Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oon ihan kauhuissani! Tili tuli, maksoin laskut ja tajusin että emme millään selviä seuraavaan tilipäivään.

Vierailija
15.10.2018 |

Nyt se tapahtui. Kaikki säästöt ja joustot on käytetty. Eletään lapsen kanssa niin tiukasti kun voidaan, ollaan eletty ja vuosia. Mikä avuksi? Olen kokopäivätyössä mutta kai se on etsittävä toinen työ lisäksi.

Kommentit (227)

Vierailija
121/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mahdollinen kannattaa kilpailuttaa ja vertailla itse netin laskureita ja hintavertailuja hyödyntäen. Luulin pitkään, että minulla oli edullisimmat netti- ja puhelinliittymät, mutta ei todellakaan ollut niin. Tämän huomasin aivan itse liittymäntarjoajien nettisivuja tutkiessa ja hintoja vertaillessa. Eli ei kannata sokeasti luottaa myyjien myyntipuheisiin, vaan miettiä itse omia tarpeita sekä käyttöä ja valita sen mukaan. Sähkön voi myös kilpailuttaa. Kannattaa tutkia ja vertailla hintoja usein. Sama kaikkien hankintojen ja laskujen kohdalla.

Ruoka on ehdottomasti halvinta Lidlissä. Joskus saa 2 isoa kassia ruokaa samalla rahalla kuin olisi lähikaupasta saanut yhden.

Vaatteissa ja kengissä voi säästää ostamalla lähes kaiken sesongin ulkopuolella. Kesävaatteet syksyllä/talvella. Talvitakin ostan usein keväällä tai kesällä.

Harrastusmaksut ovat usein edullisimpia työväenopistoissa ja urheiluseuroissa, mutta ilmoittautumisen kanssa kannattaa olla nopea, eli heti samana aamuna kun ilmoittautuminen alkaa. Jotkut kuntosalit myös myyvät edullisempia paketteja/kortteja ns. tiskin alta. Itse olen saanut treenikertoja/jäsenyyden pari kertaa edullisemmin ihan vaan kysymällä.

Olet toki oikeassa, että esim. sähköstä on turha maksaa liikaa, mutta noissa säästämisessä tulee aika nopeasti rajat vastaan, kun kerrostalossa sähkölasku usein on aika pieni jo valmiiksi.

Tuosta sesongin ulkopuolella ostamisesta olen samaa mieltä, mutta silloin pitää olla todella tarkka, että ostaa tarpeeseen, eikä vain siksi, että kun saa halvalla.

Omat kokemukseni Suomen Lidl:stä ovat kyllä jo lähes kymmenen vuoden takaa, mutta silloin ainakin tuntui, että pelkkä Lidl:ssä käyminen ei säästänyt, päinvastoin. Ehkä kilohinnat olivat alhaisempia, mutta valikoimat niin huonot, että joutui ostamaan ennemminkin sitä mitä kauppias myi, eikä sitä mitä olisi tarvinnut. Eli ruokakaupassakin osta ensin tarpeeseen ja vain silloin tarjouksesta, jos se sattuu olemaan. Punalappuleikkele (-50%) ei säästä 1,75e, vaan lisää kauppalaskuun 1,75e, jos se ei ollut alunperin ostoslistalla.

Meillä (3 henkeä) Lidl tiputti tullessaan kuukausittaisen ruokalaskun 450 eurosta (k-market) 200 euroon,mikä auttoi merkittävästi asuntolainan kanssa. Nyt yli 10 v myöhemmin se lasku on taas n 450 euroa kuussa, samoille kolmelle....Lidl toimii, jos soveltaa, ts. tekee ruokaa sen mukaan, mitä on tarjolla, orjallisesti noudatettavan kauppalapun kanssa ei välttämättä onnistu.

