Hirveää katsottavaa tuo erilaiset teiniäidit...
En kestä oikeasti. Polttavat tupakkaa raskaana ollessaan ja niin kypsyttömiä kuin tuon ikäiset nyt yleensä on. Viattomat vauvat saavat mahdollisesti oppimisvaikeuksia ja kasvuhäiriöitä äidin hölmöilyn vuoksi (tupakan poltto).... Kuka noille opettaisi ehkäisyn tärkeyden???
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Tuosta sarjasta saisi spin offin. Teinimummot. Seurataan mummojen elämää. Myötähäpeän tunne olisi melko vahva.
Tätä odotellessa!
Voisi vaikka vinkata tuotantoyhtiölle. Onneksi itse jo sen ikäinen etten kelpaisi formaattiin
Vierailija kirjoitti:
Todennäkäisesti teiniäiteily ei lopu tuohon. Seuraava lapsi saadaan sitten vuoden tai parin päästä eri amisviiksiteinipojan kanssa. Tupakkaa kuluu silloinkin ja viinaa.
Vai että amisviiksi...kanssa. ja muutko ovat niitä vastuullisia. Onko lapsen tekemisessa joku koulutustausta! Eiköhän ne koulutetutkin osaa elämänsä sössiä. Kuuleman mukaan alkoholistejakin on jokaisesta hintaluokassa siis yhteiskuntaluokassa.
En ole ikinä katsonut mutta mikä kanava tekee tällaisia ohjelmia? Ja kuka suostuu kuvattavaksi jos ohjelman sävy tuollainen?
Onko se kiva elättää kakaraa sosiaaliavustuksilla ku ne oppii pienestä pitäen sen ja lisääntyy heti itekin. Harva 18 v on ehtiny mitää ammattia saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäkäisesti teiniäiteily ei lopu tuohon. Seuraava lapsi saadaan sitten vuoden tai parin päästä eri amisviiksiteinipojan kanssa. Tupakkaa kuluu silloinkin ja viinaa.
Vai että amisviiksi...kanssa. ja muutko ovat niitä vastuullisia. Onko lapsen tekemisessa joku koulutustausta! Eiköhän ne koulutetutkin osaa elämänsä sössiä. Kuuleman mukaan alkoholistejakin on jokaisesta hintaluokassa siis yhteiskuntaluokassa.
Nyt puhutaan teiniäideistä ja isistä eli lähinnä Amis vs lukio ja kummastakohan tulee enemmän potentiaalisia teini isukkia?
Toivottavasti sarja toimii opetus käytössä teineille.
Kypsymättömiä kuin tuon ikäiset yleensä ovat?? En tiedä missä piireissä siinä liikut tai olet liikkunut mutta minä itse tai yksikään kaverini ei ole missään iässä ollut tuollainen! Enkä usko että lapsenikaan tulevat olemaan, koska en tunne muutenkaan yhtään tuollaista väkeä mistään lähipiiristä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se tupakanpoltto ole tässä tapauksessa huolenaiheista pienimpiä
Vielä 70-luvulla poltettiin surutta joka paikassa. Niin linja-autoissa , yeisissä tiloissa ja ennenkaikkea kotona , sisällä. Kaikki hengitti sitä "sivusavua" joka on vielä vaarallisempaa, kuin se savu, jota tupakoitsija vetää henkeensä. Myös odottavat äidit altistuivat savulle joka paikassa. En missään nimessä puolustele tupakanpolttoa raskausaikana, enkä muutenkaan. Vihaan itsekin tupakansavua ja sitä hirveätä hajua, mutta tämänpäivän ihminen ei voi tajuta, miten paljon ennen kaikki altistui tuolle savulle. Ihmiset polttivat enemmän kuin nyt ja jokapaikassa sai polttaa sisällä. Kyllä silloin on varmaan joka sikiö saanut hengitellä savua, vaikka äiti ei olisi itse polttanutkaan. Tupakanpoltto on vaarallista sikiölle, mutta kai niistäkin ihmisiä tuli, jotka jo sikiöaikana joutui ennen savua hengittämään, koska sitä oli joka paikassa.
Eikö vois olla edes yksi oikeasti rakastunut pariskunta, jonka ehkäisy vaan pettää. Kunnolliset, opiskelevat nuoret, joilla olisi tulevaisuuden suunnitelmia, jotka vain sitten menisivät uusiksi. Kai tällaisiakin tapauksia on?
Monta paria ohjelmassa on ollut että sekä äiti että isä lukiolaisia?
Vierailija kirjoitti:
Eikö vois olla edes yksi oikeasti rakastunut pariskunta, jonka ehkäisy vaan pettää. Kunnolliset, opiskelevat nuoret, joilla olisi tulevaisuuden suunnitelmia, jotka vain sitten menisivät uusiksi. Kai tällaisiakin tapauksia on?
Varmasti on, mutta heillä ei ole halua esitellä elämäänsä
Vierailija kirjoitti:
Kypsymättömiä kuin tuon ikäiset yleensä ovat?? En tiedä missä piireissä siinä liikut tai olet liikkunut mutta minä itse tai yksikään kaverini ei ole missään iässä ollut tuollainen! Enkä usko että lapsenikaan tulevat olemaan, koska en tunne muutenkaan yhtään tuollaista väkeä mistään lähipiiristä.
Nämä äidit ja taitaa olla isätkin, ovat lähes kaikki laitostaustaisia. Ei voi odottaa laitoksessa nuoruutensa eläneen olevan yhtä tasapainoinen, kuin nuoren, joka on saanut elää rakastavassa ja huolehtivassa kodissa. Täällä on helppo huudella, kun ei ole itse joutunut samaa läpikäymään. Nämä nuoret äidit ovat lähes jokainen saaneet huonot lähtökohdat ja niistä on vaikea päästä noin vain eroon. Kyllä ihmisen lähtökohdat vaikuttaa paljon siihen, mitä ihmisestä tulee.
Muistan omasta koulustani tytön joka 8 luokalla tuli raskaaksi ja isä oli romani.
Olisi mielenkiintoista tietää mitä hänelle nykyään kuuluu.
Silloin lapsen syntymän jälkeen liikkui vain romaninaisten seurassa eli kai hänet hyväksyttiin joukkoon.
Tästä on kulunut aikaa jo yli 30v.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse teiniäiti, lapsi syntyi kun olin juuri täyttämässä 18. Lapsen isän kanssa ollaan nykyään naimisissa, joten kyse ei todellakaan ollu mistään huithapelista. Sossun palveluita ollaan käytetty niin paljon että tavattiin sairaalassa sosiaalityöntekijä joka onnitteli vauvasta ja kysy tiedetäänkö mistä saadaan tarvittaessa rahallista tukea. Tiedetään kyllä, eipä oo vaan tullu tarvetta.
Mä en ikinä oo ollu luokan pissis, en oo ollu se ketä kaikki jätkät haluaa ja joka on teinimutsi koska kortsu unohtu Pekan,Penan, Pertin ja Pertun kanssa. Pärjäsin hyvin koulussa. En juonu tai polttanu raskaana ollessa, enkä kyllä muutenkaan.
Siispä ihmettelen miksi sarja jonka pitäisi olla sterotypioita rikkova, näyttää vain näitä jotka todellakin ovat pelkkää stereotypiaa.
Ei se että saat lapses nuorena tarkota että oot paska mutsi, sulla oo mitään annettavaa lapselles & koko perhe elelee sossun rahoilla herroiks.
Eli sinä olet oikeasti se toisenlainen teiniäiti. Nämä telkkarissa olevat niitä valitettavan tavallisia.
Ohjelman nimi pitäis olla stereotyyppiset teiniäidit
Näin joskus aikaisemmin yhden jakson. Pariskunnalle tuli enste yksi yllärilapsi ja sitten lisää. Poika oli välillä poissa, mutta palasi takaisin kun "kaipasi perhettä". Toisaalta sitten kyllä ahisti, kun se perhe oli siinä eikä olisi päässyt menemään ja juhlimaan normaaliin malliin. Ainoat omat paikat oli krapulanviettosohva ja pöydänkulmaus, jossa saattoi pelata läppärillä. Töissä vesseli ei tainnut käydä.
Tällaisiin perheisiin menee sitten pari rakkaussaari-juontajaa kuuntelemaan ja nyökyttelemään ja ymmärtämään.
Katsoja ei pysty muuta kuin huuli pyöreenä muodostamaan sanaparin "Mitä helvattia".
Minä en pysty katsomaan näitä ohjelmia, kuristaa kurkkua vitutuksesta ja myötähäpeästä jo valmiiksi. Sääli niitä vauvoja jotka aloittavat kasvunsa ja kehityksensä täysin olemattomissa lähtökohdissa ja sellaisin eväin.
Samaa mietin, ehkei tavallisuus kiinnosta niin paljoa tai ns. Tavalliset perheet halua näihin wt-ohjelmiin.
Itse sain lapsen, kun olin 19 vuotias. Olin suorittanut juuri kaksoistutkinnon joten oli ammatti ja yo-lakki. Oli työpaikka ja ihan omilla rahoilla maksettu vuokrakoti. Elämä on ollut musta ihan hyvää ja tasapainoista. Nyt yli 10v myöhemmin emme ole enää lapsen isän kanssa yhdessä, mutta hyvissä väleissä kyllä. Olen itse opiskellut vielä myöhemmin AMK-tutkinnon eikä opintotukia enempää ole mitään tukia tarvinnut nostaa. Enkä sitä kuuluisaa röökiäkään ole polttanut.
Musta on harmillista, että teiniäitiydestä annetaan vain tuollainen syrjäytynyt ja ongelmainen kuva. Edesvastuutonta tv-yhtiöltäkin noiden osan perheiden näyttäminen. Ovat niin ongelmaisia.
Tulin äidiksi ensimmäisen kerran 20 vuotiaana, kaukana teiniäitiydestä.
Takana eka vuosi yliopistossa ja vauva syntyi kesälomalla. Mieheni myös oli kurssikaverini.
Heti syksyllä yliopistolle takaisin, luennot puoliksi ja meillä oli tunnilla nauhuri. Toinen oli tunnilla ja nauhotti luennot ja teki muistiinpanoja ja toinen kuunteli kasetin kotona ja luki muistiinpanot.
Tenttejä tehtiin isolla joustolla. Anoppini sai helposti töistä vapaata, kävi vaunuttelemassa tai joskus sain tehdä tentin toisessa huoneessa vauvan ollessa minulla, joku valvoi tilannetta.
Koska ekan vauvan kanssa meni niin hyvin, sanottiin kyllä parikin kertaa ja kun valmistuin, miestäni vuotta myöhemmin, olin 3 lapsen äiti.
Lapset menivät päivähoitoon heti kun oli mahdollista. Appivanhemmat kesälomalla ottivat esikoisen maanantaisin, keskimmäisen tiistaisin ja kuopuksen keskiviikkoisin luokseen. Me oltiin miehen kanssa kesätöissä työkokemuksen puutteesta.
Päivähoitomaksut 0, kuten vuokrat. Asuimme tyytyväisinä isossa kaksiossa, alkovissa oli parisänky ja lapsilla makkari.
Aina oli siistiä, koska ei ollut varaa ostaa tavaraa. Jouluisin lasten lahjat tulivat keräyksistä ilman, että niitä pyydettiin. Lähes 0 tulot, 3 pientä lasta, lahjoittajia riitti.
Saimme pitää asuntomme vuoden vielä valmistumisen jälkeen ja appivanhemmat ylipuhuivat meitä ostamaan oma koti. Käsirahaa oli kertynyt, emme osanneet tuhlata.
Tuli suuri loikkaus pienestä, ilmaisesta kaksiosta 5 h asuntoon. Päivähoitomaksut muuttuivat maksullisiksi, lapsille ei enää kelvannut ilmaiset vaatteet ja itsekin piti panostaa pukeutumiseen.
Vaikka kummallakin on palkka hyvä, valtio muistaa joka kk.
Rahaa ei jää yhtään enempää käteen silloin kuin nyt, nyt pakolliset kulut ovat suuremmat.
Olet sitten niin kuin bestikseni, joka 18-vuotiaana sai esikoisensa ja vielä kolme muutakin lasta. Lasten isästä tuli kuorma-autoyrittäjä. Äiti ei missään vaiheessa päässyt opiskelemaan mitään kansanopiston tutkintoa enempää, vaikka päätä olisi ollut, mutta perheellä on mennyt hyvin ilmankin. Nyt kaikki lapset ovat olleet jo vuosia kotoa pois.
Mutta kuten varmasti itsekin tiedät, sinä ja Kirsi edustatte vähemmistöä.