Löytyykö fennovegaaneja tai muita (ainakin pääosin) kasvissyöjiä, jotka syövät pääosin suomalaista ruokaa?
Mitä syötte?
Itse olen noin 90% "vegaani" eli suht tiukka vegetaristi. Olen ruvennut kiinnittämään huomiotani enemmän siihen, mistä ruokani tulee. Täälläkin on noussut paljon esiin esim. soijan rahtaaminen tänne jostain valtamerien takaa. Haluaisin tehdä mahdollisimman ilmastoystävällisiä ja eettisiä valintoja.
Löysin tässä jonkin aikaa sitten härkäpapurouheen, joka on ihan suomalaista ja erittäin edullista. Suomessa kun tuo härkäpapu kasvaa erittäin hyvin. Lisäksi mulla on kaapissa suomalaista hernerouhetta. Nyt on onneksi myös tullut uusia suomalaisesta kaurasta tehtyjä proteiinipitoisia tuotteita.
Tänään sorruin kaupassa ruotsalaisiin papuihin, mutta on se kuitenkin parempi ostaa niitä kuin Kanadasta tulleita linssejä tai kiinalaista soijaa.
Olen vähän niin kuin päättänyt lopettaa soijan syömisen ainakin pääosin. Lisäksi olen pohtinut kotimaisen kalan syömistä, jos siihen tulee tilaisuus tai raha riittää.
Kommentit (13)
Olen myös vegetaristi ja myöskin suosin kotimaisia tuotteita ensisijaisesti. Härkäpapu, nyhtis ja uusi kaura muru ovat käytössä. Linssejä, papuja ja soijaa käytän myös, osa näistä on ulkomaisia, mutta jo hyvän säilyvyytensä vuoksi ovat ekologista ravintoa, Kun miettii miten valtava keinotekoinen kylmäkoneisto jyllää maailmassa yötä päivää liha-ja maitotuotteiden vuoksi. Kotimaiset marjat ja järvikalat ovat fiksuja valintoja, ja avokadoa en ole muuten koskaan maistanut! (Se kun usein mainitaan kasvissyöjän oletetuksi ravinnoksi) :D
Hyvää keskustelua. Mielestäni pitäisi kiinnittää myös huomiota tuotteisiin, joissa on palmuöljyä - sitä ei ole mitään järkeä raahata maapallon toiselta puolelta tänne. Lähes jokaisessa suklaassa on palmuöljyä.
Ei löydy. Täällä tosin olisi yksi militaristi ja motoristi.
Yritän käyttää mahd paljon kaurapohjaisia tuotteita soijan sijaan, kauramaito, kaurajugurtit. Kaura on ainakin kotimaista ja vatsalleni sopii paremmin kuin soija. (no oatly taitaa tulla ruotsista, mutta ostan jo kustannussyistä mieluummin rainbow kauramaitoa.)
Minä olen kasvissyöjä. Rakastan aasialaista ruokaa, joten käytän paljon sikäläisiä kasviksia ja mausteita.
Fenno-veganismi on ihan h-vetin tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös vegetaristi ja myöskin suosin kotimaisia tuotteita ensisijaisesti. Härkäpapu, nyhtis ja uusi kaura muru ovat käytössä. Linssejä, papuja ja soijaa käytän myös, osa näistä on ulkomaisia, mutta jo hyvän säilyvyytensä vuoksi ovat ekologista ravintoa, Kun miettii miten valtava keinotekoinen kylmäkoneisto jyllää maailmassa yötä päivää liha-ja maitotuotteiden vuoksi. Kotimaiset marjat ja järvikalat ovat fiksuja valintoja, ja avokadoa en ole muuten koskaan maistanut! (Se kun usein mainitaan kasvissyöjän oletetuksi ravinnoksi) :D
Ah, avokadot on kyllä ihan liian hyviä... En osta niitä juuri koskaan niiden hinnan takia, mutta maukkaita ovat.
Marjoja ja sieniä tykkään hakea metsistä. Voin suositella (tosin pysykää poissa mun sieniapajilta ;)).
Se on muuten hyvää se kauramuru ja ainakin mun lähikaupassani edullista. Linssit ja pavut tosiaan ovat hyvin säilyviä ja kuivana kevyitä. Pienestä pakkauksesta kuivaa papua saa paljon pöperöä. Jotenkin itsestäni tosiaan vaan tuntuu haljulta kun ne tulevat niin kaukaa, vaikka jos tosiaan lihan ja maitotuotteiden tehotuotantoon verrataan, niin ei ne paljoa vaikuta.
