Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisoni on julkkis, enkä kestä sitä enää!

Vierailija
17.10.2018 |

Puolisoni on työnsä puolesta paljon esillä julkisuudessa, ja toivon salaa että hän vaihtaisi ammattia. Minua ahdistaa ajatus, että tuntemattomat ihmiset kritisoivat tai "inhoavat" netissä puolisoani tai tämän työtä. Myönnän, että käyn välillä lukemassa nettikeskusteluja ja -kommentteja, mikä tietysti on oma vikani. Kadulla ihmiset tulevat pysäyttämään, ja välillä antavat todella suoraa kritiikkiä. Pahoitan mieleni sellaisesta herkästi, en osaa yhtään suhtautua asiaan kuuluvana. Kuvitelkaa, että olisitte leppoisasti Prismassa miettimässä viikonlopun ruokalistaa, kun joku tulee hyllyn takaa tykittämään mielipiteitään. Tai treffeillä kahden kesken, kun viereisen pöydän mamma tulee vartiksi kertomaan, mikä maailmassa (tai puolisossani) mättää.

Pakkohan Suomessa on olla vaikka kuinka paljon naisia ja miehiä, joita ei stressaa puolison julkinen rankkakin ryöpytys, esim. kärkipoliitikkojen pitkäaikaiset kumppanit. Auttakaa! Puolisoni on itse sinut häneen kohdistuvan julkisuuden suhteen, eikä ota ilkeitäkään kommentteja itseensä. Hän on kuitenkin itse uransa valinnut, minä en. Valitsin ihmisen, en osannut tavatessamme ennustaa mitään tällaista. Uusia ihmisiä tavatessani jännitän sitä hetkeä, kun heille selviää puolisoni nimi. Olen muuttunut paljon varautuneemmaksi julkisuuspyörityksen seurauksena, ja maailmankuvani on muuttunut pessimistisemmäksi.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Mä vähän luulen, että nykyään pehmeämmät ihmiset eivät hakeudu enää valtakunnanpolitiikkaan, koska tuollainen julkisuusmyllytys on niin kova. Tämä kehitys suosii entistä enemmän niitä ihmisiä, joilla on narsistisia taipumuksia, heihin kun ei mikään paska tartu.

Vierailija
2/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan julkimo puolisosi on? Media, viihde, taide, politiikka, urheilu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan julkimo puolisosi on? Media, viihde, taide, politiikka, urheilu?

Sanotaan vaikka että media/politiikka. -ap

Vierailija
4/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa on vaikeeta olla kuuluisa.

Yst Terv - Metsähallitus.

5/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko Sami Minkkisen uusi vaimo? ;)

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
6/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän. Mä vähän luulen, että nykyään pehmeämmät ihmiset eivät hakeudu enää valtakunnanpolitiikkaan, koska tuollainen julkisuusmyllytys on niin kova. Tämä kehitys suosii entistä enemmän niitä ihmisiä, joilla on narsistisia taipumuksia, heihin kun ei mikään paska tartu.

Samaa mieltä. En ikinä itse hakeutuisi samalle alalle, en vaan handlaisi sitä. Eikä puolisonikaan ihan teflonia ole, miettii toki tarkkaan asiallista kritiikkiä. Asiattomimmat jutut hän pystyy karistamaan saman tien, itse en osaa sitä taitoa. -ap

Vierailija
7/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossahan kaikki on kuuluisia.

Vierailija
8/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten väsynyt juttu. Suomessa ei olekaan kovin montaa eri aloilla tunnettua ihmistä, eivätkä heidän puolisonsa koskaan tunne tarvetta avautua anonyymillä keskustelupalstalla. Yllättyisit, jos tietäisit keitä kaikkia täällä käy! Enkä edes väitä itse olevani tunnettu, oon täysin nobody mutta puolisoni valitettavasti on julkisuudessa. -ap

Vierailija
9/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ikävältä ja ymmärrän, että osaa varmasti olla rasittavaa ja raskasta toisinaan. Yksi läheisimmistä ja parhaimmista ystävistäni seurustelee julkkiksen kanssa, ja olen sitä kautta nähnyt ja kuullut, että siinä on välillä ne negatiiviset puolensa. On kyttäämistä ja juoruja, liian innokkaita faneja silloin kuin haluaisivat olla rauhassa, niitä ketkä haluavat tutustua ystävääni lähinnä julkkispuolison maineen/rahojen/vastaavan vuoksi yms. 

Valitettavasti kyseessä on asia, johon ei oikein voi vaikuttaa. Ei toista voi vaatia vaihtamaan ammattia ja kumppanin kuuluu tukea toista urallaan, joten joko sun on vain kestettävä tai sitten sun on erottava. Jos suhteenne kuitenkin muuten on hyvä niin tuskin tahdot siitä luopua eikä varmaan kannatakaan. Tietysti jos taakka on vain liian raskas ja ahdistava sulle, niin pakkohan se sitten on, mutta kannattaa ainakin yrittää opetella asennoitumaan toisin. Oletko jutellut tuntemuksistasi puolisosi kanssa? Hän suhtautuu selvästi eri tavalla ja osaa olla välittämättä liikoja, ehkä hän osaisi neuvoa sua, miten voisit myös kehittyä sellaista suhtautumista kohti. Voit myös koittaa jutella asiasta muille läheisillesi tai vaikka jollekulle, jolta voit saada vertaistukea eli jolla myös julkkiskumppani. Ehkä keskustelun kautta saisit oloasi helpotettua ja samalla löydettyä keinoja ja ajatusmalleja, joiden kautta voisit työstää suhtautumistasi. Ystävästäni olen huomannut, että se on mahdollista - hän on kehittynyt paljon asian suhteen eikä enää välitä juurikaan esim. turhista juoruista, typeristä kommenteista tms. Tietynlainen varautuneisuus kyllä on ja toisaalta se voi olla tarpeenkin, kunhan se ei mene yli. 

Ja yksi konkreettinen vinkki: Lopeta nettikeskustelujen ja nettikommenttien lukeminen. Ymmärrän, että kiinnostaisi tietää mitä omasta kumppanista siellä puhutaan, mutta se ei ole sen arvoista. Varmasti pääsee vähemmällä mielipahalla ja ahdistuksella aiheeseen liittyen jos jättää niiden lukemisen kokonaan välistä.

Vierailija
10/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Oletko Sami Minkkisen uusi vaimo? ;)

Luojan kiitos, en. Tosin hän kyllä tiesi Samin tavatessaan, millaisessa valokeilassa parisuhde tulisi olemaan. -ap

Vierailija
11/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa kyllä kurjalta. Onneksi puolisosi osaa suhtautua kritiikkiin, mutta kuten sanoit, sinä et olet valinnut julkisuutta ja on ymmärrettävää, että sinun on siihen vaikea suhtautua.

Ihmisillä tuntuu yllättävän monella puuttuvan nykyään suodatin, kun puhuvat vieraalle henkilölle, oli julkkis tai tuntematon. Haukut saavat monet palvelualoillakin olevat henkilöt, jopa vapaa-aikanaankin.

Vierailija
12/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sun laajennetussa tuttavapiirissä tai suvussa ole ketään, joka olis edes ihan vähän tunnettu? Tai eikö edes joku kaverin kaveri ole julkkis? Mietipä nyt oikeasti. Niillä julkisuuden henkilöillä kun on perheet, suvut sekä kaveri- ja tuttavapiiirit ihan niin kuin kaikilla muillakin, ja suurin osa suomalaisista osaa kuitenkin käyttää internettiä. Miten voi siis olla mahdotonta, että jonkin julkkiksen puoliso tekee avauksen keskustelupalstalle? Tätä en ymmärrä.

Vierailija
13/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko sun puolisos saama kritiikki aiheellista? Mitäs jos muuttaisi käytöstään ja parantaisi toimintaansa.

Vierailija
14/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ikävältä ja ymmärrän, että osaa varmasti olla rasittavaa ja raskasta toisinaan. Yksi läheisimmistä ja parhaimmista ystävistäni seurustelee julkkiksen kanssa, ja olen sitä kautta nähnyt ja kuullut, että siinä on välillä ne negatiiviset puolensa. On kyttäämistä ja juoruja, liian innokkaita faneja silloin kuin haluaisivat olla rauhassa, niitä ketkä haluavat tutustua ystävääni lähinnä julkkispuolison maineen/rahojen/vastaavan vuoksi yms. 

Valitettavasti kyseessä on asia, johon ei oikein voi vaikuttaa. Ei toista voi vaatia vaihtamaan ammattia ja kumppanin kuuluu tukea toista urallaan, joten joko sun on vain kestettävä tai sitten sun on erottava. Jos suhteenne kuitenkin muuten on hyvä niin tuskin tahdot siitä luopua eikä varmaan kannatakaan. Tietysti jos taakka on vain liian raskas ja ahdistava sulle, niin pakkohan se sitten on, mutta kannattaa ainakin yrittää opetella asennoitumaan toisin. Oletko jutellut tuntemuksistasi puolisosi kanssa? Hän suhtautuu selvästi eri tavalla ja osaa olla välittämättä liikoja, ehkä hän osaisi neuvoa sua, miten voisit myös kehittyä sellaista suhtautumista kohti. Voit myös koittaa jutella asiasta muille läheisillesi tai vaikka jollekulle, jolta voit saada vertaistukea eli jolla myös julkkiskumppani. Ehkä keskustelun kautta saisit oloasi helpotettua ja samalla löydettyä keinoja ja ajatusmalleja, joiden kautta voisit työstää suhtautumistasi. Ystävästäni olen huomannut, että se on mahdollista - hän on kehittynyt paljon asian suhteen eikä enää välitä juurikaan esim. turhista juoruista, typeristä kommenteista tms. Tietynlainen varautuneisuus kyllä on ja toisaalta se voi olla tarpeenkin, kunhan se ei mene yli. 

Ja yksi konkreettinen vinkki: Lopeta nettikeskustelujen ja nettikommenttien lukeminen. Ymmärrän, että kiinnostaisi tietää mitä omasta kumppanista siellä puhutaan, mutta se ei ole sen arvoista. Varmasti pääsee vähemmällä mielipahalla ja ahdistuksella aiheeseen liittyen jos jättää niiden lukemisen kokonaan välistä.

Kiitos kommentista! Puolison kanssa tästä on puhuttu, mutta hän ei oikein ymmärrä suhtautumistani. "Sun täytyy vaan kasvattaa paksumpi nahka" tai jotain muuta yhtä avuliasta :D Kasvattaisin mielelläni paksun nahan, mutta en tiedä miten se onnistuu. Omasta mielestäni puolisoni on pätevä, älykäs, empaattinen ja hyvä työssään, joka on paljon vaativampaa kuin moni ajattelee. Koen tosi loukkaavana perusteettoman tai henkilöönmenevän arvostelun, yrittäisivät itse tehdä perässä. -ap

Vierailija
15/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ei auta muuta kuin olla ystävällinen näille suunsoittajille, hymyilet kauniisti ja kättelet. Sillä saa usein vastapuolen hiljaiseksi. Kysyt lempeästi mikä hätänä ja ole yliempaattinen. 

Kun työssäni tapaan ikäviä ihmisiä yritän aina muistuttaa itseäni siitä, että kohtaaminen kestää vain muutaman minuutin, joku toinen raukka joutuu elämään hänen kanssaan vuosikausia.

Vierailija
16/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentista! Puolison kanssa tästä on puhuttu, mutta hän ei oikein ymmärrä suhtautumistani. "Sun täytyy vaan kasvattaa paksumpi nahka" tai jotain muuta yhtä avuliasta :D Kasvattaisin mielelläni paksun nahan, mutta en tiedä miten se onnistuu. Omasta mielestäni puolisoni on pätevä, älykäs, empaattinen ja hyvä työssään, joka on paljon vaativampaa kuin moni ajattelee. Koen tosi loukkaavana perusteettoman tai henkilöönmenevän arvostelun, yrittäisivät itse tehdä perässä. -ap

Mun on pakko sanoa, että mä loukkaannun monien julkisuudessa toimivien ihmisten puolesta, kun näen heitä arvostelevia typeriä kommentteja. Arvostella toki saa, mutta herra jumala, miten tyhmiä monet ihmiset ovat! Ei mitään käsitystä mistään muusta kuin sohvalla piereskelystä.

Vierailija
17/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoitteluni, ap. Ihmiset ovat kyllä nykyään jotenkin oudon julmia ja kylmiä, ja suhtautuvat netissä näkemiinsä muihin ihmisiin kuin nämä olisivat jonkinlaisia paperinukkeja - siis ei ihmisinä ollenkaan.

Oma puolisoni on myös julkkis, mutta varmaan alavalinnasta johtuen hänen kohdallaan näkyvin huomio on naisten taholta tulevaa ihailua ja lähentelyä, usein myös suoranainen seksuaalista ahdistelua. Puolisoni on todella taitava käsittelemään tällaisia ihailijoita, varsinkin live-tilanteissa, koska niissä se ahdistelu pysyy paremmin muutenkin hallinnassa, mutta netin kautta häntä lähestytään myös tavoilla, jotka aidosti loukkaavat häntä. Jotkut naiset lähettävät mm. videoita omasta masturboinnistaan. Mieheni on kertonut noiden videoiden olevan tosi surullista katsottavaa, koska hän näkee ne niin, että nainen objektisoi siinä itsensä ja alentuu äärimmäisiin, itseään halventaviin tekoihin, kelvatakseen miehelle. Hän sanoo että haluaisi kertoa jokaiselle noista naisista, miten vähän häntä viehättää tuollainen käytös, ja että hän pitää itseään arvostavista ja itsenäisistä naisista. Mutta tietenkään hän ei voi sitä tehdä, koska mikä tahansa reagointi tuollaiseen yhteydenottoon vain lisäisi vettä myllyyn. Väärän viestinkin se antaisi, onhan mies onnellisesti varattu eikä usko koskaan enää olevansa sinkku tässä elämässä. Siispä mies vain blokkaa noita lähettävät tyypit ja tuhoaa videot. Muutama sellainen tapaus on joukossa, jotka luovat aina uuden sähköpostin, josta lähettävät lisää samaa tavaraa.. :/ Todella häiritsevää ja sairasta touhua.

Olen alusta asti opetellut olemaan tekemättä nettihakuja mieheni nimellä. Tämä ihan jo siksi, että mieheni tapauksessa myös minä hänen puolisonaan olen joutunut ihmisten vihan kohteeksi. Monen naisen mielestä en esimerkiksi ole riittävän kaunis olemaan mieheni kumppani. Suosittelen sinullekin, että opettelet eroon tuosta tavastasi lukea miestäsi koskevaa keskustelua netistä.

Olen myös ottanut sen asenteen, että miehen valinnat ovat hänen omiaan, ja minä tuen häntä haasteissaan siihen rajaan asti kuin pystyn, mutta en loputtomasti. Aina en jaksa kuunnella miehen selostusta siitä, kuinka moni nainen on taas yrittänyt tunkea iholle, vaikka ymmärränkin että hän jakaa noita juttuja kanssani lievittääkseen omaa ahdistustaan. Silloin yksinkertaisesti sanon, että en halua juuri nyt ajatella noita asioita ja pyydän vaihtamaan puheenaihetta. Olemme keskustelleet asian läpikotaisin, niin että tiedämme kumpikin toisen kannan ja ajatukset. Mies ei siksi loukkaannu, jos kieltäydyn toimimasta taakan jakajana, ja toisaalta minä en loukkaannu siitä jos mies joskus kokee tarvetta keventää mieltään.

Ehdotan, että sinäkin keskustelisit kumppanisi kanssa selkeästi ja ymmärrettävästi siitä, että nämä henkilökohtaisen elämän puolelle tunkevat ihmiset häiritsevät sinua, vaikka ymmärrätkin ettei mies asiaan ole syyllinen. Keksikää yhdessä ratkaisuja siihen, miten saat elää miehesi kanssa mahdollisimman normaalisti, siitä huolimatta että hänen työnsä on mitä on. Käykää vaikka tavallista harvemmin ravintolassa, mutta sen kerran kun menette, varatkaa kabinetti, jonne muut eivät näe. Tai lähtekää päiväretkelle Tallinnaan, jossa miestäsi ei tunnisteta. Ala tilata ruokaostoksia kotiinkuljetuksella sen sijaan, että käyt aina kaupassa, niin et ole "tarjolla" ihmisille niin useasti. Voisitte ehkä myös molemmat opetella katkaisemaan noita tilanteita nopeammin, kun joku tulee selostamaan mielipiteitään (tähän löytyy tarvittaessa varmasti ihan jonkinlaista valmennusapuakin). 

Ratkaisuja löytyy kyllä, kunhan ensin tiedostatte että tämä asia on sinun kannaltasi ongelma, ja että se kuormittaa suhdettanne. 

Vierailija
18/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onko sun puolisos saama kritiikki aiheellista? Mitäs jos muuttaisi käytöstään ja parantaisi toimintaansa.

Taidat olla yksi näistä netin "asiantuntijoista". Ehkä 10% kritiikistä on asiallista ja asiantuntevaa, 50% on täysin vailla asiantuntemusta tai ymmärrystä substanssista,

loput puhdasta ilkeilyä tai kännistä sössötystä. Kuvittele, että minä menisin vartin kaupan kassan työskentelyä seurattuani kertomaan, että "jumankauta just sä oot tässä yhteiskunnassa vialla, opettele tekemään työsi!". Tuntuuko reilulta? Julkisuus saa meidät kuvittelemaan, että tiedämme jonkun työstä tai elämästä, vaikka oikeasti olemme täysin kuutamolla. -ap

Vierailija
19/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina luullut, että Suomessa julkkikset saa olla suht rauhassa; suomalaiseen luonteeseen ei kuulu tungettelu tai lähentely. Olinpa väärässä! Netti on tehnyt kaikenlaisen häiriköinnin helpoksi, anonyyminä.

Vierailija
20/41 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, no tuosta kommentista yksinään ei ehkä hirveästi ole apua, koska helpommin sanottu kuin tehty :D Kuten jo sanoin tuossa aiemmassa kommentissani niin muut läheiset, joku vertaistukeen kykenevä yms voisivat myös olla sellaisia, joille jutella. Ehkä joku heistä osaisi sanoa muutakin ja keskustella laajemmin asiasta. Tai jos ei niin sitten vaikka jopa ihan joku ammattilainen voisi olla vaihtoehto :) Voi kuulostaa hassulta, mutta itse kävin opiskelujeni kautta sellaisessa lyhytterapiassa viime keväänä ja voin sanoa, että se oli tosi hyvä ja opettavainen kokemus. En kärsi mistään "varsinaisista ongelmista" eli ei ole mt-sairauksia, ei traumoja yms, vaan olen ihan onnellinen ja elämässäni kaikki on ihan ok. Mutta jokaisella meistä varmasti on ajatusmalleja yms, joita kehittää, niin mullakin oli. Ja sulla olisi nyt tämän suhteen ja tämä asia oikeasti vaivaa ja kuormittaa sua. Ei ammattilaiselle juttelun tarvitse tarkoittaa sitä, että asioiden pitää olla ihan hirveän huonosti jne, vaan kuka tahansa voi hyötyä siitä ja saada uusia näkökulmia ja keinoja, joilla tehdä elämästään vielä parempaa ja kehittyä ihmisenä lisää.

Tsempit, toivottavasti helpotusta fiiliksiin löytyy jotakin kautta! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme