Lentomatkustamista vastaan öyhöttävät eivät halua tai voi itse matkustaa
Esim. ei ole rahaa matkustaa, niin ei haluta, että kukaan muukaan pääsee mihinkään.
Kommentit (61)
Myös minä olen tehnyt ihan tietoisen valinnan siinä, että matkustan lentokoneella kohtuullisissa määrin. Yleensä maksimissaan yksi edes-takainen lento vuodessa. Muut lomat vietetään eri puolilla Suomea. Täälläkin on ihanaa lomailla. <3 En pystyisi luopumaan etelän matkoista kokonaan, mutta minulle riittää yksi vuodessa, eikä tarvitse edes joka vuosi. Kyse ei ole rahasta. Joskus meillä esim. lapin loma voi maksaa saman verran kuin edullinen etelän loma, silti valitsemme usein lapin.
Onhan se tottakai helpompi kouhkata sellaisesta, mikä on itselle helppoa. Mutta kyllä jokaisen pitäisi miettiä omia vaikutusiaan ympäristölle ja miettiä niitä keinoja, joille itse voisi vähentää maapallon kuormittamista. En itsekään elä hippeillen ja joka asiassa maapalloa ajatellen, mutta pienin askelin on helppo edetä koko ajan ekologisempaan ja kestävämpään elämäntapaan. Mulla on monia tapoja/asioita joita olen tehnyt toisin vielä vaikkapa vuosikin sitten ja nyt ne on niin normaali osa elämää, että tuntuisi suorastaan typerältä palata vanhaan.
En oo koskaan lentänyt, tuskin tulen lentämäänkään. En ole mielestäni silti mitenkään pullossa kasvanut, tiedän hyvin paljon eri maista ja kulttuureista, vaikken ole niissä koskaan käynyt. Onhan minulla televisio, netti ja osaan lukea kirjojakin.
Amerikkalaisistakaan valtaosa ei ole koskaan poistunut omasta osavaltiostaan, tai ainakaan lentänyt. Mutta täällä luullaan ohjelmien ja elokuvien perusteella, että ne kaikki lentävät usaa pitkin poikin.
Vierailija kirjoitti:
Mä "öyhötän" siksi, että siitä minun olisi helpointa luopua. Ja olen jo luopunutkin monena vuonna. Lapsista, lemmikeistä, ruuasta ja autosta (syrjäisen asumiseni vuoksi) en halua luopua.
Joopa joo. Vaan sitten kun luopuu lastenhankinnasta, niin voi lennellä ja autoilla ja syödä lihaa niin paljon kuin haluaa. Muiden jälkeläisten aiheuttamat hiilijalanjäljet on joka tapauksessa moninkertaiset siihen yhteen omaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Olen vegaani, perheessämme on yksi lapsi ja ajan autolla alle tuhat kilometriä vuodessa. Vaatteita ja muuta kulutustavaraa ostan todella harvoin. Lentomatkustamisesta en aio luopua, matkailu on minulle henki ja elämä.
Alkaa nyppiä joka kerta, kun kolmen tai useamman lapsen äiti joka ajaa maasturillaan sata kilsaa päivässä pelkkiä työmatkoja, pukee lapsensa jatkuvasti uusiin muotirytkyihin ja lastaa ostoskärryt täyteen liha- ja maitotuotteita kehtaa vinkua lentomatkustamisen saastuttamisesta.
Juuri näin. Mitä useampi lapsi, sitä vähemmän ”oikeus” tuomita toisten kulutustottumuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien ulkomaanmatkojen synonyymi on joku all inclusive pakettimatkat kammottaviin turistirysiin?
No niille se on, joilla ei ole varaa, halua tai uskallusta lähteä itse mihinkään. Paras öyhötys saadaan yleensäkin aikaan aina silloin, kun öyhöttäjä ei yhtään tiedä mistä puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä "öyhötän" siksi, että siitä minun olisi helpointa luopua. Ja olen jo luopunutkin monena vuonna. Lapsista, lemmikeistä, ruuasta ja autosta (syrjäisen asumiseni vuoksi) en halua luopua.