Vierailija
122/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes aina saa säästettyä! Minä elin viisi vuotta 470e/kk ja puolisoni sai samat 470e/kk. Molemmat maksoi vuokrasta + sähköstä + vedestä noin 370e/kk ja lopuilla 200 eurolla ostettiin ruoat, lääkkeet, joululahjat ja kaikki mitä tarvittiin. Sain lähes joka kuukausi useita kymppejä säästöönkin. Nyt kaukosuhteessa minulla menee arkipäivien ruokaan 12e/vko. Ikinä ei ole ollut köyhä olo eikä ole tarvinnut kituuttaa. Lapsia ei edes haluta, koska niihin menisi rahaa. Elämästä voi nauttia pienelläkin summalla! :) Täälläkin jotkut välittää, että jää asumisen ja laskujen jälkeen 300-400e/kk, hohhoijaa...Tuosta summasta puolet pitäisi mennä jo suoraan säästöön!

Jestas mitä soopaa!

200 kahdelle hengelle kuuksi eli 100 per nenä. Eli n. 25 euroa viikko. Siitä ostit lääkkeet, ruuat, vaatteet, lahjoja JA pistit useamman kympin säästöön. Ah ha ha haha haaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita saada kuntasi diakonilta ruoka-apua. Voit myös yrittää saada ennaltaehkäisevää toimeentulotukea. Ota selvää missä on leipäjonoja ja koita päästä käymään (toki voi olla vaikeaa jos olet 9-5 töissä). Ja pyydä se lyhennysvapaa opintolainaan että selviät nyt pahimman yli. 

Oletko varma ettet saa asumistukea? Sitä saa myös omistusasuntoon jos tietyt ehdot täyttyvät. Kannattaa oikeasti olla yhteydessä sosiaalitoimeen ja pyytää apua.

Tsemppiä!

Vierailija
124/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat kaikki rahat tililtä, pelaat koko summalla rulettia. Laitat kaikki kerralla punaiselle tai mustalle. Jos osuu oikein (fifty-fifty tsäännssit), sinulla on tuplasti rahaa ja ne riittävät koko kuukaudeksi. Jos ei osu, rahasi eivät riitä, mutta eivät ne olisi muutenkaan riittäneet.

Vierailija
125/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi ei näitä vinkkejä. Myy kultakorut ja arvolasit lol missä maailmassa nämä ihmiset elää. Mun korvikset on h&m:ltä ja tuikkukipot tokmannilta 60 snt kappale. Kyllä juhlitaan kun nämä olen myynyt.

Vuokran ja sähkön lisäksi laskuina vain kotivakuutus ja puhelin. Niistä halvimmat vaihtoehdot. En polta. En juo alkoholia. En harrasta mitään maksullista.

Ja kiitos näistä : hanki parempi duuni vinkeistä. Kun kaikista vain ei ole aivokirurgeiksi. Ei se ole päätös päätyä mihinkään matalapalkkaiseen duuniin. Siihen rahkeet riittivät. Sitäpaitsi maailma ei pyörisi yhtä päivää ilman duunareita. Kaupoista loppuisi ruoka. Kukaan ei hakisi roskiksia. Kukaan ei puhdistaisi viemärivesiä. Jne. Jne. Siinä kaikki johtajat olisivat sormi suussa, kun MIKÄÄN ei toimisi.

Vierailija
126/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi uuden ketjun aihe, mutta kysyn nyt kuitenkin. Onko kysymyksessä vain jokin AV-harha vai minne katoavat niin usein isät lapsen elämästä?

Luulisi kasvatus- ja elatusvastuun jakamisen helpottavan ainakin henkistä taakkaa, vaikkei perheellä muuten mitään suuria tuloja olisikaan. Vai onko yksinhuoltajuus saatavien etujen kannalta kannatavampaa ja siksi valinta?

En jotenkin oikeasti ymmärrä tätä.

Olen melko nuori, emme itse ole hankkimassa lapsia ihan lähitulevaisuudessa puolisoni kanssa, mutta olemme molemmat kasvaneet kahden vanhemman ja yhden sisaruksen talouksissa. Taloudellisesti haasteellisiakin aikoja on takana, mutta jotenkin se perhe piti aina yhtä ja se tuntui hyvältä.

Tuli vain mieleeni, ei ainoastaan tätä ketjua lukiessani.

