Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: "Suomalaiset siirtäisivät kellot mieluiten talviaikaan", mikä tätä masokistista kansaa vaivaa?

Vierailija
17.10.2018 |

Miksi suomalaiset valitsivat pimeyden ja masennuksen? Mummot taas olleet äänestämässä tunnepohjalta "no kun sen nimikin on normaaliaika ja se on aina ollut"

Kommentit (382)

Vierailija
221/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset. Jonkun lehden omassa äänestyksessä oli taustatietona ikä. Kesäaika oli sitä suositumpi, mitä nuoremmasta äänestäjäryhmästä oli kyse.

Johtuisko siitä, että vanhemmilla ihmisillä on kokemusta molemmista ajoista, niin osaavat erottaa paremman?

Hauku vielä vähän lisää vanhempia ihmisiä, niin saan lisää listaani kesäajan kannattajan ominaisuuksia.

Mikä kyseisessä kommentissa oli haukkumista?

Vierailija
222/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuvat loisivan vain syrjäytyneet, työnvieroksujat, työttömät ja sosiaalisesti työrajoitteiset.

Suomen bisneselämäkin vaatii jatkuvaa talviaikaa, että olis enemmän yhteistä työaikaa lännen kanssa.

Tätä tärkeintä asiaa ei sossun tai kassan rahoilla elävä ymmärrä

Kesäajan tuloa perusteltiin bisneksellä. Sen muistan kyllä hyvin. Säästöä sähköstä ja bisnekselle on etu aloittaa päivä ennen muita.

Venäjän bisnekset eivät nykyään ole maallemme niin tärkeitä, että meidän pitäisi toimia venäjän ajassa.

Nykyään kannattaa olla mieluummin samassa ajassa Keski-Euroopan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on se ja sama onko kesä- vai talviaika kunhan se vain pysyy samana vuoden ympäri!

Ihminen tottuu kyllä, kunhan säästyy tuolta älyttömältä aikojen siirtelyltä. Kenenkähän neronleimaus sekin aikanaan ollut. 

Vierailija
224/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on oikea. Kaikka maapallon eliöt omaavat samanlaiset solukellot kuin ihminen ja ne ovat synkronoituneet auringon valon mukaisesti. Tällöin se aika, jolloin aurinko on etelässä klo 12 on ainoa oikea aika. Tämä on ns. normaaliaika, eli talviaika.

Hehheh  - biologivitsi

Vierailija
225/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäaika on painajaista niille, jotka ovat unettomia. Valonpaljous on muutenkin niin järkyttävää ja epätodellista, että oikein pahaa tekee, tuntuu että kirjaimellisesti kuvottaa fyysisesti. Jos siirryttäisiin kokonaan kesäaikaan, se kostautuisi lopulta kaikille terveydellisesti. Sitäkö me haluamme? Unettomuus kostautui erittäin vakavasti itselleni. Menetin terveyteni.

Talviaika ei merkitse talvea. Se on normaaliaika. Se on sekä normaali talviaika että normaali kesäaika.

Ei kesä yhtään mihinkään siitä katoa, vaikka kello jätetään normaaliaikaan, onpahan vaan terveellisin ja luonnollisin vaihtoehto meille kaikille.

Sadistista siirtää keväällä kelloa eteenpäin. Minä ainkin olen kärsinyt siitä tosi paljon. Se on terveydelle erittäin vahingollista ja monelta kuolemalta oltaisiin vältytty.

Valon määrä ei vähene kuitenkaan, se pysyy samana vaikka siirrytään normaaliaikaan.

Miten voi olla noin vaikeaa ostaa joko:

A) Silmälaput

tai

B) Pimennysverhot

t. Pilkkopimeässä makuuhuoneessa ympäri vuoden hyvin unensa nukkuva ja joka aamu ilman mitään ongelmia heräävä kuolevainen

Kokeiltu on ihan kaikki. Ihan kaikki. Älä loukkaa, koska et voi tietää, mitä on paha unettomuus. Koeta valvoa 6 viikkoa putkeen. Älä nuku yhtään. Minä olen tehnyt niin pahimpina unettomuusjaksoina. Henkinen kantti kesti, mutta lopulta sairastuin fyysisesti. En juo, en ole koskaan edes kokeillut huumeita, elän terveellisesti jne. Turhaa kaikki, mitä tulee unettomuuteen! Kun kelloa siirrettiin eteenpäin ja valo lisääntyi vielä,enemmän, unettomuuteni tuli vielä pahemmaksi. Kun siirryttiin normaaliaikaan, nukuin paremmin.

Entäs kun minä herään kun aurinko nousee? Aamuyöstä ja nyt vielä aiemmin kun eimennä kesäaikaan. Minunko kärsimyksilläni ei ole mitään merkitystä?

Vierailija
226/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä! Ilmeisesti vielä ei ole aamuisin tarpeeksi pimeää, että kesäajan kannattajat ymmärtäisivät sen, miksi "talviaika" on se normaaliaika.

Ajatuksen tasolla kesäaika kuulostaa ideaalilta, kannatin sitä alkuun itsekin. Kuitenkin nyt pimeyden tullessa olen herännyt siihen, että aamuinen valo on kuin onkin ihan järkevä konsepti.

Mitä se aamupimeys sitten haittaa? Nytkin on talviaamulla pilkkopimeää kun töihin lähtee, joten mitä se tunti siinä tuntuisi? Elämä on iltapainotteista päivänvaloon verrattuna. Jos aamulla pimeys väsyttää niin sitten laittaa ajastimella lampun syttymään ennen herätystä. Iltaan sen sijaan lisävaloa ei saa. Kesäaika ainoa oikea valinta.

Niinhän se talvella menee. Aamupäivällä on pimeää ja iltapäivällä on pimeää.

Siinä välillä paistaa aurinko pari tuntia.

Onko sillä nyt suurta eroa tuleeko pimeys iltapäivällä kahdelta vai kolmelta?

Ihan helvetin pimeää kotiin lähtiessä on joka tapauksessa.

Ei kesäaika tuo yhtään ylimääräistä aurinkoista tuntia meille.

Vierailija
227/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäaika on painajaista niille, jotka ovat unettomia. Valonpaljous on muutenkin niin järkyttävää ja epätodellista, että oikein pahaa tekee, tuntuu että kirjaimellisesti kuvottaa fyysisesti. Jos siirryttäisiin kokonaan kesäaikaan, se kostautuisi lopulta kaikille terveydellisesti. Sitäkö me haluamme? Unettomuus kostautui erittäin vakavasti itselleni. Menetin terveyteni.

Talviaika ei merkitse talvea. Se on normaaliaika. Se on sekä normaali talviaika että normaali kesäaika.

Ei kesä yhtään mihinkään siitä katoa, vaikka kello jätetään normaaliaikaan, onpahan vaan terveellisin ja luonnollisin vaihtoehto meille kaikille.

Sadistista siirtää keväällä kelloa eteenpäin. Minä ainkin olen kärsinyt siitä tosi paljon. Se on terveydelle erittäin vahingollista ja monelta kuolemalta oltaisiin vältytty.

Valon määrä ei vähene kuitenkaan, se pysyy samana vaikka siirrytään normaaliaikaan.

Miten voi olla noin vaikeaa ostaa joko:

A) Silmälaput

tai

B) Pimennysverhot

t. Pilkkopimeässä makuuhuoneessa ympäri vuoden hyvin unensa nukkuva ja joka aamu ilman mitään ongelmia heräävä kuolevainen

Kokeiltu on ihan kaikki. Ihan kaikki. Älä loukkaa, koska et voi tietää, mitä on paha unettomuus. Koeta valvoa 6 viikkoa putkeen. Älä nuku yhtään. Minä olen tehnyt niin pahimpina unettomuusjaksoina. Henkinen kantti kesti, mutta lopulta sairastuin fyysisesti. En juo, en ole koskaan edes kokeillut huumeita, elän terveellisesti jne. Turhaa kaikki, mitä tulee unettomuuteen! Kun kelloa siirrettiin eteenpäin ja valo lisääntyi vielä,enemmän, unettomuuteni tuli vielä pahemmaksi. Kun siirryttiin normaaliaikaan, nukuin paremmin.

Entäs kun minä herään kun aurinko nousee? Aamuyöstä ja nyt vielä aiemmin kun eimennä kesäaikaan. Minunko kärsimyksilläni ei ole mitään merkitystä?

Tuo on helppo korjata pimentämällä makkari.

Silloin ei aamun valo pääse häiritsemään.

Iltasella valon säätäminen ei ole yhtä helposti toteutettavissa. Sitä pimeää kun pitää olla riittävän kauan että pimeähormoni alkaa toimimaan. Ihmisten pitäisi mennä illaksi kökkimään sinne pimeään makkariin.

Vierailija
228/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä! Ilmeisesti vielä ei ole aamuisin tarpeeksi pimeää, että kesäajan kannattajat ymmärtäisivät sen, miksi "talviaika" on se normaaliaika.

Ajatuksen tasolla kesäaika kuulostaa ideaalilta, kannatin sitä alkuun itsekin. Kuitenkin nyt pimeyden tullessa olen herännyt siihen, että aamuinen valo on kuin onkin ihan järkevä konsepti.

Mitä se aamupimeys sitten haittaa? Nytkin on talviaamulla pilkkopimeää kun töihin lähtee, joten mitä se tunti siinä tuntuisi? Elämä on iltapainotteista päivänvaloon verrattuna. Jos aamulla pimeys väsyttää niin sitten laittaa ajastimella lampun syttymään ennen herätystä. Iltaan sen sijaan lisävaloa ei saa. Kesäaika ainoa oikea valinta.

Niinhän se talvella menee. Aamupäivällä on pimeää ja iltapäivällä on pimeää.

Siinä välillä paistaa aurinko pari tuntia.

Onko sillä nyt suurta eroa tuleeko pimeys iltapäivällä kahdelta vai kolmelta?

Ihan helvetin pimeää kotiin lähtiessä on joka tapauksessa.

Ei kesäaika tuo yhtään ylimääräistä aurinkoista tuntia meille.

Tässä kuussa aurinko laskee kuudelta ja viime kuussa se laski seitsemältä.

Ensi vuonna ilman kesäaikaa tässä kuussa aurinko laskee viideltä ja viime kuussa kuudelta.

Kyllä se ainakin omassa elämässä tuntuu, kun illat ovat tunnin lyhyempiä.

Vierailija
229/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvä provo, mutta kysyn silti mitä masokistista on siinä että haluaa aamujen olevan valoisia ja iltojen pimeitä? En minä nukkumaan mennessä valoisuutta tarvitse vaan aamulla että piristyisi kun repii itsensä ylös sängystä töihin.

Suurimmalla osalla on edelleen sellainen työaika, että talvisin joutuu heräämään ennen kuin aurinko nousee joka tapauksessa. Suurin osa ei voi herätä vasta klo 8 tai 9.

Miksi ihmeessä tätä ei myönnetä? Voisiko joku vastata?

Vierailija
230/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaliajan puolesta liputtaa ne agraariajan aamuvirkut, joiden mielestä työt pitää aloittaa ennen sianpieremää.[/quote]

Aamuvirkut kannattaa tietenkin kesäaikaa. Että te ootte tyhymiä.[/quote]

Jep, kesäajassa joutuu nimenomaan heräämään aiemmin. Joka vuosi kauhea valitus kun siirrytään kesäaikaan, kun joutuu kääntämään rytminsä tunnin aiempaan ja nyt se onkin yhtäkkiä niin ihanaa aikaa? 

Vierailija
231/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaika voisi olla parempi Suomelle, liitetäänhän se takaisin Venäjään ehkä jo lähitulevaisuudessa, jolloin tsuhnat pääsisvät pietariin töihin oikeaan aikaan.

Vierailija
232/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyvässä kesäajassa meillä olisi puoli vuotta pimeitä aamuja (aurinko nousee kahdeksan jälkeen). Vain masokisti haluaa sellaista!

Vierailija
233/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän parasta olisi palata aikaan, joka oli ennen kesä-/talviajan keksimistä. Ihmiset marmattavat joka tapauksessa mutta tottuvat kaikkeen ajansaatossa. Hetkellisesti se valoisuus/pimeys lisääntyy mutta vuoden päästä ei koko asiaa edes huomata vaan taas valitetaan. Ainoa pysyvä asia on valitus - me suomalaiset tykätään valittaa.

Niin, se on se aikavyöhykkeen mukainen normaaliaika, jota on alettu talviajaksikin kutsumaan. 

Ennen kesäaikahullutuksen käyttöön ottoa kukaan ei sitä kaivannut eikä halunnutkaan. Otettiin käyttöön, "kun muuallakin", ja "säästäähän se kuulemma ehkä sähköä...". Idiotismia.

Vierailija
234/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pimeäkausi kestää muutaman kuukauden, eikä kesäaika tuo lisää valoa, halusimme sitä tai emme.

Jos tarkastellaan kokonaisuutta, Suomessa ei edes ole pulaa luonnonvalosta, kun suurin osaa vuotta on valoisaa ja kesällä pitkät valoisat yöt.

En ymmärrä, miten kesäaika antaisi lisää valoa vapaa-aikaan, vaikka työaika olisi 8-16 , tosin suurimmalla osalla työssäkäyvistä on jokin muu työaika.

Kerro ap. miten kesäaika lisäisi valon määrää kalenterivuoden aikana?

Se lisää illan ja siten ulkoiluun käytetyn ajan valoisuutta, esim. nyt kun on kesäaika pimeää tulee etelässä n. 18.30, talviaika jos olisi, pimeää olisi jo 17.30. Nykyihmsen elämän on painottunut kohti iltaa. Harva ulkoilee tai muuten oleilee ulkona aamuisin.

Tutkimuksen mukaan tuo elämän painottuminen iltaan on epäterveellistä. Suomessa iltavirkkuja on 14% ihmisistä ja heillä on suuremmat terveysriskit ja he jopa kuolevat nuorempana kuin aamuvirkut.

Uskon tämän. Olen lisäksi iltavirkku. Kesäaika pilasi unet lopullisesti ja terveys meni.

Vierailija
235/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvä provo, mutta kysyn silti mitä masokistista on siinä että haluaa aamujen olevan valoisia ja iltojen pimeitä? En minä nukkumaan mennessä valoisuutta tarvitse vaan aamulla että piristyisi kun repii itsensä ylös sängystä töihin.

Nämä on niitä samoja idioottimaisia ajatelmia, joita esiintyy naisvaltaisilla työpaikoilla.  Esimerkiksi naiset eivät suostu kolmivuorotyössä järjestykseen, aamu - ilta - yö vuorot.  Siellä on se kuvitteellinen muutaman tunnin etu, jota ei todellisuudessa ole koska sama tuntimäärä on kuitenkin oltava työssä.  Se että ihmisen terveyden kannalta asia menee väärin, ja vapaa-ajalla on ihan sekaisin , ei ole mitään merkitystä.    Sama se on tuossa kellon ajassakin, ihmisen rytmi kulkee paremmin luonnollisen ajan mukaan, se hyöty taas on kuvitteellinen, meillä on kuitenkin erilaiset vuoden ajat.     

Vierailija
236/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yllättynyt, että oikeasti näin monella valon määrä vaikuttaa nukkumiseen! :O Miten saatte nukuttua jos puoliso haluaa vaikka lukea sängyssä kirjaa myöhempään? Tai jos puoliso herää aiemmin ja laittaa valot päälle? Saatteko nukuttua lentokoneessa/autossa/junassa? Ihan uteliaisuuttani kyselen.

Vierailija
237/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuvat loisivan vain syrjäytyneet, työnvieroksujat, työttömät ja sosiaalisesti työrajoitteiset.

Suomen bisneselämäkin vaatii jatkuvaa talviaikaa, että olis enemmän yhteistä työaikaa lännen kanssa.

Tätä tärkeintä asiaa ei sossun tai kassan rahoilla elävä ymmärrä

Kesäajan tuloa perusteltiin bisneksellä. Sen muistan kyllä hyvin. Säästöä sähköstä ja bisnekselle on etu aloittaa päivä ennen muita.

Venäjän bisnekset eivät nykyään ole maallemme niin tärkeitä, että meidän pitäisi toimia venäjän ajassa.

Nykyään kannattaa olla mieluummin samassa ajassa Keski-Euroopan kanssa.

Eli kesällä nykyinen ns. talviaika ja talvella siirrettäisiin siitäkin tunti eteenpäin. Sitten illat olisin entistä enemmän pimeitä, mutta aamut valoisia. Sopii.

Vierailija
238/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäaika voisi olla parempi Suomelle, liitetäänhän se takaisin Venäjään ehkä jo lähitulevaisuudessa, jolloin tsuhnat pääsisvät pietariin töihin oikeaan aikaan.

Kesäajasta huuto, ettei vain sekin olisi Venäjän trollien aikaansaannosta!?!

Vierailija
239/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei halua nousta niin aikaisin.

Vierailija
240/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yllättynyt, että oikeasti näin monella valon määrä vaikuttaa nukkumiseen! :O Miten saatte nukuttua jos puoliso haluaa vaikka lukea sängyssä kirjaa myöhempään? Tai jos puoliso herää aiemmin ja laittaa valot päälle? Saatteko nukuttua lentokoneessa/autossa/junassa? Ihan uteliaisuuttani kyselen.

Minä olen _aina_ viimeinen joka nukahdan. Sitten kun/ jos nukahdan, aamuyöllä.

Heh, jos puoliso lukee kirjaa ennen nukkumaanmenoa, minulle ilta on vasta nuori.

Aikaiset aamuherätykset ennen sianpieraisua ovat hirveitä. Nuo jotka haluavat kesäajan, rakastavat aikaisia aamuherätyksiä ja valoisia iltoja.