Joopa joo. Vaan sitten kun luopuu lastenhankinnasta, niin voi lennellä ja autoilla ja syödä lihaa niin paljon kuin haluaa. Muiden jälkeläisten aiheuttamat hiilijalanjäljet on joka tapauksessa moninkertaiset siihen yhteen omaan verrattuna.
Ei tarvitse luopua vain yhdestä asiasta kun voi luopua kaikesta. Saa luopua kaikesta jos haluaa ja kokee siten toteuttavan omia arvojaan ja omaa identiteettiään :)
Tarkotan viestilläni sanoa, ettei se lentely paikasta a) paikkaan b), ole mikään elinehto. Maailman ihmisistä hyvin harva lentelee yhtäöän minnekään, ja pysyvät silti elossa.
t.43
Vierailija kirjoitti:
Ihminen kuvittelee että se on nykyään ihmisoikeus lennellä ympäri maapalloa, eikä tarvitse ollenkaan miettiä seurauksia.
Ihminen kuvittelee, että se on ihmisoikeus tehdä ihan niin monta lasta kuin haluaa, eikä tarvitse ollenkaan miettiä seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen jälkeläisen hiilijalanjälki on? Kerro nyt, kun näköjään tiedät. Ja turha vastata, että sama kuin mulla nyt, koska eihän se ole. Päästöt per capita kun muuttuvat ajan suhteen. Sinä selvästikin tiedät, mitä ne päästöt ovat seuraavat 0-85 vuotta, jonka se lapsi elää.
Entä jos vaan menis laivalla? https://www.itamerensatamat.fi/laivalla-itaan-etelaan-tai-lanteen/
En tiiä mutta mielenkiintoista miten sävy matkustelun suhteen on muuttunut ihan lähiaikoina. Ei ole kauaa kun matkustelua pidettiin elämän ehkä avartavimpana, kasvattavimpana ja sivistävimpänä asiana.
Vierailija kirjoitti:
Tarkotan viestilläni sanoa, ettei se lentely paikasta a) paikkaan b), ole mikään elinehto. Maailman ihmisistä hyvin harva lentelee yhtäöän minnekään, ja pysyvät silti elossa.
t.43
Turha argumentti. Maailman ihmisistä hyvin harvalla on murto-osaakaan niistä tavaroista ja muista kulutusmahdollisuuksista, mitä esim. sulla on. Ei oikeasti mikään länkkäreiden hyödyke ole "elinehto" millään tavalla.
Jaa. Tuliko mieleen että aika moni joutuu työn puolesta lentämään? Mielestäni työnantaja voisi maksaa matkoista rutkasti enemmän tai sitten alkaa panostaa enemmän etäkokouksiin jne. Kyllä mua ahdistaa omat työmatkakilometrit, niitä ei ees kompensoida mitenkään vaikka sellaistakin voisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Mitä useampi lapsi, sitä vähemmän ”oikeus” tuomita toisten kulutustottumuksia.
Mullekin on yksi kolmen lapsen äiti ihan tosissaan heittänyt "et oo sitten yhtään ajatellut ton sun matkailusi ympäristövaikutuksia?". KOLMEN lapsen äiti, jolla ne lapset on jo aikuisia ja joista KAIKKI harrastavat maailmalla lentelyä :D Ymmärrän, että usein on tosi vaikea nähdä lähelle ja muiden valinnat on toki aina tuomittavampia kuin omat, mutta herranjestas! Kyllä se lopulta myönsi hölmöytensä kun asiasta huomautin, ja kyseisen perheen kunniaksi on sanottava että ovat sentään pääosin kasvissyöjiä ja porukasta vain yksi autoilee.
Mä en lennä, vaan käyn kerran vuodessa 1-3 viikkoa mökillä. Junaliput + autovuokra + bensa on helposti 600-800 euroa kahdelta ihmiseltä. Kuvittelen et lennot ja hotelli johonkin etelään vois olla halvempaa kuin tuo.
Vierailija kirjoitti:
Lähimatkailuun voi oppia, Suomessa on paljon kauniita paikkoja ja upeita ihmisiä!
Tämähän oli tietysti trolli, mutta leikitään ettei ollut :D Ikävä kyllä, Suomen "kauniit paikat ja upeat ihmiset" on hyvin äkkiä nähty, metsät ja järvet on samanlaisia kaikkialla. Oikeita nähtävyyksiä on about kourallinen eikä julkisilla pääse kätevästi (tai lainkaan) juuri mihinkään, joten omalla autolla pitäis joka tapauksessa kaasutella. Hotellien ja ruuan hintataso on sitä luokkaa, että parin Suomi-päivän hinnalla lentää viikoksi muualle, ja vastineeksi saattaa samalla rahalla saada jopa jonkinlaista laatua. Ehei kuule, ken oikeasti haluaa matkustella ja nähdä yhtään mitään, joutuu ihan pakosta turvautumaan ulkomaihin. Ne loput voi sitten istua poteroissaan hokemassa että Suomi on kaunis maa ja täällä on vaikka mitä nähtävää!!!! (vaikkei ne itse kävisi just missään edes ihanaisessa Suomessa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai olisiko se pikemminkin päinvastoin, ap? Siis niin, että itsekkäät ja mukavuudenhaluiset ihmiset puolustelevat lentomatkailua, koska eivät halua tinkiä kulutustottumuksistaan?
No joo. Olen otse matkustellut 36 maassa, useimmissa niistä vieläpä monta keraa. Huomenna lähden taas esikoisen kanssa syyslomareissulle eurooppalaiseen pääkapunkiin, lentäen.
Mutta kyllä minä sen myönnän, ettei tämä ole oikein. Olen kaukomatkailun lopettanut, mutta Euroopan lomat ovat perheelle sellainen henkireikä, että vielä en ole saanut aikaiseksi.
Eikä kyse ole todellakaan tuloista (jotka nettona meillä kuusi tonnia kuussa), vaan mukavuudenhalusta. Meilläkin.
Minusta tämä on sellainen asia, että tämä todistaa hyvin vapaaehtoisten ilmastotoimenpideiden tehottomuuden. Pitäisi laatia laajamittaisia rajoituksia, joista itsekkäimmätkään eivät voi pinnailla. Ei ole oikein, että jotkut tunnolliset muuttavat tapojaan ja muut porskuttavat kuin siat lätissä.
Jos tuollainen yleiskielto hupilennoille laadittaisiin, olisin tyytyväisenä noudattamassa sitä koska kaikki muutkin joutuisivat.
Yksin en ala uhrautua.
Ennemmin lihan ja maitotuotteiden hintoihin haittavero tai ostorajoituksia jos tuolle linjalle lähdetään - lentomatkustamisen päästöt ovat mitättömät eläinperäisten tuotteiden päästöihin verrattuna.
Tuo on kyllä höpöä. Nelihenkisen perheen Thaimaan matka tuottaa niin paljon hiilidioksidia (1200 kiloa henkilö, 4800 kiloa yhteensä) , että sillä saa syödä melkein 1000 kiloa sikaa (5 kiloa hiilidioksidia per lihakilo).
Lähteet: Finnairin päästölaskuri ja Ilmastotieto
No eikö siinä tapauksessa kerrankin huonoilla perusteilla edistetä oikein hyvää asiaa!
Vierailija kirjoitti:
En tiiä mutta mielenkiintoista miten sävy matkustelun suhteen on muuttunut ihan lähiaikoina. Ei ole kauaa kun matkustelua pidettiin elämän ehkä avartavimpana, kasvattavimpana ja sivistävimpänä asiana.
On se sitä edelleenkin, mutta lentokoneiden polttoaine ja niiden päästöt ovat se ongelma. Ihmetyttää miten biopolttoaineiden kehitystyö on niin hidasta, Kaasu- tai etanoliautot on jo keksitty mutta ne ei kiinnosta ihmisiä, hankala löytää tankkausasemia.