Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunne- ja mielitekosyömisestä eroon: miten?

Vierailija
15.10.2018 |

Onko joku täällä onnistunut lopettamaan jatkuvan mielitekonapostelun ja tunnesyömisen? Miten se onnistui? Kaipaan apua.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukka karppaus on mullakin toiminut parhaiten. Luulen että osittain liittyy myös siihen, että ruokakaupassa tulee sellainen putkinäkö, että ei tule edes mietittyä niitä herkkuja kun tietää että yksikin keksi tai kourallinen karkkia on liikaa ja tiedostaa että on turha yrittää huijata itseään. Alkaa väkisin mutta vähän vaivihkaa miettiä enemmän sitä ruuan monipuolisuutta ja ravitsevuutta kuin nopeaa sokerihumalaa. Ja olen ollut siis aivan hirveä sokerinmässyttäjä ja tunnesyöppö. Vieläkin tulee retkahduksia, mutta "putki" ei jää samalla tavalla päälle kuin aiemmin. Itse pyrin pysymään ketoosissa koska laihdutettavaa on jonkin verran, mutta en usko että ketoosi on tunne- ja mielitekosyömisen suhteen avainasia. En itse myöskään näe syytä miksi perheellinen ei saisi karppausta toimimaan niin, ettei tarvitse tehdä kahta ruokaa aina. Enemmänhän kyse on kuitenkin välipaloista ja lisukkeista, jotka on helppo vaihtaa itselle sopiviin.

Vierailija
22/36 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä karppaavat sekä

teinipoikani (joka on aina ollut hoikka) että minä, ja huomaan, että poikanikin jaksaa opiskella paremmin, kun hän saa säännöllisin väliajoin sopivan annoksen täyttävää ruokaa. Mieliala pysyy tasaisempana ja energiaa riittää, eikä naposteluun ole tarvetta. Suosittelen Ap:llekin vähähiilihydraattisia aterioita ilman välipaloja ja napostelun korvaamista kalorittomilla juomilla (vesi, tee, kahvi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden juominen on muuten tosi huoboissa kantimissa. Täytyy laittaa vaikka kannu itselle pöytään päiväksi.

Teen vielä töitä kotona, niin jääkaappi on liian kätevästi saavutettavissa. Työkeikoilla rytmi säilyy paremmin.

Vetäydyn pohtimaan saamiani vinkkejä, haastan itseäni hankkimaan tuloksia. Kiitos!

Ap

Vierailija
24/36 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä minun tarina. Olen tehnyt sokerinvähennystyötä nyt kolme vuotta. Ensin laitoin rajaksi sen, että suklaata saa ostaa vain kerran viikossa viikonloppuna. Pian listaan piti lisätä sipsit ja jäätelö eli yhden sai valita kerran viikossa. Muita syömisiä en rajoittanut. Tällä menin 2,5 vuotta.

Viimeiset puoli vuotta on ollut nopeampaa edistystä. Vaihdoin sokeroidut juomat makeuttamattomaan mehutiivisteeseen ja kylmäuutettuun teehen. Seuraavaksi tutkin karkkien energiasisältöä ja tajusin vuosikymmenien jälkeen, että karkeissa on 60-85% sokeria. Aloin ostaa pienempiä määriä. Lopulta siirryin ostamaan pelkästään tummaa suklaata (kaakaota min. 80%), joka on kohdallani toiminut erittäin hyvin. Se yksi levy riittää koko viikoksi.

Olen myös alkanut tehdä enempi ruokaa kotona ihan taloudellisista syistä. Syön nyt huomattavasti terveellisemmin kuin kolme vuotta sitten ja makeanhimoa on helpommin hallita.

Vierailija
25/36 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pitkäaikainen 5-2 dieetti auttanut oikean nälän ja napostelunhalun erottamiseen ja muuttanut ruokasuhteen täysin. Nykyään mielihalut herkkuja kohtaan minimissä, ainoastaan paastopäivinä sorrun nälkäisenä haaveilemaan kaikennäköisestä. Seuraavana päivänä ei yleensä teekkään edes enää mieli.

Vierailija
26/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinia tarpeeksi aterioille pitämään nälkää.

Vierailija
27/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan ruokaa, ja söisin vaikka koko jääkaapin tyhjäksi jos en kontroilloisi syömisiäni.

Ei siihen auta muu kuin päättää, ettei syö mitään ylimääräistä. Suunnittelee ateriat etukäteen ja kellonajat monelta suunnilleen syö mitäkin. Ja syö vain yhden annoksen aterialla eikä ota lisää, kyllä siihen ajan kanssa tottuu ja kun syö Kunnon ruokaa niin ei lopulta enää tee mieli napostella. Peiliinkin uskaltaa kurkata ja voi olla tyytyväinen näkemästään, niin kyllä se kummasti piristää.

Vierailija
28/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö juuri paljoa ruokaa mutta iltaisin iskee tyhjyys ja joku herkku on saatava. Kaikki lisäpaino johtuu noista herkuista. Ei mitään keinoa miten päästä eroon vaikka mietin terveyttä, rahanmenoa ja sitä kuinka tyhmää niitä on pupertaa. Hävettää ja ärsyttää suuresti.

a. Et syö paljoa ruokaa. Syöt siis luultavasti liian vähän oikeaa ruokaa.

b. Iltaisin täytyy saada jotain herkkua. Helpointa on, kun ei ole mitään herkkuja kotona. Siihenkin tottuu, ettei syö mitään, tai vaikka vain jotain kurkkutikkuja jos on ihan pakko.

T: itsekin iltasyöppö.

Vierailija
29/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen illalla kaupassa ja kiikutin kotiin lihaa, kanaa, lohta ja ison kasan kasviksia ja joitakin hedelmiä. Lisäksi rahkaa, marjoja ja ruisleipää, munia ja hiutaleita. Kaikki herkut jätin ostamatta ja jaoin lihat ym. kerta-annoksina pakkaseen. Kunhan saan pidettyä näppini irti muiden ruuasta, niin ehkä tästä hyvä tulee. Vähän nikottelin mm. lohen hinnalle, mutta muistutin itseäni, etteivät karkkipussini, muroni, keksini ja kotimatkalla salaa syödyt jäätelöt ole olleet ilmaisia. Herkuttelen helposti yhden lohiannospalan hinnan edestä karkkeja ja kotona paahtoleipää runsaalla voilla ja juustolla siihen perään. Ja paljon muuta. Saattaa olla, ettei tämä lihotakaan ruokalaskua.

Ap

Vierailija
30/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku täällä onnistunut lopettamaan jatkuvan mielitekonapostelun ja tunnesyömisen? Miten se onnistui? Kaipaan apua.

Kunnon ruokaa ja mielikuvaharjoittelua sekä kaiken naposteltavan jättäminen kauppaan.

Keksii jotain muuta tekemistä sen tunnesyömisen tilalle eikä  jatkossa yhdistä ruokaa ja tunteita vaan syö vaan nälkään.

Vierailija
31/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressiä riittää arjessa. Yöunista pitää typistää koko ajan ja ikää tulee lisää. Helpollahan tuossa rumbassa lihoo. Stressi ei mulla aiheuta ruokahaluttomuutta vaan tyhjennän jääkaapin.

Tänään olen sinnitellyt napostelematta. Täytyy vain pysyä tietoisena koko ajan.

Ap

SEIS!!!! Tuossa sulla menee pieleen. Nimenomaan ET typistä enää yöunista vaan satsaat niihin. Levänneenä on paljon helpompi vastustaa mielitekoja ja kroppakin kiittää.

Vierailija
32/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenhallinta.

Sinä itse viet sen ruoan suuhusi.

Laita suu kii. Älä tee sitä

Vierailija
33/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unirytmi ja unen vähäinen määrä ovat toinen pääsyntini ruoka-asioiden lisäksi. Aiemmin uskoin, etten löydä aikaa liikunnallekaan, mutta jo vuoden olen käynyt vakituisesti liikkumassa. Eli kai unillekin jostain olisi nipistettävissä.

Ap

Vierailija
34/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen noin kolmekymmentä vuotta sitten laihduttanut parikymmentä kiloa ja pysynyt siinä. Tosiasia on kyllä se, että olen syöppö ja mitä suurimmissa määrin tunnesyöjä. Kun menee hyvin, syön juhliakseni ja kun menee huonosti syön suruuni.

Mikään muu ei auta kuin joka kerta , joka päivä päättää uusiksi, se on ainoa keino. Nauti aina siitä tunteesta, että et juuri äsken pistänyt suuhusi mitään ns. ylimääräistä.

Yritä nukkua hyvin, koska väsyneenä on vaikea vastustaa herkkujen ja toisen lautasellisen kutsua. Sitäpaitsi aineenvaihdunta ei toimi niin hyvin univajeessa.

Yritä oppia arvostamaan itseäsi ja anna anteeksi itsellesi kun joskus et pystykään vastustamaan , muista, että uusi päivä tulee ja saat taas ylittää itsesi.

Onnea matkaan!

Vierailija
35/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama päivä mennyt ilman naposteluja. Mielitekoja on kyllä ollut. Ja kaikki mieliteot kohdistuvat helppoihin mättöhiilareihin, kun olen asiaa huomioinut. Ei ole vielä tullut hetkeä, kun olisin ajatellut, että olisipa kanasalaattia tai pihvi ja kasvislisuke.

Nälkä on olevinaan ihan uusi tuttavuus, kun ei syökään koko ajan jotakin. Mutta se lähtee syömällä kunnon aterian. Luulin syöväni aiemmin ihan järkeviä aterioita, mutta näyttäähän lautasella ihan toisenlaiselta, kun kokoan sinne löytämäni ruokavalio-ohjeen mukaisen annoksen.

Ap

Vierailija
36/36 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 2 vko mennyt mussuttamatta ylimääräisiä. :) No yhtenä päivänä meni pari satsumaa ja toisena puolikas bansku, ei paha.

Tänään ajattelin hemmotella itseäni pienellä Pätkiksellä, mutta se oli ällömakeaa, jotemkin jauhoista ja epämiellyttävää. Heitin roskiin. Ihme!

T: ap

(Innostuisiko joku muukin mukaan?)