Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidit avautuvat ärsyttävästä ilmiöstä: ”Äitijengi” pommittaa turhilla viesteillä ja hymiöillä aamusta iltaan

Vierailija
13.10.2018 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000005861616.html

– Kaivan puhelimen jossain hikisessä ruuhkassa ja kiireessä, jostain pohjattoman laukun pohjalta todetakseni, että viestiäänen syynä oli Lillin äidin peukku! Samassa viestiketjussa on jo viiden muun äiskän peukku, ja omaperäisimmät ovat lisänneet perään vielä jonkun hauskan hymiön, äiti tuskailee kirjoituksessaan.

Kiehuntaa aiheuttaakin erityisesti viestien saaminen kesken töiden ja tärkeiden palavereiden.

– Viestiäänen kohdalla ajattelen, että onkohan siellä jokin tärkeä töihin liittyvä viesti, mutta sitten siellä onkin jokin emoji, äiti huokaa.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmät voi mykistää.

Vierailija
2/67 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me osaamme IHAN itse lukea nämä jutut, ei  tartte kopsata niitä  tänne ap.

Eikö sulla ole mitään omia ajatuksia tai omaa sanottavaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama viestiketju blaaahhh ja narisee asiasta. Laittais ketjun äänettömälle. Vttu että on yksinkertanen pässi. Onks joku aikuinen jossain viestiketjussa. Luullu et noion pentujen juttuja.

Vierailija
4/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama viestiketju blaaahhh ja narisee asiasta. Laittais ketjun äänettömälle. Vttu että on yksinkertanen pässi. Onks joku aikuinen jossain viestiketjussa. Luullu et noion pentujen juttuja.

Pentujen juttuja onkin, koska vanhemmat ja valmentaja viestittävät noissa ryhmissä sen pennun harrastukseen liittyviä asioita... osa ilmeisesti viestii myös ihan turhia asioita.

Vierailija
5/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä niin ymmärrän tuon ongelman! Ei sitä ryhmää voi vaientaakaan, koska osa viesteistä on ihan asiaakin.

Vierailija
6/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedottaminen sähköpostin kautta tai pukukoppisovelluksen kautta.

Vierailija
7/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kuulun tuollaisiin lasten harrastusryhmiin. Meillä ei ole sovittu mitään WAn käytöstä, joten olen kauheasti miettinyt miten niisä kuuluisi toimia. Pitääkö viesti kuitata luetuksi ja ymmärretyksi, kuuluuko kiitellä, kuuluuko vitsailla tai vastata viesteihin hymiöllä? Noissa ryhmissä muutama äiti kirjoittaa 90% viesteistä. Välillä tarvittavien tietojen löytäminen on vaikeaa, kun tiedoteviestin jälkeen tulee helposti 50 höpöviestiä.

Minua ei yöllä tulevat viestit haittaa. Mykistän ryhmät tuolloin.

Vierailija
8/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on niin laumasielu että pitää kuulua kaikenmaailman ryhmiin, turha valittaa.

Vierailija
9/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä niin ymmärrän tuon ongelman! Ei sitä ryhmää voi vaientaakaan, koska osa viesteistä on ihan asiaakin.

Pitääkö niihin asiaviesteihin regoida yöllä tai muuten välittömästi?

Vierailija
10/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ymmärrän kyllä ärsytyksen. Koska ryhmä on tarkoitettu valmentajan viesteille. Eli jos valmentaja äkkiä vaikka sairastuu ja treenit tämän takia perutaan, on se tieto kiva saada heti. Koska vaikka ryhmän mykistää, on se pitkä viestien ketju pakko selata läpi, jotta näkee onko siellä oikeasti tärkeää joukossa.

Vierailija
11/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mykistänyt kaikki viestiäänet. Ajattelen ettei minun tarvi olla koko ajan tavoitettavissa viesteillä. Katson puhelimen näytön silloin kun ehdin. Silloin katson viestit, postit, wapit, snäpit ym.

Jos joku haluaa tavoittaa minut heti, voi soittaa.

Vierailija
12/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikein ymmärrä ongelmaa. Miksi se kännykkä on työpaikalla koko ajan vieressä ja katsottavissa? Miksi joku on työpaikallaan tavoitettavissa harrastusryhmien viesteille?

Minä en ole tavoitettavissa kesken työpäivän. Puhelut kyllä kuuluvat, koska niin harva soittaa nykyään mutta viestejä en katso kuin vasta tauolla tai illalla kotona. Ei ole mitenkään haitannut elämääni. Iltaisin selaan viestit läpi ja vaikka niitä helposti on 20-50, niin joku peukku ei kauan aikaa vie aivojeni prosessoinnista.

Puhelu kesken työpäivän on tullut varmaan vuosi sitten ja silloinkin se oli jokin puhelinmyyjä. Puhelimen pidän auki, jos esimies yrittää tavoittaa (on sovittu, että siihen vastaan) tai jos perheenjäsenellä on oikeasti hätä.

Miksi nykyään vastuuta omista valinnoista työnnetään aina muille? Aina ollaan vaatimassa, että muut eivät saa tehdä sitä eikä tätä, kun itse ei pystytä mitenkään ratkomaan ongelmaan normaalilla tavalla. Miten sitä tultin toimeen 30 vuotta sitten kun ei ollut kännyköitä vaan ihan lankapuhelimet? Ei tarvinnut itkeä peukkujen häiritsevän työntekoa mutta silloin ehkä valitettiin työkaverin lapsista, jotka soittivat koulun jälkeen, että saako ottaa jätskiä... Ihminen ei kyllä kehity, vaikka tekniikka menee eteenpäin.

Vierailija
13/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin on vieressä, koska lapset viestittävät kun pääsevät koulusta ("saanko mennä Marille?" "Haetko sitten soittotunnilta? " jne.) Ryhmät voi kyllä vaientaa, mutta joka tapauksessa ne ketjut kaikkine höpöviesteineen täytyy muistaa selata päivittäin läpi. Asia on vaikea löytää sieltä seasta.

Vierailija
14/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen ryhmän voi mykistää vaikka osa viesteistä on asiaakin, riittää että vilkaisee viestit pari kertaa päivässä. Aina viimeistään ennen treeneihin lähtöä jos on tullut muutoksia. 

Vierailija
15/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei näissä muksujen harrastusryhmissä, joilla on someryhmä, joka on tarkoitettu tiedottamiseen, sovita etukäteen siitä mitkä viestit sinne kuuluu ja mitkä ei? Ihan voi joukkueen vanhempien kokouksessa tämän nostaa esille. Voi myös perustaa ilmaiseksi joukkueelle sivun Nimenhuutoon. Sinne valkku voi ilmoittaa harkat ja muutokset, lähettää pikaviestejä ja vanhemmat ilmoittaa tuleeko muksu harkkoihin vai ei sekä kommentteja jos tarvitsee kyytejä tai on muuta asiallista asiaa.

Vierailija
16/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei näissä muksujen harrastusryhmissä, joilla on someryhmä, joka on tarkoitettu tiedottamiseen, sovita etukäteen siitä mitkä viestit sinne kuuluu ja mitkä ei? Ihan voi joukkueen vanhempien kokouksessa tämän nostaa esille. Voi myös perustaa ilmaiseksi joukkueelle sivun Nimenhuutoon. Sinne valkku voi ilmoittaa harkat ja muutokset, lähettää pikaviestejä ja vanhemmat ilmoittaa tuleeko muksu harkkoihin vai ei sekä kommentteja jos tarvitsee kyytejä tai on muuta asiallista asiaa.

Harrastusryhmiä on monelaisia. En ainakaan tiedä, että meidän lasten harrastuksissa olisi mitään tuollaisia harrastukseen liityviä sovelluksia.

Vierailija
17/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ne viestit niin tärkeitä, että ne on luettava HETI? Useimmat kuitenkin tsekkaavat puhelinta useamman kerran päivässä.

Vierailija
18/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko myös niitä jotka vastustavat koulujen kännykkäkieltoa kun "sieltä voi tulla jotain tärkeää johon pitää reagoida juuri sillä sekunnilla"

Vierailija
19/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei näissä muksujen harrastusryhmissä, joilla on someryhmä, joka on tarkoitettu tiedottamiseen, sovita etukäteen siitä mitkä viestit sinne kuuluu ja mitkä ei?

Onko niin raskasta lukea juttu ennen kommentointia? Vastaus löytyy sieltä.

Vierailija
20/67 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikkea pitää kontrolloida ja muokata oman mielen mukaan? Jos harrasteryhmän viestit ovat tärkeitä, lue ne aina tiettyyn aikaan päivästä. En usko, että koko päivän tarvitsee olla tavoitettavissa. Jos taas tärkeät viestit löytyvät muualtakin esim. sähköpostista, eroa ryhmästä.

Mutta älä määrittele, miten muut saavat reagoida tai toimia. On ärsyttävää, miten tämä maailma on muuttunut kontrollifriikkien pelikentäksi, vaikka kyse on vain omista valinnoista. Joku peukku tai hymynaama ei maailmaa kaada, ja jos niitä tulee jatkuvana virtana, on syytä ehkä todeta, ettei ryhmä ole kovinkaan asiallisella pohjalla eikä viestejä siis tarvitse päivystää koko aikaa. Voisipa ehkä jopa luopua koko ryhmästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän