Minkä vuoksi mun paino nousee AINA kun syön terveellisemmin?
Olen normaalipainoinen, että siinä mielessä ei haittaa, mutta ihmetyttää vaan.
Jos syön mitä sattuu enkä vahdi ruoka-aikoja, paino pysyy samana. Välillä tulee kausia (niinkuin nyt), kun katson enemmän mitä syön ja silloin aina paino nousee pari kiloa.
Lopetin viikko sitten lihansyönnin enkä syö mitään sokerista. Syön siis pääosin hedelmiä, viljaa ja vihanneksia. Juon vain vettä, en mitään muuta.
Paino on selkeästi tuossa mahan kohdalla. Tekee mieli pitää housunnappia auki.
Tuntuu, että kroppa kapinoi ja haluaa mun palaavan entiseen ruokavalioon...
Kommentit (67)
Nyt ymmärrän miks lihon. Tsekkasin eilen suosikkisuklaani kalorit, yhdessä 200 gramman levyssä on kaloreita niin paljon, että hiit trainerillä pitäis polkea 5:nä (!) päivänä yli puoli tuntia, eli 250 kilokaloria per laaki. Apua!
Kun ei tykkää syömästään ruuasta niin paljoa niin sitä tekee mieli syödä määrällisesti enemmän ja kaloreita kertyykin enemmän sitten. Jos itse syön epäterveellisesti niin saatan syödä jonkun pitsan ja munkin päivässä ja kalorit jäävät loppujen lopuksi aika vähäisiksi. Jos ruoka on tosi hyvää niin siitä "tyydyttyy" pitkäksi aikaa vaikka aina väitetään että valkoinen ja vilja veisivät verensokerin taas nopeasti alas.
Minulle käy myös noin. Jos syön terveellisesti niin lihon heti pari kiloa mutta jos vedän mitä herkkua/paskaa vaan huvittaa niin paino pysyy samana.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei tykkää syömästään ruuasta niin paljoa niin sitä tekee mieli syödä määrällisesti enemmän ja kaloreita kertyykin enemmän sitten. Jos itse syön epäterveellisesti niin saatan syödä jonkun pitsan ja munkin päivässä ja kalorit jäävät loppujen lopuksi aika vähäisiksi. Jos ruoka on tosi hyvää niin siitä "tyydyttyy" pitkäksi aikaa vaikka aina väitetään että valkoinen ja vilja veisivät verensokerin taas nopeasti alas.
*valkoinen vilja ja sokeri
Suolistosi voi silloin paremmin ja ruoka todella imeytyy?
Mulla on vähän sama juttu. Paino pysyy ihan samana (1-2kg normaali vaihtelu) jos syön sen kummemmin miettimättä (kunhan ei mitään kauheeta mässyä vedä jokapäivä) mutta kun koitan syödä terveellisemmin niin paino ei tipu eikä nouse välttämättä mutta olo on ihan hirveän turvoksissa ja kiukkuinen :(
normaalisti syön siis aamupalaksi jonkun jugurtit ja leivän joskus 9 maissa, saatanpa syödä suklaatakin, päivällä töissä työpaikkalounasta, yleens suunnilleen lautasmallin mukaan muutamalla leipäpalalla, iltapäivällä en syö välttämättä mitään tai sitten jonkun leivän tai riisikakkuja tai välipalapatukan, kotona syön normiruokaa esim. perus kanaa ja riisiä + salaattia. Ilalla en välttämättä enää syö muuta tai sitten jotain leipää tai jugurttia ehkä.
Tervellisesti syödessä syön yleensä aamulla puuroa raejuustolla ja marjoilla, päivällä salaattia (esim tonnikalaa, salaatti, kurkku, tomaatti, feta) ja iltapäivällä rahkaa 2dl, kotona vähän pastaa, kanaa ja kasviksia, illalla joku smoothie rahkasta ja marjoista yms. jälkimmäisen pitäsi olla kaikella järjellä terveelisempi mutta silti siinä ei oo paljon eroa muuta kun että olo on paskempi :(
paino on n. 65-66kg/158cm eli muutama kilo ylimääräisät on mutta se ei minua haittaa koska rasva on lähinnä rinnoissa ja takapuolessa joten en näytä kauhean isokokoiselta painosta huolimatta kun käyn salillakin.
Painossa ero tapahtuu ainoastaan silloin jos näiden normisyömisten lisäksi kävelen paljon. Siis tyyliin 5km joka päivä, silloin paino saattaa tippua 1-3kg mutta palautuu aina takasin normiin sitten :/ !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä juttu. Tarkistan vielä tuota mun ruokavaliota. Vähän hakemista tämä, kun oikeasti ennen söin melkein mitä sattuu.
Ehkä syön jatkossa kasviksia, pähkinöitä, siemeniä, papuja, täysjyväviljatuotteita, kalaa ja tuoreita marjoja (kohtuudella)?
ApEt tarvitse siemeniä mihinkään. Eikä lihaa tarvitse jättää pois. Pavut on jees jos suolisto ei pillastu niistä. Täysjyvässä on kuoren haitalliset aineet jäljellä. Kuitua saa kasviksista joten ei sitä ruisleipää ole pakko syödä.
Lihaa en ota enää ruokavalioon. Kalaa syön kyllä. Mulla on tähän myös eettiset syyt takana, mutta ihan terveydellisetkin syyt (syöpäriski). Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vähän sama juttu. Paino pysyy ihan samana (1-2kg normaali vaihtelu) jos syön sen kummemmin miettimättä (kunhan ei mitään kauheeta mässyä vedä jokapäivä) mutta kun koitan syödä terveellisemmin niin paino ei tipu eikä nouse välttämättä mutta olo on ihan hirveän turvoksissa ja kiukkuinen :(
normaalisti syön siis aamupalaksi jonkun jugurtit ja leivän joskus 9 maissa, saatanpa syödä suklaatakin, päivällä töissä työpaikkalounasta, yleens suunnilleen lautasmallin mukaan muutamalla leipäpalalla, iltapäivällä en syö välttämättä mitään tai sitten jonkun leivän tai riisikakkuja tai välipalapatukan, kotona syön normiruokaa esim. perus kanaa ja riisiä + salaattia. Ilalla en välttämättä enää syö muuta tai sitten jotain leipää tai jugurttia ehkä.
Tervellisesti syödessä syön yleensä aamulla puuroa raejuustolla ja marjoilla, päivällä salaattia (esim tonnikalaa, salaatti, kurkku, tomaatti, feta) ja iltapäivällä rahkaa 2dl, kotona vähän pastaa, kanaa ja kasviksia, illalla joku smoothie rahkasta ja marjoista yms. jälkimmäisen pitäsi olla kaikella järjellä terveelisempi mutta silti siinä ei oo paljon eroa muuta kun että olo on paskempi :(
paino on n. 65-66kg/158cm eli muutama kilo ylimääräisät on mutta se ei minua haittaa koska rasva on lähinnä rinnoissa ja takapuolessa joten en näytä kauhean isokokoiselta painosta huolimatta kun käyn salillakin.
Painossa ero tapahtuu ainoastaan silloin jos näiden normisyömisten lisäksi kävelen paljon. Siis tyyliin 5km joka päivä, silloin paino saattaa tippua 1-3kg mutta palautuu aina takasin normiin sitten :/ !
En kyllä ihan hirveästi näe noilla eroa... Etkö voisi kehitellä jotain välimuotoa, että söisit suunnilleen niin kuin normaalisti mutta lisäisit vähän kasviksia ja vähentäisit sokerin ja eläinrasvan määrää? Pääasia että voit koko ajan hyvin, parilla ylimääräisellä kilolla ei ole terveyden kannalta mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkinä voin laittaa mun eiliset syömiset, jos jotain kiinnostaa 😁
Aamulla 2 ruisleipää juustosiivulla ja tomaatilla, kuppi kahvia kauramaidolla.
Lounaaksi kananmuna-/vihersalaatti, vettä.
Iltapäivällä banaani ja kuppi kahvia kauramaidolla.
Iltaruoalla spagettia ja tonnikala-tomaattikastike, vettä.
Illalla 2 kiiwiä ja kourallinen auringonkukansiemeniä.
Voin sanoa ettei varmaan ollut kiva nukkua samassa huoneessa mun suolikaasujen kanssa...
Ap
Kyllä minä heti lihon jos syön vähänkin leipää tai jotain spagettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä juttu. Tarkistan vielä tuota mun ruokavaliota. Vähän hakemista tämä, kun oikeasti ennen söin melkein mitä sattuu.
Ehkä syön jatkossa kasviksia, pähkinöitä, siemeniä, papuja, täysjyväviljatuotteita, kalaa ja tuoreita marjoja (kohtuudella)?
ApEt tarvitse siemeniä mihinkään. Eikä lihaa tarvitse jättää pois. Pavut on jees jos suolisto ei pillastu niistä. Täysjyvässä on kuoren haitalliset aineet jäljellä. Kuitua saa kasviksista joten ei sitä ruisleipää ole pakko syödä.
Lihaa en ota enää ruokavalioon. Kalaa syön kyllä. Mulla on tähän myös eettiset syyt takana, mutta ihan terveydellisetkin syyt (syöpäriski). Ap
Ei lihansyönnillä ole mitään tekemistä syöpäriskin kanssa. Toki voit muiden syiden takia olla sitä syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkinä voin laittaa mun eiliset syömiset, jos jotain kiinnostaa 😁
Aamulla 2 ruisleipää juustosiivulla ja tomaatilla, kuppi kahvia kauramaidolla.
Lounaaksi kananmuna-/vihersalaatti, vettä.
Iltapäivällä banaani ja kuppi kahvia kauramaidolla.
Iltaruoalla spagettia ja tonnikala-tomaattikastike, vettä.
Illalla 2 kiiwiä ja kourallinen auringonkukansiemeniä.
Voin sanoa ettei varmaan ollut kiva nukkua samassa huoneessa mun suolikaasujen kanssa...
Ap
Näköjään paljon viljaa ja hedelmäsokeria.
Aamiaiseksi kunnon proteiiniannos, lounaalla kasviksia, salaattia, kalaa tai vaaleaa lihaa.
Välipaloiksi käy hyvin siemenet ja pähkinät.
Illalla paljon kasviksia ja hieman protskuja.
Näissä muodikkaissa eläinrasvadieeteissä kummastuttaa se miten huolettomasti aina suositellaan viljojen jättämistä pois. Pieni osa ihmisistä toki on joillekin viljoille allergisia, mutta jos ei ole allergiaa, ei kannata torjua viljoja. Täysjyvävilja on loistava kuidun, mineraalien, hyvien hiilihydraattien, kasviproteiinin ja luonnollisen rasvan lähde. Usein tuntuu, että ihmiset eivät millään tajua ettei täysjyvävilja ole sama asia kuin vehnäjauho tai sokeri.
Vierailija kirjoitti:
Voit olla allerginen viljoille. Minulla oli sama ongelma terveellisten ruokien kanssa. Voin huonosti ja lihoin, oli turvotusta ja närästystä ja päänsärkyä. Selvisi sitten, että suurin osa ruoka-aineista aiheuttaa allergisen reaktion; kaikki viljat pois, juurekset pois, tärkkelystä sisältävät hedelmät kuten banaani ja mango pois, rypäleet ja tomaatti ärsyttää suolta. Välillä on kausia jolloin kestän tummaa suklaata, soijatuotteita, kanaa ja kananmunia, välillä taas en. Kaurapohjaiset ja muut viljapohjaiset tuotteet ovat ehdottomasti kiellettyjen listalla.
Kokeile FODMAP, Paleo tai Keto ruokavalioita, jos niistä olisi apua.
Minkä vuoksi mulla ei sitten aiemmin ole tullut viljasta mitään oireita? En syö sitä nyt yhtään enempää kuin ennen. Itseasiassa söin sitä ennen enemmän. Saatoin syödä esim. paahtoleipää juuri ennen nukkumaanmenoa. Nyt syön tilalla esim. kiiwin tai omenan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lihansyönnillä ole mitään tekemistä syöpäriskin kanssa. Toki voit muiden syiden takia olla sitä syömättä.
Punaisen lihansyönnillä on yhteys syöpäsairauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Uusi ruokavalio vain turvottaa ja kerryttää nestettä. Odota pidempi aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
http://hyvinvointi.ts.fi/terveys/punainen-liha-terveysriski/
Vierailija kirjoitti:
Uusi ruokavalio vain turvottaa ja kerryttää nestettä. Odota pidempi aika.
Tuota mäkin mietin. Pitää katsoa pidemmällä aikavälillä. Nyt menty kuitenkin vasta viikko näin... Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
http://hyvinvointi.ts.fi/terveys/punainen-liha-terveysriski/
Noinhan siinä artikkelissa virheellisesti sanotaan, mutta punaista lihaa ei tutkittu, vaan kaikki makkarat ja hampurilaiset oli sekaisin samassa sopassa. Tutkimusta et varmaankaan ole edes lukenut.
No älä ihmeessä syö noin, jos voit huonosti!