Onko teillä ystäviä, jotka eivät koskaan kutsu kotiinsa?
Minulla on pari pitkäaikaista ystävää, jotka eivät koskasn kutsu kylään. Tulevat kyllä milellään meille iltaa istumaan ja lähtevät esim. keikoille tai leffaan. Mistä tämmöinen voi johtua?
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ajatellut tuota noin että joku kokisi sen ongelmana että vain hänen luonaan oleskellaan. Yleensä kun nämä vakioemännät kun tykkäävät että kotona on porukkaa ja kutsuvat sen takia jatkuvasti ihmisiä kylään. Vähän niinkuin joku Monica Frendeissä "I'm always the hostess" :). En ole tajunnut että joidenkin mielestä siihen sisältyy jokin käsittämätön vastavuoroinen kodin esittelyn periaate, joka koskee myös niitä ystäviä jotka eivät halua kotiaan esitellä. Ihmiset tuovat kuitenkin tapaamisiin ja muutenkin ihmissuhteisiin paljon muutakin kuin kotinsa, "kestittävä" voi sitten vastavuoroisesti tuoda reilummat tuliaiset ja mehevämmät jutut kuin "kestitsijä".
Siivoatko sinä myös kaverisi kodin kivaksi vierailuasi varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa olisi hyvä mainita, onko kyseessä parikymppinen sinkku, jolla ainoa siedettävä kämppä kaveriporukassaan vai kolmilapsisen perheen äiti. Kun työssäkäyvänä ison perheen äitinä viitsii kutsua ystäviä kylään, ei todella ymmärrä, että miksi joku ei kutsu vastavuoroon kylään.
Auts, mä ihmettelen miten kukaan viitsii mennä kylään isoon lapsiperheeseen. Oon ajatellut että perheelliset ajattelee siinä vaan omaa mukavuuttaan, ettei tarvii roudata lapsia minnekään eikä järkätä niille hoitoa, vieraiden mukavuudesta lapsiperhekaaoksen keskellä viis.
Auts, jos itselläkin on kolme lasta.....? Kiva mennä kuuden lapsen kanssa ravintolaan, kun kukaan ei viitsi kutsua kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa olisi hyvä mainita, onko kyseessä parikymppinen sinkku, jolla ainoa siedettävä kämppä kaveriporukassaan vai kolmilapsisen perheen äiti. Kun työssäkäyvänä ison perheen äitinä viitsii kutsua ystäviä kylään, ei todella ymmärrä, että miksi joku ei kutsu vastavuoroon kylään.
Auts, mä ihmettelen miten kukaan viitsii mennä kylään isoon lapsiperheeseen. Oon ajatellut että perheelliset ajattelee siinä vaan omaa mukavuuttaan, ettei tarvii roudata lapsia minnekään eikä järkätä niille hoitoa, vieraiden mukavuudesta lapsiperhekaaoksen keskellä viis.
Suomi, maa jossa lapsista ei pidetä!
Suomi, maa jossa lapsia ei kasvateta käyttäytymään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auts, jos itselläkin on kolme lasta.....? Kiva mennä kuuden lapsen kanssa ravintolaan, kun kukaan ei viitsi kutsua kylään.
Ei kaikilla on isoja ruokapöytiä, joiden äääreen mahtuu sekä aikuiset että kuusi lasta. Ravintoloissa yleensä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ajatellut tuota noin että joku kokisi sen ongelmana että vain hänen luonaan oleskellaan. Yleensä kun nämä vakioemännät kun tykkäävät että kotona on porukkaa ja kutsuvat sen takia jatkuvasti ihmisiä kylään. Vähän niinkuin joku Monica Frendeissä "I'm always the hostess" :). En ole tajunnut että joidenkin mielestä siihen sisältyy jokin käsittämätön vastavuoroinen kodin esittelyn periaate, joka koskee myös niitä ystäviä jotka eivät halua kotiaan esitellä. Ihmiset tuovat kuitenkin tapaamisiin ja muutenkin ihmissuhteisiin paljon muutakin kuin kotinsa, "kestittävä" voi sitten vastavuoroisesti tuoda reilummat tuliaiset ja mehevämmät jutut kuin "kestitsijä".
Siivoatko sinä myös kaverisi kodin kivaksi vierailuasi varten?
Tämäntyyppiset ystävät pitävät kyllä paikat perussiistinä. Mitä juhlapuhdistuksia ei tarvitse kaverien kyläilyä varten tehdä. Myöskään apu ei tunnu kelpaavan vaikka sitä tarjoaa.
