Oon ihan kauhuissani! Tili tuli, maksoin laskut ja tajusin että emme millään selviä seuraavaan tilipäivään.
Nyt se tapahtui. Kaikki säästöt ja joustot on käytetty. Eletään lapsen kanssa niin tiukasti kun voidaan, ollaan eletty ja vuosia. Mikä avuksi? Olen kokopäivätyössä mutta kai se on etsittävä toinen työ lisäksi.
Kommentit (227)
Tämä on musta niin jäätävää ja oikeesti hälyttävää, että Suomessa omalla palkalla ei tule toimeen. Ihan hirveetä.
Itse olen lähihoitaja ja käteen jä 1600€. Olen ihan järkyn tiukilla koko ajan kahden lapsen kanssa. Ennen vielä pystyin tekemään jotain keikkaa iltaisin, mutta kun ruokatauko tuli omaksi ajaksi ja kiky päälle niin pääsen töistä vasta 16:15 ja mihinkään ei keikkatyöpaikaan ei iltavuoroon enää viideltä pääse, vaan viimeistään puoli neljältä pitäisi olla paikan päällä. Joten toinen työpaikka oman työn ohessa ei ole nyt mahdollista. Kiitos Sipilä että teit lapsilleni köyhän lapsuuden. Vihaan tätä työtä ja tätä maata.
Ja en todellakaan tilaa mitään lehtiä, en käy ikinä koskaan vahingossakaan ulkona syömässä, en käy kahviloissa, en elokuvissa, en missään... Enkä tosiaan kampaajalla paitsi lapsille pitää parturit aika ajoin maksaa.
sairas yhteiskunta ettei työllä elä.
Kohta riittää. masennus ja ahdistus kolkuttelee sitä tahtia, että sipilä saa mitä haluaa ja kohta mulle maksellaan sitten työkyvyttömyyseläkettä. tercveistä tehdään sairasita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on musta niin jäätävää ja oikeesti hälyttävää, että Suomessa omalla palkalla ei tule toimeen. Ihan hirveetä.
Itse olen lähihoitaja ja käteen jä 1600€. Olen ihan järkyn tiukilla koko ajan kahden lapsen kanssa. Ennen vielä pystyin tekemään jotain keikkaa iltaisin, mutta kun ruokatauko tuli omaksi ajaksi ja kiky päälle niin pääsen töistä vasta 16:15 ja mihinkään ei keikkatyöpaikaan ei iltavuoroon enää viideltä pääse, vaan viimeistään puoli neljältä pitäisi olla paikan päällä. Joten toinen työpaikka oman työn ohessa ei ole nyt mahdollista. Kiitos Sipilä että teit lapsilleni köyhän lapsuuden. Vihaan tätä työtä ja tätä maata.
Ja en todellakaan tilaa mitään lehtiä, en käy ikinä koskaan vahingossakaan ulkona syömässä, en käy kahviloissa, en elokuvissa, en missään... Enkä tosiaan kampaajalla paitsi lapsille pitää parturit aika ajoin maksaa.
Kohta riittää. masennus ja ahdistus kolkuttelee sitä tahtia, että sipilä saa mitä haluaa ja kohta mulle maksellaan sitten työkyvyttömyyseläkettä. tercveistä tehdään sairasita.
Sä saat tohon päälle lapsilisiä 200 €. Varmaan myös elatusmaksuja, koska niillä tenavilla on varmaan myös isä? 2300 bruttotuloilla saa yleistä asumistukea Helsingissä 700 €/vuokra-asuntoon kahden lapsen kanssa noin 200 €, pienemmällä brutolla ja isommalla vuokralla tietysti enemmän. Nyt sulla on 2K kuussa käytössä ja ne elarit. Miten niin et pärjää? Ja jos lapset on täysi-ikäisiä niin ne voi hakea omia tukiaan ja opintolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Tai jos teet päivätyötä, niin vuorotyö harkintaan?
Voi lehtitilaus! Joka halvatun kerta kun puhutaan menojen leikkaamisesta käsketään lopettaa lehtitilaukset! Kuka ylipäätään tilaa yhtään mitään kun sisältöä on rajattomasti ilmaiseksi netissä?
