Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lippu.fi ei palauta palvelumaksuja

Vierailija
22.09.2025 |

Ostimme kesällä liput keikalle lippu.fin kautta ja lopulta keikka peruttiin (ilman ilmoitettua syytä) noin viikkoa ennen tapahtumaa. Haimme ohjeistetusti palautusta lipuistamme ja sen lopulta saimmekin: ilman palvelumaksuja, jotka muodostavat yli 10% kokonaissummasta. 

Tämä tuntui epäreilulta, kun peruutus ei johtunut meistä ja yritimme reklamoida asiasta. Lippu.fi vastasi, että lukee heidän peruutusehdoissaan (totta, tämä oli oma mokamme, että emme lukeneet niitä kunnolla), mutta koska ehto tuntui epäreilulta sekä yksipuoliselta tiedustelin asiaa vielä kuluttajaneuvojalta. Täältä saimme terveiset (suora lainaus) "Maailma on melkoisen monimutkainen paikka ja kuluttajan kannattaa huolellisesti miettiä millaisia palveluita käyttää." Myöskään ilmeisesti itse tapahtumanjärjetäjällä tai luottokorttiyhtiöllä ei ole tässä maksuvelvollisuutta (kuluttajaneuvonnasta saatu tieto).

Vaikka euromääräisesti ei puhuta isosta summasta, tuntuu tilanne kuluttajan kannalta epäreilulta. Useisiin tapahtumiin myy pelkästään lippu.fi lippuja (ja sama ehtohan saattaa olla Tiketilla ymv.) ja ehtoon on pakko suostua ostovaiheessa, jos liput haluaa ostaa. Tästä syntyy tilanne, jossa palveluntarjoajalla ei ole mitään riskiä, mutta ostajalla on. Jos tapahtuma perutaan, jää pelkästään kuluttaja nuolemaan näppejään asiassa ja kokee rahallisen tappion maksamalla euroja tyhjästä. Vaihtoehtoista palveluntarjoajaa ei myöskään ole, joten kuluttajaneuvojan neuvo palvelujen miettimisestä kääntynee niin, että tapahtumapalveluita ei voi käyttää ollenkaan, ellei halua kantaa itse riskiä. 

Koska käytämme paljon tapahtumapalveluita, mietin mikä tähän voisi olla muu ratkaisu? Vai onko sitä? Onko esimerkiksi muilla lippuvälittäjillä samat ehdot tai onko joku joskus saanut koko summan palautettua? Asiastahan on ollut aiemmin mediassa ja kuluttajariitalautakunnassakin päätöksiä, mutta ilmeisesti nyt Lippu.fin muotoilu ehdoissa on sellainen, että täyttää vaatimukset.

Jos tästä ei ole muut hyötyä, niin ainakin muille tämä asia tiedoksi lippuostoksille. Myönnän, että en itse lukenut peruutusehtoja ostaessani ja asia tuli minulle yllätyksenä.   

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kertomuksesta! Hyvä tietää, että voi välttää Lippu.fitä.

Vierailija
2/10 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelumaksu = he ovat palvelleet (huonosti)

lippupistefi on huijausta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin olisko pitänyt lukea ehdot? 

Ymmärrän, että netti on täynnä tekstiä ja on vaan helppo rastia "olen lukenut ja ymmärrän" mutta... no aika pitkään selostuksen saimme tässäkin omasta tyhmyydestä.

Ootko ikinä oppirahoista kuullut? 

Vierailija
4/10 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lippufirmojen toiminta on täyttä mafiaa.

Vierailija
5/10 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneita välistävetäjiä prkle. Mutta nykyään välttämään ei pysty.

Vierailija
6/10 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne ovat tehneet töitä sen lippusi varaamiseen, miksi pitäisi olla ilmaista.

Ravintolohinkin nykyisin ihmiset varailevat pöytiä seuralaisineen, ja sitten ei mennäkään. Kyllä siinä menee hukkaan työtä ja ruokaa, jotka on varattu heille. Kai jotkut ovat jo alkaneet periä varausmaksua, jota ei palauteta, jos ei tulekaan.

Vierailija
7/10 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artisti maksaa.

Joka, hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä taikka toista vahingoittaakseen, erehdyttämällä tai erehdystä hyväksi käyttämällä saa toisen tekemään tai jättämään tekemättä jotakin ja siten aiheuttaa taloudellista vahinkoa erehtyneelle tai sille, jonka eduista tällä on ollut mahdollisuus määrätä, on tuomittava petoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Vierailija
8/10 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn ei tarvitse olla ilmaista ja siitähän maksetaankin, kun lippu ostetaan. Mielestäni peruutustilanteissa tämän pitäisi kuitenkin tulla välittäjälle (lippu.fi) jollekin muulta kuin kuluttajalta, joka on täysin syytön tilanteeseen.

Oppirahoja indeed, mutta koska niitä ei ilmeisesti voi välttää lippu.fin kanssa, niin sillä kysynkin muilta kokemuksia? Palveluntarjoahan saa tietysti varmaan määrittää vaikka millaiset ehdot, mutta itseäni harmittaa se, että en aio jatkossa olla riskinkantaja asiassa, mutta se ilmeisesti tarkoittaa, että iso osa tapahtumavalikoimasta leikkaantuu samalla?

Vierailija
9/10 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Artisti maksaa.

Joka, hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä taikka toista vahingoittaakseen, erehdyttämällä tai erehdystä hyväksi käyttämällä saa toisen tekemään tai jättämään tekemättä jotakin ja siten aiheuttaa taloudellista vahinkoa erehtyneelle tai sille, jonka eduista tällä on ollut mahdollisuus määrätä, on tuomittava petoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Tässä tosiaan lippu.fi on ilmeisesti nimikkeellä "välittäjä" ja sitten on tosiaan artisti, jonka tapahtumajärjestäjä on buukannut. Minä olen sopimussuhteessa lippu.fihin ja lippu.fi on sopimussuhteessa tapahtumajärjestäjään. Kysyin kuluttajaneuvonnasta tätäkin, että maksaako sitten tapahtumajärjestäjä, mutta siihen vastaus oli tyyliä "voit kokeilla, mutta tuskin maksavat", mikä tuntuu myös hullulta. Pahimmillaanhan tämä voisi mennä niin, että kerran kuussa maksaisit kymmeniä euroja lippu.fi:lle siitä, että yrität mennä keikalle, jonka sitten joku muu järjestäjäketjussa peruu. 

Ja kuten aloituksessa mainitsen, ymmärrän oman virheeni ja ensisijaisesti kaipaisin tietoa, jos joku on keksinyt tähän jonkin järkevän ratkaisun. 

Vierailija
10/10 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelumaksuja ei saa takaisin, koska he ovat kumminkin normaalin palvelutyön joutuneet tekemään sen lipun myydessään, vaikka se itse tilaisuus peruuntui. Luulisi tämmöisen asian nyt jokaisen tajuavan. He siis pitävät sen osuuden, mikä kuuluu heille jo tehdystä työstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän