Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hiilijalanjälki, miten käyttäisit oman päästökiintiösi?

Vierailija
14.10.2018 |

Oletetaan, että verotusta muutettaisiin niin, että tiettyä kohtuullista hiilijalanjälkeä ei haittaverotettaisi, mutta ylityksestä tulisi reilu lisämaksu. Mistä pihistät, mihin panostat? Asumiseen, liikkumiseen, matkoihin, ruokaan, lemmikkeihin? Mikä olisi lapsilukusi? Onko joku sellainen asia, että olet valmis maksamaan ylimääräistä?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta, joten siinä se jalanjälki varmaan menisikin. Voin ihan hyvin olla ilman lihaa (olenkin), matkailua (lennän noin kerran viidessä vuodessa) ja krääsää. Auto on ja sitä tulee käytettyä hävettävän lyhyillä matkoilla johtuen ihan elämäntilanteesta. Siirtymät ovat niin tiukkoja arjessa. Mutta toki jos tällainen päästökatto tulisi, luopuisimme autosta ja sitä myöten lasten harrastuksista.

Vierailija
22/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain 8800kg CO2 :( yli 200 neliön talo, pihviä ja 3 omaa autoa pihvit jne.. mitä voitin?

On se silti vähemmän kuin keskivertosuomalaisella. Ihme kyllä. Et varmaan lentele ympäri maailmaa? Siitähän noita päästöjä tulee paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittelen nyt vaikka, että määrä, josta haittaveroa ei vielä tule, olisi 8 000 kg. Perusteena tämä: Vuonna 2010 suomalaisen kulutusmenoista aiheutui keskimäärin 11,5 hiilidioksidiekvivalenttitonnin (tCO2e) suuruinen hiilijalanjälki henkilöä kohden ja selvityksen mukaan meidän suomalaisten olisi mahdollista pudottaa sitä jopa reilulla kolmanneksella jo nykyisin olemassa olevilla ratkaisuilla.

Vierailija
24/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panisin sen 90-luvulla ulkomailla käyneitä setämiehiä ihannoivan vesimelonin lihansyöjäksi. Loppuu se paskan lennättäminen suomeen, ja saadan syödä vähähiilistä lähipossua.

Vierailija
25/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, lemmikkejä eikä autoa. Asun kerrostalossa kaupungissa. Ostamani sähkö on tuotettu uusiutuvilla lähteillä. Käytän aina julkisia kulkuvälineitä enkä koskaan lennä. En matkusta kuin kotimaassa ja täälläkin vain sen verran kuin on työn takia pakko.

En ole ostanut vaatteita enää vuosikymmeniin; pärjään olemassa olevilla loppuikäni. En muutenkaan osta juuri muuta kuin ruokaa.

Syön kuitenkin jonkun verran lihaa. Sen voisin lopettaa. Samoin voisin muuttaa pienempään asuntoon nollapäästöiseen taloon.

En haluaisi luopua maitotuotteista, kahvista enkä tietyistä hedelmistä, vaikka ne tuodaankin Suomeen kaukaa. Pakon edessä tietysti luopuisin niistäkin.

Vierailija
26/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain 8800kg CO2 :( yli 200 neliön talo, pihviä ja 3 omaa autoa pihvit jne.. mitä voitin?

On se silti vähemmän kuin keskivertosuomalaisella. Ihme kyllä. Et varmaan lentele ympäri maailmaa? Siitähän noita päästöjä tulee paljon.

Siellä talossa taitaa asua monta ihmistä? Sitran laskuri on siitä vähän kökkö, että se antaa 200-neliön talossa nelistään asuvalle pienemmän asumishiilijalanjäljen kuin sinkulle, joka asuu 51-neliöisessä asunnossa. Omakotitalo on ehkä vielä uusi ja lämmitysmuotokin on itse valittu.

Vierailija
27/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tuli tuo keskimääräinen 7300 kg. Testi ei ottanut huomioon sitä että työni edellyttää n. 400-500 km ajamista viikottain, ja siksi liikennepäästöni ovat korkeat.

Muuten nämä hiilijalanjälkilaskelmat ovat yleensä pääosin huuhaata, koska ne perustuvat co2-ekvivalentteihin. tämä tarkoittaa, että päästöt muutetaan vastaamaan hiilidioksidipäästöä esim. niin, ettei oteta huomioon tapaa jolla vaikkapa käytettävä sähkö on tuotettu (ydinsähkö ei aiheuta hiilidioksidipäästöjä mutta silti sitä ei luokitella ekosähköksi).

Hiilijalanjäljen laskentaperusteista on ylipäätään erittäin vaikea saada tietoja.

Vierailija
28/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin pystyä syömään vapaasti kaikenlaista, se on tärkeintä. 

Vierailija
29/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalanjälkeni on pienempi kuin keskivertosuomalaisesta. https://elamantapatesti.sitra.fi .Liikkumisesta, matkailusta, lapsista ja lemmikeistä ei tule jälkeä. Tavaroiden ostamista olen jo vähentänytkin paljon.

Asun aika tilavasti vanhassa taloyhtiössä, jonka lämmitysmuotoon en voi vaikuttaa. Uusia asuntoja ei oikein ole yhtä lyhyen matkan päässä vaan joutuisin kulkemaan bussilla. Hiukan pienempi asunto voisi olla. Jos tulisi oikeasti haittavero, taloyhtiötkin havahtuisivat energiatehokkuuteen.

Ruoka on ilmastosyntini, tykkään maitotuotteista. Lihaakin kuluu, mutta voisin maksaa siitä vähän enemmänkin. Luomulihaa voisi suosia ja kasvispäiviä lisätä.

Tein sitran elämäntapatestin, ja sain tämmöisen tuloksen:

"Onnittelut! Hiilijalanjälkesi on alle kolmasosa keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljestä. Älä pidä kynttilääsi vakan alla, vaan kerro elämäntapasi salaisuudet myös kavereillesi. Ympäristö kiittää!

Hiilijalanjälkesi

2 900 kg CO₂e"

Varmaan jatkaisin jatkossa samoin kuin nytkin.

Suurin syntini on lentomatkailu. Ja toinen on satunnainen shoppailu. Shoppailua voisin vähentää, mutta matkailusta en ole valmis luopumaan.

Arkiliikkumisesta ei kuormitusta tule paljon, sillä minulla ei ole autoa, enkä matkusta pitkiä matkoja julkisillakaan.

Teen paljon etätyötä, sillä on suuri vaikutus.

Syöminenkin on kestävällä tasolla allergioideni takia. En voi käyttää maitotuotteita enkä punaista lihaa.

Kanaa tai kalaa syön kuitenkin lähes päivittäin.

Vierailija
30/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisen hiilijalanjäljessä on se ongelma, että jonkun on pakko asua vanhoissakin taloissa. Kyllä minäkin toivon, että neukkukuutiomme kaukolämpö tulisi ekologisemmin. Joutuisi muuttamaan kauas, että lämmitysmuodon saisi itse valittua.

Tässä on vähän sama juttu kuin autoilussa, jos jostain syystä on pakko pitää autoa, kaikki eivät voi marssia ostamaan Teslaa.

Vierailija
31/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jalanjälkeni on pienempi kuin keskivertosuomalaisesta. https://elamantapatesti.sitra.fi .Liikkumisesta, matkailusta, lapsista ja lemmikeistä ei tule jälkeä. Tavaroiden ostamista olen jo vähentänytkin paljon.

Asun aika tilavasti vanhassa taloyhtiössä, jonka lämmitysmuotoon en voi vaikuttaa. Uusia asuntoja ei oikein ole yhtä lyhyen matkan päässä vaan joutuisin kulkemaan bussilla. Hiukan pienempi asunto voisi olla. Jos tulisi oikeasti haittavero, taloyhtiötkin havahtuisivat energiatehokkuuteen.

Ruoka on ilmastosyntini, tykkään maitotuotteista. Lihaakin kuluu, mutta voisin maksaa siitä vähän enemmänkin. Luomulihaa voisi suosia ja kasvispäiviä lisätä.

Tein sitran elämäntapatestin, ja sain tämmöisen tuloksen:

"Onnittelut! Hiilijalanjälkesi on alle kolmasosa keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljestä. Älä pidä kynttilääsi vakan alla, vaan kerro elämäntapasi salaisuudet myös kavereillesi. Ympäristö kiittää!

Hiilijalanjälkesi

2 900 kg CO₂e"

Varmaan jatkaisin jatkossa samoin kuin nytkin.

Suurin syntini on lentomatkailu. Ja toinen on satunnainen shoppailu. Shoppailua voisin vähentää, mutta matkailusta en ole valmis luopumaan.

Arkiliikkumisesta ei kuormitusta tule paljon, sillä minulla ei ole autoa, enkä matkusta pitkiä matkoja julkisillakaan.

Teen paljon etätyötä, sillä on suuri vaikutus.

Syöminenkin on kestävällä tasolla allergioideni takia. En voi käyttää maitotuotteita enkä punaista lihaa.

Kanaa tai kalaa syön kuitenkin lähes päivittäin.

Miten asut? Minulla tulee pelkästä asumisesta tuon verran.

Se neukkukuutiolainen

Vierailija
32/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitran testistä tuli 3300.

Olen pienituloinen opiskelija, joten turhaa ei paljon ostella. Silti olen hyvin onnellinen. Pyöräilen kaikkialle tai kävelen koska tykkään hyötyliikkua. Olen 28v. mutta minulla ei ole vieläkään ajokorttia, julkista liikennettä käytän pari kertaa vuodessa, usein se tarkoittaa junaa. Liikennepuoli ei siis käytännössä tuota päästöjä.

Lomamatkoja en harrasta sillä ne ovat kalliita ja ei ihan mun juttu muutenkaan. Tykkään pohjoismaisesta luonnosta ja täällä sitä riittää.

En syö punaista lihaa, mutta kanaa ja kalaa kyllä. Tykkään myös kasvisruoasta ja voisin siirtyä siihen tarvittaessa täysin. Etenkin pavut, herneet ja tofu ovat herkullisia. Kulutan vähän rahaa vaatteisiin tai tavaroihin. Vaatteet kuluvat usein puhki ennen kuin hankin uusia.

Miinusta: vaikka minulla ei ole lapsia, niin kissa löytyy. Voisin myös kierrättää vieläkin tarkemmin. Voisin myös syödä enemmän satokauden ruokaa. En katso tv:tä enkä käy saunassa, mutta pc:llä pelaan 4 kertaa viikossa.

En nyt osaa sanoa muuta, mutta olisin tällaiseenkin elämään tyytyväinen lopun ikäni. Outoa kyllä, mutta mieheni taitaa pitää myös miehistä enemmän kuin naisista (en tiedä onko bi vai homo) niin tuskin lisäännymme :/. Ainakin se outoa kyllä rakastaa minua enemmän kuin yksikään hetero tähän mennessä. Joten mikäs siinä jos kanssani viihtyy. Lapsista en ole muutenkaan ikinä saanut mitään äitiyssäväreitä.

Vierailija
33/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole lapsia, lemmikkejä eikä autoa. Asun kerrostalossa kaupungissa. Ostamani sähkö on tuotettu uusiutuvilla lähteillä. Käytän aina julkisia kulkuvälineitä enkä koskaan lennä. En matkusta kuin kotimaassa ja täälläkin vain sen verran kuin on työn takia pakko.

En ole ostanut vaatteita enää vuosikymmeniin; pärjään olemassa olevilla loppuikäni. En muutenkaan osta juuri muuta kuin ruokaa.

Syön kuitenkin jonkun verran lihaa. Sen voisin lopettaa. Samoin voisin muuttaa pienempään asuntoon nollapäästöiseen taloon.

En haluaisi luopua maitotuotteista, kahvista enkä tietyistä hedelmistä, vaikka ne tuodaankin Suomeen kaukaa. Pakon edessä tietysti luopuisin niistäkin.

Suomessa kuuluu syödä maitotuotteita ja lihaa. Kaikki muu on epäekologista. Missä vaiheessa tuo viherpiiperöiden propaganda on mennyt läpi?

Vierailija
34/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan koskaan tutkittu paljonko ihmiset keskimäärin näissä testeissä pettävät itseään?

Vierailija
35/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä talossa taitaa asua monta ihmistä? Sitran laskuri on siitä vähän kökkö, että se antaa 200-neliön talossa nelistään asuvalle pienemmän asumishiilijalanjäljen kuin sinkulle, joka asuu 51-neliöisessä asunnossa. Omakotitalo on ehkä vielä uusi ja lämmitysmuotokin on itse valittu.

Mäkin huomasin, että tuossa testissä oli jänniä kohtia. Varmaan aika pientä, mutta 20:n ja 50:n neliön kämppä on siinä sama asia, vaikka jälkimmäinen on yli tuplasti toista isompi. Kai se on lopulta aika sama, mutta pisti omaan silmään. Varmasti siinä on isompiakin epäkohtia. Tosin tuohan on varmasti tarkoitettu semmoiseksi nopeasti tehtäväksi helpoksi jutuksi, koska ei kaikki jaksa vääntää yksityiskohtaisempaa testiä. Niitäkin kyllä löytyy.

Pyydän muuten anteeksi, jos tuossa aikaisemmin kuulostin jotenkin tuomitsevalta. Ei ollut yhtään sellainen tarkoitus. :)

Omakotitalosta haaveilen itsekin. Tai no, semmmoisesta pienestä omasta mökistä ja perunamaasta. Pitää sitten joskus itse muistaa miettiä tarkkaan sähköjuttuja ja katsoa, ettei lämpö vuoda mistään ulos yms.

Vierailija
36/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan koskaan tutkittu paljonko ihmiset keskimäärin näissä testeissä pettävät itseään?

Testin tehneiden hiilijalanjälki on tosiaan keskimäärin aika paljon pienempi kuin keskivertosuomalaisen. Voihan se olla, että testin menevät tekemään keskimääräistä ympäristötietoisemmat, mutta onhan se niinkin, että ihmiset ovat hyviä pettämään itseään.

Vierailija
37/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin huomasin, että tuossa testissä oli jänniä kohtia. Varmaan aika pientä, mutta 20:n ja 50:n neliön kämppä on siinä sama asia, vaikka jälkimmäinen on yli tuplasti toista isompi. Kai se on lopulta aika sama, mutta pisti omaan silmään. Varmasti siinä on isompiakin epäkohtia. Tosin tuohan on varmasti tarkoitettu semmoiseksi nopeasti tehtäväksi helpoksi jutuksi, koska ei kaikki jaksa vääntää yksityiskohtaisempaa testiä. Niitäkin kyllä löytyy.

Pyydän muuten anteeksi, jos tuossa aikaisemmin kuulostin jotenkin tuomitsevalta. Ei ollut yhtään sellainen tarkoitus. :)

Omakotitalosta haaveilen itsekin. Tai no, semmmoisesta pienestä omasta mökistä ja perunamaasta. Pitää sitten joskus itse muistaa miettiä tarkkaan sähköjuttuja ja katsoa, ettei lämpö vuoda mistään ulos yms.

Et kuulostanut tuomitsevalta, mietin vain tätä testiä tehdessä, koska asun juurikin sinkkuna 51-neliöisessä kaksiossa ja testi on niin karkea, että yhtä hyvin käytössäni voisi olla 80-neliötä. Hassua ajatella, että hiilijalanjälkeni pienenisi, jos hankkisin pari lasta näihin neliöihin.

Vierailija
38/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se sinun lämpövuotosi on hyttysen pieru teollisuuden päästöjen rinnalla. Ei yksittäisten ihmisten syyllistämisellä saada yhtään mitään aikaiseksi. Pelkkää vedätystä. Joku kerää ne sinunkin rahasi kaikenmaailman energiatodistuksilla ja muulla liibalaaballa.

Teollisuus ne päästöt aiheuttaa, mutta siitä ei yllättäen puhuta ollenkaan ilmastonmuutoskeskusteluissa. Voitte miettiä miksiköhän ei.

Vierailija
39/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kai aika pieni hiilijalanjälki. En usko, että mun pitäisi juuri nipistää. Mulla ei ole lapsia, ei autoa, asun pienessä kerrostaloyksiössä, en matkustele ja olen kasvissyöjä. Kävelen joka paikkaan. Olen jonkun ajoneuvon kyydissä todella harvoin.

Kaksi kissaani ehkä lähinnä aiheuttavat ylimääräisiä päästöjä.

Asuntosi lämmitetään kivihiilellä ja öljyllä

Vierailija
40/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testin tehneiden hiilijalanjälki on tosiaan keskimäärin aika paljon pienempi kuin keskivertosuomalaisen. Voihan se olla, että testin menevät tekemään keskimääräistä ympäristötietoisemmat, mutta onhan se niinkin, että ihmiset ovat hyviä pettämään itseään.

Kysymykset ovat aika vaikeita. Olen painavampi kuin naiset keskimäärin, siis sekä pitkä että lievästi ylipainoinen. Vastasin silti, että syön ruokaa saman verran kuin muutkin. Kokoni takia se ei ehkä ole totta, toisaalta tiedän vain mieheni syömiset ja hän syö valtavia annoksia.

On vaikea vastata siihenkin, shoppaileeko paljon. Ilmeisesti vastauksia kaunistellaan ja testin tekijöiksi valikoituvat ne, joilla on jokin alue ainakin kunnossa.