Tai "myy arvokkaat lasilinnut pois nurkista". Ai että mulla on jotain tonnin koriste-esineitä mutta en itse tajunnut myydä niitä? :D
Itse pärjään kyllä, ja hallitsen menojani hyvin. Ja olen saanut vuodessa tonnin säästöön. Se on enemmän kuin vuosikausiin! Mutta ei sillä mitään omistusasuntoa osteta, eikä menoja voi enempää leikata kun asuu jo kaupungin halvimmassa yksiössä, syö kaurapuuroa illalliseksi, ei osta uusia vaatteita, ei sisusta, käyttää 50 sentin saippuaa, ei ole autoa, ei lemmikkejä jne.
Vierailija kirjoitti:
Voi lehtitilaus! Joka halvatun kerta kun puhutaan menojen leikkaamisesta käsketään lopettaa lehtitilaukset! Kuka ylipäätään tilaa yhtään mitään kun sisältöä on rajattomasti ilmaiseksi netissä?
Tai "myy arvokkaat lasilinnut pois nurkista". Ai että mulla on jotain tonnin koriste-esineitä mutta en itse tajunnut myydä niitä? :D
Itse pärjään kyllä, ja hallitsen menojani hyvin. Ja olen saanut vuodessa tonnin säästöön. Se on enemmän kuin vuosikausiin! Mutta ei sillä mitään omistusasuntoa osteta, eikä menoja voi enempää leikata kun asuu jo kaupungin halvimmassa yksiössä, syö kaurapuuroa illalliseksi, ei osta uusia vaatteita, ei sisusta, käyttää 50 sentin saippuaa, ei ole autoa, ei lemmikkejä jne.
Niin no, nuo ”lehtitilaus jutut paljastaa kyllä kirjoittajan jo aika iäkkääksi. Tiedoksi nyt iäkkäille, varmaan aika harvalla alle 50-vuotiaalle tulee mitään lehtitilauksis. Kaikki luetaan netistä. Unohdetaan ne, puhutaan mielummin että laskuina on vakiona hyvä laajakaista, älykännykät 4g yhteyksillä.
Vierailija kirjoitti:
Laskut? Mitä nämä laskut ovat. Onko turhia laskuja? Esim. lehtitilauksia tai television maksukanavia tms.? Lyhennätkö pikavippejä tai luottokortteja? Lähtisin karsimaan laskuista; eli vain vuokra-sähkö-vakuutus ja puhelinlasku ja tietysti lainanlyhennys jos asuu omassa asunnossa.
Muuten samaa mieltä ja minäkin ihmettene aina, mitä nämä "laskut" ovat (ei minulle ainakaan mitään laskuja tupsahtele kuin luonnonlakina, vaan itse olen toiminut niin että niitä tulee), mutta vakuutus on turhaa ylellisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lähinnä matin kulkaroon aiheuttaa ne satunnaiset yllätysmenot. Kerrataan nyt vähän täällä annettuja neuvoja: älä osta osamaksulla - kyllä, fiksumpaa olisi aina ostaa korottomana ilman osamaksua, niin että summa olisi sästetty MUTTA jokainen pienituloinen tietää kuinka vaikea on säästää. Se vaatii jo aikamoista nipottamista ja on aika vaikea pakottaa itsensä elämään vielä köyhempänä, jotta voisi säästää. Lisäksi se summa minkä voisi säästää olisi naurettavan pieni, ymmärrän hyvin jos sen rikkoontuneen tv:n tilalle ostetaan uusi eikä jäädä odottelemasn että saadaan kolmessa vuodessa ensin säästettyä rahat.
Sen sijaan hyvätuloisen kyvyttömyyttä säästää voikin ihmetellä, kun ei tarvitse kuitenkaan kitsastella eli pystyy sekä hankkimaan kaiken tarpeellisen että säästämään samalla.Sitten tämä - elä nuukasti ja turhat pois. Niin, tämä onkin todella hankala sillä oikeastaan erittäin nuukaa köyhäilyä voisi odottaa vain työttömiltä, jos pienituloisen pitäisi elää yhtä vastimattomasti hmm. missä hyöty siitä palkasta? Lisäksi, kaukana ollaan niistä ajoista kun hyvään elämään ja elintasoon kuului vain se että sai masun täyteen.
Ja nämä asumisen kalleudesta valittavat? Hm, käykö ihan täysillä ihminen jonka mielestä pienituloisten pitäisi muuttaa pois Helsingistä. No kaupan kassat ja lähihoitajan pestit jäisivät ammottamaan tyhjyyttään. Asuminen on liian kallista, jos se on sen kyseisen paikkakunnan tasoon nähden kallis. Jos ei, niin ei voi valittaa että henkilö asuu liian kalliisti.
Ja työttömillehän se on ihan sama asuuko vaikka Helsingissä 670€ yksiössä tai Rovaniemellä 350€ yksiössä. Ihan yhtä köyhä on se halvemmassa asunnossa asuva, koska tuet vuokriin ovat paljon korkeammat Helsingissä kun muualla.No juuri tätä varmasti täällä ne neuvojat hakevat takaa, että ei tehtäisi näin, vaan mietittäisiin oikeasti se, mitkä ovat ne pakolliset menot ja mistä asiat voi saada halvemmalla, jos ei ilman tule toimeen...
Se vaatii jo aikamoista nipottamista ja on aika vaikea pakottaa itsensä elämään vielä köyhempänä, jotta voisi säästää. -> Kyllä, mutta jos ei ole varaa elää edes kädestä suuhun, muuta vaihtoehtoa ei ole kuin nipottaa. Siinä ei ole kyse siitä, onko se kivaa tai helppoa vaan siitä, että se on se ainoa vaihtoehto kyseisessä tilanteessa, joten se pitää tehdä.
rikkoontuneen tv:n tilalle ostetaan uusi eikä jäädä odottelemasn että saadaan kolmessa vuodessa ensin säästettyä rahat -> miksi pitää ostaa uusi osamaksulla ja sitoa itsensä entistä pahempaan kierteeseen - kierrätyskeskuksesta, SPR:n kontista, netin annetaan/otetaan ilmaiseksi -palstoilta, nettikirppiksiltä jne. saat toimivan telkkarin ilmaiseksi tai parilla eurolla.
Niin, tämä onkin todella hankala sillä oikeastaan erittäin nuukaa köyhäilyä voisi odottaa vain työttömiltä, jos pienituloisen pitäisi elää yhtä vastimattomasti hmm. missä hyöty siitä palkasta? -> jos ei tuloja ole enempää, ei voi tuhlatakaan enempää. Se on ihan se ja sama, tuleeko rahat tuista vai palkasta, ne menot nyt vain pitää suhteuttaa tuloihin. Ei se, että on työssäkäyvä, automaattisesti oikeuta johonkin tiettyyn elintasoon ja tiettyyn varaan hankkia tietyt hyödykkeet. Jokaisen on suhteutettava elintasonta omaan varallisuuteensa ja pienituloisella nyt vain ei ole varaa kaikkeen, vaikka kuinka haluaisi ja naapurillakin olisi.
Lisäksi, kaukana ollaan niistä ajoista kun hyvään elämään ja elintasoon kuului vain se että sai masun täyteen. -> eikä olla. Tämä on nyt taas joku ajatusvääristymä, että kaikilla pitäisi olla oikeus johonkin tiettyyn elintasoon, joka olisi korkeampi kuin se, että selviää arjesta näkemättä nälkää ja joutumatta taivasalle.
En kaikilla, mutta kyllä mielestäni esim. työnteolla pitää saavuttaa korkeampi elintaso kun työttömänä ja jokin vääristymä on myös siinä, jos pienituloinen saa vain riittävästi ruokaa, katon pään päälle, mutta muuhun ei sitten jääkään.
Toisaalta tämä on taas niitä ammatinvalinta-asioitakin. Eli millä työllä saadaan mikäkin elintaso
Toisaalta ammatinvalinnalla ei nykyään välttämättä saa työtä ja elintasoa. Kyllä meillä on ihan ns. hyviin ammatteihin kouluttautuneita työttömänä. Varmasti työllistäviin hyvin palkattuihin ammatteihin ei ole koulutusupaikkoja niin paljon, että kaikilla olisi oikeasti mahdollisuus vapaasti valita.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tässäkin paljastuu taas että yksi nollasopparisiivooja asuu kahden lapsen kanssa ökyomakotitalossa ja lapset harrastaa sekä jääkiekkoa että ratsastusta.
Näin se aina menee. "Köyhät" ei koskaan ymmärrä sitä että heillä on liian leveä elämä suhteessa tuloihin, ei, vika on aina jossakussa muussa.
Nollasopparisiivoojana mulla oli tunteja noin 20, palkka silloin jotain 8 e (nykyään reilun kympin) enkä tosiaankaan asunut ökyomakotitalossa...hohhoijaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun täällä on näin paljon 100% optimisteja. Usein väitetään suomalaisten olevan jotenkin pessimistejä, mutta mitä rahaan tulee niin ei pidä paikkaansa.
AINA on jotain mistä säästää ja jos rahat ei riitä niin tee EXCEL-TAULUKKO, johon kirjaat tulosi ja menosi ja johan rahat alkavat riittää. Katselet vaan sitä tekemääsi taulukkoa. Jos tämäkään ei riitä niin avaat uuden pankkitilin ja alat SÄÄSTÄMÄÄN. Näillä säästöillä voit sitten hoitaa pakollisia kulujasi.
Se nyt vaan on sillä tavalla, että kun leikkaat leikkaamastasi, josta on jo leikattu niin jossain vaiheessa tulee köyden pää vastaan. Itse kuljen pikaliimalla korjatuissa silmälaseissa, hiukset tasoittelen itse keittiösaksilla ja ehjiä kenkiä olen nyt kirppikseltä metsästellyt. Tästä jos lähtee vielä muutama kymppi alan vähentämään syömistä.Miten muuten kuin menoja tarkastelemalla saisi rahansa riittämään. Niin se vaan on että menot ja tulot pitää laittaa tasapainoon ja siinä auttaa se että tietää mihin ne rahat menee
Näin siinä tapauksessa, että tuloilla ylipäänsä on mahdollista elää. Kaikkien tuloilla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et edes yrittänyt siirtää eräpäivää osassa laskuista? Makselit vaan kaiken pois ja yllätyit, kun tili tyhjeni?
En ole ap, mutta esim.siksi, jos eräpäivää on jo aiemmin siirretty, on pakko maksaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun täällä on näin paljon 100% optimisteja. Usein väitetään suomalaisten olevan jotenkin pessimistejä, mutta mitä rahaan tulee niin ei pidä paikkaansa.
AINA on jotain mistä säästää ja jos rahat ei riitä niin tee EXCEL-TAULUKKO, johon kirjaat tulosi ja menosi ja johan rahat alkavat riittää. Katselet vaan sitä tekemääsi taulukkoa. Jos tämäkään ei riitä niin avaat uuden pankkitilin ja alat SÄÄSTÄMÄÄN. Näillä säästöillä voit sitten hoitaa pakollisia kulujasi.
Se nyt vaan on sillä tavalla, että kun leikkaat leikkaamastasi, josta on jo leikattu niin jossain vaiheessa tulee köyden pää vastaan. Itse kuljen pikaliimalla korjatuissa silmälaseissa, hiukset tasoittelen itse keittiösaksilla ja ehjiä kenkiä olen nyt kirppikseltä metsästellyt. Tästä jos lähtee vielä muutama kymppi alan vähentämään syömistä.Miten muuten kuin menoja tarkastelemalla saisi rahansa riittämään. Niin se vaan on että menot ja tulot pitää laittaa tasapainoon ja siinä auttaa se että tietää mihin ne rahat menee
Näin siinä tapauksessa, että tuloilla ylipäänsä on mahdollista elää. Kaikkien tuloilla ei ole.
Ei voi kuluttaa enempää kuin tienaa
Itselle käy välillä samanlailla, vaikka olen hyvätuloinen. Kun kaikki laskut on maksettu niin jää liian vähän rahaa elämiseen. Tämä tapahtuu silloin, kun pahimmat laskut osuu samaan aikaan ja luottokortille ostettu liikaa.
Ihmettelen miten huonotuloiset voi pärjätä palkoillaan. Samaan mietitty kavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ne rahat eivät sillä excelin pyörityksellä lisäänny. Yleensä nämä hyväätarkoitatvia neuvoja sormi pystyssä jakavat martat ovat jo muutenkin hyväosaisempia, joilla avioliitot ja terveys kestävät, eikä tule koskaan mitään yllättävää. Mutta kun meidän vajavaistenkin olisi elettävä niillä pelimerkeillä mitä meillä on.
Kyllä ne itseasiassa voivat lisääntyä kun ihminen huomaa että kas, minullahan menee kuukaudessa 50e tähän lehtitilaukseen jota en enää oikein lue ja oho, minähän pistän joka viikko monta kymppiä valmissämpylöihin vaikka voisin tehdä kotona eväät!
Olipas naiivia tekstiä...ap kirjoitti että menot on jo karsittu. Ei taatusti tuossa tilanteessa tilata lehtiä eikä syödä valmiita leipiä! Tyypillinen rikkaan neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, nuo ”lehtitilaus jutut paljastaa kyllä kirjoittajan jo aika iäkkääksi. Tiedoksi nyt iäkkäille, varmaan aika harvalla alle 50-vuotiaalle tulee mitään lehtitilauksis. Kaikki luetaan netistä. Unohdetaan ne, puhutaan mielummin että laskuina on vakiona hyvä laajakaista, älykännykät 4g yhteyksillä.
Nykyään entisen lehtitilauksen ovat korvanneet Netflix, Spotify ja kuntosali. On helppo ajatella, että palvelusta saatu hyöty ja ilo ovat hintansa arvoisia, mutta Netflixistäkin tulee helposti melkein satanen vuodessa. Ihminen kuitenkin tarvitsee henkireikiä, varsinkin jos köyhyys on jatkuvaa eikä tulevaisuus näytä valoisammalta. Siksi ymmärrän, että monet haluavat pitää kiinni jostain ulkopuolisen mielestä turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on sillä tavalla, että kun leikkaat leikkaamastasi, josta on jo leikattu niin jossain vaiheessa tulee köyden pää vastaan. Itse kuljen pikaliimalla korjatuissa silmälaseissa, hiukset tasoittelen itse keittiösaksilla ja ehjiä kenkiä olen nyt kirppikseltä metsästellyt. Tästä jos lähtee vielä muutama kymppi alan vähentämään syömistä.Se nyt vaan on niin, että aika suurella osalla niistä, jotka valittavat, että rahat eivät riitä, on kyse siitä, että niitä omia menoja ei oikeasti hahmoteta, eikä olla edes ajateltu, että menojen suuruudelle voisi tehdä mitään. Lasku maksetaan, kun se postilaatikkoon tipahtaa, eikä mietitä, onko tämä pakollinen meno vai ei ja voisiko tämän saada jostain edullisemmin. Tämän takia valtaosalle myös oikeasti auttaa se, että ne kulut kirjaa johonkin ylös niin, että ne konkreettisesti näkee. Silloin on paljon helpompi hahmottaa, kuinka paljon rahaa oikeasti mihinkin menee, ja alkaa pohtia, mitkä menoista ovat pakollisia, mitkä turhia, mitkä tarpeellisia, mutteivät välttämättömiä ja mitkä ovat sellaisia, jotka voi ja pitää kilpailuttaa ja mistä voi säästää. Ja kyllä, se toinen tili oikeasti auttaa ihmistä, jolla tili tuppaa tyhjenemään paljon ennen palkkapäivää. Kun pakollisten maksuejn rahat ovat erikseen, hahmottaa paljon paremmin, ettei ole varaa tuhlata niihin kivoihin kenkiin, toiseen karkkipäivään tai kahvilakeikkaan.
Kuten sanoin. Optimisteja, jotka sydämensä pohjasta uskovat siihen, ettei suomalainen voi joutua talousvaikeuksiin mistään muusta syystä kuin liioista karkkipäivistä ja liian hienoista kengistä johtuvista syistä.
Työpaikan menettäminen? Ei ongelmaa, hanki uusi ja säästä.
Kumppanin krooninen sairaus? Ei ongelmaa, kato OTA vaikka toinen duuni. Mitäs laskitte, että teidän taloudessa on kahden hengen tulot ja jossei muuten riitä niin no problem, myy talo ja auto ja kaikki minkä eteen ootte vuosikaudet töitä tehneet. Kato sun kurjuus johtuu siitä, että sä välität omalla työlläsi hankitusta omaisuudesta ja jos realisoit kaiken voit elää kädestä suuhun vielä vuosikymmenen.
Hmh. En kuitenkaan toivo teille mitään pahempaa kuin oman kohtaloni. Ja ihan aidosti silloinkin, että kykenette sen kestämään. Jotkut ei kestä ja sehän se taitaa vuoden 2018 Suomessa olla se lopullinen ratkaisu talousongelmiin. Poistaa itsensä epäonnistumisineen muita rasittamasta. Täällä päin kutsun sitä ihan lehtiotsikoiden perusteella "toimitusjohtajatason ratkaisuksi". Näillä tosin taisi edelleen olla varaa silmälaseihin vaikka se kakkosauto ja kesämökki olivatkin menossa...
Kaikesta muusta samaa mieltä, mutta kesämökki (mökki, ei huvila) ei kyllä ole mitään luksusta...sekoaisin jos ei olisi sitä, joku paikka pitää olla rauhoittumiseen.
Tämän takia kannattaa aina varata ruokaraha ensin. Vippiä tai tt-tukea kun on lapsikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ne rahat eivät sillä excelin pyörityksellä lisäänny. Yleensä nämä hyväätarkoitatvia neuvoja sormi pystyssä jakavat martat ovat jo muutenkin hyväosaisempia, joilla avioliitot ja terveys kestävät, eikä tule koskaan mitään yllättävää. Mutta kun meidän vajavaistenkin olisi elettävä niillä pelimerkeillä mitä meillä on.
Kyllä ne itseasiassa voivat lisääntyä kun ihminen huomaa että kas, minullahan menee kuukaudessa 50e tähän lehtitilaukseen jota en enää oikein lue ja oho, minähän pistän joka viikko monta kymppiä valmissämpylöihin vaikka voisin tehdä kotona eväät!
Olipas naiivia tekstiä...ap kirjoitti että menot on jo karsittu. Ei taatusti tuossa tilanteessa tilata lehtiä eikä syödä valmiita leipiä! Tyypillinen rikkaan neuvo.
Ap sanoi ”kaikki pakollinen on karsittu” muttei suostu erittelemään tarkemmin että mikä.. minullakaan ei menekään mihinkään turhaan rahaa, kynnet ja ripset on viimeisen päälle ja niihin menee kuukaudessa 150e, mutta ei se turhaa ole ;)
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on sillä tavalla, että kun leikkaat leikkaamastasi, josta on jo leikattu niin jossain vaiheessa tulee köyden pää vastaan. Itse kuljen pikaliimalla korjatuissa silmälaseissa, hiukset tasoittelen itse keittiösaksilla ja ehjiä kenkiä olen nyt kirppikseltä metsästellyt. Tästä jos lähtee vielä muutama kymppi alan vähentämään syömistä.Tässä on kyllä totta toinen puoli. Säästäminen auttaa, mutta järkevämpää on hankkia lisätuloja. Ainakin lapsettomat ihmiset voivat ihan hyvin tehdä toista duunia viikonloppuisin. Moni ajaa esim. taksia viikonloppuisin, kaupan alalta löytyy hommia myös, tai baareista.
Itsekin tein kahta duunia kolmekympisenä, enää en kyllä ehkä jaksaisi...
Joopa joo,lapsettomilla kun ei ole läheisiä, vai? Ei ketään josta ehkä pitää huolehtia? Enkä esim. minä jaksaisi nyt nelikymppisenä kahta työtä, kun päätyökin on fyysisesti raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoi ”kaikki pakollinen on karsittu” muttei suostu erittelemään tarkemmin että mikä.. minullakaan ei menekään mihinkään turhaan rahaa, kynnet ja ripset on viimeisen päälle ja niihin menee kuukaudessa 150e, mutta ei se turhaa ole ;)
Ihmiset tarvitsevat muutakin kuin kaurapuuroa, kukaan ei jaksa jos elämä on pelkkää valotonta sinnittelyä ilman toivoa muutoksesta. Siksi köyhätkin saattavat tupakoida tai pitää kiinni harrastuksesta, vaikka silläkin rahalla saisi ostettua jauhoja ja leivottua itse leipää. Ihmisillä nyt vaan on muitakin tarpeita kuin fyysisiä.
Toisissa ammateissa on parempi palkka kuin toisissa. Niitä ammattiasioita voi myös miettiä, koska kukaanhan ei määrää sinua siihen pienipalkkaiseen työhön.