"Voisin tulla teille kylään ensi viikolla. Sunnuntai sopii."
Mitä pidät siitä, jos joku kutsuu itse itsensä sinun luoksesi vierailulle? Mukavaa vai ei? Minusta ei ole mukavaa. Kutsun muut itse kylään, jos haluan kotiini vieraita.
Kommentit (50)
Alkoi naurattamaan koska lähes noilla sanoilla me yhden ystävän kanssa aina ehdotetaan tapaamista. Tiedämme molemmat että tapaamme mieluusti vain jommankumman kotona, tiedämme myös että tapaaminen on toivottu kahvitteluhetki kummallekin ja yleensä ehdotuksen tekee se kumpi vain ensin hoksaa että nyt oliskin itsellä aikaa. Tai jos on jotain asiaa jota haluaa pyöritellä keskustelussa toisen kanssa.
Kyllä me joskus myös kutsutaan toinen kotiimme mutta koska haluamme nähdä toistemme lapsiakin niin usein se menee noin päin että tavallaan kysyy sopiiko tämä päivä teille, ei vain sille ystävälle. Siihen sitten vaan vastataan että sopiiko ja jos jostain syystä haluaakin että tavataan toisen luona niin senkin voi ihan hyvin sanoa ja asia on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin tuollaisen viestin, niin kertoisin sopiiko vaiko eikö. Hektisessä elämässä asiat hoidetaan mielestäni noin. Otetaan yhteyttä, ilmoitetaan sopiva päivä ja katsotaan mitä tapahtuu. Itsensä kylään kutsumista olisi se, että vain ilmoittaa tulevansa, eikä odota siihen kieltävää vastausta. Tai vain soittaisi ovikelloa ilman ilmoitusta.
Aloituksen tyyppi saattaa perua sovittuja juttuja hetken mielijohteesta, joten hänelle vastaus on ei. Mielestäni on röyhkeää ensimmäiseksi ehdottaa tulevansa kylään toisen luokse sen sijaan, että kyselisi myös toisen toiveita tapaamispaikan suhteen.
Omituista jossittelua, kun aloituksessa kysyttiin oma mielipide. Minulla ei ole tuollaisia kavereita ja tapaamiset sovitaan kutakuinkin noin. Helppoa ilman syvempää piilomerkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tykkäisin. Liian monet vaan puhuu, että voitas nähdä joskus eikä niistä oikeasti kuulu koskaan. Tuo on hyvä, että haluaa sopia konkreettisen ajan.
Minusta pitäisi ehdottaa tapaamista jossain julkisella paikalla tai kutsujan omassa kodissa. Koti on sen verran yksityinen alue, ettei sinne mennä omalla ilmoituksella. Vieraanvaraisuutta tarjotaan toisille, ei vaadita muilta. Yleensä tällaiset itsensä kutsujat vielä tulevat täysin tyhjin käsin eivätkä myöhemmin vastavuoroisesti kutsu omaan kotiinsa.
Mikä ongelma on silloin vastata, että hei tavataan vain sunnuntaina ja ehdotan, että tavattaisiinkin idyllisessä mylllykahvilassa tässä lähellä/mennään elokuviin/kävelylle.
Pakkoko se on omaan kotiinsa ottaa jos ei halua.Miksi minun pitäisi suunnitella tapaamisen toteutus itsekseni, jos en edes yhteyttä toiseen ole itse ottanut?
Niinpä! Pitäisikö oikein EventPlanneri palkata tähän hommaan kun on niin iso työ järjestää kaverin kanssa tapaaminen kahvilaan?? Niinku sopia aika ja mennä paikan päälle.
Teepä niin, jollet itse osaa ideoida muuta kuin meneväsi kaverin luokse mussuttamaan pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tykkäisin. Liian monet vaan puhuu, että voitas nähdä joskus eikä niistä oikeasti kuulu koskaan. Tuo on hyvä, että haluaa sopia konkreettisen ajan.
Minusta pitäisi ehdottaa tapaamista jossain julkisella paikalla tai kutsujan omassa kodissa. Koti on sen verran yksityinen alue, ettei sinne mennä omalla ilmoituksella. Vieraanvaraisuutta tarjotaan toisille, ei vaadita muilta. Yleensä tällaiset itsensä kutsujat vielä tulevat täysin tyhjin käsin eivätkä myöhemmin vastavuoroisesti kutsu omaan kotiinsa.
No mulla yksi sukulainen harrastaa yllätyskyläilyä. Tuo kyllä mukanaan monenmoista, usein jopa ruokaa, kahvipöytään tarjottavaa, itse tekemäänsä leipää. Se ei tosin paranna asiaa, en tykkää yllätysvieraista, enkä ota heitä vastaan enää.
nojuustinsa sisko sanoi viime reissulla että voisivat tulla puolestaan meillä käymään, niin ehdotin ajankohdaksi juuri tätä syysloma viikkoa, näin toimii ihan hyvin minun mielestä?
enmääkää tykkää tunkeilijoista, eri asia jos osaa esittää kysymys muodossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo nyt kuulosta miltään kutsumiselta. Tuohon vastataan sitten se että sopiiko itselle vai ei ja sillä selvä. Se on ehdotus.
Ehdotus ängetä noin vain toisen kotiin? Yleensä odotetaan jotain tarjoilujakin. Vierasta ei edes välttämättä saa pois ajallaan. Vastaankin siksi ei.
Kaikista hauskin on, kun kunnan päiväkodista ilmoitetaan että tulisimme silloin ja silloin teille kotiin vasu-keskusteluun.
Ette tule.
Missä tälläistä tapahtuu?? Kyttäämäänkö tulevat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen yhden kaverini kohdalla tuota. Hajamielinen ja aina jossittelee ja "katotaan myöhemmin" jos ei suoraan sano milloin nähtäisiin. Kyseinen kaveri asuu keskustassa ja minä kaupungin laidalla niin mieluusti menen hänen luokseen samalla kun hoidan asioita sielläpäin.
Entä jos tämä ystäväsi ei vain oikeasti haluaisi tavata sinua?
Sitten ei laittaisi viestejä että haluaisi taas nähdä.
Minä olen sanonut monestikin, että "Voisin tulla käymään joku päivä. Miten sulla esimerkiksi ens viikon aikataulu?"
Vasta nyt kolmikymppisenä olen tajunnut, että se on hieman pöhköä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoi naurattamaan koska lähes noilla sanoilla me yhden ystävän kanssa aina ehdotetaan tapaamista. Tiedämme molemmat että tapaamme mieluusti vain jommankumman kotona, tiedämme myös että tapaaminen on toivottu kahvitteluhetki kummallekin ja yleensä ehdotuksen tekee se kumpi vain ensin hoksaa että nyt oliskin itsellä aikaa. Tai jos on jotain asiaa jota haluaa pyöritellä keskustelussa toisen kanssa.
Kyllä me joskus myös kutsutaan toinen kotiimme mutta koska haluamme nähdä toistemme lapsiakin niin usein se menee noin päin että tavallaan kysyy sopiiko tämä päivä teille, ei vain sille ystävälle. Siihen sitten vaan vastataan että sopiiko ja jos jostain syystä haluaakin että tavataan toisen luona niin senkin voi ihan hyvin sanoa ja asia on ok.
Välimerkkien käytön opettelu pitkien tekstien kohdalla on erittäin suotavaa. Vaikka olisikin elämämkoulun käynyt mamma.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pidät siitä, jos joku kutsuu itse itsensä sinun luoksesi vierailulle? Mukavaa vai ei? Minusta ei ole mukavaa. Kutsun muut itse kylään, jos haluan kotiini vieraita.
Minusta kivaa. Noin päin on paljon helpompi sanoa, ettei sovi, kuin jos joku kutsuisi luokseen. Ja jos sopii, niin ei haittaisi tosiaan. Minusta on kivaa saada mielellään paikalle tulevia vieraita. Kutsutuista ei aina tiedä, tulevatko vain velvollisuudentunnosta.
Tuota noin... jos joki ehdottaa tapaamista, siitä voi aina kieltäytyä. Ei siinä kukaan TUNKEUDU tai VAADI mitään, vaan ehdottaa tapaamista ja konkreettisesti, jotta toiselle jää käteen konkreettinen tapaamisehdotus eikä jotain epämääräistä "olisi kiva joskus tavata".
Toki noin pääsääntöisesti mieluummin kutsutaan omaan kotiin, mutta jos tapaaminen käytännön syistä on helpompaa toisen luona (kaveri vaikka asuu kaukana, mutta käy joka tapauksessa sinun paikkakunnallais katsomassa iäkästä äitiään tms.) tai hän on kutsunut sinut luokseen jo monta kertaa ja olisi oikeastaan sinun vuorosi toimiakin emäntänä - silloin on aivan ok minusta joskus ehdottaa tapaamista toisen luona.
Sitä paitsi, kyse ei ole mistään valtavia ennakkojärjestelyjä aiheuttavasta tupatarkastuksesta. Tai no, ainakaan minun ystäväni eivät tule luokseni syömään pakastinta tyhjäksi ja kritisoimaan siivoustasoa. Kyllä he tulevat ihan vaan tapaamaan minua, ja tarjoomuksiksi riittää hyvin kuppi kahvia tai teetä.
Mutta kuten sanottua, jos joku EI haua sunnuntaina sitä vierasta, sanoo ääneen, että sori, en ole kotona. Sori, en ehdi tavata. Sori, vietetään sunnuntaita oman perheen kesken. Sori, joskus toiste. Sori, en välitä nähdä sinua.
Valitkaa sopiva. Problem solved.
Aika omituisena pitäisin. Poikkeuksena kyllä läheiset sukulaiset, joita ei niin usein näe, jos ilmoittavat, että ovat kotiseudullani jonain tiettynä ajan kohtana niin tottakai saavat tulla kylään, mutta kavereiden ja tuttujen kohdalla tuo olisi vaivaannuttavaa ja vähän epäkohteliasta. Mulla on myös yksi tällainen kaveri, joka yrittää saada mua kutsumaan itseni hänen luokseen kylään sanomalla "Tulet vaan kun itsellesi sopii", mutta en minä kehtaa itse itseäni kutsua ja eipä tuo kaverikaan ikinä kutsua esitä, joten kyläilyt on hänen luonaan todella harvassa :D
Maaseudulla ei edes kysytä lupaa vierailuun, mennään vaan ovesta sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo nyt kuulosta miltään kutsumiselta. Tuohon vastataan sitten se että sopiiko itselle vai ei ja sillä selvä. Se on ehdotus.
Ehdotus ängetä noin vain toisen kotiin? Yleensä odotetaan jotain tarjoilujakin. Vierasta ei edes välttämättä saa pois ajallaan. Vastaankin siksi ei.
Kaikista hauskin on, kun kunnan päiväkodista ilmoitetaan että tulisimme silloin ja silloin teille kotiin vasu-keskusteluun.
Ette tule.
Mikä vasu-keskustelu?
Vanhempiensuojely? Onko kersasi jo vauvamonsteri?
Kohta ei uskalla kenellekään puhua mitään kun jokainen loukkaantuu jostakin :-/
Nyt ei ikävä kyllä käy. Kerron ( teko)syyn myöhemmin.
”voisin tulla teille kylään ensi viikolla!” , sanoi naapurin viehkeä neito. Hänen runsaat muotonsa tervehtivät hopeaketun silmiäni. ”Nähdän vain!” Aloin valmistelemaan vierailua: näyttäisinkö hänelle ensin kiiltäviksi vahatut kuulani, vai pystyssä sojottavan ykköskeilani?
-Janis Petke, keilaratojen keisari, herrasmies ja hopeakettu.
Riippuu ihmisestä. Toivotuille vierailijoille vastaisin että "Tervetuloa! Mihin aikaan tulet?" ja ei-toivotuille vastaisin että "Meillä on muuta ohjelmaa sunnuntaina."
Olen itse huono kutsumaan ihmisiä kylään, siksi minusta on kiva että tietyt ihmiset osaavat ja uskaltavat kutsua itsensä. Tietävät olevansa toivottuja vierailijoita. <3
No minusta on ihan ok ja melko normaaliakin suomalaisessa kulttuurissa (olen asunut myös ulkomailla, ja kyllä Suomessa on todella vahva kulttuurinen tapa kylällä toisten kotona). Kyse on enemmänkin siitä miten asia ehdotetaan, esim. "Nähdäänkö joku päivä? Jos haluat ja sulle on helpompi, niin voin tulla vaikka käymään teillä?" On ihan kaikin puolin ok ja normaali ehdotus, josta on helppo kieltäytyä.
Sen sijaan tuollainen "Mä voisin tulla käymään sunnuntaina" vaatii läheistä suhdetta ja tietoa siitä että puolin toisin kyläily on ok. Noin ei voi sanoa kelle tahansa tutulle.
No ehkä vähän tökerösti muotoiltu viesti. Olisiko kiireessä kirjoitettu? Yksi -isi pääte olisi muuttanut viestin sävyn ihan toiseksi: Sunnuntai sopisi.