Itse olen tälläinen. En vaan jaksa siivota tai vääntää tarjottavaa, kun on niin paljon helpompi vaihtoehto lähteä ulos syömään tai tehdä joitain muualla kuin kotona. Onneksi ystäväni ajattelevat samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti käyttäytyvät aikuisethan tässä se ongelma ovat. Tästäkin keskustelusta huomaa, että esimerkiksi vastavuoroisuuden periaateon monille täysin vieras.
Miksiköhän juuri naisilla on niin usein tarve tavata ystäviään siellä kotona? Pahimmillaan toisen lapset ja mies ovat kuuntelemassa ja häiritsemässä juttelua. Miehet taas monesti tapaavat toisiaan rennosti kodin ulkopuolella ilman häiriötekijöitä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla on isoja ruokapöytiä, joiden äääreen mahtuu sekä aikuiset että kuusi lasta. Ravintoloissa yleensä on.
Tässä nyt kyse isoista ruokapöydistä. Jos sulla on kolme lasta on sulla myös riittävän iso pöytä, jossa voi syödä vuoroon. Ensin lapset, sitten aikuiset. Pikkuisen järjenkäyttöä, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti käyttäytyvät aikuisethan tässä se ongelma ovat. Tästäkin keskustelusta huomaa, että esimerkiksi vastavuoroisuuden periaateon monille täysin vieras.
Ahaa, pitääpäs ensi kerralla vastavuoroisuuden nimissä ropeltaa kaikkia alahyllyillä olevia tavaroita ja koskea jokaista pöydässä olevaa ruokaa räkäisillä käsillä. Ja ajaa kiljuen takaa talon kissaa.Tuskin kaveri kieltää, kun ei kiellä lapsiaankaan
Kotini on linnani, ei mikään rahvaan kokoontumispaikka. Harvoinpa minäkään kenenkään linnaan tungen, edes kutsuttuna. Mukavampi tavata vaikka kahvilassa ja vaihtaa kuulumiset ja häipyä sitten omiin oloihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50+ sinkku, lapset jo maailmalla. Mulla on ihan kiva koti, mutta sisustettu yhden aikuisen tarpeeseen. En oikein usko, että lapset edes viihtyisivät meillä, koska täällä ei olisi heille mitään tekemistä. Lisäksi teen etätöitä ja ainoalla pöydällä, jonka ääressä voisi kahvitella, on mun tietokoneeni, printterini ja muut työjuttuni. Onneksi ystäväni on myös etätöitä tekevä. Parisuhteessa ja teini-ikäinen poika. Meistä kumpikin haluaa päästä välillä kotoa pois ja kotoa pois ei tarkoita toisen kotiin menemistä vaan jonnekin ihan muualle. Mieluummin vielä paikkaan, jossa voi tehdä jotain muutakin kuin istua paikoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, pitääpäs ensi kerralla vastavuoroisuuden nimissä ropeltaa kaikkia alahyllyillä olevia tavaroita ja koskea jokaista pöydässä olevaa ruokaa räkäisillä käsillä. Ja ajaa kiljuen takaa talon kissaa.Tuskin kaveri kieltää, kun ei kiellä lapsiaankaan
Toki hidas järjenjuoksu myös usein selittää monien aikuisen huonon käytöksen. Esimerkiksi sinun tapauksessani on varmaan kyse tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuollaisia ei tahdo kutsua kylään. Mulla yksi kaveri antoi lapsensa läpsiä koiraani ja ampua vesipyssyllä. Puutuin tilanteeseen ja itkuhan siitä lapselle tuli. Sanoin kaverille että pakko mun oli puuttua, koska koira voi reagoida tuollaiseen agressiolla ja se tekee sen todella nopeasti. Seuraavana päivänä kaveri laittoi WhatsApp-viestillä linkin lehtijuttuun, joka käsitteli vaarallisten koirarotujen kieltämistä. Joo, on entinen kaveri
Mulla ystävien kutsuminen kotiini riippuu paljon ystävistä. Joitain ihmisiä on helpompi päästää kotiinsa kuin toisia. Jos mä koen, että ystävä on kova hyötymään ja lokkeilemaan, niin en halua häntä kylään, enkä myöskään halua hänelle kylään. Silloin on parasta nähdä julkisilla paikoilla ja siten, että kumpikin maksaa itse omat syömisensä.
En halua jäädä lokille kiitollisuudenvelkaan. Siihenhän monet lokkeilijat nimenomaan pyrkivät tyyliin; "tulethan meille juomaan kahvit, niin sitten vastapalvelukseksi voit vahtia loppuvuoden Ville-Petteriä aina keskiviikkoisin, kun minulla on jumppa." Toinen ei-toivottu ryhmä on kodin arvostelijat ja kolmas ruokarajoitteiset eli maitoallergikko-keliaagikko-vegaanit, jolla on vielä erinäisiä muita ruoka-aineallergioita. Mä kutsun välillä ystäviä kotiini, mutta täytyy tunnustaa, että kyllä siinä siivoamisessa ja leipomisessa on niin kova homma, että mielelläni tapaisin ystäviäni vaikka kahvilassa. Ymmärrän myös etteivät kaverit jaksa siivota ja kestitä muita. Miksi siis pitää väkisin tunkea toisten koteihin, kun voi yhtä hyvin nähdä vaikka kahvilassa tai lenkkipolulla?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ystävien kutsuminen kotiini riippuu paljon ystävistä. Joitain ihmisiä on helpompi päästää kotiinsa kuin toisia. Jos mä koen, että ystävä on kova hyötymään ja lokkeilemaan, niin en halua häntä kylään, enkä myöskään halua hänelle kylään. Silloin on parasta nähdä julkisilla paikoilla ja siten, että kumpikin maksaa itse omat syömisensä.
En halua jäädä lokille kiitollisuudenvelkaan. Siihenhän monet lokkeilijat nimenomaan pyrkivät tyyliin; "tulethan meille juomaan kahvit, niin sitten vastapalvelukseksi voit vahtia loppuvuoden Ville-Petteriä aina keskiviikkoisin, kun minulla on jumppa." Toinen ei-toivottu ryhmä on kodin arvostelijat ja kolmas ruokarajoitteiset eli maitoallergikko-keliaagikko-vegaanit, jolla on vielä erinäisiä muita ruoka-aineallergioita. Mä kutsun välillä ystäviä kotiini, mutta täytyy tunnustaa, että kyllä siinä siivoamisessa ja leipomisessa on niin kova homma, että mielelläni tapaisin ystäviäni vaikka kahvilassa. Ymmärrän myös etteivät kaverit jaksa siivota ja kestitä muita. Miksi siis pitää väkisin tunkea toisten koteihin, kun voi yhtä hyvin nähdä vaikka kahvilassa tai lenkkipolulla?
Ei kai sen tapaamisen aina tarvitse olla mitään suurta vaivannäköä vaativaa? Mulla ruokarajoitteiset kaverit aika mutkattomasti ottaa omat eväät mukaan...yksi esim. ottaa laktoositonta maitoa, mä sit keittelen kahvit ja yleensä mun ruuista/kahvileivistä jokin sopii hänelle, jos ei muut niin hedelmät.
Tämä koko ketju on naurettava. Toiset yrittävät epätoivoisesti keksiä tekosyitä, miksi eivät kutsu ihmisiä kylään. Ei sitä tarvitse selitellä, jos se on kerran teistä ok? Selittelyntarve kertoo huonosta omatunnosta. Normaaleissa ihmissuhteissa vastavuoroisuus kun on kuitenkin se lähtökohta eikä toisista hyötyminen. Jos et koskaan kutsu kylään, maksa toisen laskua ravintolassa tai vie kylään mennessäsi edes tuliaisia, olet yksinkertaisesti suomalainen huonokäytöksinen juntti.
Vierailija kirjoitti:
Kotini on linnani, ei mikään rahvaan kokoontumispaikka. Harvoinpa minäkään kenenkään linnaan tungen, edes kutsuttuna. Mukavampi tavata vaikka kahvilassa ja vaihtaa kuulumiset ja häipyä sitten omiin oloihin.
Minä en halua tavata edes kahvilassa sellaista ihmistä, joka pitää muita rahvaana.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän juuri naisilla on niin usein tarve tavata ystäviään siellä kotona? Pahimmillaan toisen lapset ja mies ovat kuuntelemassa ja häiritsemässä juttelua. Miehet taas monesti tapaavat toisiaan rennosti kodin ulkopuolella ilman häiriötekijöitä..
Koska nainen kutsuu kotiinsa saadakseen kehuja. Haluaa esitellä uusia verhojaan tai leivonnaisbravuuriaan eli mokkapaloja. Sitten kutsutun tehtävä on ihastella sisustusta sekä maistaa ja kehua kaikkia tarjottavia. Vastavuoroisesti naisen pitää päästä katsomaan kaverinsa sisustusta sekä arvioimaan tämän leivontataitoja. Miehiltä puuttuvat nämä ulkoiset kilpailuelementit kaverisuhteistaan.