Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidit avautuvat ärsyttävästä ilmiöstä: ”Äitijengi” pommittaa turhilla viesteillä ja hymiöillä aamusta iltaan

Vierailija
13.10.2018 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000005861616.html

– Kaivan puhelimen jossain hikisessä ruuhkassa ja kiireessä, jostain pohjattoman laukun pohjalta todetakseni, että viestiäänen syynä oli Lillin äidin peukku! Samassa viestiketjussa on jo viiden muun äiskän peukku, ja omaperäisimmät ovat lisänneet perään vielä jonkun hauskan hymiön, äiti tuskailee kirjoituksessaan.

Kiehuntaa aiheuttaakin erityisesti viestien saaminen kesken töiden ja tärkeiden palavereiden.

– Viestiäänen kohdalla ajattelen, että onkohan siellä jokin tärkeä töihin liittyvä viesti, mutta sitten siellä onkin jokin emoji, äiti huokaa.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lasten harrastuksessa äitien ryhmä, jossa viestiteltiin myyjäisistä, leipomisurakoista ja kyydeistä. En pitänyt sitä kovinkaan tärkeänä ryhmänä, monesti luin vain viimeisimmät viestit enkä koskaan jäänyt mistään tärkeästä paitsi. Yksi äiti kuitenkin veti tästä herneen nenään, kun on kuulemma niin rankkaa lukea näitä turhia viestejä. Ei voinut kuitenkaan itse sieltä poistua vaan valitti ja vinkui asiasta vuoden, kunnes lopulta sitten ryhmä poistettiin "turhana".

Minulle ja tuolle äidille se ryhmä oli turha, koska leipomisvuoroista tiedotettiin myös virallisemmin ja tuossa vain pähkäiltiin tuotteilla ja myyntivuorojen pituuksilla ja tällaisilla muutettavissa olevilla asioilla. Toisille se kuitenkin oli tärkeä väylä siihen, ettei diktaattorimaisesti vain saneltu näitä vuoroja vaan niistä pääsi keskustelemaan ja asioihin pystyi vaikuttamaan. Kaipa se toimi myös vertaistukena, kun saattoi kysellä muilta äideiltä neuvoja varusteiden hoidosta tai lapsen kiukusta häviön tullen.

Mutta kun yksi äiti ei kestänyt, että oli olemassa ryhmä, jossa hänen ei olisi pakko olla mukana, piti kaikkien luopua tästä viestittelykanavasta. Miksi on vaikea tajuta, että toisten turha on toisille tärkeä veraistuen muoto? Ne peukut ja hymiöt voivat merkitä todella paljon jollekulle ja toiselle taas vaan pelkkää roskaa.

Aikuisen ihmisen pitää pystyä kestämään pientä epämukavuutta tai vaihtoehtoisesti poistumaan ryhmästä.

Vierailija
22/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ärsyttävää. Miksi sinne pitää niitä hymiöitä ja peukkuja yms.tunkea. Sieltä näkee ketkä on viestin lukeneet jos sille tarvetta. Kun isossa ryhmässä joka juttuun monet kommentoi jotain tyhjänpäiväistä tai tykittää emojeita niin siitä kertyy valtava viestimäärä. Kiva katsoa puhelinta todetakseen siellä olevan 30 viestiä jossa käytännössä ei lue yhtään mitään. Kuitenkin ryhmät on tarkoitettu asioiden viestimiseen ja niissä sen takia haluaa olla mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista ongelmaa. Olen ollut 6 vuotta äiti ja kuulun tasan yhteen äitiryhmään facebookissa. Ja sen ilmoitukset olen mykistänyt, luen juttuja kun ja jos jaksan. 

Mikään äippäryhmä ei ole pakollinen, ja vielä vähemmän pakollista on pitää päällä merkkiääniä joka viestin saapumisesta. 

Vierailija
24/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikestahan saa kehitettyä ongelman jos haluaa. Itselläni puhelin on aina vieressä (kuuluu työnkuvaan esim. päivittää instagramia, vastata puhelimeen jne.), mutta enpä ole häiriintynyt kenenkään viesteistä. Vilkaisen vaan nopeasti että jaa, joku laittoi vapaa-aikaan liittyvän viestin ja luen sen sitten myöhemmin paremmalla ajalla. Tai en lue, jos näen heti että se oli vain hymiö. No problem.

