Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: "Suomalaiset siirtäisivät kellot mieluiten talviaikaan", mikä tätä masokistista kansaa vaivaa?

Vierailija
17.10.2018 |

Miksi suomalaiset valitsivat pimeyden ja masennuksen? Mummot taas olleet äänestämässä tunnepohjalta "no kun sen nimikin on normaaliaika ja se on aina ollut"

Kommentit (382)

Vierailija
241/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvä provo, mutta kysyn silti mitä masokistista on siinä että haluaa aamujen olevan valoisia ja iltojen pimeitä? En minä nukkumaan mennessä valoisuutta tarvitse vaan aamulla että piristyisi kun repii itsensä ylös sängystä töihin.

Suurimmalla osalla on edelleen sellainen työaika, että talvisin joutuu heräämään ennen kuin aurinko nousee joka tapauksessa. Suurin osa ei voi herätä vasta klo 8 tai 9.

Miksi ihmeessä tätä ei myönnetä? Voisiko joku vastata?

Ja toisaalta vastaavasti suuri(n?) osa on töissä sellaiseen aikaan, että kotiin tullessa on joka tapauksessa pimeää, vaikka aurinko laskisikin kesäajan mukaan myöhemmin.

Vierailija
242/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä saa nukuttua, tai ei saa. Uneton ihminen ei voi koskaan etukäteen tietää sitä, nukkuuko vai eikö nuku. Jos nukkuukin, uni on koiranunta. Sama vaikka joku lukeekin, koska itse ei varmasti missään olosuhteissa kuitenkaan vielä olisi nukahtanut. Sitä on monta tuntia valveilla vielä sen jälkeen kun kaikki jo nukkuvat. Aivan kauheaa kun aurinko nousee aamulla niin aikaisin kun on kesä. En iloitse siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yllättynyt, että oikeasti näin monella valon määrä vaikuttaa nukkumiseen! :O Miten saatte nukuttua jos puoliso haluaa vaikka lukea sängyssä kirjaa myöhempään? Tai jos puoliso herää aiemmin ja laittaa valot päälle? Saatteko nukuttua lentokoneessa/autossa/junassa? Ihan uteliaisuuttani kyselen.

Minä olen _aina_ viimeinen joka nukahdan. Sitten kun/ jos nukahdan, aamuyöllä.

Heh, jos puoliso lukee kirjaa ennen nukkumaanmenoa, minulle ilta on vasta nuori.

Aikaiset aamuherätykset ennen sianpieraisua ovat hirveitä. Nuo jotka haluavat kesäajan, rakastavat aikaisia aamuherätyksiä ja valoisia iltoja.

Sori mutta aamu/iltavirkkuudella ja kesä/talviajan kannattamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Jos on, niin loogisesti juuri toisinpäin - iltavirkku haluaa ne valoisat illat, koska tykkää nukkua myöhempään (jos voi) ja puuhailla kaikenlaista myöhempään ja mennä nukkumaan myöhempään.

Vierailija
244/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on oikea. Kaikka maapallon eliöt omaavat samanlaiset solukellot kuin ihminen ja ne ovat synkronoituneet auringon valon mukaisesti. Tällöin se aika, jolloin aurinko on etelässä klo 12 on ainoa oikea aika. Tämä on ns. normaaliaika, eli talviaika.

Olet oikeassa ja pakko vielä lisätä sekin, että minulle (meille) bipolaarihäiriöisille kellonajan siiräminen on riesa. Tässä sairaudessa talviaika todellakin on ainoa ja oikea. Sairaudenhoidossa tärkeää on säännöllinen rytmi ja kellojen siirtely on meille oikeasti kuormittavaa.

Vierailija
245/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäajan kannattajat ovat maanviljelijäainesta. Jos kesäaika tulisi, siitä vaan viljelemään maata. Kannattaa muuttaa Lappiin viljelemään. Siellä on kesällä valoisaa yötä päivää.

Tai muuttaa esim. Moskovaan tai jonnekin muualle, missä kellonaika tuntuu sopivalta. Asutte väärässä paikassa. Minä pysyn mieluummin täällä jos siirrytään normaaliin aikaan.

Vierailija
246/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tietää, onko kukaan talviajan kannattaja oikeasti katsonut, mitä tuo nykyisen normaaliajan eläminen myös kesällä tarkoittaisi Ruuhka-Suomen alueella, missä kuitenkin valataosa väestöstä asuu. Esim. kesäkuussa pahimmillaan aurinko nousisi Helsingissä klo 2:51 eli keskellä yötä ja laskisi klo 21:50 eli siinä vaiheessa, kun ihmiset ovat juuri ehkä päässeet terasseille mukavasti asettumaan. Turussa nuo ajat olisivat 2:59 ja 22:00, Tampereella 2:39 ja 22:10. Ei mitään järkeä oikeasti...

Vai terassiajoista tässä sittenkin on kysymys?

Vierailija
247/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäajan jos valitsisi, niin silloinhan talvisin olisi pimeämpää iltspäivällä. Se kai merkitsee monille eniten.

Itselleni koko asia on samantekevä.

Kesäajassa iltapäivisin on valoisampaa. Talviajassa, jossa kelloa siirretään taaksepäin, on aamuisin valoisampaa. Mieti: nyt pimeää klo 18, jos kelloa siirretään taaksepäin, on kello 17. Voit kokeilla vaikka tänään.

Vierailija
248/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te kesäajan kannattajat tajuatte että kesäaika on UTC+3, moskovan aika. Eurooppaa päin tässäkin asiassa kannattaa mennä.

Ihan mielenkiinnosta, mitä kuvittelet tällä hetkellä kellon olevan Moskovassa? Kun tämä viesti lähtee, kello on täällä Suomessa 15:45 ja Moskovassa aivan täsmälleen saman verran. Näin on tällä hetkellä yli puolet vuodesta. Onko sen takia jotain vakavaa tapahtunut?

Vierailija
249/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäajan kannattajat ovat maanviljelijäainesta. Jos kesäaika tulisi, siitä vaan viljelemään maata. Kannattaa muuttaa Lappiin viljelemään. Siellä on kesällä valoisaa yötä päivää.

Tai muuttaa esim. Moskovaan tai jonnekin muualle, missä kellonaika tuntuu sopivalta. Asutte väärässä paikassa. Minä pysyn mieluummin täällä jos siirrytään normaaliin aikaan.

Maanviljelijiöille(kin) kesäaika on huono, koska kaste häviää tuntia myöhemmin kuin normaaliajassa, ja hommiin pääsee myöhemmin.

Vierailija
250/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäaika on painajaista niille, jotka ovat unettomia. Valonpaljous on muutenkin niin järkyttävää ja epätodellista, että oikein pahaa tekee, tuntuu että kirjaimellisesti kuvottaa fyysisesti. Jos siirryttäisiin kokonaan kesäaikaan, se kostautuisi lopulta kaikille terveydellisesti. Sitäkö me haluamme? Unettomuus kostautui erittäin vakavasti itselleni. Menetin terveyteni.

Talviaika ei merkitse talvea. Se on normaaliaika. Se on sekä normaali talviaika että normaali kesäaika.

Ei kesä yhtään mihinkään siitä katoa, vaikka kello jätetään normaaliaikaan, onpahan vaan terveellisin ja luonnollisin vaihtoehto meille kaikille.

Sadistista siirtää keväällä kelloa eteenpäin. Minä ainkin olen kärsinyt siitä tosi paljon. Se on terveydelle erittäin vahingollista ja monelta kuolemalta oltaisiin vältytty.

Valon määrä ei vähene kuitenkaan, se pysyy samana vaikka siirrytään normaaliaikaan.

Miten voi olla noin vaikeaa ostaa joko:

A) Silmälaput

tai

B) Pimennysverhot

t. Pilkkopimeässä makuuhuoneessa ympäri vuoden hyvin unensa nukkuva ja joka aamu ilman mitään ongelmia heräävä kuolevainen

Kokeiltu on ihan kaikki. Ihan kaikki. Älä loukkaa, koska et voi tietää, mitä on paha unettomuus. Koeta valvoa 6 viikkoa putkeen. Älä nuku yhtään. Minä olen tehnyt niin pahimpina unettomuusjaksoina. Henkinen kantti kesti, mutta lopulta sairastuin fyysisesti. En juo, en ole koskaan edes kokeillut huumeita, elän terveellisesti jne. Turhaa kaikki, mitä tulee unettomuuteen! Kun kelloa siirrettiin eteenpäin ja valo lisääntyi vielä,enemmän, unettomuuteni tuli vielä pahemmaksi. Kun siirryttiin normaaliaikaan, nukuin paremmin.

Entäs kun minä herään kun aurinko nousee? Aamuyöstä ja nyt vielä aiemmin kun eimennä kesäaikaan. Minunko kärsimyksilläni ei ole mitään merkitystä?

Sama neuvo, mikä minulle annettiin: laita silmälaput ja pimennysverho makkariin. Minä yleensä valvon vielä kesällä kun aurinko nousee. Onnittelut, jos sinä olet saanut unta.

Vierailija
251/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yllättynyt, että oikeasti näin monella valon määrä vaikuttaa nukkumiseen! :O Miten saatte nukuttua jos puoliso haluaa vaikka lukea sängyssä kirjaa myöhempään? Tai jos puoliso herää aiemmin ja laittaa valot päälle? Saatteko nukuttua lentokoneessa/autossa/junassa? Ihan uteliaisuuttani kyselen.

Heh, jos puoliso lukee kirjaa ennen nukkumaanmenoa, minulle ilta on vasta nuori.

Aikaiset aamuherätykset ennen sianpieraisua ovat hirveitä. Nuo jotka haluavat kesäajan, rakastavat aikaisia aamuherätyksiä ja valoisia iltoja.

Sori mutta aamu/iltavirkkuudella ja kesä/talviajan kannattamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Jos on, niin loogisesti juuri toisinpäin - iltavirkku haluaa ne valoisat illat, koska tykkää nukkua myöhempään (jos voi) ja puuhailla kaikenlaista myöhempään ja mennä nukkumaan myöhempään.

Väärin.

Iltavirkku (työssäkäyvä) tarvitsee valoisat aamut, koska muuten on kovin vaikeaa töihinlähtö. Illalla kyllä osaa kukkua, oli valoisaa tai pimeää. Mutta mieluimmin illalla ajoissa pimeää, ettei valvominen lähde ihan lapasesta.

Vierailija
252/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus: olen iltavirkku, mutta en halua valoisia iltoja. Jaksan puuhata mainiosti illallakin ilman päivänvaloa.

Vierailija
253/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pimennysverhot makkarissa. Puolisosta on erottu. Liikennevälineissä vedän pipon silmille. Olen hyvä nukkuja, mutta iltavirkku.

Vierailija
254/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin.

Iltavirkku (työssäkäyvä) tarvitsee valoisat aamut, koska muuten on kovin vaikeaa töihinlähtö. Illalla kyllä osaa kukkua, oli valoisaa tai pimeää. Mutta mieluimmin illalla ajoissa pimeää, ettei valvominen lähde ihan lapasesta.

Juuri näin. Tätä se tarkoittaa. Valvominen lähtee lopulta lapasesta.

Vierailija
255/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäaika on painajaista niille, jotka ovat unettomia. Valonpaljous on muutenkin niin järkyttävää ja epätodellista, että oikein pahaa tekee, tuntuu että kirjaimellisesti kuvottaa fyysisesti. Jos siirryttäisiin kokonaan kesäaikaan, se kostautuisi lopulta kaikille terveydellisesti. Sitäkö me haluamme? Unettomuus kostautui erittäin vakavasti itselleni. Menetin terveyteni.

Talviaika ei merkitse talvea. Se on normaaliaika. Se on sekä normaali talviaika että normaali kesäaika.

Ei kesä yhtään mihinkään siitä katoa, vaikka kello jätetään normaaliaikaan, onpahan vaan terveellisin ja luonnollisin vaihtoehto meille kaikille.

Sadistista siirtää keväällä kelloa eteenpäin. Minä ainkin olen kärsinyt siitä tosi paljon. Se on terveydelle erittäin vahingollista ja monelta kuolemalta oltaisiin vältytty.

Valon määrä ei vähene kuitenkaan, se pysyy samana vaikka siirrytään normaaliaikaan.

Miten voi olla noin vaikeaa ostaa joko:

A) Silmälaput

tai

B) Pimennysverhot

t. Pilkkopimeässä makuuhuoneessa ympäri vuoden hyvin unensa nukkuva ja joka aamu ilman mitään ongelmia heräävä kuolevainen

Kokeiltu on ihan kaikki. Ihan kaikki. Älä loukkaa, koska et voi tietää, mitä on paha unettomuus. Koeta valvoa 6 viikkoa putkeen. Älä nuku yhtään. Minä olen tehnyt niin pahimpina unettomuusjaksoina. Henkinen kantti kesti, mutta lopulta sairastuin fyysisesti. En juo, en ole koskaan edes kokeillut huumeita, elän terveellisesti jne. Turhaa kaikki, mitä tulee unettomuuteen! Kun kelloa siirrettiin eteenpäin ja valo lisääntyi vielä,enemmän, unettomuuteni tuli vielä pahemmaksi. Kun siirryttiin normaaliaikaan, nukuin paremmin.

Entäs kun minä herään kun aurinko nousee? Aamuyöstä ja nyt vielä aiemmin kun eimennä kesäaikaan. Minunko kärsimyksilläni ei ole mitään merkitystä?

Ei. 1-5 000 000. Mieti nyt itsekin.

Vierailija
256/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kanssa monta kuukautta ihan sekaisin, kun kelloja siirretään keväällä. Paluu talviaikaan syksyllä menee paljon helpommin.

Vierailija
257/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ottaa Venäjästä mallia, siellä siirryttiin pysyvään kesäaikaan, ja neljän vuoden päästä siirryttiin pysyvään normaaliaikaan, kun todettiin ettei se kesäaika ollutkaan hyvä.

Vierailija
258/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa mitä me ollaan tehty meidän lapsien terveydelle näillä siirtelyillä. Tuhottu niiden terveys. Eikö yhtään hävetä?

Vierailija
259/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen valoherkkä illanvirkku, ja toivon just päinvastoin. Aamut on hankalia, mutta valoisuus helpottaa todella paljon. Illalla taas jaksaa valvoa vaikka olisi kuinka pimeää.

Vierailija
260/382 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi edes teoreettinen mahdollisuus nauttia valosta iltapäivällä pidempään kesäajalla. Talvisin on aina pimeää kun lähtee kouluun/töihin ja on pimeää, kun pääsee koulusta/töistä. Ihmiset kykkii koko valoisan hetken sisällä. Siksi kannatin kesäaikaa.