Musta on myös hyvä tukea suomalaisia maanviljelijöitä ja jos lihaa syö tai käyttää maitotuotteita, niin suomalainen on paras valinta. Eläinten kohtelusta yms. voi puhua ja väitellä vaikka maailman tappiin asti, mutta jos on "pakko" syödä tehotuotettua lihaa yms., niin Suomessa ne asiat tuntuvat olevan vähän paremmin kuin monessa muussa maassa. En silti itse tietty pidä siitä...
Riista, poron ja esim. kotimainen hevosenliha vaikuttaisi paremmilta valinnoilta kuin tehotuotettu liha.
ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvää keskustelua. Mielestäni pitäisi kiinnittää myös huomiota tuotteisiin, joissa on palmuöljyä - sitä ei ole mitään järkeä raahata maapallon toiselta puolelta tänne. Lähes jokaisessa suklaassa on palmuöljyä.
Totta turajat. Moni munkin tuttu, joka ei ole edes minkäänlainen kasvissyöjä välttelee palmuöljyä. Kunnioitan jo tuollaista pientäkin valintaa, vaikka itse olenkin tällainen "fanaatikko".
Äitini esim. on vähentänyt viime aikoina lihansyöntiä ja maitotuotteiden käyttöä todella paljon ja sekin on jo todella hyvä juttu. Olen aika ylpeä. :)
ap
Olen lakto-ovo-vegetaristi, ja syön 95%:sti omassa maassa tuotettua ruokaa. En asu Suomessa vaan etelämpänä ja täällä on yllin kyllin mistä valita.
Jos on vegaani ja ruuan pitäisi olla vielä kotimaistakin niin siinä voi kyllä ruoka-ainevalikoima supistua liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kasvissyöjä. Rakastan aasialaista ruokaa, joten käytän paljon sikäläisiä kasviksia ja mausteita.
Fenno-veganismi on ihan h-vetin tylsää.
Olisi kai aika mahdotontakin olla täydellinen fennovegaani, kun jo täysi vegaanisuus on mahdotonta.
Mäkin pidän aasialaisista mauista todella paljon. Etelästä ja idästä on tuotu mausteita jo puulaivoilla siihen aikaan kun pelättiin merihirviöitä. Maustekauppa tuskin tulee loppumaan. Veikkaan, että lähes kaikki suolakin tulee ulkomailta (mistäs sitä täältä saisi kaikille?). Oma paketti on tuotu Tanskasta (mikä ei kyllä ole ehkä niin paha kun matka on lyhyt). Mausteet on onneksi tavallisesti riittoisaa ja kevyttä kuivatavaraa.
Jotainhan voisi tietty yrittää kasvattaa itsekin. Kookosmaitoa jään kyllä kaipaamaan, koska en sitä enää rupea ostamaan.
Kaikkien on varmaan pakko taipua vähän. En halua syyllistää, koska veikkaisin kasvissyöntisi olevan kuitenkin ympäristölle perussekasyöntiä parempi vaihtoehto.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olen lakto-ovo-vegetaristi, ja syön 95%:sti omassa maassa tuotettua ruokaa. En asu Suomessa vaan etelämpänä ja täällä on yllin kyllin mistä valita.
Mä tykkään asua Suomessa, mutta kieltämättä täällä kasvaa lopulta harvat asiat. Syöt varmaan hyvää ruokaa. :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos on vegaani ja ruuan pitäisi olla vielä kotimaistakin niin siinä voi kyllä ruoka-ainevalikoima supistua liikaa.
Opettelua ainakin riittää, jos itse lähden tästä vielä supistamaan. Itselleni sellainen on sinänsä ihan tuttua, koska aikanaan ryhdyin kylmiltään sekasyöjästä vegaaniksi (olin vuosia tiukasti vegaani) ja pää oli aika pyörällä.
Kävin juuri vähän maustevalikoimaa läpi. Alkuperämaita on mm.:
Viro
Tanska
Brasilia
Saksa
Kiina
Intia
Unkari
Turkki
Tuntematon, joskin pakattu Suomessa tai Ruotsissa
Ei tietoa (korianteri ei varmasti kasva lähellä)
Noissa itseni olisi kai pakko hyväksyä esim. pohjoismaista tai suht läheltä tulevat vähintään.
Tee ja kahvikin tulee kaukaa. Ne voisin kyllä hyvin vaihtaa kotimaiseen yrttiteehen tai hakea ainekset metsästä itse. Lähinnä kaipaan vain lämmintä juotavaa.
Täydellisen fennovegaanisuuden tavoittelu menisi tosiaan aika hurjaksi. Jos joku on todella fennovegaani, niin nostan hattua. Itselleni on ollut viime aikoina lähinnä tärkeää löytää noita kotimaisia kasviproteiinin lähteitä soijatuotteiden tilalle.
ap
Nostelen vielä.
Kritiikkiäkin saa heitellä, jos se on rakentavaa.
ap