Hiilijalanjälki, miten käyttäisit oman päästökiintiösi?
Oletetaan, että verotusta muutettaisiin niin, että tiettyä kohtuullista hiilijalanjälkeä ei haittaverotettaisi, mutta ylityksestä tulisi reilu lisämaksu. Mistä pihistät, mihin panostat? Asumiseen, liikkumiseen, matkoihin, ruokaan, lemmikkeihin? Mikä olisi lapsilukusi? Onko joku sellainen asia, että olet valmis maksamaan ylimääräistä?
Kommentit (50)
Huolimatta vuosittaisesta Thaimaan matkasta hiilijalanjälkeni olikin näköjään huomattavasti pienempi kuin testin tehneillä keskimäärin (Joo saa alapeukuttaa 😂)
Ilmeisesti paljon tulee anteeksi siitä kun ei turhia shoppaile, omista autoa ja asuu talossa jossa maalämpö. Toki ihmeellistä että tuossakin oli samassa kategoriassa 120 neliön ja 200 neliön talot. Aika ero kuitenkin minun mielestäni että kummassa asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalanjälkeni on pienempi kuin keskivertosuomalaisesta. https://elamantapatesti.sitra.fi .Liikkumisesta, matkailusta, lapsista ja lemmikeistä ei tule jälkeä. Tavaroiden ostamista olen jo vähentänytkin paljon.
Asun aika tilavasti vanhassa taloyhtiössä, jonka lämmitysmuotoon en voi vaikuttaa. Uusia asuntoja ei oikein ole yhtä lyhyen matkan päässä vaan joutuisin kulkemaan bussilla. Hiukan pienempi asunto voisi olla. Jos tulisi oikeasti haittavero, taloyhtiötkin havahtuisivat energiatehokkuuteen.
Ruoka on ilmastosyntini, tykkään maitotuotteista. Lihaakin kuluu, mutta voisin maksaa siitä vähän enemmänkin. Luomulihaa voisi suosia ja kasvispäiviä lisätä.
Tein sitran elämäntapatestin, ja sain tämmöisen tuloksen:
"Onnittelut! Hiilijalanjälkesi on alle kolmasosa keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljestä. Älä pidä kynttilääsi vakan alla, vaan kerro elämäntapasi salaisuudet myös kavereillesi. Ympäristö kiittää!
Hiilijalanjälkesi
2 900 kg CO₂e"Varmaan jatkaisin jatkossa samoin kuin nytkin.
Suurin syntini on lentomatkailu. Ja toinen on satunnainen shoppailu. Shoppailua voisin vähentää, mutta matkailusta en ole valmis luopumaan.Arkiliikkumisesta ei kuormitusta tule paljon, sillä minulla ei ole autoa, enkä matkusta pitkiä matkoja julkisillakaan.
Teen paljon etätyötä, sillä on suuri vaikutus.Syöminenkin on kestävällä tasolla allergioideni takia. En voi käyttää maitotuotteita enkä punaista lihaa.
Kanaa tai kalaa syön kuitenkin lähes päivittäin.Miten asut? Minulla tulee pelkästä asumisesta tuon verran.
Se neukkukuutiolainen
Asun Pohjois-Suomessa pienessä ok-talossa perheeni kanssa.
Talo lämmitetään maalämmöllä.
Sähkö on ekosähköä.
Aikaisemmin asuin rivitalossa, ja siellä koin ongelmaksi mm. sen, että lämmitysmuotoa ei voinut itse valita, ja sen, että pihanhoito oli järjestetty mahdollisimman epäekologisella tavalla.
Esim. Puutarhajätteet kerättiin muovisiin jätesäkkeihin ja vietiin kaatopaikalle (koska niin on aina tehty ja se on helppoa) ja sitten ostettiin kaupasta iso kasa lannotteita. Olin aivan yksin ajatuksen kanssa, että ne jätteet voisi viedä edes kaatopaikan puutarhajätteisiin. Sen olisi voinut tehdä ilmaiseksi, mutta taloyhtiö halusi mieluummin maksaa jätesäkkiperinteen ylläpitämisestä.
Itseäni tuossa testissä ihmetytti tämä talon rakennusvuosi. Kyllä, tämä on rakennettu ennen vuotta 1990 - onneksi. On vielä laadukasta tekoa. Sen huomaa kaikesta. Ihmettelen, miksi tämä kuluttaisi uusia enemmän.
No. Ei ole pullonpohjatalo eikä sisäilmaongelmia. Lämpövuoto korjautui ikkunaremontin yhteydessä. En näe toistaiseksi syytä muuttaa.
Niin. Auto. Siihen minä olen syytön. Työpisteen vaihdon takia oli pakko ostaa auto. Lähellä olevaan pisteeseen ei kuulemma voi mennä ja kätevästi bussireitin varrella olevasta pisteestä mut ajettiin pois. Ihan hevonkuuseen. Kuulemma siellä keskustassa käy töissä ihan Tuusulasta asti ihmisiä ja sieltä mun uuden työpisteen läheltäkin. Että ei kuulemma ole ongelma.
Sikäli hassua, että sieltä Tuusulasta olisi helppoa mennä siihen mun paikkaan samoin kai kun siitä vierestäkin. Mitta ei käy. Ihmisiä liikutellaan ja ilmastosta ei vissiin niin välitetä. Se on mahtavaa, kun on valtaa.
Kyseessä nyt tietysti on täydellinen paskapersetyöpaikka nyt muutenkin. Löytäisi vain uuden.
Vierailija kirjoitti:
Sitran testistä tuli 3300.
Olen pienituloinen opiskelija, joten turhaa ei paljon ostella. Silti olen hyvin onnellinen. Pyöräilen kaikkialle tai kävelen koska tykkään hyötyliikkua. Olen 28v. mutta minulla ei ole vieläkään ajokorttia, julkista liikennettä käytän pari kertaa vuodessa, usein se tarkoittaa junaa. Liikennepuoli ei siis käytännössä tuota päästöjä.
Lomamatkoja en harrasta sillä ne ovat kalliita ja ei ihan mun juttu muutenkaan. Tykkään pohjoismaisesta luonnosta ja täällä sitä riittää.
En syö punaista lihaa, mutta kanaa ja kalaa kyllä. Tykkään myös kasvisruoasta ja voisin siirtyä siihen tarvittaessa täysin. Etenkin pavut, herneet ja tofu ovat herkullisia. Kulutan vähän rahaa vaatteisiin tai tavaroihin. Vaatteet kuluvat usein puhki ennen kuin hankin uusia.
Miinusta: vaikka minulla ei ole lapsia, niin kissa löytyy. Voisin myös kierrättää vieläkin tarkemmin. Voisin myös syödä enemmän satokauden ruokaa. En katso tv:tä enkä käy saunassa, mutta pc:llä pelaan 4 kertaa viikossa.
En nyt osaa sanoa muuta, mutta olisin tällaiseenkin elämään tyytyväinen lopun ikäni. Outoa kyllä, mutta mieheni taitaa pitää myös miehistä enemmän kuin naisista (en tiedä onko bi vai homo) niin tuskin lisäännymme :/. Ainakin se outoa kyllä rakastaa minua enemmän kuin yksikään hetero tähän mennessä. Joten mikäs siinä jos kanssani viihtyy. Lapsista en ole muutenkaan ikinä saanut mitään äitiyssäväreitä.
Pavut, herneet ja tofu. Todellista suomalaista lähiruokaa. Sano nyt vielä, että olet kuivattanut ne sun talviherneesi kesällä auringossa ihan itse.
Älkää nyt viitsikö pettää itseänne. Naurettavaa lukea näitä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kai aika pieni hiilijalanjälki. En usko, että mun pitäisi juuri nipistää. Mulla ei ole lapsia, ei autoa, asun pienessä kerrostaloyksiössä, en matkustele ja olen kasvissyöjä. Kävelen joka paikkaan. Olen jonkun ajoneuvon kyydissä todella harvoin.
Kaksi kissaani ehkä lähinnä aiheuttavat ylimääräisiä päästöjä.
Asuntosi lämmitetään kivihiilellä ja öljyllä
Sekä todennäköisesti tyyppi syö kaikkea eksoottista sontaa, jota tänne rahdataan kun kotimaista vähäpäästöistä riistaakin olisi tarjolla. Hohhoijaa näitä aivopestyjä papanakoneita.
Jep, sitran testissä lämmityksestä tuli miinusta, tosin hiilijalanjälkilukema oli aika pieni. Epäilen kyllä nyt tuon testin luotettavuutta kun näitäkin juttuja lukee ja nettiä selailee.
Söin joskus aika paljon eksoottista sontaa, mutta olen tullut tietoisemmaksi tuosta. Syön nykyisin paljon suomalaista härkäpapua ja herneitä. Pitää suosia suomalaista. Härkäpapurouhe on edullista pöperöä ja alkuperämaa on Suomi.
Söisin itse kalastettua kalaa ja riistaakin välillä, jos olisi oikeasti mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni tuossa testissä ihmetytti tämä talon rakennusvuosi. Kyllä, tämä on rakennettu ennen vuotta 1990 - onneksi. On vielä laadukasta tekoa. Sen huomaa kaikesta. Ihmettelen, miksi tämä kuluttaisi uusia enemmän.
No. Ei ole pullonpohjatalo eikä sisäilmaongelmia. Lämpövuoto korjautui ikkunaremontin yhteydessä. En näe toistaiseksi syytä muuttaa.
Tosiaan vaikka sata vuotta sitten rakennettuun taloonkin on voitu uusia eristeet, ikkunat ja ovet ja se on voitu remontoida ihan täysin aivan viime aikoina.
Eikö se olisi parempi korjata vanhoja taloja, jos on tarvetta kuin purkaa ne ja rakentaa uusia tilalle?
Mutta tosiaan luulen, että testi on tarkoitettu helposti ja nopeasti tehtäväksi, eikä lopulta anna kovin tarkkaa tulosta, vaan jotain vähän sinne päin ehkä.
Kotimaisen riistan syöntiin kyllä on mahdollisuus jos on oikeasti tahtoa. Se vaatii vaan vähän viitseliäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Auto. Siihen minä olen syytön. Työpisteen vaihdon takia oli pakko ostaa auto. Lähellä olevaan pisteeseen ei kuulemma voi mennä ja kätevästi bussireitin varrella olevasta pisteestä mut ajettiin pois. Ihan hevonkuuseen. Kuulemma siellä keskustassa käy töissä ihan Tuusulasta asti ihmisiä ja sieltä mun uuden työpisteen läheltäkin. Että ei kuulemma ole ongelma.
Sikäli hassua, että sieltä Tuusulasta olisi helppoa mennä siihen mun paikkaan samoin kai kun siitä vierestäkin. Mitta ei käy. Ihmisiä liikutellaan ja ilmastosta ei vissiin niin välitetä. Se on mahtavaa, kun on valtaa.
Kyseessä nyt tietysti on täydellinen paskapersetyöpaikka nyt muutenkin. Löytäisi vain uuden.
Tällaiseen pitäisi saada jotain järkeistystä, ettei ehdointahdoin järkättäisi hankalia työmatkoja jos helpompikin onnistuisi.
Myös etätyömahdollisuutta pitäisi hyödyntää aktiivisemmin jos sellainen vaan töiden puolesta onnistuu. Nykyään moni ei uskalla tehdä etänä, vaikka mahdollisuus olisi olemassa, sillytyöpaikan kulttuuri ei hyväksy etätyötä. Monessa firmassa sitä pidetään aivan aiheettomasti laiskotteluna.
Vierailija kirjoitti:
Kotimaisen riistan syöntiin kyllä on mahdollisuus jos on oikeasti tahtoa. Se vaatii vaan vähän viitseliäisyyttä.
Ja yleensä rahaa. Kai? Mulla ei myöskään ole autoa, jolla kuljettaisin hirvenpuolikkaita. Miten itse hommaat riistaa vai metsästätkö itse?
Sattumalta sain joskus riistaa pakkaseen kun yksi kaveri muutti toiselle puolelle Suomea, eikä ehtinyt syödä kaikkea pakastimestaan. Sain kannettua lihat kotiin itse.
Tietysti voisin itse kalastaa. Se on totta.
Suomen metsissä ei myöskään ole niin paljon riistaa, että kaikki voisivat elää sillä. Se on harvojen elämäntapa, joka ei sinänsä ratkaise mitään enemmistön kannalta. Ei mulla tosin ole mitään metsästystä vastaankaan.
Olen joskus miettinyt, söisinkö lihaa siinä tapauksessa, jos se muuten menisi hukkaan. Sehän olisi järkevää. Olen myös pohtinut hyönteisten kasvattamista syötäväksi.
Sekä todennäköisesti tyyppi syö kaikkea eksoottista sontaa, jota tänne rahdataan kun kotimaista vähäpäästöistä riistaakin olisi tarjolla. Hohhoijaa näitä aivopestyjä papanakoneita.