Palstamammat hankkiutuvat eroon niistä. Joko jo ennen lapsen syntymää pamahtamalla paksuksi jännämiehelle " vahingossa" mutta sitten lapsi ei saanutkaan miestä sitoutumaan. Tai sitten muutaman vuoden päästä hankkiudutaan eroon miehestä, kun alkaa arki tökkiä ja ois paljon jännempi päästä tinderiin ja saada lapsivapaita viikonloppuja.

Vierailija
127/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta matkustelu.

Vierailija
128/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikki auttaa. Kuuntele vaikka Kake Randelinin ”tilipäivä koittaa”

Vierailija
129/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset eivät nykyään kestä sitä että miehen ”elämä” jatkuu kodin ulkopuolella silloinkin kun naiselle se ei ole mahdollista. Asiat suurentavat kun niistä ei pystytä aikuismaisesti puhumaan. Ero tulee varmimmin niille pariskunnille jotka ovat eläneet urbaania cityelämää.

Vierailija
130/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä toimivin keino on se että hoidan tilipäivänä kaikki tulevan kuukauden pakolliset maksut ja sitten sen mitä tilille jää jaan päivien määrällä ennen seuraavaa tiliä. Siitä tulee itselle konkreettinen päiväsumma joka on käytettävissä ruokaan yms. Joka päivä kun pystyn tuon summan alittamaan niin tulee hyvä ja voimakas olo, minä pystyn ja minä pärjään. 

Toki en käy joka päivä kaupassa vaan jos päiväbudjetti on esim 10 e ja käyn kaupassa kolmen päivän välein niin käytettävissä on 30 e. 

Näin minäkim pyrin toimimaan. Lapsiperheessä ennakoimattomia menoja tulee kuitenkin turhan usein ja ne sotkevat palettia.

Mitä ovat lapsiperheen ennakoimattomat laskut? Kaikki vuoden laskut jaetaan kuukausien määrällä ja tämä summa ja hieman puskuria siirretään erilliselle laskujenmaksutilille, josta maksetaan VAIN laskut. Jokainen voi tehdä näin, ei tarvitse edes olla rahapulassa. Lapsiperheellinen myös.

Ennakoitaville laskuille voi (ja kannattaakin) tehdä juuri noin, mutta nyt puhuttiin ennakoimattomista menoista eli lähinnä hankinnoista lapsille hänen kasvaessaan, leirikoulut, urheilu- ja harrastusvälineet jne. Joo, toki voi laskea, että lapsen hankintoihin pitää säästää joku summa 10-1500 euron välissä kuukausittain, joten ne ei ole ennakoimattomia. Tai jos hankitaan 150e luistimet tietoisesti, niin ei se ole ennakoimatonta. Tuohon suuntaan en jaksa jatkaa väittelyä.

Yksi sana - lapsilisä.

Vierailija
131/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne täällä, rahaa ei ole ja kaikki viinat olen juonu.

Vierailija
132/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lehtitilaus! Joka halvatun kerta kun puhutaan menojen leikkaamisesta käsketään lopettaa lehtitilaukset! Kuka ylipäätään tilaa yhtään mitään kun sisältöä on rajattomasti ilmaiseksi netissä?

Tai "myy arvokkaat lasilinnut pois nurkista". Ai että mulla on jotain tonnin koriste-esineitä mutta en itse tajunnut myydä niitä? :D

Itse pärjään kyllä, ja hallitsen menojani hyvin. Ja olen saanut vuodessa tonnin säästöön. Se on enemmän kuin vuosikausiin! Mutta ei sillä mitään omistusasuntoa osteta, eikä menoja voi enempää leikata kun asuu jo kaupungin halvimmassa yksiössä, syö kaurapuuroa illalliseksi, ei osta uusia vaatteita, ei sisusta, käyttää 50 sentin saippuaa, ei ole autoa, ei lemmikkejä jne.

Niin no, nuo ”lehtitilaus jutut paljastaa kyllä kirjoittajan jo aika iäkkääksi. Tiedoksi nyt iäkkäille, varmaan aika harvalla alle 50-vuotiaalle tulee mitään lehtitilauksis. Kaikki luetaan netistä. Unohdetaan ne, puhutaan mielummin että laskuina on vakiona hyvä laajakaista, älykännykät 4g yhteyksillä.

Nykyään entisen lehtitilauksen ovat korvanneet Netflix, Spotify ja kuntosali. On helppo ajatella, että palvelusta saatu hyöty ja ilo ovat hintansa arvoisia, mutta Netflixistäkin tulee helposti melkein satanen vuodessa. Ihminen kuitenkin tarvitsee henkireikiä, varsinkin jos köyhyys on jatkuvaa eikä tulevaisuus näytä valoisammalta. Siksi ymmärrän, että monet haluavat pitää kiinni jostain ulkopuolisen mielestä turhasta.

Juu, joskus se kymppi vaikkapa viihteeseen tai kulttuuriin voi olla elintärkeää. Itselläni ei ole mitään tilauspalvelua eikä edes televisiota, elokuvissa käyn ilmaislipuilla. Take away -kahvit on kans yksi mistä aina nalkutetaan - en niitäkään juo. Silti en pysty säästämään satasia kuussa.

Vierailija
133/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain yksi kysymys jossa piilee se vastaus :

MIKSI_PITI_MENNÄ_P.O.R.S.I.M.A.A.N_VAIKKA_EI_OLE_EDELLYTYKSIÄ_ELÄTTÄÄ_SITÄ_KERSAA,_ITSESTÄ_NYT_PUHUMATTAKAAN_?_?_?_?

Vierailija
134/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se mukava kun ei tarvitse stressailla. Olisikos kannattanut aloittaa säästäminen jo aikaisemmin. Tänäänkin tulli osinkotuottoja koko viikon tarpeisiin.  Viime viikolla tuli 100€ osinkotuloja. Tällä viikolla vielä 60 euroa tulematta, joka siis jää vielä jäljelle tän viikon kulujen jälkeen. Ensi viikolla tulee 50€ ja sitten sen jälkeen palkka ja jälleen 200 euroa osinkoja.

Ja täällä väitetään että "säästäminen ei kannata" kyllä näin pienipalkkalaiselle tuollainen 300 e/kk on ihan merkittävä lisä ja helpottaa juurikin arjen hallinnassa. Toki elän säästeliäästi, ja pärjäisin palkallakin.

Vierailija
135/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö saamaan lisätuloja tarjoamalla turisteille silloin tällöin majoitusta?

Vierailija
136/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen eeuuta ihmiset pärjäsivät palkoillaan. Jopa pienillä.

Vierailija
137/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista kysyä palkankorotusta? Ota ainakin seuraavassa kehityskeskustelussa tms esille.

Voitko laittaa asunnon tai huoneen airbnb:hen, jos pääsette itse sillä välin yökylään muualle?

Lisätöitä jonain puhelinmyyjänä tai haastattelutukimusten tekijänä? Ne ainakin soittelee iltaisin.

Ala kirppistrokariksi ja kolua Roskalava-ilmoituksista hyväkuntoiset tuotteet, myy pienellä tai suurella hinnalla eteenpäin.

Jos lapset on sen ikäisiä, kannusta töihin.

Vierailija
138/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kuun osalta pitää löytää joku tilapäinen lisätulo. Lapsenvahtikeikka, minne kannattaisi laittaa ilmoitus että olisi tarjolla?

Jos löytäisi jonkun järkevän tavan tienata vähän lisää, voisiko sillä pärjätä, kunnes laina on pienempi? Millä tavalla voisi saada palkankorotuksen? Mikä lainoista on absoluuttisesti pienin? Miten sen saisi maksettua kokonaan pois mahdollisimman pian?

Naisille aina tyrkytetään säästämiseen perustuvia neuvoja, joten naisilla usein tulojen lisäämisen mahdollisuudet on kartoitettu vähemmän perusteellisesti kuin säästämismahdollisuudet.

Vierailija
139/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Visa-kortin saa vakituisessa työssä oleva pyytämällä. Ja siihen EI TULE mitään korkoja, kun maksat seuraavasta palkasta sen pois.

Sitähän sä kysyit.

Vierailija
140/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa erota kirkosta, siinä säästää jo useamman satasen vuoteen. Itsellä meni 800-900 euroa vuodessa.