma kiinnostava ala, mutta eihän sitä tiedä jos joskus siihen pystyn. "Pelkkä" amk tulee varmasti jo tuottamaan vaikeuksia ja paljon työtä, vaikken tyhmä olekaan.

Vierailija
44/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:DD

Vierailija
45/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän olen huolissani mielenterveydestäsi kuin opiskelustasi, tuo ei ole normaalia.Normaali ihminen ei reagoi noinvastoinkäymisiin, sinä kuulostat todella ikävältä ihmiseltä..

Ai olet oikein "huolissasi" ap:n mielenterveydestä? Ja samaan hengenvetoon paasaat normaaliudesta ja siitä kuinka ikävältä ihmiseltä ap kuulostaa? Häpeäisit. Mene siitä muualle vttuilemaan.

Vierailija
46/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amis on ihan hyvä myös.

Vierailija
47/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ei halua että menen asiakseenukkumaan.

Ap

Vierailija
48/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amikseen * :D

Vierailija
49/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että ap:lla on joko väärä oppimistaktiikka (oppimistyylejä on erilaisia) tai sitten yksinkertaisesti huono muisti ja oppimisvaikeuksiin yhdistettynä vaikeuttaa opiskelua paljon. Itse olen käynyt lukion ja on sekä matemaattinen- että visuaalinen hahmotushäiriö. Nämä yhdistettynä heikkoon muistiin aikaansaivat sen että korkeakouluopiskelu piti unohtaa ja menin sitten amikseen. Lukio oli aika rankka ja vitosella pääsin läpi matikasta...Joten ainakaan yliopista en suosittele ap:lle. Amis tai amk, mutta onhan vielä aikaa miettiä sitä kiinnostavaa alaa, pääsia että valmistuu ensin sieltä lukiosta :)

Mäkin suosittelen AMKia. Itselläni on ADD,huono muisti ja avaruudellinen hahmotusvaikeus,olen hakeutumassa amkiin. Olen ihan hyvä kielissä ja hyvä lukemaan/kirjoittamaan, mutta en koe että mulla olisi opiskeluvalmiuksia yliopistoon noiden ongelmien vuoksi. Opiskelu olisi todennäköisesti kohtuuttoman raskasta,sillä ainakaan vielä en ole löytänyt tarpeeksi hyviä opiskelutekniikoita jotka kompensoisivat vaikeuksiani. Vähän se on harmittanut koska yliopistossa olisi kyllä muutoma kiinnostava ala, mutta eihän sitä tiedä jos joskus siihen pystyn. "Pelkkä" amk tulee varmasti jo tuottamaan vaikeuksia ja paljon työtä, vaikken tyhmä olekaan.

AMK on tuskainen introvertille. Itsellä dyskalkulia, kaikki muut aineet onnistuu ja loogista päättelykykyä kyllä riittää, mutta valitettavasti olen sokea numeroille. Ammattikorkeaan en välttämättä suosittelisi menemään, ellei ole kovin sosiaalinen ja kestä jatkuvia ryhmätöitä ja esitelmiä. AMK:ssa opetus on myös aika ylimalkaista ja pintapuolista, että jos se häiritsee ja haluaa tietää/oppia asioita syvällisemmin, niin sitten oikea paikka on yliopisto.

Hain itse logopedian puolelle ja pääsin sisään. Hyvin on mennyt ja nautin opiskelusta, tosin arveluttaa jo hieman tuleva ihmisläheinen työ. Ehkäpä tähtään vielä tutkijaksi tai opettajaksi.

Tsemppiä Ap, et ole tyhmä, jos sinulla on matemaattinen hahmotushäiriö! Lukihäiriökään ei tee kenestäkään idioottia. Harkitse yliopistosta vaikka englantia, varhaiskasvatusta, arkeologiaa, journalistiikkaa, logopediaa, oikeustieteitä tai valtiotieteitä.

Vierailija
50/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ekstrovertte r r

Ap

Vierailija
51/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis ekstrovertti eikä esitelmät tai ryhmätyöt pelota.

Ap

Vierailija
52/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lukihäiriö testattu?

Vierailija
53/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eikä ole sellaista.

Ap

Vierailija
54/70 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaaja?

Vierailija
55/70 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahmotushäiriöinen kampaaja?

Vierailija
56/70 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vahvuuksia sinulla on, ap?

Vierailija
57/70 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK on tuskainen introvertille. Itsellä dyskalkulia, kaikki muut aineet onnistuu ja loogista päättelykykyä kyllä riittää, mutta valitettavasti olen sokea numeroille. Ammattikorkeaan en välttämättä suosittelisi menemään, ellei ole kovin sosiaalinen ja kestä jatkuvia ryhmätöitä ja esitelmiä. AMK:ssa opetus on myös aika ylimalkaista ja pintapuolista, että jos se häiritsee ja haluaa tietää/oppia asioita syvällisemmin, niin sitten oikea paikka on yliopisto.

Hain itse logopedian puolelle ja pääsin sisään. Hyvin on mennyt ja nautin opiskelusta, tosin arveluttaa jo hieman tuleva ihmisläheinen työ. Ehkäpä tähtään vielä tutkijaksi tai opettajaksi.

Tsemppiä Ap, et ole tyhmä, jos sinulla on matemaattinen hahmotushäiriö! Lukihäiriökään ei tee kenestäkään idioottia. Harkitse yliopistosta vaikka englantia, varhaiskasvatusta, arkeologiaa, journalistiikkaa, logopediaa, oikeustieteitä tai valtiotieteitä.

....mietin tuota listaa katsoessa, että tietty alojen työllistävyyttäkin olisi hyvä miettiä. Esimerkiksi paljonko nykyään työllistää arkeologia tai journalistiikka.

Vierailija
58/70 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aktiivinen nuori ja osallistun kaikenlaiseen toimintaan, kai sekin on ihan positiivinen asia kielellisen lahjakkuuden lisäksi. Minulla on myös visuaalista silmää, vaikka minulla onkin hahmotushäiriö. :D Osaan sisustaa kauniisti, olen hyvä meikkaamaan ja osaan pukeutua kauniisti. Mielestäni sekin on jonkinlainen lahja, kun olen näin typerä, on keksittävä myös mitättömiä asioita. Osaan kirjoittaa myös runoja ja ainakin useimpiin kieltenopettajiin on purrut myös huumorini. Siinä se, tyhmä olen kuin saapas, mutta sentään pukeudun ja kirjoitan kauniisti ja olen ihan hauska tyyppi kun sille tuulelle satun. Empatiakykyäkin löytyy ja olen hyvä ystävä, hyvä kuuntelija ja aina ystävieni tukena.

Ap

Vierailija
59/70 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote ala?

Vierailija
60/70 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi paljonkin, mutta matematiikka on niin tärkeää sielläkin. Haaveammattini oli pitkään sairaanhoitaja, mutta sitten iski todellisuus vasten kasvoja, olen vain yksinkertaisesti liian typerä sinne. Olisin turvallisuusriski.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi