Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: "Suomalaiset siirtäisivät kellot mieluiten talviaikaan", mikä tätä masokistista kansaa vaivaa?

Vierailija
17.10.2018 |

Miksi suomalaiset valitsivat pimeyden ja masennuksen? Mummot taas olleet äänestämässä tunnepohjalta "no kun sen nimikin on normaaliaika ja se on aina ollut"

Kommentit (382)

Vierailija
161/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Suomessa kesä ja talvi ovat niin ääri-ilmiöitä valon ja pimeyden suhteen, että oikea aika pitäisi määritellä siitä, kun päivä ja yö ovat suurinpiirtein yhtä pitkiä (eli syys-lokakuun vaihteessa). Tällöin omasta mielestäni on fiksuinta, että valoisaa olisi noin 7-19 eli kesäajan mukaan. Talviajan mukaan olisi 6-18 eli ilta olisi jo aika lyhyt ja aamulla taas kuudelta vielä normaalia työ- tai kouluaikaa tekevät nukkuvat pääosin. Joo aina on niitä, jotka heräävät aiemmin, mutta isojen massojen mukaan näin.

Nyt on lokakuu ja täällä päivä valkenee nyt vasta noin klo kahdeksan ja kesäajassa ollaan. Tässä kuitenkin ollaan vielä pimeämpiä aikoja kohti menossa yli kahden kuukauden ajan. Onko kiva jos valoisaa tulee vadta klo 10. Useimpien kumminkin täytyy mennä kouluun , töihin, hoitoon jne jo kahdeksaksi.

Koulussa, töissä ja hoidossa ollaan kuitenkin sähkövaloissa joten ihan sama mitä ulkona on. Sen sijaan iltapäivällä koululaisten ja hoitolasten olisi mukavampaa ulkoilla.

Itse työläisenä kiinnitän huomion keväisin nimenomaan piteneviin iltoihin ja ne piristävät. Toki aamujen valoistumisen huomaa myös mutta iltapäivä on se joka tuntuu.

Luovuta jo. Enemmistö on eri mieltä. Helpommalla pääset, kun menet neuvottelemaan työnantajasi kanssa uusista työajoista.

"Luovuta jo" - mitä ihmettä? Oli ensimmäinen viestini tähän keskusteluun!

Taitaa teille fanaatikoille olla vaikeaa kuulla järkeviä omien näkemysten vastaisia perusteluja kun täytyy heti lytätä höpisemällä jotain aiheen vierestä. Fiksu ihminen olisi yrittänyt kumota perusteluni osoittamalla missä olen väärässä.

Fiksuna iltavirkkuna en lähde kinastelemaan kaltaisesi kanssa. Vaan ehdotin sinulle hyvin toimivaa, järkevää ratkaisua: neuvottele työaikasi uusiksi. 

Vierailija
162/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäajan kannattajat ovat täysin tärähtäneitä!! Miksi ihmeessä halutaan enemmän valoa? Ilta kuuluu olla pimeä koska se rytmittää päivän.

Mikä ihme tollo kansa tämäkin on kun haluu sitä valoisuutta silloin kun ei pitäisi??

Itse ainakin meen sekasin kesäällä kun pitää mennä nukkumaan ja ulkona on kuin päivä.

Miten ne ulkomailla pärjää?? Siellä tulee pimeetä 18-20 maissa!! Illat on ihanan tunnelmallisia ja silloin on kiva tehdä kaikkea.

Kesäajan kannattajat taitaa olla ne jotka eivät ymmärrä mitään luonnosta, biologiasta ja elämästä!!!

Kuinka tollo pitää olla että haluu keinotekoinen aika???? Itse ainakin haluan olla synkronoitu luonnon kanssa. Menkää Lappiin asumaan niin ei tarvi enään koskaan kitua ja voitte valvoa!!

Tällä hetkellä elämme kesäajassa. Helsingissä alkaa tulla pimeää klo 18 maissa. Kuinka paljon aikaisemmin vielä mielestäsi pitää lokakuussa tulla pimeä, jotta sinä saat nukahdettua klo 22-23?

Minä sentään olen aikuinen enkä pelkää totuutta. Ymmärrän että asun pimeässä maassa ja jos ei kelpaisi niin muuttaisin valoisampaan. Ymmärrätkö että ulkomailla on täysin normaalia että tulee pimeetä kuudelta eikä se ketään haittaa.

Olen vankasti sitä mieltä että kesäajan ihmiset ovat yksinkertaisempia ja lapsellisempia. Ei osata yhtään sen laajemmalla ajatella kuin vain minäminä ja valo. Oikein pikkulapsi logiikalla mennään.

Ja miten nämä talviaikailijoiden argumentit sitten poikkeavat tuosta minäminä ja valo argumentoinnista? Ihan samaa jauhetaan, vain eri suuntaan. Eli minä haluan, että aamulla on valoisaa, kun minä ja minun lapset tykätään siitä enemmän. Mikä tuosta tekee jotenkin yhteiskunnallisesti relevanttia ja syvällisesti pohdiskelevaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Suomessa kesä ja talvi ovat niin ääri-ilmiöitä valon ja pimeyden suhteen, että oikea aika pitäisi määritellä siitä, kun päivä ja yö ovat suurinpiirtein yhtä pitkiä (eli syys-lokakuun vaihteessa). Tällöin omasta mielestäni on fiksuinta, että valoisaa olisi noin 7-19 eli kesäajan mukaan. Talviajan mukaan olisi 6-18 eli ilta olisi jo aika lyhyt ja aamulla taas kuudelta vielä normaalia työ- tai kouluaikaa tekevät nukkuvat pääosin. Joo aina on niitä, jotka heräävät aiemmin, mutta isojen massojen mukaan näin.

Nyt on lokakuu ja täällä päivä valkenee nyt vasta noin klo kahdeksan ja kesäajassa ollaan. Tässä kuitenkin ollaan vielä pimeämpiä aikoja kohti menossa yli kahden kuukauden ajan. Onko kiva jos valoisaa tulee vadta klo 10. Useimpien kumminkin täytyy mennä kouluun , töihin, hoitoon jne jo kahdeksaksi.

Koulussa, töissä ja hoidossa ollaan kuitenkin sähkövaloissa joten ihan sama mitä ulkona on. Sen sijaan iltapäivällä koululaisten ja hoitolasten olisi mukavampaa ulkoilla.

Itse työläisenä kiinnitän huomion keväisin nimenomaan piteneviin iltoihin ja ne piristävät. Toki aamujen valoistumisen huomaa myös mutta iltapäivä on se joka tuntuu.

Luovuta jo. Enemmistö on eri mieltä. Helpommalla pääset, kun menet neuvottelemaan työnantajasi kanssa uusista työajoista.

"Luovuta jo" - mitä ihmettä? Oli ensimmäinen viestini tähän keskusteluun!

Taitaa teille fanaatikoille olla vaikeaa kuulla järkeviä omien näkemysten vastaisia perusteluja kun täytyy heti lytätä höpisemällä jotain aiheen vierestä. Fiksu ihminen olisi yrittänyt kumota perusteluni osoittamalla missä olen väärässä.

Fanaattikoille? Mielestäni normaaliajan kannattajat ovat aika rauhallisia ja kesäajan enemmän fanaattista.

Aamun valoisuus pelastaa päivän.

Vierailija
164/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäajan kannattajat ovat täysin tärähtäneitä!! Miksi ihmeessä halutaan enemmän valoa? Ilta kuuluu olla pimeä koska se rytmittää päivän.

Mikä ihme tollo kansa tämäkin on kun haluu sitä valoisuutta silloin kun ei pitäisi??

Itse ainakin meen sekasin kesäällä kun pitää mennä nukkumaan ja ulkona on kuin päivä.

Miten ne ulkomailla pärjää?? Siellä tulee pimeetä 18-20 maissa!! Illat on ihanan tunnelmallisia ja silloin on kiva tehdä kaikkea.

Kesäajan kannattajat taitaa olla ne jotka eivät ymmärrä mitään luonnosta, biologiasta ja elämästä!!!

Kuinka tollo pitää olla että haluu keinotekoinen aika???? Itse ainakin haluan olla synkronoitu luonnon kanssa. Menkää Lappiin asumaan niin ei tarvi enään koskaan kitua ja voitte valvoa!!

Tällä hetkellä elämme kesäajassa. Helsingissä alkaa tulla pimeää klo 18 maissa. Kuinka paljon aikaisemmin vielä mielestäsi pitää lokakuussa tulla pimeä, jotta sinä saat nukahdettua klo 22-23?

On niitä muita kuukausiakin kuin lokakuu.

On toki, mutta kun nämä talviaikailijat tuntuvat olevan niin kovin huolissaan juurikin kaamosmasennuksesta ja siitä, että pimeät aamut/valoisat illat aiheuttavat niin kovin näiden oireiden lisääntymistä, niin sinä aikana, kun kaamosmasennuksen riski on olemassa, se on tuontaivaallisen sama, eletäänkö talvi- vai kesäaikaa. Jos et ole vuorotyöläinen, loka-maaliskuussa on kuitenkin pimeää/hämärää aamulla, kun heräät ja pimeys koittaa tuntikausia ennen kuin sinun pitää mennä nukkumaan. Sen sijaan masennuksen selättämiselle voisi kuvitella olevan väliä sillä, ehtiikö olla valoisana aikana hetkeäkään ulkona - ja tämä ei talviaikaa elettäessä onnistu kuin vapaapäivinä. Kesäaikaa eläessä ihmisillä olisi mahdollisuus luonnonvaloon myös arkipäivinä lukuunottamatta aivan sydäntalvea. 

Masentuneet ei kuule paljon ulkoile, jos ne ei jaksa nousta edes sängystään. Älä väännä asioita totuuden vastaisiksi.

Vierailija
165/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miksei nää aamuvirkut voi vaan käydä aamulenkillä. Kun kerran kehuvat otsalamppujaan ja kirkasvalolamppujaan. Iltavirkkuja ne ei auta, kun iltavirkut kulkevat luonnon tahdissa, ei keinovalojen.

Onko tämä huumoria?

Vai tarkoitatko sitä että ne jotka ilmoittavat itsensä iltavirkuiksi eivät ole valmiita muuttamaan omaa käytöstään kävi miten kävi ja sitten ollaan väsyneitä ja väärässä ajassa kun eivät ymmärrä että pieni muutos omassa toiminnassa helpottaisi huomattavasti elämää. 

Kun elämä lopulta on sitä että valitaan se pienin haitta ja suurin hyöty. Eli kun luovun villinaisen vuorokausirytmistä jaksan enemmän ja pääsen elämässä eteenpäin muuallekin kuin aamuyöstä baariin...

Vierailija
166/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset tarvitsee valoa terveyssyistä. Milloin ne ulkoilee, aamulla ennen koulua vai koulupäivän jälkeen? Ehdottomasti pysyvä kesäaika olisi parempi jo kansanterveyssyistä.

Tutkijat ovat kanssasi ehdottomasti ERI mieltä - kansanterveyssyistä pitäisi nimenomaan täälläkin olla aina se talviaika.

Ongelma vain on siinä, että ei tuota ole oikeasti tutkittu, vaan nämä asiaa kommentoineet asintuntijat ovat vetäneet johtopäätöksiä aivan eri asioita tutkineiden tutkimusten pohjalta omaan mututuntumaansa nojaten. Oikeasti olisi mielenkiintoista, jos joku tutkisi, miten esim. pienen koululaisen jaksamiseen vaikuttaa se, että sinä aikana, kun hän on koulussa ja päivärytmi on ulkoisesti säädelty, aurinko nousisi aikaisiin, mutta vain muutaman kuukauden ajan aamulla ehtisi olla oikeasti valoisaa, ennen kuin lapsi on sillä ensimmäisellä oppitunnilla. Sen sijaan suurimman osan tuota aikaa olisi pimeää silloin, kun lapsi pääsee kotiin ja voisi viettää aikaa ulkona pitempäänkin saaden siitä luonnonvalosta jotain hyötyäkin. Eli onko oikeasti parempi, että aamuliikenteessä lyhyen hetken ajan näkee vähän paremmin kouluun ja töihin mennessä, mutta vapaa-aika on sitten kokonaan pimeää, kuin se, että aamulla kouluun ja töihin mennään pimeässä, mutta illalla ehditään ulkoilla valoisaan aikaan? Vähän yli viikon päästä nimittäin ollaan taas siinä tilanteessa, että luonnonvaloa ei normaali työssäkäyvä näe kuin työpaikan ikkunasta - aamulla on pimeää ihan riippumatta siitä, ollaanko kesä- vai talviajassa, jos töihin mennään normaaliin vuoroon, ja illalla on pimeää heti kotiin tultaessa, toisin kuin kesäajassa, jolloin töiden jälkeen ehtisi edes nähdä sen auringon hetkellisesti.-

Pieni empiirinen tutkimus, eli omat lapset, toimii paremmin talviajassa. Itselleni ei väliä, mutta en jaksa kesäajan viksahtanaisuutta lasten kanssa. Teinistä huomaa eniten.

Pieni empiirinen tutkimus - koko meidän perhe on virkeämpi kesäajassa ja alkaa oirella väsymsytä vasta, kun on siirrytty talviaikaan, eikä kukaan näe päivänvaloa hereilläoloaikanaan ulkotiloissa. Todistaako se mitään väestötasolla? Ei. Todistaako sinun mututuntumasi sinun perheestäsi yhtään sen enempää? Ei. Todistaako tuo täysin eri asioita tutkineiden tutkimusten käyttö mutuilun pohjana, vaikka mutuilija on asiantuntija, yhtään mitään? Ei. Ainoa tapa oikeasti saada tietoa, on tutkia systemaattisesti, riittävän suurella otannalla ja riittävän pitkällä aikavälillä juuri sitä asiaa, jota halutaan selvittää. Ja tätä tutkimusta ei ole koskaan tehty, joten kaikki julkisuudessa annetut lausunnot ovat kyseisen asiantuntijam mielipiteiden sävyttämiä veikkailuja.

Tätä asiaa on tutkittu kauan ja laajasti maissa, joissa on useampia aikavyöhykkeitä eli Usassa ja Venäjällä. Mikään määrä tutkimusta ei riitä kesäaikajankkarille, sillä hänen mutunsa on parempaa kuin tutkimusten tulokset.

Vierailija
167/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se eduskunta sopia, että siirretään kelloja 4 tuntia taaksepäin. Silloin on jo varhain iltapäivällä kivan valoisaa.

Mietihän nyt uudestaan mihin suuntaan niitä kelloja pitäisi siirtää.

Tuntuu että huolestuttavan suurella määrällä ihmisiä ei ole ollenkaan käsitystä aurinkoajan ja kellonajan yhteydestä.

Ja nuoremmat, jotka ovat eläneet aina kesäaikahullutuksen aikana, kuvittelevat että se on normaali tilanne.

Nimenomaan kelloja pitää siirtää taaksepäin eli nyt klo 16 olisi vasta klo 12, hyvää aurinkoista aikaa ulkoilla.

Vierailija
168/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sentään olen aikuinen enkä pelkää totuutta. Ymmärrän että asun pimeässä maassa ja jos ei kelpaisi niin muuttaisin valoisampaan. Ymmärrätkö että ulkomailla on täysin normaalia että tulee pimeetä kuudelta eikä se ketään haittaa.

Olen vankasti sitä mieltä että kesäajan ihmiset ovat yksinkertaisempia ja lapsellisempia. Ei osata yhtään sen laajemmalla ajatella kuin vain minäminä ja valo. Oikein pikkulapsi logiikalla mennään.

Ja miten nämä talviaikailijoiden argumentit sitten poikkeavat tuosta minäminä ja valo argumentoinnista? Ihan samaa jauhetaan, vain eri suuntaan. Eli minä haluan, että aamulla on valoisaa, kun minä ja minun lapset tykätään siitä enemmän. Mikä tuosta tekee jotenkin yhteiskunnallisesti relevanttia ja syvällisesti pohdiskelevaa?

Koska uskon aamun valon auttavan kaikkia ihmisiä. Miksi kirkasvalolamppuja suositellaan aamuun, jos aamuvalo ei ole tärkeä elimistölle?

Vierailija
169/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein käsitä vouhotusta tuosta iltapäiväm valosta. Pääseekö jengi töistä jo puoliltapäivin, kerta syksyllä ja talvella voi olla valoisan aikaan ulkona?

Koukulaiset ja päiväkoti-ikäiset toki pystyvät ulkoilemaan siihen aikaan, mutta itse normaalia päivätyötä tekevänä en kyllä ehdi valoisan aikana syksyllä ja talvella ulos.

Meillä kyllä niin.aikuiset kuin lapset harrastavat ympäri vuoden, oli sää mikä tahansa, pimeää tai ei.

Vierailija
170/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös eläimille kesäaika olisi kärsimystä, sillä jo nyt se on kesällä haasteellinen.

Kerro lisää? Tietääkseni mummolan lehmät oli kesät laitumella onnellisena vuorokauden ympäri eikä ilmeisesti lypsymäärät kärsineet.

Villieläimet eivät taas tietääkseni tunne kelloa ollenkaan.

Vierailija
171/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa talviaikaa. On olemassa kesäaika ja normaaliaika. Todella masokista siirtää kelloja normaaliaikaan eli kello liikkuu auringon mukaan.

Vierailija
172/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan sama mitä kello näyttää, koska käyn vuorotöissä. Ja aikuinen lapseni on muuttanut pois kotoa, ettei tarvitse sitäkään herätellä. Mutta empaattisena ihmisenä ajattelen muita. Jos aamuherääminen on enemmistölle täällä Pohjolassa niin vaikeaa, niin miksi sitä pitäisi vielä lisää vaikeuttaa. Päivällä pääsee aikuinen ihminen ulos, jos järjestää oman elämänsä toivomaansa malliin. Yhteiskunnalle on tärkeää että mahdollisimman moni jaksaisi nousta töihin ja kouluun reippaina.

Vierailija
173/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa talviaikaa. On olemassa kesäaika ja normaaliaika. Todella masokista siirtää kelloja normaaliaikaan eli kello liikkuu auringon mukaan.

Normaaliaikana kello liikkuu auringon mukaan. Kesäaika on keksitty, feikkiaika.

Vierailija
174/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

yle propagandaa vaihteeksi. tuota kun toistetaan tarpeeksi niin kansa äänestää oikein ensi vuonna

Vierailija
175/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se eduskunta sopia, että siirretään kelloja 4 tuntia taaksepäin. Silloin on jo varhain iltapäivällä kivan valoisaa.

Mietihän nyt uudestaan mihin suuntaan niitä kelloja pitäisi siirtää.

Tuntuu että huolestuttavan suurella määrällä ihmisiä ei ole ollenkaan käsitystä aurinkoajan ja kellonajan yhteydestä.

Ja nuoremmat, jotka ovat eläneet aina kesäaikahullutuksen aikana, kuvittelevat että se on normaali tilanne.

Nimenomaan kelloja pitää siirtää taaksepäin eli nyt klo 16 olisi vasta klo 12, hyvää aurinkoista aikaa ulkoilla.

Nyt klo on 13.00 ja on valoisaa. Jos kelloa siirretään 4h taaksepäin, niin nyt olisi 9.00. ja valoisa aika olisi kohta ohi.

En ymmärrä ?

Vierailija
176/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuntuvat loisivan vain syrjäytyneet, työnvieroksujat, työttömät ja sosiaalisesti työrajoitteiset.

Suomen bisneselämäkin vaatii jatkuvaa talviaikaa, että olis enemmän yhteistä työaikaa lännen kanssa.

Tätä tärkeintä asiaa ei sossun tai kassan rahoilla elävä ymmärrä

Vierailija
177/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käytte talvella Islannissa , niin näette, mihin liika kikkailu aikavyöhykkeillä voi johtaa. Islantilaiset nääs noudattavat Britannian aikaa. Eli siis paljon idempänä olevaa aikaa, kuin mitä maan sijainti vaatisi.

Siis eräänlaista kesäaikaa  vuoden ympäri.

No sydäntalvella tuntuu, ettei päivä valkene koskaan, kuin vasta joskus 10-11 maissa. Illalla taas hiukan pidempään toki sitten valoisaa. Mutta synkeitä ovat ne aamut ja aamupäivät

Islantihan sijaitsee Pohjois-Suomen leveysasteilla

Sama ongelma olisi myös Suomessa, jos siirrytään kesäaikaan.

Eihän niitä aamun aikaisia tunteja voi tehokkaasti hyödyntää ulkotöissä esim. rakennuksilla, maa- ja puutarhatöissä, eläinten hoidossa jne. kun aamulla ilmankosteus on korkea ja maa kasteessa. Ja maa huokuu kylmyyttä, jolloin työteho on vain puolella teholla. Ja monet ovat joutuneet siirtämään jo nyt työaikaa myöhäisemmäksi.

Myös eläimille kesäaika olisi kärsimystä, sillä jo nyt se on kesällä haasteellinen.

Eikä tarvitse edes olla maanrakennusammattilainen, että tajuaa tämän. Ihan kun vaan omakotitaloni pihanurmikkoa ajelen, niin olen tajunnut tämän. Aamukosteus estää usein ajamasta nurmikkoa aamuisin. 

Vierailija
178/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro lisää? Tietääkseni mummolan lehmät oli kesät laitumella onnellisena vuorokauden ympäri eikä ilmeisesti lypsymäärät kärsineet.

Villieläimet eivät taas tietääkseni tunne kelloa ollenkaan.

Vilieläimet ne vasta kellon tuntevatkin. Eivät ikinä suostuisi mihinkään kesäaikaan tai muuhun feikkiaikaan. Niillä on sisäinen kello, joka on hemmetin tarkka, käy aina talviaikaa auringon mukaan.

Vierailija
179/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kommentteja lukiessa pitää aika kovasti sinnitellä. Koskaan ei tiedä mitä ihminen oikeadti tarkoittaa, kun monissa tuntuu olevan ihan sekaisin klo ja auringonvalo. Perustellaan juuri päinvastoin kuin sanotaan. Vaikea aihe😀.

Vierailija
180/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomalaiset valitsivat pimeyden ja masennuksen? Mummot taas olleet äänestämässä tunnepohjalta "no kun sen nimikin on normaaliaika ja se on aina ollut"

Ehkä mummot seuraavat aikaansa...tässä lääketiett.faktoihin perustuva tutkimus kesäajan haitoista

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/terveysasiantuntija-lataa-…