Vierailija
25/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain muutakin onneksi ärsyttää.

Olen aina miettinyt että miksi ihmeessä pitää joka äidin pistää joku hymiö tms?

Esimerkki harrasteryhmästä:

50 viestiä saapunut.

Yksi on pistänyt kuvan pelitilanteesta.

Kymmenisen hymiötä ja hauiksennäyttökuvaa.

Sitten joku tajuaa kiittää ihanasta kuvasta ja siitä kuinka on jaksanut tuollaisen ihanan kuvan ottaa ja jakaa ryhmään!

Jälleen hymiö- ja sydäntulva. Joku muukin innostuu kiittämään siitä kuvasta ja siitä että tämä kuvaajatyyppi on olemassa ja niin ihana joukkuehengen nostattaja. Taas sydämiä..

Ihan oikeesti, musta toi menee jo yli?

Muissa ryhmissä ei oo tommosta kun tuossa jalkapalloryhmässä!

Vierailija
26/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa se WA:n käyttö niin loppuu moiset ongelmat.

Vierailija
27/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän voisi moni täällä sisäistää, viisainta mitä olen pitkään aikaan täältä lukenut:

"Miksi nykyään vastuuta omista valinnoista työnnetään aina muille? Aina ollaan vaatimassa, että muut eivät saa tehdä sitä eikä tätä, kun itse ei pystytä mitenkään ratkomaan ongelmaan normaalilla tavalla."

Ymmärrän useita näkemyksiä tässä, jatkuvat viestitulvat voivat olla joskus todella rasittavia ja toisaalta se yksi peukku on usein vain tarkoitettu reagoinnin merkiksi siitä, että asia on noteerattu. Joskus kun pitää hoitaa yhteisiä asioita, ei kukaan reagoi mitenkään.

MUTTA tämä nykyaika on siitä mielenkiintoinen, että koko ajan yritetään keksiä keinoja puuttua toisten tekemisiin ja useampia tapoja loukkaantua muiden tekemisistä, kun usein sen toisenkin toiminnan taustalla on yksinkertaisesti vaan erilainen näkemys siitä, mikä on hyvä ja sallittava tapa toimia. Millä perusteella se oma on aina oikea?

Vierailija
28/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin noissa ringeissä on jokaisessa samat tyypit jotka massapostaa 90% viesteistä. Yleensä only "tärkeää" tietoa tai "suloinen" kuva omasta pennusta. Tiedätkö mitä? Kun se sinun kullanmuru ei kiinnosta paskan vertaa muita kuin sua vaikka painaakin kohteliaisuuspeukkua. Tyhjäksi menee mammajengin elämä kun pitää sarjapostittaa oman pennun kuulumiset tuontuosta. Miksi edes avaan ryhmän? Siks kun voi olla tärkeää tietoa ja tiedotetta.

Vierailija
29/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Whatsappin käyttöliittymä on oikeasti tosi huono tällaisiin. On hölmöä, että Facebookista on siirrytty whatsappiin tällaisissa ryhmissä, jotka toimisivat paljon paremmin Facebookissa. Miksi sosiaalisissa medioissa on ”pakko” siirtyä aina uuteen ja muodikkaaseen, vaikka se olisi huonompi? Facebook-ryhmässä ei haittaa, vaikka ilmoituksesta tykätään ja siihen kommentoidaan alle, se itse ilmoitus ei häviä mihinkään. Whatsappissa pitää tosiaan skrollata sitä viestimassaa taaksepäin ja etsiä sieltä varsinaista asiaa (jos ei pidä niitä ärsyttäviä ääniä päällä ja lue aina viestejä heti).

Vierailija
30/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisen avutonta taas. Se, että ryhmää ei muka voi mykistää, on pelkkää kakkelia. Mykistän aina kaikki isommat ryhmät, luen kun itselleni sopii tai kun haluan tarkastaa onko jotain tärkeää tullut. Ikinä ei mitään ongelmaa. Kaikesta saa tehtyä itselleen ongelman, jos niin haluaa.

Vierailija
31/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laumasieluisten valinta laittaa emoji jokaiseen. Voi olla rohkea ja jättää reagoimatta.

Vierailija
32/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Whatsappin käyttöliittymä on oikeasti tosi huono tällaisiin. On hölmöä, että Facebookista on siirrytty whatsappiin tällaisissa ryhmissä, jotka toimisivat paljon paremmin Facebookissa. Miksi sosiaalisissa medioissa on ”pakko” siirtyä aina uuteen ja muodikkaaseen, vaikka se olisi huonompi? Facebook-ryhmässä ei haittaa, vaikka ilmoituksesta tykätään ja siihen kommentoidaan alle, se itse ilmoitus ei häviä mihinkään. Whatsappissa pitää tosiaan skrollata sitä viestimassaa taaksepäin ja etsiä sieltä varsinaista asiaa (jos ei pidä niitä ärsyttäviä ääniä päällä ja lue aina viestejä heti).

Koska jokaisessa ryhmässä on aina joku, joka nostaa kamalan metelin siitä, että periaatteesta ei halua kuulua Facebookiin.

Vierailija
33/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa se WA:n käyttö niin loppuu moiset ongelmat.

No niinpä! Minä olen kokouksissa sanonut, että ryhmiä on jo niin paljon, ettei ole kiinnostusta lähteä uusiin. Ja moni muu on ollut helpottuneena samaa mieltä, joten se tiedottaminen on hoidettu kuten ennenkin.

Vierailija
34/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä nämä mammat joiden ainoat päivitykset instassa ja wa ryhmissä on muksujen harrastus tulosten raportointia. Hyvä päivä! Ketä kiinnostaa? Onkohan mammalla mennyt oma ja laosen elämä sekaisin.

Vierailija
35/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillani on yhteensä 5 eri harrastusta ja näin myös eri harrastusporukkaa. En ole yhdessäkään wa-ryhmässä näihin liittyen. Eikä sellaisia onneksi kukaan ole vielä ehdottanutkaan.

Vierailija
36/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska jokaisessa ryhmässä on aina joku, joka nostaa kamalan metelin siitä, että periaatteesta ei halua kuulua Facebookiin.

On ihan ok olla kuulumatta fb:iin. Itse käytän todella harvoin fb ja en siksi suostuisi fb-ryhmään. Muutenkin tietoturva ei siellä ole mistään parhaimmasta päästä, et sitäkin kannattaa miettiä.

Vierailija
37/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä voi tehdä niin, että mykistää ryhmän ja vain aina ennen lapsen treenejä käy vielä pikaisesti selaamassa viestit läpi, että onko tullut mitään tärkeää infoa.

Vierailija
38/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunnista ongelmaa. Olen ollut 6 vuotta äiti ja kuulun tasan yhteen äitiryhmään facebookissa. Ja sen ilmoitukset olen mykistänyt, luen juttuja kun ja jos jaksan. 

Mikään äippäryhmä ei ole pakollinen, ja vielä vähemmän pakollista on pitää päällä merkkiääniä joka viestin saapumisesta. 

Kuinka monessa harrastuksessa lapsesi on? Ja vielä sellaisessa harrastuksessa, jossa on paljon sovittavaa vanhempien kesken?

Meidän lapset kävivät tuon alle 7-vuotiaina vain jossain muskarissa, jossa ei ollut mitään sovittavaa (kuka leipoo mokkapaloja, keneltä löytyy vaaterekki, mihin aikaan pitää olla bussilla, kuka tulee huoltajaksi kisoihin jne.)

Vierailija
39/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole FB:ssä ja lopetin myös WA:n käytön juuri tämän tyhjien postausten tulvan takia. Asiaviestit kiinnostaisivat, merkityksetön fiilispeukkuhölinä ei.

Onko ihminen taantunut jo sille tasolle, ettei osaa muodostaa sanoja, vaan viestintä koostuu pääosin käsimerkeistä?

Vierailija
40/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsillani on yhteensä 5 eri harrastusta ja näin myös eri harrastusporukkaa. En ole yhdessäkään wa-ryhmässä näihin liittyen. Eikä sellaisia onneksi kukaan ole vielä ehdottanutkaan.

Nämä ryhmiin kuulumattomat mammat vasta ärsyttäviä ovatkin. Heille pitää erikseen laittaa tekstaria tai sähköpostia kun koki muu porukka hoituu yhdellä viestillä. Sitten valitetaan vielä kun ei ole kerrottu tai kysytty, vaikka s-posti laitettu päivää aiemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme